[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:38

Ik heb net een heel leuk telefoongesprek gehad met de eigenaar van het huis waar we zaterdag waren gaan kijken en waar we zo enthousiast over waren. Ik had haar gemaild of ze een eventuele huurkoopconstructie zouden zien zitten. Dat leek hen niet zo ideaal ( ivm huurrechten e.d en daar weet ik helaas ook alles vanaf aangezien dat ons ook zoveel ellende heeft opgeleverd met ons andere huis) en ons bij nader inzien ook niet omdat wij dan ons huis ook verhuurd moeten zien te krijgen en dan ook de nodige risico's lopen. wat we natuurlijk wel zouden kunnen doen is een het huis kopen op voorbehoud van verkoop eigen woning. Maarja in feite zijn we dan nog geen stao verder haha want dat is juist het probleem.
Ondertussen droom ik ook lekker verder hoor... heb het huis ook al helemaal in mijn hoofd ingericht en heb zelfs marktplaats al af zitten speuren naar leuke pony's die we dan aan huis kunnen zetten haha.
Visualisatie heet dat en als je dat maar vaak genoeg doet en deze gedachtes het universum in stuurt dan komt alles uiteindelijk he-le-maal goed ;) :D

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:50

bruceandnoon schreef:
Visualisatie heet dat en als je dat maar vaak genoeg doet en deze gedachtes het universum in stuurt dan komt alles uiteindelijk he-le-maal goed ;) :D

Precies!! vergeet daarnaast ook niet om dankbaar te zijn en zo veel mogelijk positief te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:55

Hoe moet je dat nou eigenlijk zien, het kopen van een huis o.v.v. verkoop van eigen woning?

Houdt dat alleen in dat de verkopers van het huis, het huis voor je vast houden en ondertussen zelf hun lasten blijven dragen?
Totdat de "kopers" hun eigen huis verkocht hebben?

Of zit het nog iets ingewikkelder in elkaar?

Het lijkt mij zo weinig interessant voor een verkoper om wie weet hoe lang af te gaan wachten terwijl er in die tijd wellicht wel iemand anders direct had kunnen kopen :=

bruceandnoon

Re: [Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:02

Voor wat ik begrepen heb doe je gewoon een bod, hier moeten ze mee akkoord gaan uiteraard, daarna stel je een voorlopige koopakte op met daarin als ontbindende voorwaarde dat het eigen huis binnen een bepaalde termijn verkocht dient te worden, is dit niet het geval dan gaat het niet door en zijn er ook geen kosten aan verbonden. het huis blijft wel gewoon op de markt en mochten zij een hoger bod krijgen dan de onze dan worden wij hier van op de hoogte gesteld en krijgen wij 48 uur om alsnog financiering rond te krijgen ( zo bracht zij het)
Klinkt fair enough, je kunt moeilijk je huis van de markt halen in deze tijden als je nog niet verzekerd bent van verkoop. Maar in feite komt het er op neer dat wij hoe dan ook moeten wachten op de verkoop van eigen huis of je nu wel of niet zo'n voorlopig koopcontract met ontbindende voorwaardes hebt opgesteld.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:04

Dus als ik het goed begrijp maakt het geen klap uit of je zo'n regeling afspreekt. Ik bedoel: als ze tussentijds kopers krijgen dan is het toch weg, maar als ze tussentijds geen kopers krijgen en jullie verkopen je huis dan was het ook nog te koop geweest.

Of mis ik iets essentieels... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:05

Aha, okee! Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het voor een verkoper een optie is.
Want inderdaad, je huis van de markt halen voor iemand waarvan je geen enkele zekerheid hebt....dat is nogal wat :=

Maar dan is voor de koper eigenlijk de enige toegevoegde waarde dat je de eerste keus hebt, begrijp ik.
Dus dat het huis niet ineens verkocht wordt maar je altijd nog de mogelijkheid krijgt voor eerste keus.

Dat is op zich wel fijn dan als je een huis echt graag wilt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:36

Sonja, wil je nu weten hoe het lang het duurt voor de financiering rond is hoe lang het duurt voor je weet wat je krijgen kunt?
Hier is de adviseur 2x geweest. Voor het 1e gesprek wisten we al ongeveer wat we konden krijgen (is allemaal via mail gegaan, loonstroken inscannen enz) Toen hadden we een huis gekocht en is hij dus 2x geweest en volgens mij hadden we met 3 weken de financiering rond.

Vraagje: Weten jullie of de verkoper ook verplicht is de containers te legen? We reden gisteren even bij het huis langs en de container (grijs) zat propvol! Nu hebben we nog een maand, maar is de verkoper verplicht hem nog te legen? Verkopers wonen er inmiddels niet meer..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:58

Relaxed, dat ja :D meer omdat de open huizenroute nu een week voorbij is, het huis waar we geweest zijn en we erg leuk vinden, daar hebben huurders van de verkopende corporatie voorrang bij koop. nu heb ik maandag wel gebeld dat als er vanuit de huurder geen respons is, of het niet lukt, we heel graag verder willen met het huis , dus nog eens goed kijken met een bouwkundige erbij en eventueel een bod uitbrengen. ze gaan hoe dan ook contact opnemen , verkocht of aanbieden aan ons.
maar we hebben tot nog toe niets gehoord en het huis staat nog als beschikbaar op de site van de makelaar en funda en de corporatie , dus ik vroeg me af hoe lang het stukje bureaucratie duurt voordat een huis bijvoorbeeld als "verkocht onder voorbehoud" neergezet kan worden.

anders ga ik maandag gewoon nog eens bellen :+ vind het ook prima als het verkocht is, of zo goed als verkocht. maar wil dan wel weten hoe het zit :)

volgens mij is de container wel iets wat leeg moet zijn bij oplevering. maar kan goed zijn dat ze er even voor terug komen, of dat de buren hem even aan straat zetten voor ze. of ze moeten misschien nog een paar dingetjes afhandelen en dat z ehem dan ook even aan straat zetten?

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:23

Even een update! Door drukte wat weinig hier geweest. We hebben vorige week 1e bezichtiging gehad op een huis wat net op de markt is. Vandaag de 2e bezichtiging met de aankoopmakelaar. En we zijn super enthousiast! Echt een geweldige plek. Makelaar moet wat zaken uitzoeken en dan gaan we zeer waarschijnlijk een bod uitbrengen! *\o/* *\o/* *\o/* Hopelijk is 3x scheepsrecht!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:34

Spannend! Ons huis staat nu 2 weken te koop. 8 bezoekers bij de open huizendag gehad en 2 losse bezichtigingen, dus het loopt iig wel. Wij verkopen via een doe het zelf makelaar (ook dankzij de eerder genoemde reputatie van Amsterdamse makelaars ;) ) en dat bevalt tot nu toe heel goed. Maandag komen er kijkers die ook zonder makelaar kopen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:37

@sayangki: ik ben waanzinnig benieuwd; succes iig!
@batje: iig veel belangstelling; succes!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:22

Mijn makelaar wees mij op dit initiatief:
http://ikwildoor.nl/
Dan maak je "treintjes' met andere would be verkopers, en als het startershuis verkocht is, kan de rest ook door. Voor de starter is het voordeel, dat iedere verkoper 1% van het verkoopbedrag aan de starter geeft, en als het laatste huis in het treintje, eentje van 5 ton is, dan is dat best een leuk bedrag natuurlijk.
Maar ik weet het nog niet. Ik vraag me af of ik dan vast zit aan dat huis in het treintje, wat dan als ik een veel leuker huis zie tijdens de wachtperiode op de starter?

Wat vinden jullie van dit idee?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:40

Ik heb die site bekeken, maar ik zie niet dat dat kan helpen. Blijft namelijk precies hetzelfde, je koopt een woning onder voorbehoud dat jouw woning verkocht is. Hoe moet ik een woning kopen zolang mijn eigen woning niet verkocht is?
Je blijft dan toch nog steeds wachten op elkaar?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:55

Dat dacht ik ook. Als die starter niet op komt dagen, dan wacht je met zes verkopers op diegene.
Alleen zou die bonus van vijf huizen oid de starter over de brug kunnen helpen om het eerste treintjes-huis te kopen.
Maar ik heb nu een woning te koop, bedoeld voor een starter, er is een starterslening in mijn streek, en nada, njente, geen starter komt erop af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:08

Ik vind het idee wel leuk, dat iedereen in het treintje een bedrag aan de starter geeft zodat die makkelijker het eerste huis kan kopen en iedereen zijn huis kwijt is.

Maarja...zal niet meevallen om die treintjes te maken :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:35

ik zag het ook in het VEH blad staan van de week... het is wel in een beperkte regio nog. op zich zou ik er wel aan mee willen doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:45

ik ga zo de makelaar van het huisje wat we leuk vinden nog maar eens bellen... even vragen of er nu iemand mee bezig is of niet , na een week radiostilte zijn we inmiddels wel nieuwsgierig, of we er nog op mogen hopen, of dat er iemand mee bezig is en het naar alle waarschijnlijkheid verkocht gaat worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:24

jeumig, je zou bijna denken dat ze niet willen verdienen ofzo, had vorige week gebeld dat als het huis vrij zou komen vanuit de corporatie naar kopers van buitenaf dat we het heel graag wilden horen omdat we serieuze interesse hebben. Bel ik net op of er op het moment iemand mee bezig is , omdat we nu alweer een week verder zijn en we niks gehoord hebben maar het huis nog wel beschikbaar is .
heeft de persoon die ik vorige week heb gesproken dat dus niet genoteerd...
maar momenteel is er een huurder mee bezig en na de huurder staat er nog 1 potentiële koper op de lijst en heeft de persoon die ik net sprak genoteerd dat we teruggebeld moeten worden als het vrij komt, of verkocht is.
we staan dus op het lijstje in ieder geval.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:28

Is diegene na de huurder nu voorgepiept op de lijst hierdoor..?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:02

dat ben ik even aan het nakijken.
heb de voorwaarden van de corporatie eindelijk gevonden, daar is die makelaar ook niet scheutig mee.
maar geloof dat de tweede op de lijst sowieso voor ons valt qua voorrangsregels.
maar ben ik nog aan het nazoeken...

weet wel dat ik deze makelaar nooit zou aanraden aan iemand...denk zelfs dat ik hem echt wel zou afraden als iemand eens laat vallen een makelaar te zoeken.de rondleidingen met de eigenaar van de zaak die ik heb gehad waren een aanfluiting. zwaar ongeïnteresseerde man, het boeide hem echt helemaal niet
"ik krijg het toch wel verkocht" waren zijn letterlijke woorden.
nu ook weer niet noteren dat wij hebben gebeld, heel matig allemaal.
zou eigenlijk de corporatie ook op de hoogte willen stellen van mijn ervaringen tot nog toe. maar weet niet of het echt handig is, aangezien de huizen van deze corporatie allemaal bij hem worden weggezet en wij dus sowieso nog wel met hem te maken krijgen omdat het vooral die huizen zijn waar we mogelijkheden hebben.
en op basis van de "klacht" van 1 persoon zullen ze de huizen echt niet zomaar ergens anders onder brengen. maar ja, als niemand klaagt...

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:23

Ik had een superleuk huis gezien op de Open Huizen Dag en nog betaalbaar ook, dus afspraak gemaakt voor tweede bezichtiging en nu is het huis verkocht ;( . Dacht ik eindelijk mijn droomhuisje te hebben gevonden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:33

Misschien beter even wachten idd Sonja :)

Steffie: wat zonde! Maar ondanks de crisis kan dat gewoon nog gebeuren natuurlijk....dat een huis ineens onder je neus door verkocht wordt. Volgende keer wellicht wat sneller reageren en nu maar hopen dat je iets nog veel leukers tegenkomt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:37

Bianca, denk dat ik het idd even laat gaan.
nu ben ik ook wel dat ik er in sta "als het niet zo is, dan zal het wel niet zo hebben moeten zijn"
de dingen die we willen gaan we voor, maar als het niet lukt, dan is het blijkbaar niet ons stekkie :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:39

Nou, ik bedoelde eigenlijk meer het neerleggen van een klacht over die makelaar even laten gaan, niet meteen het hele huis :P

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:45

Bij ons moet er geboend gaan worden. De eerste dozen zijn ingepakt. Volgende week donderdag komen ze om foto''s te maken en daarna komt het op funda. Kan ik ook een linkje plaatsen |(