[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:20

Ik ben bij alle bezichtigingen die ik heb gehad, maar 1 makelaar tegen gekomen die nuttige antwoorden wist te geven :+
De rest hadden we geen fluit aan , die hadden net zo goed idd buiten kunnen blijven.
Bij ons huidige huis, de zoveelste van 1 bepaalde makelaar , zijn we bij de bouwkundige keuring alleen gelaten door hem, had nog wat anders te doen
Dat was echt een verademing :=
Dikke doei, wij redden ons wel :evaw:

Marvel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:37

Ja, moet zeggen dat mij dat ook verbaasde. De kennis over de huizen moest vaak nog zelf uit de brochures gevist worden.

Bij onze bouwkundige keurig was alleen de verkoper aanwezig, verder niemand. Was volgens de bouwkundige ook niet nodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 02:17

Sammie, hoe staat het eigenlijk met jouw woning? Was toch nieuwbouw? Wanneer is de geplande oplevering eigenlijk? Weet niet of je dat ooit hier gemeld hebt, maar ik heb dat in ieder geval helemaal gemist.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:57

Die was 16 december :D afgelopen week de vloer boven erin, morgen inbouwkast gaan bekijken bij een bouwmarkt, maar we zijn al elke avond dozen aan t verslepen, want in principe kunnen we er wel in. :j
We hebben wat problemen gehad en nog steeds met een aantal opleverpunten, waar die van de badkamer nog openstaat (meubel is kromgetrokken omdat er vocht in stond), twee ramen moeten nog steeds gesteld worden en verder nog een aantal kleine dingen.. We zijn er ook achter gekomen dat de berging die tot de erfgrens zou gaan er na meting van t kadaster er tien centimeter naast staat.. Daar hebben we dus werkelijk geen flikker aan, dus dat gaat maar in bruikleen naar de buren.. Zit wel te twijfelen om t gewoon te melden onder garantiemelding, maar ja.. Ik heb niet de illusie dat ze de berging ff tien cm op gaan schuiven := bij onze vrienden/buren werkt de vloerverwarming niet! Wat ze ook doen, ze kragen t niet aan de praat. Die wonen er al, want moesten uit hun tijdelijke huurhuis. Die hebben maar ff een straalkachel gekocht, want daar zijn ze van de bouw ook nog niet naar wezen kijken..

Dat heb je niet gemist, hoor. Ik heb t denk vooral in t nieuwbouwtopic gezet :). Ons oude huis is nog niet verkocht, dus zit hier ook nog :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:26

Ah oke, spannend dus nog om je oude huis nog te verkopen, en je nieuwe huis eindelijk in te trekken!
Wel al een verhuisdatum gezet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:35

Wendy schreef:
Wendy schreef:
De overdracht was gepland op 4 oktober 2014 :+ :')
Een paar dagen hiervoor kwam onze notaris er achter dat er iets niet klopte, het tweede van de in totaal vier percelen bleek nog gedeeltelijk op naam te staan van de overleden echtgenoot van de verkoopster. In het verleden had al eens een boedelscheiding plaatsgevonden ivm de eigen zaak van die echtgenoot, alleen had die notaris destijds een fout gemaakt met dat perceel.

De bank heeft dat niet gezien bij het verstrekken van de hypotheek op het perceel, de verkopend makelaar had het ook moeten zien, maar niet dus. En wij zagen het wel, maar omdat wij het verhaal achter die erfenis niet kenden, is er bij ons ook geen belletje gaan rinkelen (het huis van mijn moeder stond destijds ook nog op naam van mijn vader toen zij het verkocht, maar dat was geen probleem, omdat wij de erfenis aanvaard hadden).

De erfenis was door de verkoopster en haar kinderen verworpen, daarom werd dat ineens een probleem. De notaris die de fout gemaakt heeft, leeft niet meer. Zijn opvolger wilde er geen uitspraken over doen.
Daarna is het geprobeerd via een rechtszaak, die is niet-ontvankelijk verklaard.

Vervolgens was de bank (schuldeiser van de erfenis) zo ver dat zij ook wilden investeren (o.a. doordat wij wel een hypotheek bij hen wilden afsluiten), waarna een advocaat recherche is gaan doen naar de nabestaanden. Er bleken nog veel meer nabestaanden dan gedacht, deze zijn allemaal meerdere keren aangeschreven. Van de meeste geen reactie.
Vervolgens heeft de rechtbank in november een andere notaris als vereffenaar aangesteld. Die moet de zaken rondom de erfenis nu gaan regelen.
Ondertussen wonen wij nu alweer ruim een jaar in het huis (hadden ons vorige huis namelijk keurig verkocht). Maar we kunnen/willen niet investeren in een huis wat nog niet van ons is. Kleine dingetjes hebben we natuurlijk wel gedaan, maar grote zaken die we willen doen, nog niet. Dan heb je het over zaken als asbest dakbeschot verwijderen/dakisolatie aanbrengen, bovenverdieping verbouwen, schuur strippen en houten delen opnieuw opbouwen, nieuwe schuur bouwen, etc.

Ook zijn we inmiddels met onze 4e hypotheekaanvraag bezig, omdat er nu (weer) zicht lijkt op een definitieve oplossing.

Dus ja, ook al is de datum gepland, er kan zeker nog wat mis gaan....

Nou, even weer terugkomend hierop.
Er was ons beloofd dat in januari de overdracht zou kunnen plaatsvinden.
Natuurlijk is er weer een fout boven tafel gekomen, waardoor het hele circus van het aanschrijven van erfgenamen opnieuw heeft plaatsgevonden.
Ook is er een publicatie geweest in de Staatscourant voor het oproepen van schuldeisers van de erfenis.
De overdracht vindt sowieso niet voor eind maart plaats, zucht.

Vorige week vrijdag weer een pittig gesprek gehad met verkoper, bank, advocaat en notaris (vereffenaar).
Er ligt op dit moment een verzoek bij de rechtbank van de vereffenaar (notaris) om het perceel wat vast zit in de erfenis onderhands aan ons te verkopen, ondanks dat nog niet alle schuldeisers bekend zijn en niet alle erfenamen gevonden. Omdat het toch aan ons geleverd moet worden (er ligt immers een voorlopig koopcontract wat bindend is) en dit ook voor de vereffenaar de beste mogelijkheid lijkt om de opbrengst zo hoog mogelijk te krijgen. Dat verzoek is maandag ingediend, het wachten is op de reactie van de rechtbank. Die verwachten we met een week of 3.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:51

@sammie: balen zeg, van die stomme opleverdingetjes. Van jullie vrienden helemaal bizar. Die straalkachels zijn immers ook nog stroomvreters, een tegemoetkoming in de kosten lijkt me dan wel op zijn plaats.
Is er al wel schot in de verkoop van het oude huis?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:06

Tijdje niet in dit topic gekeken, maar was nieuwsgierig of Wendy inmiddels al meer duidelijkheid had. Niet echt dus, jeetje wat een lang proces zeg!

Las ook vragen over verkoopmakelaar. Wij hebben juist wel verkoopmakelaar ingeschakeld omdat het in ons dorp heel erg 'ons kent ons' is en het ook een stuk over gunning gaat. Zo wisten we via haar wat meer wat onze positie sterker maakte.

We wonen inmiddels ruim een halfjaar in ons huis en helaas flinke pech nu. De platte dakbedekking blijkt verkeerd gelegd, waardoor we nu lekkage hebben. We hebben toentertijd een bouwtechnisch advies op laten stellen dus dan verwacht je dat dit soort dingen boven water komen, niet dus :(

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:18

Wendy, wat balen dat jullie nog steeds geen duidelijkheid hebben! Hopelijk levert dit dan eindelijk iets op!

Kirstenn, wat een vervelende verrassing! :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:36

Neonlight schreef:
Ah oke, spannend dus nog om je oude huis nog te verkopen, en je nieuwe huis eindelijk in te trekken!
Wel al een verhuisdatum gezet?

Geen vaste datum, eigenlijk. :') We moeten nog inbouwkasten (inloopkast gaat helaas niet door :( ), op zich kunnen we ook wel kleding voorlopig uit de doos trekken en het bed moet nog over. De rest doen we gemoedelijk aan. Ik gok zomaar dat het volgende week zaterdag gaat worden voor de laatste dingetjes.

Wendy schreef:
@sammie: balen zeg, van die stomme opleverdingetjes. Van jullie vrienden helemaal bizar. Die straalkachels zijn immers ook nog stroomvreters, een tegemoetkoming in de kosten lijkt me dan wel op zijn plaats.
Is er al wel schot in de verkoop van het oude huis?
We hebben in november nog een kijker gehad, maar was toch niet wat ze zocht. We gaan nu over en dan nog even low budget door het huis rauzen en opknappen met schiderwerk, renovliesbehang en een laminaatvloertje. De keuken mogen ze zelf uitkiezen (en betalen). Op zich niks mis mee, maar het is je smaak of totaal niet. En bij de doelgroep is het vaker het laatste dan het eerste :')

Met een beetje pech hebben die vrienden een klein probleem. Hun woning had in de wk een vers gat in het beton, dus ze vermoeden lekkage . Het is vloerverwarming en dat duurt sowieso een aantal dagen tot weken eer dat eens lekker op temperatuur is. En inmiddels ligt er nu een pvc vloer overheen. Dus ik hoop dat ze het op de makkelijke manier kunnen fixen en niet dat dat heel de vloer opengehaald moet worden!

Lijstje uit de hele straat bestaat trouwens verder uit geschilderde deuren te snel dicht gedaan, hang- en sluitwerk van deuren en ramen dat niet goed, makkelijk of zelfs té makkelijk open gaat. storingen tot complete stilstand bij cv-ketel en warmteterugwinsystemen, stopcontacten die niet bruikbaar zijn, meerwerk dat niet juist is uitgevoerd. Minderwerk dat niet juist is uitgevoerd, wc-potten die een waterval veroorzaakten, bitummendakbedekking loopt verkeerd af, waardoor het water aan de verkeerde kant blijft staan, afvoer van de wm pal onder het stopcontact van de wd (!), verfschades aan deurposten en plafond en iedereen klaagt over de slechte staat van de trappen.. En zo vergeet ik vast nog wel het eea.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:52

Jeetje, en dan denk je voor nieuwbouw te gaan omdat dat lekker af is :')
Dat klinkt alsof ze dat enorm afgeraffeld hebben, niet fijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:54

Nieuwbouw is idd iets waar je ontzettend bovenop moet zitten kwa afwerking :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:03

Ja, nieuwbouw is ook niet altijd alles, er komen toch altijd veel dingen nog boven water.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:03

Zo dan, dat is een beste lijst! Van slordigheden tot toch echt wel serieuze zaken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:53

Toen wij onze huidige huurwoning (nieuwbouw) opgeleverd kregen, vielen met dat soort zaken ook ontzettend tegen. De trap konden we helemaal opnieuw schuren en verven, de voetafdrukken stonden erin! Ook de bevestigingen van de openingen van het raam draaien overal mee, dat is het plaatje die gewoon moet blijven zitten. Ons toilet had barsten en spoelde niet goed door.

Nog 6 nachtjes slapen en dan de sleutel! Ik heb er zo'n zin in! We hebben vandaag de gordijnen deels al aan kunnen schaffen. Mooie, zwart houten jaloezieen komen op de ramen beneden, ook bij de openslaande deuren. Van boven tot beneden lopen ze helemaal door. Kost wat, maar vind het zo mooi.
Heb wel veel inspiratie opgedaan bij RTL woonmagazine de laatste tijd 8-)
Net weer lekker in een programmaatje tekeningen gemaakt om op papier alvast de boel in te delen :')

Weet iemand overigens de tijdsduur bij de notaris van het tekenen van de koopakte en daarop aansluitend van de hypotheekakte?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:35

Ligt eraan hoe ingewikkeld de aktes zijn en de hoeveelheid vragen die je hebt. Gemiddeld zal het tekenen van leveringsakte en hypotheekakte een uurtje/anderhalf zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:28

Volgens mij was dat bij ons in een half uurtje gepiept.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:27

Ik hoop dat we toch na maximaal een uurtje wel weer buiten staan, maandag. Des te sneller kunnen we aan de slag met klussen!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:30

Wij stonden voor die twee aktes + samenlevingscontract na 40 minuten weer buiten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:36

Mooi, dat klinkt allemaal niet erg lang. :)
Vreesde even voor een uur per akte, maar dat lijkt mee te vallen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:24

Ligt een beetje aan je notaris denk ik ook :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:42

Zijn er nog mensen die hun financieel adviseur hebben meegenomen naar het tekenen van de hypotheekakte?
Onze aankoopmakelaar gaat geloof ik mee naar het tekenen van de overdrachtsakte en onze financieel adviseur gaf aan nog mee te kunnen naar het tekenen van de hypotheekakte. Daar werden nog wel eens foutjes in gemaakt, maar zelf heb ik niet het idee dat het vredelijk ingewikkeld is om te controleren.

Correct me if i'm wrong :)

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:23

Ligt aan je adviseur. De mijne gaat wel mee in ieder geval. Toch een prettig idee.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:33

Wat een hoop mankementen zeg. Dat is nogal wat :oo .

Afgelopen vrijdag bezichtiging gehad. Huis sprak me ontzettend aan! Onze adviseur gebeld en we gaan vrijdag nogmaals kijken. Gaan wel alvast een bod doen. Nu hopen dat er niet meer concurrentie is en het een beetje goed verloopt. Dit is iig niet goed voor mijn zenuwen := .

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:37

Ik val weer even binnen met frustraties :+

Mijn hypotheekaanvraag is gedaan.. Iedere keer komt er achteraf weer iets bij van oh dat willen ze ook zien, en dat nog even. Ik snap niet dat ze niet alles in één keer kunnen doorgeven zodat ik een compleet dossier aan kan leveren.

Nu gaat het om de eigen middelen. Ik moest een overzichtje sturen of ik die had, dus zo gezegd zo gedaan. Vanmorgen ineens een mail dat ze de afschriften van de afgelopen 3 maanden willen inzien.
Uitgelegd dat het niet meer mogelijk is bij mijn bank van de spaarrekening een afschrift te generen en screenshots gestuurd van de afgelopen 3 maanden.

Dan denk je dat is ook wel goed, maar nee ik krijg net een mailtje dat ze willen zien wie de afzender van het geld is.. Terwijl er heel duidelijk staat dat IK de overboekingen van de betaal naar de spaar gedaan heb. Word er zo moedeloos van.