Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:33

Mijn advies is wel een 'vlekkenplan' te maken voor het gehele terrein en daar vervolgens hoofdstructuur in te tekenen zoals hagen, hoogteverschillen en bomen. En die hoofdstructuur in het begin gelijk aan te leggen. Bomen en hagen hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen en je wil eventuele graafwerkzaamheden gedaan hebben voordat je de boel vol zet met planten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:03

Denk ook aan tuinsproeiers en elektra :j

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:25

Ik was benieuwd of jullie wat tips hadden voor mijn tuin.

Mijn tuin bevind zich bovenop een parkeergarage en is dus opgebouwd uit flinke plantenbakken van 40 cm hoog en 50 cm diep zonder bodemplaat maar wel met worteldoek. Ik heb er ondertussen ontzettend veel spijt van dat we er geen bodemplaat in hebben laten zetten want tijdens het sproeien loopt het water gewoon langs de zijkant weg. De bodem zelf lijkt haast hydrofoob zo slecht als er water in trekt. Ik ben zo drie kwartier bezig met water geven en alsnog trekt het amper de bodem in. De grond lostrekken voor of tijdens het sproeien heeft ook weinig tot geen nut.

Wat raden jullie aan om de grond makkelijker water op te laten nemen? Het gaat overigens over een tuin op het westen dus het wordt hier ook echt wel behoorlijk heet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:41

Dat klinkt als een lastige constructie. Wat voor grond zit er in de bakken? En wat voor beplanting?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 06:37

Het lijkt erop dat je grond zo droog is dat het daarom geen water opneemt. Gaten in de grond prikken en dan langzaam en langdurig water geven?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:10

Opvullen met houtsnippers die het water langer vasthouden. Een vernevelsysteem met druppelaars aanleggen. En de bodem verbeteren door veel natuurlijk afval te laten liggen. Dat zijn punten die ikzelf heb gebruikt voor een stuk tuin die zo droog was dat er geen water door kwam, maar dit waren geen bakken, dus weet niet of het daar ook bij helpt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:13

xLoki schreef:
Zijn jullie tuinen ook al weer zo heerlijk aan het ‘ontploffen’? I love it <3

[ Afbeelding ]

Oh wat een gaaf pad zo <3. Is dat veel werk met onkruid e.d.?

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:36

Wij hadden ooit ook een groot dakterras waar we een grote plantenbak op bouwden. Het was een L-vormige bak van uit mijn hoofd 4 bij 3 meter, een meter breed en ongeveer 80 cm hoog. De binnenbocht sneden we schuin af, zodat daar een groter oppervlak ontstond. Omdat we bang waren dat de constructie te zwaar zou worden, en omdat we de vochthuishouding zo optimaal mogelijk wouden maken hebben we die bak heel gelaagd opgebouwd.

Wij hebben ivm het gewicht de onderste helft gevuld met piepschuim-blokken, met in het midden een gleuf/ grand Canyon om overtollig water door weg te laten lopen. Dat hebben we bekleed met vijverfolie, zodat het piepschuim beschermd was en niet kapot zou vriezen. Daarna hebben we de afwateringsgleuf gevuld met kleikorrels. Ook bovenop de piepschuimblokken hebben we een laagje kleikorrels gelegd. Op dat geheel hebben we daarna worteldoek gelegd, om te voorkomen dat de aarde zou gaan uitspoelen. De 'binnenbak' die op die manier ontstond hebben we gevuld met gewone potgrond, gemengd met vermiculiet, want dat houdt extra vocht vast. We hebben ook de makkelijke-moestuin-mix overwogen, waar zelf mengen bleek goedkoper. Als extra zekerheid hebben we ook de blootliggende aarde nog bedekt met cacao-doppen. Dat hielp extra tegen verdroging, en voorkwam dat de katten van de buren de bak als kattenbak gebruikten.

De combinatie van het waterbuffer in de kleikorrels en de vermiculiet zorgden ervoor dat wij zelfs met droog weer bijna geen water hoefden te geven. Ook wanneer het kleine vijvertje dat we in de bak hadden ingebouwd gewoon leeg-verdampte hadden de vaste planten die eromheen stonden bijna nooit hulp nodig. Wel hadden we zo sterk mogelijke planten uitgezocht, ook omdat (de wortels) in de winter tegen de vorst moesten kunnen. Ondertussen wonen we al 5 jaar ergens anders, maar op luchtfoto's zie ik dat de bak er nog staat en dat de planten erin het goed doen. Daarmee is de constructie nu bijna 10 jaar oud.

Nu je hele bak nog ombouwen om een bodem-constructie toe te voegen is wel ingrijpend. Maar misschien kun je er wel nog makkelijk vermiculiet in mengen en een afdeklaag van cacao-doppen, houtsnippers of boomschors oid aanbrengen?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:24

_San87_ schreef:
xLoki schreef:
Zijn jullie tuinen ook al weer zo heerlijk aan het ‘ontploffen’? I love it <3

[ Afbeelding ]

Oh wat een gaaf pad zo <3. Is dat veel werk met onkruid e.d.?

Dankje!
Het pad zelf is vrijwel geen onderhoud nodig, ik hark wel wanneer de bomen uitvallen de blaadjes eruit want ik vind van die dode blaadjes lelijk :P de borders waren vooral het eerste jaar veel werk qua onkruid wieden omdat er nog veel ‘lege’ plekken waren, nu is het zo dichtbegroeid dat ik dat eigenlijk niet meer doe!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:27

senna21 schreef:
Dat klinkt als een lastige constructie. Wat voor grond zit er in de bakken? En wat voor beplanting?

De bak is gevuld met oude 'verteerde' potgrond en nieuwe potgrond van een jaar of twee geleden. Beplanting is van alles, siergras, een hoop phlox, muurbloem, lavendel. De muur bij de schutting is meer ingericht op schaduw qua beplanting en daar wordt het ook echt minder droog. De zonnige kanten zijn ook meer op de zon aangeplant en droogt flink uit.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:29

Ceetje_bokt schreef:
Het lijkt erop dat je grond zo droog is dat het daarom geen water opneemt. Gaten in de grond prikken en dan langzaam en langdurig water geven?

Gaten in de grond prikken lijkt niet veel te doen misschien als ik inderdaad langzamer water zou geven maar het is lastig om een mooie constructie daarvoor aan te leggen. Met de tuinslang wordt het uiteindelijk wel nat maar het verspild gewoon veel water.
Mijn plan is nu om inderdaad maar dagelijks water te gaan geven maar het voelt zo overdreven met 24 graden.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:31

Pommier schreef:
Opvullen met houtsnippers die het water langer vasthouden. Een vernevelsysteem met druppelaars aanleggen. En de bodem verbeteren door veel natuurlijk afval te laten liggen. Dat zijn punten die ikzelf heb gebruikt voor een stuk tuin die zo droog was dat er geen water door kwam, maar dit waren geen bakken, dus weet niet of het daar ook bij helpt.

Bevallen de houtsnippers goed? Merk je ook echt verschil?

Vernevelsysteem is een super idee maar helaas lastig te realiseren hier. Natuurlijk afval laten liggen gaat tot op bepaalde hoogte maar echt veel bladafval waait er gewoon uit. :') Ik denk dat ik het meer in houtsnippers en dergelijke moet gaan zoeken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:35

VosjeN schreef:
Wij hadden ooit ook een groot dakterras waar we een grote plantenbak op bouwden. Het was een L-vormige bak van uit mijn hoofd 4 bij 3 meter, een meter breed en ongeveer 80 cm hoog. De binnenbocht sneden we schuin af, zodat daar een groter oppervlak ontstond. Omdat we bang waren dat de constructie te zwaar zou worden, en omdat we de vochthuishouding zo optimaal mogelijk wouden maken hebben we die bak heel gelaagd opgebouwd.

Wij hebben ivm het gewicht de onderste helft gevuld met piepschuim-blokken, met in het midden een gleuf/ grand Canyon om overtollig water door weg te laten lopen. Dat hebben we bekleed met vijverfolie, zodat het piepschuim beschermd was en niet kapot zou vriezen. Daarna hebben we de afwateringsgleuf gevuld met kleikorrels. Ook bovenop de piepschuimblokken hebben we een laagje kleikorrels gelegd. Op dat geheel hebben we daarna worteldoek gelegd, om te voorkomen dat de aarde zou gaan uitspoelen. De 'binnenbak' die op die manier ontstond hebben we gevuld met gewone potgrond, gemengd met vermiculiet, want dat houdt extra vocht vast. We hebben ook de makkelijke-moestuin-mix overwogen, waar zelf mengen bleek goedkoper. Als extra zekerheid hebben we ook de blootliggende aarde nog bedekt met cacao-doppen. Dat hielp extra tegen verdroging, en voorkwam dat de katten van de buren de bak als kattenbak gebruikten.

De combinatie van het waterbuffer in de kleikorrels en de vermiculiet zorgden ervoor dat wij zelfs met droog weer bijna geen water hoefden te geven. Ook wanneer het kleine vijvertje dat we in de bak hadden ingebouwd gewoon leeg-verdampte hadden de vaste planten die eromheen stonden bijna nooit hulp nodig. Wel hadden we zo sterk mogelijke planten uitgezocht, ook omdat (de wortels) in de winter tegen de vorst moesten kunnen. Ondertussen wonen we al 5 jaar ergens anders, maar op luchtfoto's zie ik dat de bak er nog staat en dat de planten erin het goed doen. Daarmee is de constructie nu bijna 10 jaar oud.

Nu je hele bak nog ombouwen om een bodem-constructie toe te voegen is wel ingrijpend. Maar misschien kun je er wel nog makkelijk vermiculiet in mengen en een afdeklaag van cacao-doppen, houtsnippers of boomschors oid aanbrengen?

Hier inderdaad het zelfde verhaal, de bakken zijn 80 hoog en opgevuld met piepschuim tot een cm of 40 hoog. Wij hebben denk ik een meter of 15 aan 'tuin' verdeeld over 3 bakken.

Vermiculiet is misschien wel een goed idee en dan nog aanvullen met houtsnippers of cacao doppen. Opnieuw vullen is helaas geen optie aangezien we onze plantenbakken net twee jaar geleden hebben vervangen. :Y)

Iemand nog een mening over de voor of nadelen van het een of het ander? Cacao doppen, houtsnippers of boomschors?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:22

Cacaodoppen werken op zich fijn en vormen een mooie mulchlaag. Het blijkt wel wat vaker muizen aan te trekken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:27

Cacaodoppen zijn giftig voor honden, als je die hebt is het niet aan te raden.

Ik gebruik de Mulch van DCM in mijn borders, ziet er mooi uit vind ik, wat natuurlijker dan snippers of grof schors en het helpt om vocht vast te houden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:58

Geen budget voor snippers nu. En ik heb nog veel te doen in de tuin. Maar het verschil is overduidelijk. Steeds groener!

Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:35

Onze bamboe en laurierbomen krijgen ineens wat geel blad en valt deels uit.
Herkenbaar voor deze periode? Moet ik me zorgen maken..?
Op de foto is de bamboe te zien, niet heel duidelijk denk ik.

Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:38

Te droog? Te weinig voeding?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:15

Lijkt een erg moeizaam tuinseizoen.

Eerst veel te droog daarna veel te nat.

Ik probeer me niet te druk te maken.

Afbeelding

Ik heb vandaag hekje geplaatst. Meteen zo veel gezelliger <3

En dan hadden we zonder al tuin wedstrijd van de woningbouw gewonnen hoorden we gisteren *\o/*

https://boktimg.nl/img/m/D8QCtG.jpg

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:38

Het is idd niet het makkelijkste nu voor nieuwe tuinen.

Hier afgelopen winter de tuin vernieuwd en had wel wat foto’s geplaatst. Maar nu alles begint te bloeien leuk om weer wat te plaatsen.
Het is allemaal nog echt in jonge aanwas en op sommige
Plekken moet er wat bijgevuld gaan worden.
Perk regen huis aan is kruiden met wat rozen.

Tegen de houten pergola’s beginnen nu de rozen te klimmen. Rond terras is het gele rambler roosje Malvern Hills. Op de pergola daarnaast groeit Generous Gardener. Tegen de houten schutting Strawberry Hill. Op het hek naast de kas is Phyllis Bide. Op het hek aan de andere kant van de tuin is Lady of the Lake en Kew Gardens.
En het kleunde donker roze roosje langs blauwe hek is Harlow Carr.

Het is allemaal nog in begin stadium, maar ik denk dat eind van de zomer en volgend jaar het nog weer een stuk mooier gaat zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:30

Deze foto's van de tuin moet ik gewoon even delen. Het voelt hier zo prettig aan. Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:54

Ik snap helemaal dat je hier happy bent. Prachtig <3