[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:29

Als je serieus geïnteresseerd bent, zou ik toch zeker wel een tweede bezichtiging plannen. :j
De eerste zie je alleen de hoofdlijn en ga je ook grotendeels voor het gevoel, tweede ronde zie je veel meer details.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:34

Maar soms kan dat niet. Als je het huis heel graag wilt hebben en er zijn meer geinteresseerden, dan is het kwestie van snel bieden voordat het voor je neus word weg gekaapt zeg maar.

Zo zie ik het in ieder geval hier een beetje.
Vrienden van ons hadden na de eerste bezichtiging boven de vraagprijs geboden en helaas was er toch nog iemand die nog hoger had geboden.

Het gaat hier in Zoetermeer zo snel nu.

Maar goed. Wij gaan dus straks een huis bezichtigen en gelukkig kan schoonvader nog mee. Ben ik wel blij mee eigenlijk.
Had nog liever mijn eigen vader nog mee gewild, die werkt in de bouw. Maar helaas moet hij werken.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:37

Ja, dan is het inderdaad weer een ander geval. :j Maar vaak ben je dan ook wel zo enthousiast dat je die gok kunt wagen. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:48

Heel veel plezier Fee!! Benieuwd hoe het huis jullie bevalt! :D
Begrijp dat jullie waarschijnlijk maar 1 keer kunnen bezichtigen? Dan gewoon echt de tijd gaan nemen voor de bezichtiging. Mijn ervaring is dat je de eerste keer er vooral even voor het gevoel door heen loopt en daarna zal ik gewoon nog een keer er doorheen gaan en dan ga je vaak pas verder kijken, bespreek je welke kamer welke functie gaat krijgen en kijk je ook wat je eraan moet doen. Ik raad je aan om overal foto's van te maken en notities! Zeker als je toch snel een bod moet doen mochten jullie serieus geïnteresseerd zijn. Dan kun je daar thuis nog even rustig naar kijken en de foto's met aantekeningen erbij pakken om toch realistisch te blijven. ;)

Maris89 oehh spannend! Hopelijk niet te veel gegadigden!

Jotoma zooo goed getroffen zeg! Heb hier ook hele andere verhalen gelezen. := Echt fijn voor jullie! :D

Wat betreft het aantal keer kijken ons huis (zo leuk om te kunnen zeggen :P ) hebben we 3 keer gezien voor het onderhandelen. Maar nu hadden we ook wel een luxe positie (eerste keuze en konden al kijken voor het online stond). Hebben wel na de 1e keer kijken gezegd welke van de 4 onze voorkeur had waardoor de makelaar voor de andere 2 ook al gewoon bezichtigingen kon inplannen. Na de 2e keer hebben we de knoop doorgehakt en een keuze gemaakt en bij de 3e keer hebben we een realistische begroting gemaakt waar we ons bod op hebben gebaseerd. :)

Maar mijn ervaring is inderdaad ook (ook bij de andere huizen die we hebben bekeken) dat de 1e keer echt gevoel is, hoe voelt het huis aan? Zie ik mezelf hier wonen? Wat voor potentie heeft het huis? En de 2e keer zie je echt veel en veel meer details, je gaat dan echt veel 'serieuzer' kijken naar de mogelijkheden en naar de dingen die eraan moeten gebeuren. Ik ben dus ook wel een voorstander van in elk geval 2 keer kijken, maar wij hebben bv. ook een huis bekeken waar we maar 1 keer konden kijken als we het hadden gewild want daar was toen ook erg veel interesse in.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:02

Ik vind het maar lastig allemaal.

Vroeg me inderdaad al af of het niet gek zou zijn als ik foto's zou maken. Maar dat is dus niet zo raar.

Wij hebben natuurlijk nog nooit een bezichtiging gedaan. Is de makelaar constant bij je of mag je na een rondleiding ook nog even alleen rond gaan kijken?

Ik ben echt een leek.... :o

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:15

Veel plezier Fee! Ik heb maar een paar checklisten gedownload en wat ik vooral een goede tip vond is als je op de 1e of 2e verdieping bent even in de tuin van de buren kijken :D . Dan heb je een beetje een idee wat voor soort mensen dat zijn, hihi. Je bent trouwens ook een beetje in de buurt aan het kijken waar ik aan het zoeken ben! Wij zitten dan iets meer regio Ypenburg/Nootdorp enz. maar Zoetermeer sluiten we ook zeker niet uit :) .

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:16

Dat verschilt volgens mij een beetje per makelaar, zo heeft de makelaar die onze woning in de verkoop had/heeft gewoon de deuren open gedaan en zei tegen ons loop overal maar rustig op je gemak door heen ik moet nog even naar de notaris en kom zo wel terug. :evaw:

Maar heb ook meegemaakt dat ze je echt een rondleiding geven en continu je achterna lopen. Dat werkte echt op m'n zenuwen haha. Rondleiding prima maar dan wil ik ook graag nog even zelf door de woning kunnen lopen. Gewoon om het rustig op me in te laten werken. Maar dat verschilt heel erg.

En anders gewoon vragen of je nog een keer rustig er door heen mag lopen en wat foto's mag maken zodat je die thuis zelf nog even na kan kijken. ;)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:17

Fee, laat het vooral ook over je heen komen. :) Je hebt inderdaad bij Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld een checklist waar je op kunt letten tijdens de bezichtiging. Vochtplekken, platte daken, staat van de kozijnen en hang- en sluitwerk etc. En schroom niet om te vragen! De makelaar liep bij ons mee om het huis te laten zien, maar je kunt natuurlijk zelf nog weer even een deur open maken om toch nog even te kijken in een bepaalde ruimte. :j En neem inderdaad gewoon je tijd!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:21

Ik heb alles te koop staan en voor 99% zeker gooit iemand het plat. Wat ik niet begrijp is als ze komen kijken voor de grond als bouwkavel dat ze dan ook nog mijn huis bekijken .
Gister had ik er een die zelfs er over begon dat mijn vloer scheef is. Tja het huis is 100 jaar en ik ken het niet anders dan scheef.
Of de kijker met een droom maar geen geld. Ik denk dan ga eerst na wat je kan uitgeven voor je gaat kijken.
Ik verbaas me daar over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:29

_Marinke_ schreef:
Dat verschilt volgens mij een beetje per makelaar, zo heeft de makelaar die onze woning in de verkoop had/heeft gewoon de deuren open gedaan en zei tegen ons loop overal maar rustig op je gemak door heen ik moet nog even naar de notaris en kom zo wel terug. :evaw:

Dit hoort zo echt niet :n Zelfs als het huis helemaal leeg zou zijn. Dat je na de rondleiding nog zegt willen jullie zelf nog even rondkijken is iets anders, maar gelijk bij het binnenkomen zou ik niet blij van worden. NIet als koper, maar ook niet als verkoper.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:10

Onze makelaar heeft in eerste instantie een rondleiding gegeven en erna de ruimte gelaten om zelf rustig nog wat dingen te bekijken. Ik vond het juist erg prettig om wat ruimte te krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:11

Dat is dus het 'iets anders' dat ik aanhaal ;)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:14

Ook hier tot nu toe bij elke bezichtiging een rondleiding en desgewenst tijd om nog wat dingen rustig tr bekijken (vaak niet nodig, het spreekt me aan of niet :+ )
Foto's maken van bepaalde details was ook geen probleem, zoals bijvoorbeeld de indeling van een voorzolder of aanwezigheid van een extra vliering.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:16

Sammie, dat begreep ik, was geen reactie op jou. Ik zou zelf liever 'aan mijn lot over gelaten worden' dan zo'n makelaar die de hele tijd achter me aan hobbelde. Kopers alleen laten lijkt me echter niet netjes tegenover verkopers.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:19

Fee_ schreef:
Maar soms kan dat niet. Als je het huis heel graag wilt hebben en er zijn meer geinteresseerden, dan is het kwestie van snel bieden voordat het voor je neus word weg gekaapt zeg maar.

Zo zie ik het in ieder geval hier een beetje.
Vrienden van ons hadden na de eerste bezichtiging boven de vraagprijs geboden en helaas was er toch nog iemand die nog hoger had geboden.

Het gaat hier in Zoetermeer zo snel nu.

Maar goed. Wij gaan dus straks een huis bezichtigen en gelukkig kan schoonvader nog mee. Ben ik wel blij mee eigenlijk.
Had nog liever mijn eigen vader nog mee gewild, die werkt in de bouw. Maar helaas moet hij werken.

Zo gaat dat hier in Leiden nu ook, zeker voor de eengezinswoningen.
Gezien de rente stagneert de boel zo voor de appartementen, hoop dat de vraagprijzen van de woningen, of de rente omhoog gaat :o := Al ben ik daar
als koper ( straks als appartement verkocht is ) natuurlijk niet blij mee.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:21

We hebben ons huis ook destijds gekocht na één bezichtiging. We hebben er nu 13 jaar met plezier gewoond en hebben het nu te koop gezet, omdat we van stad naar een dorp willen.

Bij ons ging de makelaar ook mee en liet ons niet vrij lopen, de makelaar die we nu hebben doe precies het zelfde. Ik zou het ook niet een prettig idee vinden dat mensen "los" door het huis lopen. We hebben wel geen waardevolle spullen, maar vind het gewoon niet zo'n prettig idee. Sommige mensen kijken echt in de kasten e.d.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:53

Wij zijn een aantal keer in ons huis geweest voor de koop, stond al leeg en woningbouw was de eigenaar, het wachten was bij ons op de cijfers van het bedrijf van mijn man en toen die er eenmaal waren hadden we ook heel snel de sleutel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:03

Ik heb mijn huis ook maar één keer gezien en toen heb ik het gekocht. Voelde direct goed, vantevoren al stukken omtrent VVE opgevraagd en na bezichtiging wist ik het al zeker. Vijf jaar later nog steeds geen spijt van :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:16

|( |( |( |(
Het is toch echt niet te geloven he. Weer gebeld dat net vanmiddag het huis verkocht is...

Geen bezichtiging meer dus vandaag. *hele diepe zucht*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:22

Balen :(

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:36

Ah, wat balen zeg Fee!! -O-

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:44

Ahh balen!! :(

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:05

Ja zeg dat wel. Baal er behoorlijk van.
Morgen eerst maar eens lekker op vakantie en daarna maar weer verder.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:30

Jeetje Fee dat is echt niet te geloven meer zeg! Wat enorm balen.. :(:)
Al bij de verschillende makelaars gevraagd of ze zodra er een huis wat aan jullie zoekopdracht voldoet contact met jullie op willen nemen voor een bezichtiging?? Ik zou er gewoon een aantal belletjes aan gaan wagen want dit is echt niet leuk meer zo...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:11

@fee: stik, het zit jullie niet mee :( je kan in elk geval wel relaxed op vakantie, zonder minder in onderhandelingen te zitten. Veel plezier!

@marinke: klopt, we hebben t zeker getroffen. Het is idd heerlijk om te kunnen zeggen dat je een eigen huis hebt he? Al voelt t allemaal wel wat onwerkelijk nog.

Qua bezichtigingen: bij ons ging de makelaar altijd mee rond. Vond ik ook prettig, kan je gelijk vragen stellen. Moet zeggen dat wij bij elk huis wel hebben gehad dat we bij de woonkamer al gelijk wisten of het huis m ging worden of niet. 1e bezichtiging is voor ons dus vaak voor t gevoel geweest en de 2e keken we veel kritischer