Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:33

PSvanLot schreef:
Ik lees hier dingen over beleggen, maar iemand ooit aan een termijndeposito gedacht? De rente staat nu voor 1 jaar vast op 2,5% rente, en voor 9 jaar vast op 3,1%

Dat is best een mooie rente als je een wat hoger bedrag weg kunt zetten, al is het maar voor een jaar.

9 jaar zou ik niet doen tenzij je het echt kan missen

Prairy schreef:
3,1% voor 9 jaar??? Ik krijg dat nu voor 3 maanden, en toen ik mijn deposito voor 3 maanden een paar weken geleden liet in gaan kreeg ik zelfs 3,4%. No way dat ik mijn geld zo lang vast zou zetten...

Spaarrekening is inderdaad ondertussen 2,65 bij Raisin.

Houd je er wel rekening mee dat je die 3,1% op jaarbasis krijgt? Dus niet 3,1% over de drie maanden, maar 0,775% na die drie maanden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:48

Ik heb verschillende deposito’s.

Dan komt er toch elke keer een bedrag vrij.

Heb er 4 in totaal geloof ik. Allemaal variërend van 3 maanden tot 1 jaar. Met rentes van 3,1 tot 3,9.

Totaal bedrag in deposito is nu 35000 en elke keer, als ik het geld niet nodig heb, leg ik de rente er ook weer bij in deposito.
Ook heb ik bij Raisin een spaarrekening bij Klarna voor 2,55% wat vrij opneembaar is, dus daar heb ik een noodpotje van 10.000 euro.

Oh ja ook bij Peaks kan je nu sparen, met een renterekening. Daar heb ik 5500 opstaan om te proberen. Je krijgt elke dag rente en die wordt er direct bijgestort. Rente nu is 3,13%.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:37

Luxorvalkje schreef:
PSvanLot schreef:
Ik lees hier dingen over beleggen, maar iemand ooit aan een termijndeposito gedacht? De rente staat nu voor 1 jaar vast op 2,5% rente, en voor 9 jaar vast op 3,1%

Dat is best een mooie rente als je een wat hoger bedrag weg kunt zetten, al is het maar voor een jaar.

9 jaar zou ik niet doen tenzij je het echt kan missen

Prairy schreef:
3,1% voor 9 jaar??? Ik krijg dat nu voor 3 maanden, en toen ik mijn deposito voor 3 maanden een paar weken geleden liet in gaan kreeg ik zelfs 3,4%. No way dat ik mijn geld zo lang vast zou zetten...

Spaarrekening is inderdaad ondertussen 2,65 bij Raisin.

Houd je er wel rekening mee dat je die 3,1% op jaarbasis krijgt? Dus niet 3,1% over de drie maanden, maar 0,775% na die drie maanden.

Weet ik ;) Ik zie in de app precies hoeveel rente ik krijg bij de verschillende banken als ik een X bedrag zou inleggen.

Babsiej, dat is ook wel interessant. Is die rekening gratis of moet je daarvoor betalen?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:43

Ja dat wel, maar daarom is de rente iets hoger geloof ik ofzo.

Ik betaalde 1 augustus 41 cent. En heb er 7 euro rente op sinds 30 juli.

Luxorvalkje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:43

Ik heb zelf 12 deposito's.
Niet met zulke imposante bedragen als Babsiej.
En de rente was een jaar geleden ook niet zo hoog natuurlijk.

Bij raisin kun je die openen vanaf 500 euro.
Dat levert met de huidige rente van 3,95% voor een jaar net geen twintig euro op.
Dat valt dan in principe elke maand vrij. Heb ik het niet nodig, dan zet ik het meteen weer vast voor een jaar. Anders kan ik er wat afhalen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:50

Vraagje aan de mensen met sodastream. Waar kopen jullie cilinders en siropen? En wat kost dat?
En hoeveel L krijg je uit 1 flesje van 500 ml siroop?
Ik zit eraan te denken om er 1 aan te schaffen, maar het moet onderaan de streep wel uit kunnen natuurlijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:26

Ik haal alles in duitsland bij de K&k of de Combi. Cilinder kost me met inruil van de oude 8 euro en de siropen zijn 4.99. Geen idee hoeveel we er uit halen aan liters.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:43

Luxorvalkje schreef:
In het kader van besparen zitten hier misschien slimmeriken tussen met verstand van hypotheken.

Ik verbaasde me al eerder over het feit dat een rente van 3,5% ervoor kan zorgen dat je je huis voor 150% betaalt (vele pagina's terug).

Nu was ik aan het kijken wat het meeste oplevert / bespaart:
Stel ik heb €500 vakantiegeld en wil extra aflossen op mijn huis.
Dan kan ik kiezen tussen looptijdverkorting of verlaging van de maandlasten.
Wat is nu slimmer op de lange termijn?
Zelf kom ik er niet uit.

Ik ben er even ingedoken en het is zeker de moeite waard om te vergelijken.
Zelf heb ik meerdere leningdelen omdat ik anders mijn appartement niet kon financieren.
Dus kijk goed naar je eigen situatie.

In mijn geval is er een leningdeel dat voor 30 jaar zou lopen, en waarvan de rente voor 20 jaar vast stond. Nu wil ik sowieso kijken of ik de einddatum gelijk kan krijgen aan het aflopen van de rente gezien de huidige stand van zaken (hogere rente).
Op het grote geheel is dit een relatief klein leningdeel met een annuïtaire hypotheek, met een maandlast van €214.

Stel ik los 500 euro af.

Dan kunnen mijn maandlasten dalen met ongeveer € 2,70.
Keer het aantal resterende maanden kom ik dan uit op ongeveer 650 euro besparing / extra aflossing.
Als ik kies voor looptijd verkorting, dan ben ik vier maanden eerder klaar. Die vier maanden niet hoeven betalen scheelt me ongeveer 850 euro (200 euro winst dus). En daar komt nog bovenop dat het maandbedrag gelijk blijft, maar dat naar verhouding het gedeelte aflossing groter wordt, en de rente minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:58

JudithO schreef:
Vraagje aan de mensen met sodastream. Waar kopen jullie cilinders en siropen? En wat kost dat?
En hoeveel L krijg je uit 1 flesje van 500 ml siroop?
Ik zit eraan te denken om er 1 aan te schaffen, maar het moet onderaan de streep wel uit kunnen natuurlijk.

Ik ben gek op mijn sodastream! We hebben er thuis eentje, en eentje op de boot.
De cilinders kosten €5,99, ze zijn oa bij de DM en de Aldi te koop. Het zijn wel eigen merk cilinders.
Siropen kun je goedkoop vinden bij Kaufland, even de aanbiedingen in de gaten houden scheelt ook. En ze hebben ook andere merken.
Hoe lang je ermee doet is een goede vraag. Ik vind de verhouding zoals aanbevolen veel te zoet, dus maak er altijd meer dan 9 liter mee. 12 liter gok ik, met de originele sodatream siropen. Die kosten tussen de 4 en 6 euro. En de neppers rond de 3 euro, kun je ongeveer even veel limonade mee aanmaken.
Met een cilinder kun je een liter of 50 bubbelwater maken.

Ik heb mijn tweede sodastream trouwens gewoon op marktplaats gekocht. Was weinig gebruikt, maar let wel op dat er minstens een cilinder bij zit. Die zijn behoorlijk prijzig als je ze nieuw moet kopen zonder inruil.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:15

Bedankt voor de info. Ik heb besloten het niet te doen, omdat ik hier niet aan betaalbare cilinders kan komen en het dan veel te weinig ga gebruiken om het uit te kunnen laten komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:08

Hopelijk komen er bij jou in de buurt ook nog plekken waar je betaalbare cilinders kan ruilen.
Er komen steeds meer plekken. In Nederland is de Hema er bv bij gekomen, waar ze 10 euro per cilinder kosten.

Ik vind het vooral ook een groot voordeel om niet steeds met flessen te hoeven slepen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:44

Volgens mij is binnen een uur voor Judith al in de buurt, en kan me niet zo snel indenken dat het voor welk bedrijf dan ook daar interessant is om die dingen te ruilen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:56

Wat Prairy zegt inderdaad. Dat zie ik helaas voorlopig nog niet gebeuren, maar goed, wie weet over een jaar of 10 ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:00

Er zijn ook mensen die een grote CO2 fles gebruiken met adapter om zelf cilinders te kunnen vullen. Dat zou dan eventueel nog interessant kunnen zijn. Die adapters kun je op internet overal vinden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:07

Ik heb vast geïnvesteerd voor de winter. Hoef als sinds mei geen energie meer te betalen omdat we al meer betaald hebben dan we zouden gebruiken. Scheelt me toch €175 per maand.
Dat geld heb ik opzij gezet totdat ik een goede deal zag voor kachelhout. Deze week een goede deal gevonden en 4m3 hout laten komen. €320 betaald en daar kunnen we wel tot januari mee vooruit!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:15

Is een nieuwe kraan geen optie? Zag ze laatst zelfs in de AH-folder staan en ze zijn nu echt betaalbaarder.

Wij hebben zo'n qooker met bruis enz, die cilinders bestel je gewoon en stuur je ook op als ze leeg zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:31

Judith woont in the middle of nowhere in Frankrijk ;)

Ik heb een gewone Quooker, maar wat ben ik nog steeds blij met dat ding *\o/*

Vandaag even mijn thee verzameling opgeruimd nadat ik gisteren weer 2 grote zakken had gekocht. Ik ga mezelf een thee koop verbod opleggen tot minimaal de helft van de voorraad op is :')

Had een marktonderzoek bij Pandora in Maastricht. Normaal doe ik alleen online mee maar deze leek me wel leuk, en ik dacht, kan ik nog even winkelen en lunchen in Maastricht.

1: ik vind winkelen dus geen ruk meer aan, ik heb alleen die thee gekocht omdat ik wist dat die zaak in Maastricht zat en mijn man die thee en lekker vindt.
2: lunch werd een wafel met slagroom
3: parkeren en elektra op de zaak.

Al met al een kort betaald uitje :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:16

Dank voor de ideeën, wel interessant maar voor nu laat ik het maar even voor wat het is. Wie weet in de toekomst als ik iets meer tijd heb als de verbouwing ooit af is ;)

Qua energie besparen doe ik tegenwoordig 's ochtends 1x 1-1,5 L water koken in de waterkoker, dat giet in daarna in een goede thermoskan. Hieruit tap ik dan de hele dag mijn theewater. Dat scheelt enorm in verbruik van de waterkoker.
We hebben zo'n elektrameter gekocht die je aan elk stopcontact kunt hangen. Ideaal, want het geeft een heel goed beeld van wat welk apparaat verbruikt.
Zo kwam ik erachter dat mijn crappy koelkast die ik echt haat, toch wel echt zo zuinig is als op papier.

Prairy, theekoopverbod heb ik ook, ik denk dat ik voor 2 jaar losse thee in huis heb haha.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:34

Ik heb dat met koffie... ^) :o :+

Heb dus net geïnvesteerd in een nieuw koffiemachine, een Nivona 825 :))
Echt enorm rib uit mijn lijf maar man man man wat een zalige koffie kun je daarmee zetten (uiteraard afhankelijk van de boon / maling / etc etc maar wat een fijn apparaat qua instellingen etc).

Goed bod gehad op mijn appartement trouwens, als de bouwtechnische keuring geen rare dingen oplevert en de financiering rondkomt is het verkocht.

Dacht laat ik alvast die Nivona maar kopen, als het niet doorgaat heb ik die in ieder geval hahaha.
Nee het is eigenlijk een bizarre uitgave voor een koffiemachine maar wilde al zooooo lang weer een goede machine.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:58

Even gegoogled, ja dat is een forse prijs voor een koffiemachine! Maar goed, als je er lang mee doet dan valt het misschien mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:35

Die is nog duurder als onze Solis van iets van 800 en dat vond ik al belachelijk. En wat drinkt mijn vent (degene die het apparaat zo nodig moest hebben)?

Koffie uit het Nespresso apparaat. Want dat is lekker makkelijk. ^)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:57

Goede koffiemachines zijn duur. Die van ons (zat al in de keuken toen we die kochten) kostte meer dan 3000 euro. := Enige nadeel is, als deze overlijdt willen we er weer zo eentje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:52

Ik lust gelukkig geen koffie :Y)
En mijn vriend vindt de oploskoffie met choco smaak van de Makro lekker haha. 5 euro voor een kilo dacht ik :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:50

Het is ook idioot.
Schat wel in dat hij minstens 10 jaar mee zal gaan.
Wat ik zei, ik ben een echte koffie fan en dit is voor mij (en mijn vriend trouwens net zo) echt quality of life :D
:9k :))

Overigens ondertussen 7 jaar bijzonder blij geweest met mijn Nespresso apparaatje, zo ben ik ook wel weer hoor. Geeft prima koffie, afhankelijk van de cupjes uiteraard.
Daarvoor had ik een QuickMill. Was ook een prima apparaat, die was zelfs nog duurder. Heeft het bij mij zo'n 10 jaar uitstekend gedaan, inclusief dienst in de B&B van toen. Daarna is hij in de boedelscheiding bij mijn ex belandt, helaas }:0
Maar ben dus bekend met dure koffiemachines en tja... :o :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:57

Met welk apparaat kun je zelf snel en betaalbaar een lekkere ijskoffie maken?
Het is een gezamenlijk cadeau. Cupjes/pads/etc. mag, bonen hoeft niet. De jarige is de enige die ervan drinkt (en soms de visite)