Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:00

Ja! Hier zijn ze nog wat vies en modderig, maar is echt hele mooie blauwe kleur. Heel blij dat we echt gewisseld hebben.
Kan niet wachten tot de zomer idd..in principe moeten de borders binnen een jaar helemaal dicht begroeid zijn. Roze duurt wel 2/3 jaar voor ze helemaal omhoog gegroeid zijn. Maar mijn ervaring is wel dat bareroots al in hun eerste jaar echt wel een 1,5/2meter hoog worden. Dan lijkt alles al minder stijf en strak. Bedoeling is dat het echt weelderig, kleurrijk en veel is. Wil nog aardig wat grote potten met bloemen hebben voor op terras en voor de schuur en ook bij onze deur in huis. Dat alles wat losser oogt.
Bij border bij huis hebben we ook een klimroos gezet die ik al had en verplaatst hebben. Hopelijk gaat die mooi tegen de muur aan.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:29

Hoihoi,

Ik lees al een tijdje mee hier, en zou graag vragen om een beetje input van de 'ervaringsdeskundigen' hier :o

Sinds dit najaar heb ik mijn eigen huisje, en zo zachtjes aan wil ik wat ideeën op gaan doen voor mijn tuintje, om daar ook een gezellig plekje van te maken.
Ik heb wel een beetje idee wat ik wil, maar vind het lastig welke planten bij mijn wensen passen.

Hieronder heb ik even een schets gemaakt van mijn tuin. Tuin ligt op het zuiden, dus lekker veel zon. Grofweg 6 meter breed, op het smallere deel ongeveer 3,5 meter. 7 meter lang ongeveer.

Het zijn nu veel tegels met 2 kleine grasstrookjes van plusminus 1 meter breed. Daar zou ik graag iets van struikjes willen, zodat er een beetje hoogte komt. Die komen dus tegen links de schuur, en rechts de schutting aan te staan.
Bij voorkeur iets met roze/rode bloemen, en wat ook een beetje leuke tijd bloeit/er gezellig bij staat.
Ik denk ergens rond de 1meter hoog?

Zelf zat ik te denken aan iets van vlinderstruiken, maar misschien hebben jullie wel betere ideeën. Mijn groene vingers zijn nog in opleiding :Y) Dus ik zoek wel planten die makkelijk te onderhouden zijn.

Daarnaast wil ik een beetje gaan aankleden met planten in pot. Mijn moeder heeft een mooie oleander op stam staan, zoiets vind ik wel erg leuk.
Wellicht nog iets in hangbakken aan de muur, maar dat is meer voor later.

Hierbij de schets van mijn achtertuin, erg benieuwd waar jullie mee komen!
(rechts boven in de hoek komt een mooie loungeset, en onderin staat een hoge tuinset.

Afbeelding

Mijn voortuintje is nu ook alleen maar gras, met een boompje (geen idee welke, maar hij is leuk :D )
Daar wil ik graag een natuurlijke afscheiding maken, zodat ik een beetje mijn eigen stukje 'afbaken'.
Ik vind lavendel altijd wel gezellig staan, maar misschien hebben jullie hier ook wel ideeën over?
Ik wil daar geen heg of iets hebben wat je netjes in vorm moet houden, ook hier weer graag iets wat simpel de onderhouden is.
De voortuin is dus op het noorden, dus wat minder vol in de zon.

Een beetje snoeien of iets dergelijks in het voor of najaar vind ik op zich geen ramp, maar bijvoorbeeld planten elke dag extra water geven in de zomer heb ik echt geen tijd voor..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:16

Als je geen zin&tijd hebt om elke dag water te geven (wat sowieso niet goed is, daar niet van) dan kan je de potten in de achtertuin ook wel vergeten :Y) of je moet gaan werken met een bewateringssysteem. In een tuin op het zuiden verdrogen potten erg snel, doordat de grond ook warm wordt door de zon en water dus meer verdampt. Zorgt er wel voor dat een mediterraanse plant als een oleander het er waarschijnlijk wel goed gaat doen :D

Als ik je wensen zo lees is een vlinderstruik een prima optie voor jou, die zijn enorm hufterproof en kunnen ook prima tegen minder water voor tijdje (zillen ze wat minder uitbundig bloeien, maar dood gaan ze niet snel. :') eventueel wel kijken naar een kleiner blijvende soort, want vlinderstruiken kunnen ook flink groot of breed worden. Gelukkig kunnen ze ook erg goed tegen snoeien.
Een hibiscus zou ook nog wel een leuke optie kunnen zijn voor je, ook relatief makkelijk en redelijk lang bloeiend.

Lavendel ben ik self geen fan van, vind het niet lekker ruiken en om ze echt mooi vol en bloeiend te houden moet je er regelmatig aan snoeien geloof ik, om te voorkomen dat ie verhout. Een alternatief is dan misschien engels gras of leliegras.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 00:41

xLoki schreef:
Miriam91 schreef:
Wij hebben een stukje gras met daarop een perenboom, daaromheen borders met o.a. salie, guldenroede, Camelia, eikenbladhortensia, rozen, sering en trifolium Rubens. Daaromheen staat dan weer een beukenhaag. Hierdoor hebben we een natuurlijke afscheiding, mooie borders, en door het stukje gras toont het ruimtelijker

Klinkt goed! Heb je er toevallig een foto van? Ik heb altijd het idee dat gras op zo’n klein stukje zo rommelig oogt

Ik kan nu wel een foto maken, maar het staat er in deze periode niet zo florissant bij natuurlijk. Heb ook even geen foto van het voorjaar/zomer.

@rozebadeend: ik zou gaan voor laagblijvende vlinderstruiken, escallonia, anemonen, kattenstaart en bijvoorbeeld laagblijvende roosjes. Is makkelijk te onderhouden en roze/rood/paars

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:27

De planten die genoemd zijn, zijn mooie opties. En wat ook al gezegd is: planten in potten is een slecht idee. Heel veel werk met watergeven en als ze in te kleine potten staan ook zwak met kans op ziektes. Maar een paar plantvakken in je tuin, goede grond erin, makkelijk te onderhouden planten en je zult zien dat je tuin veel aantrekkelijker en minder warm zal worden. En dat ook nog eens met weinig onderhoud.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:54

Let ook op bij het kiezen van struiken wanneer ze in blad staan en wanneer ze bloeien. Vlinderstruik en hibiscus zijn mooi in de zomer, maar in de winter kijk je tegen de takken aan.
Je kunt kijken naar groenblijvende struiken zoals skimmia bijvoorbeeld, kornoelje verliest wel blad maar als je de juiste soort hebt zijn de takken rood of oranje. Of bijvoorbeeld een hortensia, dan heb je ‘s winters de ingedroogde bloemen om naar te kijken.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:58

Tnxx voor alle tips al zover! Ik ga rustig alles eens uitzoeken, maar hier kan ik zeker even mee vooruit!

Potten zijn inderdaad misschien niet zo slim :+ daar had ik nog niet over nagedacht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:43

Tuin op zuiden ideaal voor perziken en abrikozen. Maar ben zelf fan ook van functioneel. :+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:24

Skimmia in de volle zon zou ik niet zo snel doen. Ze doen het beter in de halfschaduw. Groenblijvers zijn wel een aanrader als skelet van je tuin. Gezien je groenstroken niet zo groot zijn zou ik eerder kiezen voor een groenblijvende klimmer zoals de toscaanse jasmijn of passiebloem (laat vaak maar deels zijn blad verliezen).

Ik moet zeggen dat ik mijn schaduwborder ook steeds meer kan waarderen. Deze is rond deze tijd van het jaar eigenlijk nog steeds prachtig om te zien, mooier dan mijn border in de volle zon. De rode kornoelje icm rhododendrons, camelia, skimmia en varens ziet er echt prachtig uit.

Van de week een bestelling gedaan met voornamelijk planten voor het paddock paradise (berken, kastanje, etc.) Mooi allemaal kaal wortelgoed, dus relatief goedkoop.
Heb voor in mijn eigen tuin winterzoet en een rhododendron gekocht.
Winterzoet/meloenboompje:
Afbeelding

rhododendron (Furnivall's Daughter)
Afbeelding

Wil dit jaar een beetje begin maken aan een grote (half)schaduw border in de achtertuin. Staan nu voornamelijk oude boeren hortensia's. Dat mag wel een stuk gevarieerder worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:19

Is een camelia wellicht iets? Hele vroege bloeier en groenblijvend.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:21

@rozebadeend, ik zou eerst een jaar gaan wonen.
En dan kijken wat er boven komt, wat doet het goed en wat minder.
Wat hebben de buren in de tuin, wat groeit daar goed.
Waar zit je zelf het liefst in de tuin.

En als je dat allemaal helder hebt kan je ook heel gericht aan je tuinplan werken.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:57

Ik ben helaas heel slecht in planten namen en advies dus daar moet ik antwoord in verschuldigd blijven.

Hopelijk kunnen jullie mij wel helpen.
Ik krijg helaas mijn foto niet upgeload dus maar even oude foto's.

Afbeelding
Afbeelding

We hebben nu vrij veel gras wat ik erg leuk vind maar in de praktijk niet praktisch blijkt.

Vooraan waar nu de boom staat komt nog een grote border.

En we willen heel graag een pad naar achteren ipv stapstenen omdat het in de winter alles zeiknat is.
Onder de glijbaan en de schommel wordt t één grote modderpool.
Onze dochter heeft een duikelstang gekregen voor haar verjaardag en die komt nog tussen de "middelste" paal en nieuw te plaatsen paal richting trampoline.

Onder de speeltoestellen moet wel echt wat anders komen. Maar wat?

Bijna geneigd tot kunstgras maar gaat wel tegen m'n principes in.

Maar met kleine stukjes bij de speeltoestellen, een pad en nog een grote border blijft er dus ook geen gras meer over.

En om nou voor 2m2 elke keer de grasmaaier te pakken.

Hoe zouden jullie dat oplossen? (Nee speeltoestellen weg is niet de oplossing voor ons haha)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:04

Cabelona schreef:
Skimmia in de volle zon zou ik niet zo snel doen. Ze doen het beter in de halfschaduw. Groenblijvers zijn wel een aanrader als skelet van je tuin. Gezien je groenstroken niet zo groot zijn zou ik eerder kiezen voor een groenblijvende klimmer zoals de toscaanse jasmijn of passiebloem (laat vaak maar deels zijn blad verliezen).

Die toscaanse jasmijn is ook mooi inderdaad! Ik ben alleen met klimmers bang dat zoiets gaat woekeren, of valt dat met deze mee?

Roodvos er staat echt alleen maar gras, daar gaat niks boven komen. De vorige eigenaren hadden alles ook heel strak. Ik heb 2 leuke zitjes, dat is wel afgekeken van hoe het was, maar voor deze tuin ook het meest logisch. Zo groot is het allemaal niet :P
Bij de buren afkijken werkt ook niet echt, het zijn allemaal nieuwe bewoners sinds een halfjaar, en de anderen zijn nog niet zover dat ze met de tuin bezig zijn.

Marcella perzik en abrikoos bem ik niet zo van :+ maar ik heb wel ook aan een fruitboompje zitten denken. Ik vrees alleen dat het dan gauw te vol is.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:28

Toscaanse jasmijn woekert niet, ik had hier graag gewild dat het wat harder zou groeien :Y)

Passiebloem kan wel wat woekeren/enthousiast zijn qua groei

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:37

Rintah schreef:
Toscaanse jasmijn woekert niet, ik had hier graag gewild dat het wat harder zou groeien :Y)

Passiebloem kan wel wat woekeren/enthousiast zijn qua groei

Haha oke tnx, goed om te weten! Dan gaat die ook maar op het lijstje om te onthouden!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:39

x_Anne_x schreef:
Ik ben helaas heel slecht in planten namen en advies dus daar moet ik antwoord in verschuldigd blijven.

Hopelijk kunnen jullie mij wel helpen.
Ik krijg helaas mijn foto niet upgeload dus maar even oude foto's.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

We hebben nu vrij veel gras wat ik erg leuk vind maar in de praktijk niet praktisch blijkt.

Vooraan waar nu de boom staat komt nog een grote border.

En we willen heel graag een pad naar achteren ipv stapstenen omdat het in de winter alles zeiknat is.
Onder de glijbaan en de schommel wordt t één grote modderpool.
Onze dochter heeft een duikelstang gekregen voor haar verjaardag en die komt nog tussen de "middelste" paal en nieuw te plaatsen paal richting trampoline.

Onder de speeltoestellen moet wel echt wat anders komen. Maar wat?

Bijna geneigd tot kunstgras maar gaat wel tegen m'n principes in.

Maar met kleine stukjes bij de speeltoestellen, een pad en nog een grote border blijft er dus ook geen gras meer over.

En om nou voor 2m2 elke keer de grasmaaier te pakken.

Hoe zouden jullie dat oplossen? (Nee speeltoestellen weg is niet de oplossing voor ons haha)

Je zou kunnen kiezen voor een halfverharding onder het speeltoestel zoals bijvoorbeeld padvast, Gravier D'or of split. Als je het zachter wilt hebben kunnen rubber tegels of boomschors ook een goede optie zijn. Voor plekken waar je anders gras zou willen hebben, maar die niet veel belopen worden kun je bijvoorbeeld kruiptijm of een andere beloopbare bodembedekker kunnen toepassen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:02

loveslimpie schreef:
Let ook op bij het kiezen van struiken wanneer ze in blad staan en wanneer ze bloeien. Vlinderstruik en hibiscus zijn mooi in de zomer, maar in de winter kijk je tegen de takken aan.
Je kunt kijken naar groenblijvende struiken zoals skimmia bijvoorbeeld, kornoelje verliest wel blad maar als je de juiste soort hebt zijn de takken rood of oranje. Of bijvoorbeeld een hortensia, dan heb je ‘s winters de ingedroogde bloemen om naar te kijken.

Met hortensia's in een tuin op het zuiden moet je ook uitkijken. Bij teveel zon hangen ze al gauw slap. Dan zou je wel nog eikenbladhortensia's kunnen overwegen. Die kunnen beter tegen hitte en zijn wintergroen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:56

Onze voortuin is geen gras maar mos. Ideaal! Leker zacht om te liggen en koprollen, maar maaien is (op de meeste plekken) niet nodig. Alleen als het gras er tussendoor omhoog komt :')

T blijft groen, houdt vocht goed vast en is lekker zacht.

Niet geschikt voor onder speeltoestellen. Dat trekt het niet. Maar gras ook niet. Daar zou ik eerder gaan voor rubber tegels oid. Houtsnippers vond ik als kind verschrikkelijk. Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Hier lopen ze met mooi weer met blote voeten. En dan is gras/zand/rubber tegels prettiger dan houtsnippers.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:12

Lang verhaal: we hebben nieuwe buren met twee jonge kinderen en hiervoor een bejaarde buurman. Nogal een omschakeling voor ons (aardige mensen hoor) en zeker voor de honden. Eén van de honden snapt als ze schrikt en dan willen natuurlijk voorkomen. Buren weten al dat ze nooit door het hek de honden moeten willen aaien. Gelukkig zijn het geen hondenliefhebbers :D die negeren ze lekker. Nu gaan we een lage afscheiding extra neerzetten tussen de beukhaag met een 180 hoog hek van betongaas. In dat stuk tussen de haag en het betongaashekje een soort border maken die een grote waarde voor vogels en insecten heeft. Doe een vogelbosje zou je denken, deed ik namelijk ook. Maar er zijn wat beperkingen: veel schaduw (de heg is de ‘zuidmuur’), geen heel brede struiken (de heg moet ook af en toe gesnoeid worden), achterste deel bij het tuinhuisje is zeiknat in periode met veel regen). De grond is prima en vruchtbaar. De lengte van het stuk is 10 meter en de breedte van hekje tot haag een ruime meter. Oh ja, plantengroei tot op de grond zodat de honden visueel beperkt worden want onder de heg kunnen ze doorkijken. In de winter kaal is niet erg, het gaat vooral om het buitenseizoen.
Ik dacht zelf sowieso aan varens, maar de keuze is zo groot. Dus hebben jullie ideeën?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:05

Ik googlede op inheemse schaduwplanten. https://wildi.nl/blog/inheemse-schaduwplanten hier zitten al leuke tussen. En dan wat bessenstruiken voor de vogels. Eventueel een sierappel voor kleur en voedsel in de winter. Die doen het overal goed
Fijn dat jullie het met de buren en hond zo oplossen!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:26

Bedankt, ik had Google ook al gebruikt, maar kom er niet echt uit. Vandaar mijn vraag. Voor het kleine tuinhuisje staan al twee sierappels.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:56

Wil je gemakkelijk en snel het betongaas vol dan is klimop nog altijd de beste optie. Groeit zowel in de schaduw als zon, in de droogte en nattigheid. Is ook een prima plek voor vogels om te nestelen. Zou persoonlijk oppassen met iets als conifeer oid want dat is giftig.

Wil je wat kleur toevoegen in de schaduw wat niet teveel onderhoud vereist en niet te hoog wordt dan vind ik persoonlijk astilbes altijd leuk.

De gewone boeren hortensia doet het ook goed in de schaduw, al voegt die niet veel toe voor insecten

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:09

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar zijn hier ook mensen die mij kunnen helpen met het identificeren van wat bomen/struiken/planten?

Wij hebben recent en huis gekocht met een prachtige tuin met verschillende (fruit)bomen en planten etc. Alleen heb ik totaal geen verstand van dit soort dingen, aangezien we van een appartement zonder buiten komen. Maar ik wil het wel graag leren en alles netjes snoeien, want het lijkt nu een soort jungle waar alles door elkaar groeit.
Misschien is het wel niet te doen om iets in de winter te identificeren, dan kom ik in het voorjaar terug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vooral dit groeit echt overal doorheen.

Afbeelding
Dit lijkt me iets van een rozenstruik?

Afbeelding
En ik gok dat dit een van de fruitbomen is er zou als het goed is appel en peer moeten staan.

We hebben aan de andere kant nog veeel meer bomen en planten maar ik ga eerst deze kant maar eens aanpakken. Er staat aan deze kant ook nog een mooie vijgenboom die ik ook ga snoeien.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:26

Volgens mij is de tweede een toverhazelaaar, die wil ik ook nog.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:33

Zijn de rode stokken misschien kornoelje? De een na laatste is idd een roos en de onderste een fruitboom in leivorm. Ik vind obsidentify een fijne app om planten/bomen mee te identificeren.