Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:07

Mooie stenen zeg! Ben benieuwd hoe ze er na het voegen uitzien <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:14

Heeft iemand hier ervaring met het klein houden van de rode kornoelje? Is dat te doen, of onbegonnen zaak?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:53

Wij hebben een kavel gekocht en een kant grenst aan een brede sloot met aan de andere kant van de sloot een rijtje huizen.
Om privacy te creëren willen we groen (bosjes, bomen, riet, grassen?) langs de sloot plaatsen. Een meter-twee meter van de sloot om erachter te kunnen ivm het schoonhouden van de sloot.
Het gaat om behoorlijk wat meters, ongeveer 40 meter. We weten niet goed wat we kunnen planten, wat ook qua budget goed te doen is. Het mag een natuurlijke uitstraling hebben dus een strakke beukenhaag oid is niet passend. Het mag ook een mix zijn van verschillende bossen etc.
Of bijvoorbeeld riet? Het mag ook hoog worden en ook in de winter enigzins beschut.

Hebben jullie tips?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:03

Het makkelijkste en goedkoopste is wilg aanplanten. En dat is zo simpel als een paar wilgentenen (takken) in de grond steken zodat ze bij natte grond komen. Zelfs als je dunne eenjarige takken gebruikt groeien ze binnen 3 jaar uit tot bomen die al een meter of 4 hoog zijn. En als ze te groot worden snoei je simpelweg af wat je niet meer wil.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:10

Ik moest ook denken aan lage boompjes, zoals fruitbomen en wilg. Alleen voor 40m gaat dat niet goedkoop zijn... Je zou ook naar bamboe kunnen kijken, maar dat woekert wel als een gek.

Ik heb ook een vraag. Ik wil dit voorjaar graag mijn voortuin helemaal gaan aanpakken, maar heb nog steeds geen goed plan wat het moet worden. Het gaat om een voortuin op het noordwesten van ongeveer 6 x 5 m, aan een eenrichtingsverkeerweg en ik heb overburen (dus inkijk). Ik wil graag een groene voortuin, maar niet zo dichtgegroeid dat er geen licht meer in huis valt of dat het er rommelig uit ziet vanaf de straat. Hebben jullie tips, foto's van jullie voortuin of do's en don'ts? :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:14

Wilgen inderdaad :j

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:31

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:50

Wilgen is idd een goeie! Is er ook nog een bepaald type wilg wat geschikt is?
Ik zou het kunnen combineren met riet en/of niet-woekerende bamboe.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:50

akishino schreef:
https://www.cruydthoeck.nl/gemengde-bio ... wortelgoed

Een heg/haag met inheemse planten! Super voor de biodiversiteit en ziet er niet strak uit. Je hoeft er geen 5 per vierkante meter te planten, kan ook minder, scheelt weer aanzienlijk in kosten.

Ook leuk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:42

Wilgen bloeien het eerste dus dan maak je ook bijtjes blij. Eventueel stukje meidoorn haag.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:19

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:06

Ik ben al op zoek geweest in het topic maar kan het niet vinden.
Ik zoek de website waar je zaden/bloemenmengsel kan kopen die gericht is op jouw regio (bijv Drentse zandgrond, Groningse klei).
Wie weet wat ik zoek?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:29

Roodvos schreef:
Ik ben al op zoek geweest in het topic maar kan het niet vinden.
Ik zoek de website waar je zaden/bloemenmengsel kan kopen die gericht is op jouw regio (bijv Drentse zandgrond, Groningse klei).
Wie weet wat ik zoek?

https://www.equinoji.nl/

Maar niet bepaald kwa regio, maar kwa grondtype.
Tenminste... Daihyo zou ze gaan verkopen, maar weet niet of ze er (al) op staan. In paddockparadise/ equihabitat topic zegt ze er wat over

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:45

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:20

Malenka schreef:
Ik raad Cruydt hoeck aan voor zaden mengsels. https://www.cruydthoeck.nl/

Yesss, die zocht ik!
Bedankt!

Een deel van wat ze in het mengsel hebben groeit en bloeit hier al in grote getale. Zoals diverse soorten klaver.
Dus ik wil wat uitzoeken wat niet mega hoog wordt en wat ik mooi vind.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:42

Majabeestje schreef:
Wij hebben een kavel gekocht en een kant grenst aan een brede sloot met aan de andere kant van de sloot een rijtje huizen.
Om privacy te creëren willen we groen (bosjes, bomen, riet, grassen?) langs de sloot plaatsen. Een meter-twee meter van de sloot om erachter te kunnen ivm het schoonhouden van de sloot.
Het gaat om behoorlijk wat meters, ongeveer 40 meter. We weten niet goed wat we kunnen planten, wat ook qua budget goed te doen is. Het mag een natuurlijke uitstraling hebben dus een strakke beukenhaag oid is niet passend. Het mag ook een mix zijn van verschillende bossen etc.
Of bijvoorbeeld riet? Het mag ook hoog worden en ook in de winter enigzins beschut.

Hebben jullie tips?

Vogelbosjes. Deze tijd van het jaar zijn daar veel acties voor en met kale wortels betaal je een euro of 2 per struik. Maar stekken van vlier en wilg etc kun je vaak ook gratis ophalen

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:18

Wat leuk, ik had nog nooit van vogelbosjes gehoord. Ik ga daar even naar kijken.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:25

Bosplantsoen kan ook, maar misschien is dat wel hetzelfde als vogelbosje? In ieder geval afwisselend laurier, glansmispel, Cornus, meidoorn, vuurdoorn, hazelaar, hulst etc neerzetten. Dat is deels bladhoudend en bladverliezend en heel afwisselend voor vogels en andere diertjes. Wij hebben dit ook rondom, afgewisseld met beuk, eik, wilg en lijsterbes. Hiertussen kun je ook nog houtrillen maken waar je al je snoeiafval in kwijt kan. Scheelt weer een hoop ritjes naar de gemeentewerf en goed voor egels etc.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:29

xLoki schreef:
Ik heb ook een vraag. Ik wil dit voorjaar graag mijn voortuin helemaal gaan aanpakken, maar heb nog steeds geen goed plan wat het moet worden. Het gaat om een voortuin op het noordwesten van ongeveer 6 x 5 m, aan een eenrichtingsverkeerweg en ik heb overburen (dus inkijk). Ik wil graag een groene voortuin, maar niet zo dichtgegroeid dat er geen licht meer in huis valt of dat het er rommelig uit ziet vanaf de straat. Hebben jullie tips, foto's van jullie voortuin of do's en don'ts? :D

Wij hebben een stukje gras met daarop een perenboom, daaromheen borders met o.a. salie, guldenroede, Camelia, eikenbladhortensia, rozen, sering en trifolium Rubens. Daaromheen staat dan weer een beukenhaag. Hierdoor hebben we een natuurlijke afscheiding, mooie borders, en door het stukje gras toont het ruimtelijker

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:42

Miriam91 schreef:
xLoki schreef:

Wij hebben een stukje gras met daarop een perenboom, daaromheen borders met o.a. salie, guldenroede, Camelia, eikenbladhortensia, rozen, sering en trifolium Rubens. Daaromheen staat dan weer een beukenhaag. Hierdoor hebben we een natuurlijke afscheiding, mooie borders, en door het stukje gras toont het ruimtelijker

Klinkt goed! Heb je er toevallig een foto van? Ik heb altijd het idee dat gras op zo’n klein stukje zo rommelig oogt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:30

Laat voorjaar maar komen en alles laten groeien en bloeien **\O/** Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:46

Netjes. Heb je dit onlangs gedaan/ laten doen? Het gras ligt er zomers bij. :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:55

Ja het is net klaar. Gras zijn matten.
Hier waren ze net in de afrondende fase. En was grote border aan de voorkant nog niet klaar.

Tegen de pergola’s en schutting komen allemaal klimrozen. Border bijnier huis zijn kruiden en rozen. En de andere borders vooral veel bloeiende planten als Kniphofia, digitalis, phlox, echinea, verbena, geraniums, dahlia’s, etc. Veel soorten kleuren hoogtes en texturen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:25

Oh wauw, dat zal vast heel mooi worden als alles gaat groeien en bloeien <3

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:08

Ik snap dat jij je plantgoed nu ongeveer de grond uit gaat kijken! Mooi gedaan hoor. Zijn je klinkers nu de goede kleur?