Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
akishino schreef:https://www.cruydthoeck.nl/gemengde-bio ... wortelgoed
Een heg/haag met inheemse planten! Super voor de biodiversiteit en ziet er niet strak uit. Je hoeft er geen 5 per vierkante meter te planten, kan ook minder, scheelt weer aanzienlijk in kosten.
Majabeestje schreef:akishino schreef:https://www.cruydthoeck.nl/gemengde-bio ... wortelgoed
Een heg/haag met inheemse planten! Super voor de biodiversiteit en ziet er niet strak uit. Je hoeft er geen 5 per vierkante meter te planten, kan ook minder, scheelt weer aanzienlijk in kosten.
Ook leuk!
Roodvos schreef:Ik ben al op zoek geweest in het topic maar kan het niet vinden.
Ik zoek de website waar je zaden/bloemenmengsel kan kopen die gericht is op jouw regio (bijv Drentse zandgrond, Groningse klei).
Wie weet wat ik zoek?
Malenka schreef:Ik raad Cruydt hoeck aan voor zaden mengsels. https://www.cruydthoeck.nl/
Majabeestje schreef:Wij hebben een kavel gekocht en een kant grenst aan een brede sloot met aan de andere kant van de sloot een rijtje huizen.
Om privacy te creëren willen we groen (bosjes, bomen, riet, grassen?) langs de sloot plaatsen. Een meter-twee meter van de sloot om erachter te kunnen ivm het schoonhouden van de sloot.
Het gaat om behoorlijk wat meters, ongeveer 40 meter. We weten niet goed wat we kunnen planten, wat ook qua budget goed te doen is. Het mag een natuurlijke uitstraling hebben dus een strakke beukenhaag oid is niet passend. Het mag ook een mix zijn van verschillende bossen etc.
Of bijvoorbeeld riet? Het mag ook hoog worden en ook in de winter enigzins beschut.
Hebben jullie tips?
xLoki schreef:Ik heb ook een vraag. Ik wil dit voorjaar graag mijn voortuin helemaal gaan aanpakken, maar heb nog steeds geen goed plan wat het moet worden. Het gaat om een voortuin op het noordwesten van ongeveer 6 x 5 m, aan een eenrichtingsverkeerweg en ik heb overburen (dus inkijk). Ik wil graag een groene voortuin, maar niet zo dichtgegroeid dat er geen licht meer in huis valt of dat het er rommelig uit ziet vanaf de straat. Hebben jullie tips, foto's van jullie voortuin of do's en don'ts?
Miriam91 schreef:xLoki schreef:Ik heb ook een vraag. Ik wil dit voorjaar graag mijn voortuin helemaal gaan aanpakken, maar heb nog steeds geen goed plan wat het moet worden. Het gaat om een voortuin op het noordwesten van ongeveer 6 x 5 m, aan een eenrichtingsverkeerweg en ik heb overburen (dus inkijk). Ik wil graag een groene voortuin, maar niet zo dichtgegroeid dat er geen licht meer in huis valt of dat het er rommelig uit ziet vanaf de straat. Hebben jullie tips, foto's van jullie voortuin of do's en don'ts?
Wij hebben een stukje gras met daarop een perenboom, daaromheen borders met o.a. salie, guldenroede, Camelia, eikenbladhortensia, rozen, sering en trifolium Rubens. Daaromheen staat dan weer een beukenhaag. Hierdoor hebben we een natuurlijke afscheiding, mooie borders, en door het stukje gras toont het ruimtelijker