Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:36

Als hij buitenshuis toegang heeft tot een wasmachine zoals bij jouw of een wasserette, is het met zo'n mini huis handiger om er geen in huis te hebben. Handwas bij nood kan zonder en die kleine machines zijn weinig verbetering boven een emmer met plopper (wel wat gaten in boren) of een waterdichte ton die je wat heen en weer rolt in de badkamer. Modern wasmiddel heeft niet zoveel nodig om goed te werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:56

Campingwasmachines zijn vreselijk := Er past nauwelijks was in, zit al vol met één spijkerbroek, en het wast nauwelijks schoon.
En toch staan ze altijd in de weg ondanks dat ze redelijk klein zijn. Met de hand wassen gaat sneller.
Ik heb zelf wel zitten kijken naar een Daewoo mini wasmachine . Die kun je aan de muur ophangen en werken beter dan de camping machines, maar zijn wel aardig aan de prijs.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:02

Ik zou ook gaan voor een wasserette dan. Geen idee wat de kosten daarvan zijn? Maar denk dat hij best lang daar kan wassen voordat de dure mini wasmachine eruit is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 19:55

Ja dacht hij kan hem desnoods op het balkon zetten :+
Of dacht anders aan een goede centrifuge, die kan ook op het balkon of in de badkamer of zoiets. Dan kun je met handwasjes ook een eind komen ja...
Die Deawoo wat een uitvinding! Maar zeer aan de prijs ja :j }:0

Kosten wasserrette zijn prijzig, maar is te doen als je bijv je lakens wilt doen en ook direct wilt laten drogen, scheelt zoveel gedoe in je huis...
Dit zijn zo ongeveer de prijzen (wasserette bij hem in de buurt)
https://wassalonrotterdam.nl/prijslijst/

Ik heb zelf ook een flinke tijd gedaan met alleen een wasserette en moet zeggen dat ik het niet vervelend vond. Was best wel soort van gezellig :7 punt in de wijk, deed meestal ondertussen boodschappen of las een boek... en de was werd echt heel goed schoon. En groot voordeel dat je het ook kunt laten drogen (woonde toen in mini appartementje).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:19

Ik heb nu een rekening geopend bij Raisin.
Nu staat erbij sommige rekeningen specifiek bronbelasting bij.
Wat houd dat precies in?
Want er lijken sommige landen vrij van te zijn?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 19:35

Ik heb geen idee... staat er nergens een toelichting?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:21

OleJon schreef:
Wat houd dat precies in?

Je kunt het beste kiezen voor geen bronbelasting. Scheelt je veel werk.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:22

VanHuisUit schreef:
Ja dacht hij kan hem desnoods op het balkon zetten :+
Of dacht anders aan een goede centrifuge, die kan ook op het balkon of in de badkamer of zoiets. Dan kun je met handwasjes ook een eind komen ja...
Die Deawoo wat een uitvinding! Maar zeer aan de prijs ja :j }:0

Kosten wasserrette zijn prijzig, maar is te doen als je bijv je lakens wilt doen en ook direct wilt laten drogen, scheelt zoveel gedoe in je huis...
Dit zijn zo ongeveer de prijzen (wasserette bij hem in de buurt)
https://wassalonrotterdam.nl/prijslijst/

Ik heb zelf ook een flinke tijd gedaan met alleen een wasserette en moet zeggen dat ik het niet vervelend vond. Was best wel soort van gezellig :7 punt in de wijk, deed meestal ondertussen boodschappen of las een boek... en de was werd echt heel goed schoon. En groot voordeel dat je het ook kunt laten drogen (woonde toen in mini appartementje).

Op het balkon is niet echt goed voor je elektronica in je machine. Dan staat die immers buiten met alle vocht etc.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:22

robert45 schreef:
OleJon schreef:
Wat houd dat precies in?

Je kunt het beste kiezen voor geen bronbelasting. Scheelt je veel werk.

Top bedankt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 20:06

Citaat:
Op het balkon is niet echt goed voor je elektronica in je machine. Dan staat die immers buiten met alle vocht etc.

Daar heb je gelijk in ja.
Heb ondertussen meer keukens gezien van die afmetingen die het handig hebben opgelost met de wasmachine dus ga er nu maar voor dat ook dat op te lossen is :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:39

Wij hebben echt zoveel geluk!

Hebben aankomend jaar nog het voordeel van een vast contract wat we vijf jaar geleden afgesloten hadden. Kregen vandaag de afrekening en nieuwe maandbedrag voor aankomend jaar te horen. Goede 100 euro per maand.

Hebben sinds mei al geen energiekosten meer betaald en krijgen alsnog wat terug!
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:44

Nice! Ik ben wel benieuwd naar je prijs per kWh en gas (kaal, dus zonder belastingen als dat kan).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:51

Prairy schreef:
Nice! Ik ben wel benieuwd naar je prijs per kWh en gas (kaal, dus zonder belastingen als dat kan).

Heb je hier wat aan?
Ik heb geen zonnepanelen helaas.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 25-09-23 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:03

Zeker :)

Heb je dezelfde voor gas?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:15

Prairy schreef:
Zeker :)

Heb je dezelfde voor gas?

Ik heb ze erbij gezet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:21

Zo... Netflix eruit en salarisverhoging.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:51

purny schreef:
Zo... Netflix eruit en salarisverhoging.

Dubbele besparing!!

Ik krijg ook loonsverhoging in het salaris van oktober met terugwerkende kracht van 1 juli.

10%, dus dat is wel lekker! Zeker omdat van juli/aug/sept ook de 10% er nog bij komt.
Krijg ook een bonus van €350 bruto, maar daar zal geen €150 van over blijven ben ik bang.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:44

Wat ben je voordelig uit.
Ik betaal 37 cent per kwh!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 19:21

Zooo terug van heerlijke vakantie in onder andere het zonovergoten Venetië :$
En Zwitserland... :$ :$ :$
^) :))

Ben al paar dagen terug maar had fikse griep meegenomen, echt zwaar beroerd op de terugweg en nu zo'n beetje weer op de been %) dat was dan wel jammer.

Qua kosten viel het eigenlijk mee. Hotels excl ontbijt gedaan (ontbijt toch vrijwel niets en had muesli en havermelk mee) dat scheelt al behoorlijk. Elke dag wel of uitgebreide lunch of diner gedaan. En heel veel gezien, gewandeld, bekeken en gedaan zonder dat er entreegelden aanvast zaten.
Echt helemaal eruit geweest, zalig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:24

Balen zeg.

Ons weekje Morvan met elke nacht een andere overnachting (zeer gevarieerd :D, van houten vouwwagen tot boomhut tot Chateau) heeft ons ongeveer 1600 € gekost.

Belangrijkste conclusie was ook dat we nog minimaal 5 jaar blijven wonen waar we nu wonen en dat we hier een nieuw huis gaan bouwen.

Frankrijk is het gewoon niet voor ons. We gaan nu op ons gemak Duitsland verkennen met dagjes en nachtjes weg de komende paar jaar.

Volgend jaar nog 2 weken naar Amerika omdat we dan 10 jaar samen zijn en dan ben ik wel even klaar met op vakantie gaan :P Dat gaat goed geld schelen, kunnen we goed gebruiken voor de bouw van het nieuwe huis.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:12

Ik lees trouw mee in het topic. Wij hebben nog eens kritisch naar de verzekeringen gekeken en laten kijken. Ik had, naar aanleiding van een blog van PorteRenee, een offerte opgevraagd bij Deck en die doorgestuurd naar onze huidige tussenpersoon.
Conclusie: door een eigen risico van €500 op onze auto- en opstalverzekering te nemen, besparen we €25 per maand bij onze huidige verzekeraar. Kosten zijn dan nagenoeg gelijk met die van Deck.

Verder zit sparen er de komende maanden niet in, iets met een dubbele hypotheek en bouw van een nieuw huis waardoor de maandlasten tijdelijk met een factor drie zijn vermenigvuldigd :$ :$ :$. Goede motivatie om ook weer strikter met het boodschappenbudget te zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:17

Ik moet ook echt mijn verzekeringen eens onder de loep nemen. Neem het me zo vaak voor en doe het dan niet. Huisdierenverzekering o.a. wil ik toch eens opzeggen, nu ik voldoende reservepotje heb...
Volgens mij ben ik ook wel wat oververzekerd voor bepaalde dingen. Aan de andere kant vind ik het belangrijk dat als me iets overkomt dat ik financieel gedekt ben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:57

Wij hebben absoluut niet bespaard de afgelopen weken. Nieuwe keuken is vorige week geplaatst. Verder afgelopen zondag een nieuwe telefoon gekocht, de oude begon steeds meer te haperen en qua geheugen was het ook keer op keer drama. Hopelijk gaat deze ook weer 5 jaar mee.
Nu moet er eigenlijk ook nog een nieuwe laptop komen.
Voor de keuken moeten we nog kijken wat voor achterwand we willen. We willen een glasplaat met print, maar bewust gewacht tot de keuken er staat om te kijken wat mooi zal zijn. En dan daar ook gordijnen op uitzoeken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:08

secricible schreef:
Ik moet ook echt mijn verzekeringen eens onder de loep nemen. Neem het me zo vaak voor en doe het dan niet. Huisdierenverzekering o.a. wil ik toch eens opzeggen, nu ik voldoende reservepotje heb...
Volgens mij ben ik ook wel wat oververzekerd voor bepaalde dingen. Aan de andere kant vind ik het belangrijk dat als me iets overkomt dat ik financieel gedekt ben.

Over welke verzekeringen twijfel je?

Wij hebben nu:
- auto (allrisk, is nl een jonge auto)
- aansprakelijkheid
- inboedel
- opstal
- doorlopende reis > ook nog gekeken wat een losse reisverzekering kost, maar gezien we elk jaar wel twee keer een weekendje weggaan plus de kampeervakantie in de zomer, is doorlopend een stuk goedkoper
- overlijdensrisico

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:34

Ik heb nu

- huisdierenverzekering (overweeg ik op te zeggen)
- Een pakket met auto-, reis-, woon-, rechtsbijstand-, ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering.
Daar zou de reisverzekering en ongevallenverzekering in theorie uit kunnen maar ik betwijfel of dat door de pakketprijs nu echt geld gaat schelen.
- uitvaartverzekering
- een hypotheekopvangpolis die de hypotheek opvangt bij arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid. (Deze zou ook prima stop kunnen denk ik, dit kan ik zelf dragen nu)

Overlijdensrisico heb ik niet, als ik overlijd kan het huis verkocht worden en daar zit forse overwaarde op. Maar geen partner die een inkomensdaling door ontslag of arbeidsongeschiktheid opvangt dus daar nu meer focus op maar ik denk nu too much.
Anderzijds kost het me maar 15e per maand dus ook geen wereldbesparing. Huisdierverzekering zet meer zoden aan de dijk.