Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:51

123321 schreef:
Zijn de rode stokken misschien kornoelje? De een na laatste is idd een roos en de onderste een fruitboom in leivorm. Ik vind obsidentify een fijne app om planten/bomen mee te identificeren.

Ah daar ga ik eens naar kijken bedankt!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:32

Ik negeer de rode letters :Y)

Nu de dagen langzamerhand wat langer worden begint het ook weer te kriebelen om projecten in de tuin op te gaan pakken. Ivm het verbouwen van een schuur hebben wij ongeveer 20m2 meer ruimte gekregen bij ons keukenterras. Het idee is om daar een plantenkas van 10-12m2 te plaatsen.

Situatieschets met behulp van AI:
Afbeelding

Zijn er bokkers die ervaring hebben met tuinkassen? Waar moet je op letten? Is zelf installeren een beetje te doen?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:41

Wij hebben een kas en ik ben er nog altijd een beetje verliefd op. Bewust gekozen voor laten installeren en de kas staat als een huis. Waar je op moet letten? Ons glas is stevig, erg fijn als je onhandig bent zoals ik. Welke grootte kan je kwijt en wil je?

Afbeelding

Ik heb olla’s gemaakt door twee potten op elkaar te lijmen en de gaten dicht te maken met kurken. Daar giet ik het water in. Scheelt heel veel met watergeven, zowel tijd als hoeveelheid water.

Afbeelding

Winged

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:10

123321, ik ben wel heel benieuwd welke ai je hebt gebruikt in combi met welke prompt.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:05

Van welk merk is jullie kas Ceetje? Wij zouden een grotere kas kwijt kunnen, maar ik denk dat 12m2 wel voldoende is. Ben vooral benieuwd naar ervaringen qua leveranciers, materialen en merken.

Winged schreef:
123321, ik ben wel heel benieuwd welke ai je hebt gebruikt in combi met welke prompt.

"Create a photorealistic image of a rectangular garden terrace made out of stone. On the terrace there is a dining table. On the short end of the rectangle there is a small greenhouse." Met Microsoft Bing Image Creator.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:45

Onze kas komt bij Embrechts uit Hoeven vandaan. Weinig advies hoeven vragen, want grootte stond ongeveer vast. http://www.embregts.nl/

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:19

Wie heeft er een goede tip om een tuinontwerp te maken qua pakket, liefst eenvoudig en niet te duur. Ik werk veel met mijn iPad dus handig als het daarop kan worden gebruikt

We hebben sinds eind 2023 een vrijstaand huis naast het bos, op zure zandgrond dus, met veel bomen erin en omheen en beperkt zon. Nu een gras-mosveld met borders en wat struiken, voornamelijk rododendron, glansmispel, hortensia en fuchsia’s. Tuin is wat verwaarloosd en heb ik in de borders al deels opgeschoond
Tuingrens is door vorige bewoner verkleind door hoge heggen (Portugese laurier en beuk) circa 3 meter naar binnen te plaatsen.
Nu beetje saai en wil veranderen maar wet niet zo goed hoe. Mag meer kleur in en niet teveel onderhoud. Perceel is groot ca 1300 meter incl huis erop

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:51

pantarhei schreef:
Wie heeft er een goede tip om een tuinontwerp te maken qua pakket, liefst eenvoudig en niet te duur. Ik werk veel met mijn iPad dus handig als het daarop kan worden gebruikt

We hebben sinds eind 2023 een vrijstaand huis naast het bos, op zure zandgrond dus, met veel bomen erin en omheen en beperkt zon. Nu een gras-mosveld met borders en wat struiken, voornamelijk rododendron, glansmispel, hortensia en fuchsia’s. Tuin is wat verwaarloosd en heb ik in de borders al deels opgeschoond
Tuingrens is door vorige bewoner verkleind door hoge heggen (Portugese laurier en beuk) circa 3 meter naar binnen te plaatsen.
Nu beetje saai en wil veranderen maar wet niet zo goed hoe. Mag meer kleur in en niet teveel onderhoud. Perceel is groot ca 1300 meter incl huis erop

Ik zou eerst eens een tekening op schaal maken en die een paar keer kopiëren en gewoon met potlood gaan schetsen.
Als de erfgrensen duidelijk zichtbaar zijn op google maps kan je makkelijk daar printscreen van maken, in word met lijntjes de grenzen (en huis en andere elementen die je wil behouden) over het plaatje heen leggen en vervolgens het plaatje weer verwijderen :Y) en voila, zonder extra programma een plattegrond :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:38

Zure grond is nu royaal kalk strooien, maar zou echt even grond laten testen en en daarop een bemesting plan maken.

Maar februari is de laatste maand om kalk te strooien. Later kan ook nog maar minder effectief zeggen ze.

Het hangt er ook vanaf welke planten je wil gaan doen. Sommige houden van zure grond.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 06:59

Wil je de hoge heggen behouden? Lijkt me wel ideaal hoor (als je een ruime tuin hebt) om een deel ongemoeid te laten voor vogels en andere diertjes.

Uittreksel van het kadaster is wellicht nog sneller/makkelijker om een plattegrond te krijgen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:03

JorineV schreef:
Wil je de hoge heggen behouden? Lijkt me wel ideaal hoor (als je een ruime tuin hebt) om een deel ongemoeid te laten voor vogels en andere diertjes.

Uittreksel van het kadaster is wellicht nog sneller/makkelijker om een plattegrond te krijgen.

Ik weet nog niet precies wat we wel en niet willen houden, hoge heggen aan de randen helemaal prima, goede buren maar privacy is ook wel fijn

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:42

En opeens vorig jaar in een border allemaal riet. Gelukkig maar in één border, maar toch… nu alles gerooid, behalve de boom, en het riet hopelijk (!) kunnen verwijderen.

Ik ga weer opnieuw moeten beplanten, want het zat overal tussen. |( wat een rotklus. Afbeelding

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:36

123321 schreef:
Ik negeer de rode letters :Y)

Nu de dagen langzamerhand wat langer worden begint het ook weer te kriebelen om projecten in de tuin op te gaan pakken. Ivm het verbouwen van een schuur hebben wij ongeveer 20m2 meer ruimte gekregen bij ons keukenterras. Het idee is om daar een plantenkas van 10-12m2 te plaatsen.

Situatieschets met behulp van AI:
[ Afbeelding ]

Zijn er bokkers die ervaring hebben met tuinkassen? Waar moet je op letten? Is zelf installeren een beetje te doen?

Wij hebben bij de Aldi een kleine tuinkas gekocht. Was wel even een klus om hem in elkaar te krijgen, maar staat prima en ook stevig.
Was eigenlijk vorig jaar iets te laat met inzaaien (duurde even voor de kas klaar was). ;)
Maar tomaten gingen prima, en de komkommers (uiteindelijk) ook.

Ik had achterin courgettes gepland, maar dat doe ik niet nog een keer. Ze groeiden gigantisch, maar had bijna geen vruchten. Misschien toch wat lastig met bestuiven?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:29

Mag ik binnenvallen en om wat tips vragen? Vind het namelijk maar lastig. :Y)

Mijn man en ik hebben een aantal jaar op een appartement gewoond en nu ons eerste jaar in ons koophuis gehad. Op advies van de buurman hebben we alles in het najaar gesnoeid, maar ik vrees toch echt dat het wat te rigoreus was. :=

https://boktimg.nl/img/m/yBg4bZ.jpg
https://boktimg.nl/img/m/zFq3oW.jpg

Wat denken jullie? Is dit inderdaad te heftig gesnoeid geweest?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:42

Valt wel mee hoor. Het loopt echt niet meteen uit na het eerste zonnetje. Je kan als je twijfelt altijd een klein takje afknippen en kijken of de binnenkant van de stengel nog leeft (groen wit) of dood is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:44

Gewoon afwachten. Heel veel loopt nu nog niet uit. Aan je foto's kan ik zo niet zien om welke soorten het gaat en kan dus ook niet meer zeggen over de kans van slagen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:45

Het is fors gesnoeid, maar ik denk niet te drastisch hoor. Het is voor de meeste planten nog te vroeg om uit te lopen, ik zou zeggen wacht zeker tot eind april voordat je spijt krijgt van je snoeiwerk :')

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:01

Bedankt voor de antwoorden! Dan wacht ik nog even af met doemdenken. :+ Tuinieren terwijl je (nog) geen verstand van hebt, is een uitdaging. :')

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:29

Veel planten en struiken kunnen heel wat hebben, vooral als het inheems is. Maar dat is zo op de foto's niet te zien.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:18

Snap ik. Het is zo kortgewiekt dat er weinig zinnigs van te zeggen valt.

https://boktimg.nl/img/m/IGfxVn.jpg

Dit is zo snel even de beste foto die ik kon vinden. Van afgelopen zomer. In de hoek, naast die container, staat nog een boeren Hortensia. Wat me wel is opgevallen van afgelopen jaar, dat ik niet bizar veel bijen en vlinders e.d. gezien heb. Ik wil dit wel, want wil graag dat de tuin een goeie plek is voor insecten die het juist zo hard nodig hebben. De tuin is heel groen, maar niet veel kleur.

Heeft iemand tips daarover?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:58

Wat erg goed is voor insecten en andere dieren zijn inheemse planten, struiken, bomen. Er is een topic over (inheems tuinieren), maar ook via google kun je er ontzettend veel over vinden.
Zorgen voor een lange bloeiboog is ook een aanrader.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:57

Hebben jullie een tip voor een goede betaalbare hakselaar? Ik wil de takjes en onkruid klein maken voor de composthoop

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:27

Hoe gaan jullie om met deze droge dagen? Zijn jullie de tuin al aan het sproeien of wachten jullie nog even?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:29

Onderlaag is nog nat zat.

Is nu wel perfect om te fresen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:08

Ik sproei de tuin sowieso niet. Ik ben nu wel op het punt dat ik overweeg de potten water te geven.