[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:39

ja okay, in die zin idd.
ik zat andersom te denken, dus als koper rekening houden met het feit dat er veel meer betaald is bijvoorbeeld
zou mezelf trouwens ergens ook wel bezwaard voelen als ik zou weten dat er bijvoorbeeld 2 ton voor een huis is betaald en ik nu 1,5 zou bieden (om maar even iets te roepen)
hoewel ik daarnaast ook weer zoiets heb als het huis in deze tijd niet meer waard is, is het niet meer waard...
gelukkig kijken we momenteel vooral naar corporatiehuizen , die huizne zijn al minstens drie keer afbetaald :+

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:14

Mijn potentiele koper moest er aan rekenen ..... Afwachten maar weer. Het liefst zou ik morgen bij de notaris zitten.
Dan trek ik een fles champagne open (meestal doet de koper dat geloof ik).

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:34

Uhh ja wat is waard? In deze tijd een hiis kopen waarbij je als je alles moet laten doen minimaal 50.000 voor kwijt bent is nogal een risico. En daarbij is het een huis wat heel erg lasrig te vergelijken is met andere huizen er staat weinig vergelijkbaars te koop :)

En het is een erfstuk dus hypotheek vrij dus met aankoopprijs hoef ik geen rekening te houden.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:35

En Anneve groot gelijk heb je!. Tegenwoordig word het zowel de verkoper als de koper financieel niet makkelijk gemaakt. Dus ik zou zeggen maak er een champagnebrunch van :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:44

Dungen...als er echt zoveel geld in moet(en het dus echt in authentieke/slechte staat is) en je denkt dat de andere geïnteresseerde niet direct een dik bod gaat doen en het is verder wel een prijs waarbij je grondprijs mee dekt en een dikke fooi voor de stenen, dan zou ik de gok nemen denk ik .

hier zie ik jaren 40/50/60 huizen voor dat geld(150 tot 160) voorbij komen waarbij dak en kozijnen echt wel vervangen moeten worden, maar verder is het dan in redelijke staat (voegen moeten op den duur wel een keer, maar binnenwerk is wel redelijk bijgehouden, betreft woonopp van 75 tot 100 m2 en 250+ grond opp)
er staat 1 tweekapper te koop voor 149, maar daar wappert de wind door de pannen , het asbest nog tegen het plafond van de bijkeuken en voor de rest is het gewoon authentiek (lees wrak wat van onder tot boven over de kop moet)
waarbij wij ook tegen de makelaar en de verkoper hebben gezegd
"leuk idee, maar de prijs moet 30 omlaag , anders is het gewoon niet realistisch" makelaar was semi eens, behalve dan dat ie over de WOZ waarde begon, maar ja, daar heb ik dan weer niet zo een boodschap aan, die huizen doen af onder de 2 ton(zeg 175 max in dit geval ivm grond die er bij zit en wat hele slechte keuzes wbt onder andere de cv plaatsing ) en daar moet net zoveel in kwa centen als jouw voorbeeld.
en dna hebben de buren ook nog eens twee verdiepingen er achter aan gebouwd, op een manier waarbij het voor het te koop staande huis lastig gaat zijn datzelfde te doen , begane grond aanbouw is geen probleem, die eerste verdieping er op word lastig ivm constructie van de opbouw van de buren
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-04-13 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:06

Dat is wel gunstig voor een koper, als het gaat om een erfenis en alles dat ze ervoor krijgen eigenlijk gewoon een cadeautje is :)

Ik zou het zelf gewoon van alle kanten beoordelen, dan kun je prima tot een minimale redelijke prijs komen waarvoor dit weg zou mogen gaan, en een maximale prijs die je ervoor wilt betalen. Dan begin je gewoon onderaan maar doe dan inderdaad een bod dat geen directe belediging is :P

Wij hebben voor ons huis ook lager geboden dan de al verlaagde vraagprijs. Huis stond al 2 jaar te koop.
Verkopers wilden eerst niet akkoord gaan met ons maximumbod, hun minimumbod lag 25.000 euro hoger.

En eerlijk gezegd vonden we het huis dat bedrag ook wel waard, maar ik heb toch de grens getrokken op mijn maximumbod, omdat ik er voor dat geld heel blij mee zou zijn en met die 25.000 euro meer toch een ander gevoel er aan over zou houden.

Heb ook uitgelegd waarom dit mijn (ons :P ) maximumbod was, gezien de werkzaamheden die wij er nog aan zouden hebben voor ons beoogde gebruik.

In eerste instantie vonden de verkopers dat niet hun probleem, en gelijk hebben ze :j
En ze gingen niet akkoord.

Maar ze zijn daar een aantal dagen laten toch op teruggekomen, toen kregen we ineens een mail dat ze voor dat bod toch wel akkoord wilden gaan.

Waren we wel heel blij mee want dit hadden we toch niet snel nogmaals kunnen vinden qua locatie en mogelijkheden :=

Het ligt eer dus maar net aan hoe graag je een woning wilt. Wij wilden deze woning echt heel graag, maar ik had hem serieus toch laten schieten als we hem niet voor dit bedrag hadden kunnen krijgen, ook al hadden we het wel ervoor kunnen betalen.

Het is vooral de vraag tot hoever je bereid bent om te gaan, wil je het huis niet per-sé hebben dan kun je veel meer wagen dan als je het wel graag wilt hebben. Wil je een huis heel graag hebben dan moet je eigenlijk gewoon niet al te moeilijk doen want voor je weet is het toch nog ineens weg en dan baal je enorm :=

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:39

Ik zit met eenzelfde dilemma. Wat is een realistisch eerste bod? Gaat over een twee-onder-een-kap met leuke tuin, garage. Huis in prima staat maar wel alles nog in originele uitvoering, dus op termijn willen we dan de badkamer/keuken doen en eventueel wat uitbouwen. Is in redelijk goedkoop gebied maar ook weer geen bodemprijzen (lees; leuk dorpje in Drenthe). Huis staat al 1.5 jaar te koop en bewoners hebben al iets anders op het oog. Makelaar heeft laten vallen dat er over de prijs valt te praten.
Is 10% onder de (nu) vraagprijs (236) dan realistisch om mee te starten?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:50

Zal ook wat achtergrond info geven trouwens nu ik zo dit topic binnen kom vallen :) ik heb de afgelopen vier jaar met man (en paardjes) in Engeland gewoond voor werk. Deze zomer komen we weer terug naar NL. En gaan we dus voor het eerst een huis kopen. Hopelijk wordt het niet te lastig om een hypotheek te krijgen met veel belangrijke documenten/informatie die uit Engeland komt. Maar we hebben zoals het er naar uitziet wel allebei werk, dus dat is het belangrijkste neem ik aan.

Heb al een tijdje meegelezen hier. Lijkt me zo frustrerend voor de mensen die al een tijd een huis proberen kwijt te raken! Zeker nu er zoveel te koop staat. Zelfs in het bovenstaande kleine dorp hebben we in 1 wijk al vier huizen bekeken en stonden er nog zeker drie andere te koop. Helaas bijna allemaal net iets te groot en/of tuin op het noorden :)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:53

Als koper mag je bieden wat je wil. (Ik heb zelf ook pas een huis gekocht, daarom heb ik er nu twee:) )
Ik ben 22% onder de al fors verlaagde vraagprijs gaan zitten en heb het huis voor 13% onder de vraagprijs gekocht. Mijn aankoopmakelaar was het daar destijds helemaal niet mee eens trouwens, maar door deze actie van mij was het eerste tegenbod al direct fors onder de prijs die ik als maximum in mijn hoofd had. (Je kan daaruit ook concluderen dat de vraagprijs niet reëel was.)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:00

Dank je Anneve. Wat ik wil voorkomen is dat het bod niet serieus genomen wordt. Want we willen het nu toch wel graag hebben :)
Edit: en ik denk dat de vraagprijs nu niet heel belachelijk is trouwens. Weet dus wel dat ze eruit willen, maar het gaat geen cadeautje worden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:11

De WOZ waarde zegt niets, Sonja, dat is een kulargument van je makelaar.
Mijn WOZ is 17.000 boven de prijs waar ik nu mijn appartement onder te koop heb staan.
En voor de WOZ waarde is de afgelopen twee jaar geen appartement verkocht, alleen daaronder.
WOZ is de melkkoe van de gemeente/stad, en zegt niets over de verkoopwaarde van een huis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:54

inderdaad.... mijn huis staat nu dik onder de woz waarde te koop (heb mede om die reden ook bezwaar gemaakt, ben benieuwd)

Hey Gemske! leuk je hier tegen te komen. veel succes met aankoop van een huis!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:00

En jij gefeliciteerd met je zwangerschap! Leuk zeg :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:14

thanx!!

zijn jullie op zoek naar een huis waar de paardjes aan huis kunnen staan?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:53

Nee hoor, dat ligt nog even buiten het budget :) en we zijn veel te vaak weg voor werk. Maar we hebben wel iets met een leuke achtertuin uitgezocht zodat ze op zaterdagmiddag koffie kunnen komen drinken ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:00

dammie1 schreef:
De WOZ waarde zegt niets, Sonja, dat is een kulargument van je makelaar.
Mijn WOZ is 17.000 boven de prijs waar ik nu mijn appartement onder te koop heb staan.
En voor de WOZ waarde is de afgelopen twee jaar geen appartement verkocht, alleen daaronder.
WOZ is de melkkoe van de gemeente/stad, en zegt niets over de verkoopwaarde van een huis.

Gelukkig niet mijn makelaar ;) hij heeft de huizen die te koop komen van een woningcorporatie hier in de buurt in zijn etalage hangen. Ik vond ht ook onzin. Hijmeldde toen dat een corporatie die ex huurhuizen verkoopt niet te ver onder de marktprijs mocht gaan en woz waarde ook in het oog moest houden . Maar ik had wel meer dingen gevonden die hij vertelde die niet klopten. Of nog niet gelden die hij als wet stelde.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:01

gaat dit topic over een huis kopen of ook over huren? :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:19

Zo, ik ben een potje gaar nu... Kwam om kwart over acht thuis van m'n werk en toen meldde m'n vriend dat ie toen net dd telefoon ophing. De makelaar belde, we krijgen morgen een kijker. Wederom een bekende van m'n vriend. Na het overwerken kon ik dus nog even thuis aan het werk... Alles weer spik en span nu.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:09

Georgette! Spannend! Zal voor je duimen. :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:26

Dankjewel! :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:12

vraagje...
Kan je ook een bod op een huis doen ook al weet je niet 100 % zeker of het kan financieel (we moeten namelijk nog naar de bank :=)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:41

Je kan een bod onder voorbehoud van financiering doen. Maar handig is als je van te voren al ongeveer weet wat je kan lenen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:42

ja inderdaad -O-
Bummer...

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:23

Spannend Georgette, hopen dat t iets is!

Wij hebben gisteren ook maar rustig aan weer een poging gedaan tot kijken. Huis was op papier erg netjes, maar in de praktijk zat er heel veel onderhoud aan. Weggerotte kozijnen en deuropening waar niets over vermeld werd maar wat toch duidelijk te zien was, nogal jammer.. Maar we zoeken dus maar weer rustig verder. Gisteravond samen een lijstje gemaakt van huizen waar we graag langs willen (hielden we tot nu tor maar bij 1 of 2, nu maar gewoon een flinke lijst gemaakt), vandaag en morgen maar eens wat makelaars gaan bellen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:13

Wij hebben vanmorgen een telefoontje van de makelaar gehad. Het goede nieuws is dat er mensen zijn die ons huis willen kopen. Het slechte nieuws is dat deze mensen hun huis eerst moeten verkopen. Dus zo wachten we nog steeds allemaal op elkaar.

Worden jullie ook niet af en toe een beetje moe van standaard opmerkingen die mensen maken?

Hier zijn deze twee zinnen onze grootste ergernis.
"Kijkers zijn nog kopers"
"Je hebt er maar 1tje nodig"

Het is allemaal waar natuurlijk, maar soms nogal frustrerend.
Laatst bijgewerkt door Symbeami op 18-04-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt