Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:48

Vanhuisuit, fijn dat je een leuke vakantie hebt gehad! Wel balen van de griep, maar fijn dat je weer aan het opknappen bent.

Mooi plannen, Prairy!
Jammer dat Frankrijk afvalt. Hopelijk vinden jullie in Duitsland iets naar jullie wens.

Noeps, altijd fijn als je wat kan besparen op de verzekering!

Neonlight, heerlijk hoor, een nieuwe keuken!

Ik ben net terug van 3 weken 'vakantie'. Vakantie tussen aanhalingstekens omdat ik elke dag wel nog wat heb gewerkt.. maar wel heerlijk vanaf de zeilboot <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel lekker goedkoop, op het uitje naar Neeltje Jans en de wat luxere boodschappen na :Y)

En ik heb inmiddels bij drie sluitende Jan Linders winkels flink wat voorraad ingeslagen, elke keer dik 100 euro korting. Dat is wel leuk shoppen zo :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:51

Wat een hoop verzekeringen. Ik heb auto, inboedel, opstal en aansprakelijkheid. En zorg dan. Reisverzekering neem ik als ik een reis boek, verder niet.

secricible

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:59

Uitvaart vind ik echt wel heel belangrijk. Zou wat mij betreft ook bijna verplicht mogen worden.

Doorlopende reisverzekering was goedkoper dan los bij iedere reis. Wat ik vaker hoor dus goed om te checken.

Rechtsbijstand stopzetten is geen optie, die heb ik voorlopig nog heel hard nodig.

Blijft (dubbele...) ongevallenverzekering over. Maar dat is dus maar 25e per maand...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:04

Ik vind €25 p/m best veel :oo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:16

Ja misschien onderschat ik het inderdaad wel. Toch 300e per jaar... en als huisdierenverzekering dan ook stop gaat zet het samen wel aan. Toch eens bellen binnenkort!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:42

Wij hebben ook een doorlopende reisverzekering, inderdaad goedkoper, zeker bij meerdere tripjes per jaar. Plus het gemak om daar niet over na te hoeven denken bij iedere trip die je maakt.
Verder hebben we ook een doorlopende annuleringsverzekering. Bij 4 weken camperhuur is dat goedkoper als los afsluiten en het is verplicht bij de verhuurder om een annuleringsverzekering te hebben.
Ik heb een werkvakantie voor de boeg, vrijdag vertrek ik naar Wuxi voor 2 weken. Dan is zo'n doorlopende reisverzekering ook ideaal, al genoeg te regelen gehad voor deze trip de afgelopen 1,5 week. Visum, hotels, vlucht, verklaringen voor visum, entingen waren verlopen. En dan de nodige dingen installeren op de telefoon (alipay, zorgen voor esim etcetera).
Morgen nog treinkaartje regelen en taxi, want vanaf hier de bus pakken is lastig. En dan ga ik voor het eerst in 20 jaar weer met openbaar vervoer reizen. :=

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 06:19

Zo te zien heerlijk genoten annemiek, zalig toch? :)

Besparen op verzekeringen is een ding, maar dat mensen geen uitvaart verzekering geregeld hebben, of in elk geval gespaard hebben daarvoor is voor mij persoonlijk onbegrijpelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:52

Ook er voor gespaard hebben is een ding. Rekeningen moeten worden geblokkeerd en het is officieel strafbaar om geld op te nemen van een rekening van iemand die overleden is.
Als je een gezamenlijke rekening met een partner hebt is het iets soepeler geregeld.
Je moet er dus van overtuigd zijn dat nabestaanden de financiële middelen hebben en willen inzetten om je Uitvaart te betalen tot alles geregeld is bij de notaris en de rekening na verklaring van Erfrecht weer is vrijgegeven.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:35

secricible schreef:
Ook er voor gespaard hebben is een ding. Rekeningen moeten worden geblokkeerd en het is officieel strafbaar om geld op te nemen van een rekening van iemand die overleden is.
Als je een gezamenlijke rekening met een partner hebt is het iets soepeler geregeld.
Je moet er dus van overtuigd zijn dat nabestaanden de financiële middelen hebben en willen inzetten om je Uitvaart te betalen tot alles geregeld is bij de notaris en de rekening na verklaring van Erfrecht weer is vrijgegeven.

In België kunnen alle kosten die te maken hebben met de overledene (ziekenhuisfacturen, doorlopende nutsvoorzieningen, begrafeniskosten) gelukkig gewoon betaald worden via de geblokkeerde rekening van de overledene. Ik heb ruim voldoende geld om een uitvaart te betalen, dus daar verzeker ik mezelf ook niet voor...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:02

@8nnemiek wat zaaaaalig _/-\o_

Zo we zitten bijna aan de 500 pagina's.... dan is dit topic volgekletst met allerlei tips, tops, en wat maar helpt of niet helpt bij het sparen en besparen :D

Denk dat we wel door willen met een deel 2?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:00

VHU, dat klinkt als een fijne vakantie.
En voor Annemiek ook op de boot.

Ik heb dus geen uitvaartverzekering. Ik neem aan dat begrafenisondernemers vaker met dat bijltje hakken en een factuur niet a la minute betaald hoeft te worden?

Verder heb ik een doorlopende reis- en annuleringsverzekering, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en all risk auto.
In totaal ben ik daar 78,- per maand voor kwijt. Dat vind ik nog wel meevallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:02

@Prairy: waarom zou je willen emigreren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:07

Fitzroy schreef:
@Prairy: waarom zou je willen emigreren?

Te druk in Nederland. (Nog) mooiere natuur in het buitenland.

Meer en rustiger gelegen grond voor een lagere prijs.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 22:10

Ik heb eenzelfde rijtje als Fitzroy en nog een fietsverzekering voor mijn electrische fiets :7 ja wellicht stom die all risk voor mijn inmiddels 8 jarige auto maar als die totall loss wordt gereden kan ik niet zomaar een gelijkwaardige ophoesten dus ik hou het voorlopig nog maar zo }:0

Mijn beperkte ervaring met uitvaartverzorgers is dat de rekening zeker direct komt maar in overleg ook later betaald kan worden of in gedeelten.
Maar misschien moet ik er wel wat voor gaan regelen, denk er wel eens over na, nog nooit verder actie op ondernomen... :o

@Prairy er zijn ook wel rustigere stukken in Nederland toch? Maar volgens mij zijn jullie gewoon ook avontuurlijk :) in ieder geval avontuurlijker dan ik :+
Ik wil wel heel graag rustiger wonen maar ik wil ook wel in de buurt van voorzieningen etc ben toch geen 20 meer ...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:16

Ik denk dat we, voor de meeste mensen in Nederland, al redelijk rustig wonen. Het is vooral als buiten het perceel. Maar ook wij zijn wel gehecht aan bepaalde voorzieningen hoor.

En inderdaad, we zijn wel wat avontuurlijk op een bepaalde manier.

Ik heb net een crowdfunding pagina aangemaakt, we gaan ons voedselbos uitbreiden en vanuit The Pollinators zochten ze voedselbossen om te sponsoren, maar dan moest je zelf ook een deel ophalen. Vind het wel spannend om geld te vragen :=

De link staat in mijn onderschrift. Ik wil nog wat fotos toevoegen en de layout aanpassen, maar ik kan er nog niet in om te wijzigen :') Tips zijn welkom (donaties uiteraard ook haha ;) )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:31

O ja, de verzekering mijn elektrische fiets. Die was ik nog vergeten. Maar die had ik in 1 x betaald voor 5 jaar.

Duidelijk, Prairy. Ik ben het wel met je eens. Maar zolang ik nog werk is het geen optie voor mij. Wie weet ooit .. Ik zou alleen niet zo goed weten naar welk land. Want in de winter is er in mijn grote liefde Griekenland ook niets te beleven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:54

Daar zaten wij ook een beetje mee, mijn man wil nog een aantal jaar in Nederland blijven werken, dan zou hij heen en weer moeten reizen.

Ik ben voor mezelf vooral blij dat ik de knoop doorgehakt heb, dat we nog minimaal 5 jaar hier boven, geeft me veel rust en ook meer gevoel dat ik nog wat aan een bedrijfje zou kunnen opbouwen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:01

Fitzroy schreef:
Ik heb dus geen uitvaartverzekering. Ik neem aan dat begrafenisondernemers vaker met dat bijltje hakken en een factuur niet a la minute betaald hoeft te worden?

Zo-nu-en-dan-reageerder :o

Ik schrik hiervan. Waarom geen verzekering?
Wil je hier je nabestaanden mee opzadelen? Of laat je iets van waarde na?

Uitvaarten zijn zo ontzettend duur..

Mijn lieve buuf overleed twee jaar geleden, hadden een hele summiere uitvaartverzekering, en haar man heeft nog dik tweeduizend euro moeten nabetalen voor alleen een crematie, en een simpele ceremonie ( geen koffie, cake, niets..totaal € 6000)

Mijn lieve vader is half mei overleden, ouders hadden een verzekering, maar het hele verhaal heeft dik € 15000 gekost.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:06

Hier ook geen uitvaartverzekering hoor. Er blijft genoeg over om me te begraven of te cremeren. Maar no way dat ik 15.000 euro zou uitgeven aan een begrafenis, echt niet. Ze doen mij maar in de goedkoopste kist en schuiven me zo de oven in of de grond. Net wat mijn nabestaanden willen. Maar geen koffie, cake en toestanden. Het is 1 groot gecash, het is misbruik maken van emotionele gebeurtenissen. Je bent toch al dood, of je nou voor 15.000 euro of voor 1000 euro weggewerkt wordt merk je niks meer van. Ik zou echt niet willen dat er zoveel geld naar toe gaat, al blijft dat makkelijk over. Maar ik wil liever dat ze er iets leuks mee gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:12

Suzanne F. schreef:
Hier ook geen uitvaartverzekering hoor. Er blijft genoeg over om me te begraven of te cremeren. Maar no way dat ik 15.000 euro zou uitgeven aan een begrafenis, echt niet. Ze doen mij maar in de goedkoopste kist en schuiven me zo de oven in of de grond. Net wat mijn nabestaanden willen. Maar geen koffie, cake en toestanden. Het is 1 groot gecash, het is misbruik maken van emotionele gebeurtenissen. Je bent toch al dood, of je nou voor 15.000 euro of voor 1000 euro weggewerkt wordt merk je niks meer van. Ik zou echt niet willen dat er zoveel geld naar toe gaat, al blijft dat makkelijk over. Maar ik wil liever dat ze er iets leuks mee gaan doen.

Een uitvaart is voor je nabestaanden. Als mensen je graag wil eren als je dood bent, en dus op je uitvaart willen komen, dan gaat dat je geld kosten.

Ik snap overigens volledig wat je bedoelt, hoor. Alleen heb ik het nu aan den lijve meegemaakt, en er zitten wel wat nuances in het hele verhaal, voor je nabestaanden.

Overigens in jouw geval, goedkope kist, en in de fik. In de grond zou je echt zonde van je geld vinden, dat is heel duur.

Ik ben blij dat er nog een plekje is waar mijn vader 'is'.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:16

Ik heb ook geen uitvaartverzekering, mijn man wel, heeft er een afgesloten voordat ik hem kende. Maar er blijft genoeg over voor de nabestaanden om dat te betalen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:40

Hier ook geen uitvaart verzekering meer. Ik had een kapitaal verzekering, die heb ik een paar jaar geleden opgezegd. Er zal genoeg overblijven en degenen die het voor zouden moeten schieten hebben zelf ook genoeg om dat te kunnen doen mocht het echt nodig zijn. En anders wachten ze maar wat langer op hun geld.

Als ik in Nederland dood ga mogen ze me op zon natuurbegraafplaats onder de grond stoppen en een mooie boom op mijn buik planten :P Verder hoeft van mij een uitvaart ook niet per se. Zou niet eens weten hoeveel man daar zou willen komen maar meer als 30 zou ik toch niet verwachten :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:44

Natuurbegraafplaats is niet bepaald goedkoop. De onbewerkte kist is al behoorlijk prijzig, zit in het duurdere segment.
Sowieso dat ook gemerkt dat veel heel basic is en er stiekem toch best veel extra betaald moet worden omdat dat erbuiten valt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:51

Dan maar in de fik en uitstrooien in mijn tuin/bos. Ook goed. Ben ik tenminste weer thuis en bemest ik daar de planten :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:08

Voor uitvaart destijds een spaarpot bij verzekering, dat zou genoeg moeten zijn, verzekering miept sinds kort van niet, maar soit geen kinderen en wel spaarpotje voor verschil. En als dat dan toch leeg is moet de maand extra aow/oid maar genoeg zijn.