[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:23

bridgetF schreef:
Ik heb een vraag aan zoekers en verkopers

Verkopers: waar laten jullie de kat en kattenbak (betreft een binnenkat)

Zoekers: storen jullie je aan een rond wandelende kat?

Ik heb een naaktkat en die valt nogal op :D Kattenbak zet ik op balkon en kat neem ik vaak even mee in de auto, of mijn moeder haalt hem even op.

Ze moeten naar mijn huis kijken, mijn kat wil ik niet verkopen :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:31

Mijn kat denkt bij visite meestal toedeledokie :evaw: en smeert hem naar buiten.
Dat zou natuurlijk schelen. Maar moeten ze niet net een poepje hebben gedaan op de kattenbak.

Ik ga overigens vrijdagmiddag weer bij een huis kijken, en direct na mij de volgende. De vorige woning die ik bekeek - die van 85m2 met beperkte opslag en beperkte stroomgroepen - werd die middag ook onderworpen aan een 2e bezichtiging en die hebben rap nadien geboden en dat bod is geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-02-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:32

F_Orumster schreef:
Mijn kat denkt bij visite meestal toedeledokie :evaw: en smeert hem naar buiten.
Dat zou natuurlijk schelen. Maar moeten ze niet net een poepje hebben gedaan op de kattenbak.

Die van mij springt zo in je nek, en net wat je zegt....hij zal net ff lekker hebben zitten kakken :D

Marvel

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:17

Je kan ook over gaan op vers vlees, dan is het probleem van de stinkende ontlasting weg ;) andere discussie :D

Spannende tijd Forumster. Probeer jezelf niet teveel druk op te laten leggen dat er nog een achteraan komt. Als dit jou huis is, komt goed en anders komt er écht een mooiere :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:25

Ja, dat hoor ik vaker. Maar vers vlees vind ik echt teveel gedoe (en smuldier eet ze niet).
Mijne poept t liefst buiten O:)

Inderdaad moet ik me niet teveel laten afleiden door andere bezichtigingen. Ben nog niet 'verliefd' op dit huisje, dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-02-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:26

In ons huis liepen tijdens de bezichtiging ook twee katten rond. Nu ben ik een kattenliefhebber, dus dat maakte mij helemaal niet uit. Wel was het hele huis ontzéttend smerig, mede ook door de kattenharen en lag het grit tot 3 meter van de kattenbak vandaan. Ik heb toen we eenmaal de sleutel hadden zelfs haren teruggevonden bovenop de afzuigkap en bovenop het badkamermeubel en drollen onder de radiator :\ Het is dat wij tijdens de bezichtigingen al wisten dat we toch alles zouden moeten gaan strippen (en dus niet eerst een week bezig zouden zijn met het wegpoetsen van kattenharen), daardoor konden we er doorheen kijken, maar kan me voorstellen dat het mensen afschrikt.
Dus mijn mening: dieren tijdens de bezichtiging in huis prima, maar zorg dan inderdaad dat het opgeruimd en netjes is en dat je er zo min mogelijk van ziet en/of ruikt.

Onze hypotheekaanvraag (bij een bank) liep gelukkig als een zonnetje. De aanvraag ging 16 oktober de deur uit en 27 oktober kregen we akkoord. Wat dat betreft alleen maar lof!

Spannend F_Orumster!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:10

Ik heb één kat en een ruim appartement. Kat ruik je niet, kattenbak ook niet. Poes is niet zo dol op vreemden, denk dat ze ze wel uit de weg gaat. Kat verkassen voor kijkers zou ik niet doen, dan heb ik haar volledig over de zeik en dat voor een kwartiertje, half uurtje kijken... Dan moeten ze maar even om haar heen kijken :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:55

Ik ben zwaar allergisch voor katten. En zou dus niet kunnen waarderen als er een kat rondloopt. De bak, mits schoon of de mandjes mits schoon zou ik me niet aan storen. Voordeel daarvan is dat ik in ieder geval weet dat er katten zijn en ik dan extra aandacht moet besteden aan goed schoonkrijgen bij oplevering en wat allerter moet zijn met dingen aanraken tijdens de bezichtiging. Is wel mijn nachtmerrie trouwens dat bij een bezichtiging er katten rondlopen die te dichtbij willen komen steeds. Ik denk dat ik weg zou gaan en een nieuwe bezichtiging zou plannen als de katten dan niet in huis zijn. Of afhaken bij toch mogelijke twijfel.

Ik heb zelf twee honden, en hebben meerdere malen een huis verkocht. Maar ja eerste keer was aan thuiszorg jongen die kende de honden, tweede keer huis verkocht zonder bezichtiging. Pas bij tekenen van voorlopig koopkontract heeft ze het huis bekenen. Honden zaten toen in de auto. Manden in de aanhangwagen gepropt. Was alleen niet nodig geweest omdat ze zelf collies had.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:13

Hier ging het zo snel met de bezichtigingen dat ik de katten echt niet meer kon verplaatsen :=

Het zijn gelukkig buitenkatten en de jongste twee smeren 'm snel naar buiten als er vreemde mensen zijn. De oudste (een demente dove bejaarde zonder tanden :D ) ligt de hele dag op een vaste plek te slapen en hoort niemand binnen komen :+

Kattenbak hebben we niet en het huis is nog nooit zo schoon geweest als die twee dagen dat het te koop heeft gestaan.

De makelaar was op de hoogte van de katten en was er op tijd zodat de jongste katten de gelegenheid hadden om te vertrekken en (in overleg) eventuele cadeaus op te ruimen :o

@Jotoma, wat een gedoe zeg :oo Gelukkig is de verkoper coulant, je bent toch maar mooi overgeleverd aan de bank... :(:) Hier ook alleen maar goede ervaringen met hypotheken, bij een volgend huis wordt het toch wel spannend omdat we nog een appartement hebben. Maar we zullen zien :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:15

@karuna: ook lastig een zware allergie bij bezichtigen. Op de foto's zie je vaak niet dat er huisdieren zijn. Zo ben ik asmatisch en heel gevoelig voor rokers. Als mijn man bij iemand is geweest die rookt kan hij thuis eerst gaan douchen, anders kan ik gelijk aan mn pufje gaan hangen.
Een van de huizen die we bekeken werd dus ook zwaar gerookt, ook daar kon ik dan niet door heen ruiken. Want het gaat nou eenmaal overal inzitten qua muren, vloer. Brr.

@ninus: ja, ik vraag me echt af hoe ik dat een volgende keer anders zou moeten doen. Al hoop ik de komende 15 jaar toch niet te hoeven verhuizen. Maar ik heb het idee dat we gewoon pech hebben.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:51

Hier ook iemand met kattenallergie. Een huis maakt echt een minder goede indruk als ik het met rood geïrriteerde ogen moet bekijken. :j
En nog een dag erna met elke nies aan dat huis moet denken.
Ik zou de kat dus in de schuur oid laten, en goed schoonmaken en luchten voor een bezichtiging.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:10

Ik heb de katten in overleg met de makelaar gewoon thuis gelaten. Is allemaal goed verlopen en geen kijkers gehad die zich eraan stoorden. Wel gezorgd dat de bak schoon was en er goed gezogen was. Gelukkig geen allergische kijkers gehad, ondanks goed stofzuigen en dweilen blijf je toch haar en huidschilfers houden.

Hebben jullie ervaringen met koop of verkoop waarbij geen tegenbod wordt gedaan wegens een te laag startbod? In verband met het al jaren verhuurd worden en veel onderhoudsklussen die zijn blijven liggen hebben we ervoor gekozen flink onder de vraagprijs te bieden. De verkoper heeft aangegeven geen tegenbod te doen wegens te laag. Ik vind het een beetje lastig wat dan een eventueel volgende stap kan zijn, onze uiterste prijs voor dit huis in deze staat op tafel gooien en take it or leave it, of toch het startbod verhogen en kijken of ze dan in onderhandeling willen gaan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:18

Ik vind het altijd zo bijzonder dat er geen tegenbod wordt gedaan. Laat ze dan in elk geval een vanaf prijs geven, dan kan jij er over nadenken of dat interessant is om iets mee te doen.

Ik zou niet gelijk een take it or leave it doen. Ik zou een hoger bod doen en kijken wat er gebeurd. Ben benieuwd of ze dan zelf wel vinden dat er iets vd prijs af kan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:29

Bjarni schreef:
Ik heb de katten in overleg met de makelaar gewoon thuis gelaten. Is allemaal goed verlopen en geen kijkers gehad die zich eraan stoorden. Wel gezorgd dat de bak schoon was en er goed gezogen was. Gelukkig geen allergische kijkers gehad, ondanks goed stofzuigen en dweilen blijf je toch haar en huidschilfers houden.

Hebben jullie ervaringen met koop of verkoop waarbij geen tegenbod wordt gedaan wegens een te laag startbod? In verband met het al jaren verhuurd worden en veel onderhoudsklussen die zijn blijven liggen hebben we ervoor gekozen flink onder de vraagprijs te bieden. De verkoper heeft aangegeven geen tegenbod te doen wegens te laag. Ik vind het een beetje lastig wat dan een eventueel volgende stap kan zijn, onze uiterste prijs voor dit huis in deze staat op tafel gooien en take it or leave it, of toch het startbod verhogen en kijken of ze dan in onderhandeling willen gaan.

Dat hebben wij ook bij een huis gehad. Beetje gevist tijdens de bezichtiging bij de makelaar en die zei dat de verkopers een bod hadden gehad van 9.000 onder de vraagprijs en daar idd niet over wilden onderhandelen... dat was ook het bedrag dat wij in het hoofd hadden, dus helaas....
Zelfde geval, verhuurd onder de leegstandswet, achterstallig onderhoud etc. Dus toen hield het op voor ons.
Paar maanden later stond het nog te koop en waren ze nog verder gezakt dan de 9.000 euro in vraagprijs....
Die hebben zich wel voor hun kop geslagen denk ik.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:40

Jotoma schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat er geen tegenbod wordt gedaan. Laat ze dan in elk geval een vanaf prijs geven, dan kan jij er over nadenken of dat interessant is om iets mee te doen.

Ik zou niet gelijk een take it or leave it doen. Ik zou een hoger bod doen en kijken wat er gebeurd. Ben benieuwd of ze dan zelf wel vinden dat er iets vd prijs af kan.

Ja ik baal daar ook van. Ik heb zelf toen mijn appartement net te koop stond ook een erg laag bod gehad, toen toch wel een tegenbod gedaan en daarbij aangegevn dat er weinig onderhandelingsruimte was. We hebben ook wel bijna 40000 onder de vraagprijs geboden maar daar staat het al 4,5 jaar voor te koop dus we hadden in ieder geval wel verwacht dat er iets meer aangegeven zou worden in welke richting we zouden kunnen denken.
Nu is het maar weer nadenken wat de volgende stap gaat zijn. De makelaar was blij verrast toen ze hoorde dat we een bod wilden doen, maar belde dus met 10 minuten al weer terug.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:50

Wij zijn inmiddels geen steek verder. Huizen in onze prijsklasse zijn of bijna allemaal verkocht of gewoon echt niet voor ons, veel te klein etc.

Jullie hebben vast ook wel huizen bekeken die boven jullie budget lag. Ik heb nu een huis op het oog dat ongeveer 11.000 boven ons budget ligt. Maar de afwerking is er echt heel slecht en moet ook wel wat gebeuren in huis voordat je daar redelijk kan wonen. Verder wel echt heel fijne ruimtes. Morgen maar eens bellen of we een bezichtiging kunnen plannen.

Nog een kleine 11 maanden, dan moeten we hier het huisje uit. :')

Wat we pas trouwens ook nog te weten kwamen is dat we de laatste twee maanden huur terug krijgen. Hebben dan dus twee maanden om te klussen als dat nodig is. Is wel erg fijn. En de oprotpremie natuurlijk. :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:48

Ja vrienden van ons twee keer bij t zelfde huis. Bedenk goed wat je er max aan uit wil geven en houdt daar gewoon aanvast :) sommige verkopers zijn van eiken hout..

Je kan dus met een iets hoger startbod beginnen of het laten gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:31

Fee ik heb een vraag, een van je opmerkingen hoor ik vaker bij heel veel mensen in real life en op tv ook. Er moet veel gebeuren voor ik er kan wonen. Is dat cosmetisch of zijn er echt dingen zo kapot dat je gevaar loopt of de warmte de deur uitvliegt of het water langs de muren loopt. Dat soort dingen. Ik ga er altijd van uit als er mensen recent nog hebben gewoond kan ik het ook. Dan maar desnoods groene toiletpot en zo. Belangrijk is dat het veilig is om te wonen.

Cosmetisch is aan te pakken en voor te sparen als je er eenmaal woont. Misschien niet leuk of praktisch maar daarop kun je best geld uitsparen bij de aankoop. Dan kun je soms wel iets boven budget gaan zitten omdat je niet meteen tonnen met geld hoeft uit te geven voor je er gaat wonen, dan spreidt je de kosten uit eigenlijk.

Hoe vaak ik niet gehoord heb die keuken of badkamer moet er uit omdat de kastjes niet de gewenste kleur hebben of de handvaten niet de goede vorm hebben of er een knalgroene toiletpot inzit. Een kwast pot verf en een paar nieuwe handvaten zijn zo gekocht en is veel goedkoper ook nog. En een nieuwe pot kun je altijd nog een keer kopen. Ja ik zou ook graag een bling bling badkamer hebben. Maar ja als het geld er niet is, de woning voldoet dan maar een minder perfecte kleur. Dat komt vanzelf wel een keer, of niet.

Ik snap ook nooit dat er geen enkele reactie komt na een laag bod. Heb desnoods de beleefdheid het te melden dat je het te laag vindt. Weet iedereen meteen waar hij aan toe is.

Dit gezegd hebbende, ik ga zo een tweede bezichtiging vragen op een huis hier dicht in de buurt. Wil het nog eens heel goed bekijken, ook de achterdeur dit keer open hebben en hopen dat ze de sleutel van de schuurdeur hebben opgedoken. Normaal kansloos om iets min of meer in budget te vinden, maar deze bungalow zou kunnen. Al zit hij nu flink boven budget maar is zwaar overprijsd. De geschatte waarde nu ligt ongeveer 50000 euro lager dan ze vragen. Gebaseerd op de prijs van het perceel en dat gas licht water en bouwvergunning aanwezig is.

Want er moet echt een hoop gebeuren kwa geld voor het woonbaar is. Binnen uitgewoond maar dat is puur cosmetisch, de basis is goed en met verf kom je een heel eind. Alleen moeten er 7 kozijnen vervangen worden omdat die zo ongeveer uit elkaar vallen (de helft ongeveer) rondom moet er dubbel glas komen omdat je nu voor de buitenlucht stookt. En het hele dakbeschot is van asbesthoudende platen. Waardoor het hele dak eraf moet, platen eraf, nieuwe panlatten en een speciale isolatie folie en pannen er weer op. Totale grap gaat maximaal 21000 euro kosten vanwege het enorme dakoppervlakte. Daarna nog een heel beste kwak werk maar dat is geduld hebben en de tijd ervoor nemen en heel,veel,schoonmaak en leeghaalwerk.

Maar eerst tweede bezichtiging, dan veel rekenwerk en nadenken wil ik al mijn geld en meer in een huis stoppen dat in deze regio ligt waardoor ik wel alles kan aanhouden zoals ziekenhuis, tandarts enz. Of ga ik voor veel minder geld de regio ver uit of naar het buitenland.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:50

Karuna, leuk dat je weer gaat kijken bij het huis! Bedoel je dat het dak aan de buitenzijde van asbest is of alleen binnenin onder de pannen? :)
Want alleen als het asbest aan het oppervlakte ligt, moet het er voor 2024 af zijn, dakbeschot met asbest kan prima blijven zitten.
Zou toch ook weer kunnen schelen in je kosten! :$

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:54

Zit aan de binnenkant en vastgespijkerd aan de panlatten. Dak is niet geisoleerd er moet dus gewerkt worden dicht bij de platen. En op zich kunnen ze blijven zitten, zou inderdaad een hoop geld schelen. Maar ik heb met asbest moeten werken eerder en heb dusdanig hekel aan die vieze dodelijke zooi dat ik het er gewoon niet in wil hebben. En stel ik laat het zitten, knap de woning op, verkoop hem voor flink meer en de regels zijn in de tussentijd verandert. Wil dan echt niet op later tijdstip opdraaien alsnog voor de kosten van verwijderen.

Helaas kan van binnenuit verwijderen niet, dat zou bijna 7500 euro schelen wat alleen het dak klaarmaken en daarna weer herstellen zou kosten.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:56

Fee_ wij hebben een huis gekocht wat aanvankelijk boven budget lag, maar omdat er nog wat aan gedaan moest worden zijn we uiteindelijk 19.000 onder de vraagprijs uitgekomen, waardoor het ineens wél binnen budget kwam. Natuurlijk moet je er dan nog wel rekening mee houden dat je eigen geld nodig hebt om het daadwerkelijk op te knappen, maar daarin kun je keuzes maken en prioriteiten stellen. Waar kun je wel mee leven/wat is acceptabel en wat niet/wat kan wachten? Zo hebben wij besloten om voor nu de keuken te laten staan en de vloer beneden te laten liggen. Beiden zijn niet geheel onze smaak, maar in prima staat dus een zorg voor later.
Volgens mij zitten we ook een beetje in dezelfde leeftijdscategorie en als ik dus naar mijn eigen situatie kijk, maar ook naar die van vrienden: allemaal hebben we geen 'instapklaar' huis gekocht. Simpelweg omdat de kant en klare huizen als begin twintigers/starters niet te betalen zijn. :D
Laat je dus niet afschrikken door een slechte afwerking o.i.d., kijk echt naar de potentie die het huis te bieden heeft!
Wel echt vervelend trouwens hoor, dat alle huizen voor jullie neus weggekaapt worden. :(:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:01

@karuna: ik snap je punt, alleen deel ik je mening niet helemaal. Voor een huis wordt een behoorlijke smak geld betaald, dus dan moet het voor mij in elk geval voldoen aan mn harde eisen. Als vloer, keuken of badkamer niet goed zijn, moet je er wel het geld voor hebben om dat te kunnen vervangen.
Wij hebben uiteindelijk geheel onverwachts een huis gevonden die 80.000 onder ons max budget was, van binnen en buiten perfect en nu een bouwdepot aangevraagd zodat we woning kunnen uitbouwen. Voor ons perfect. En ik zou ook echt verder zoeken als ik niet iets in die buurt zou hebben gevonden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:10

Het is wel grappig om het verschil te zien met nu en dik 10 jaar terug. Toen kon je wel met harde eisen komen, maar als het een verkopersmarkt is (zo krijg je het en voor jouw tien anderen) moest je er maar genoegen meenemen dat die woning niet de ideale keuken of badkamer heeft... Een badkamer mag er misschien qua smaak niet uitzien, als je er wel in kan douchen en badderen is het al een heel ander verhaal. En dat is wat Karuna wrs bedoeld.

Het huis van mn ouders is verkocht met een keuken van twee jaar oud. Dat hebben de kopers eruit gesloopt.. was niet hun smaak.. Tja.. dat is ieders keuze, maar nodig was het niet, hoor.. Echt niet.. En een beetje keuken kun je ook al heel makkelijk aanpassen door andere frontjes. Hoef je dus geen 15000 euro uit te geven.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:20

Idd, wel bijzonder om dat verschil te zien!

En dan ligt het ook nog een groot deel aan de locatie. In de grote steden, zoals Utrecht, gaan ze boven de vraagprijs weg!
En hier in de regio is het echt niet ongebruikelijk dat er tienduizenden euro's wordt gezakt, afhankelijk van de staat natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:33

Sammie dat bedoel ik dus ook. Als het functioneel en veilig is tsja dan maar geen perfecte kleur of indeling van een keuken of badkamer. Kans dat ik dat vind met een beperkt budget is denk ik 0,0001%. Dan maar dat rustig op mijn gemak later doen en is het geld er dan niet voor. Dan maar geen ideale kleur. Als het huis en de omgeving verder voldoen.

Huis moet aan een aantal basisdingen voldoen. In mijn geval alles moet gelijkvloers zijn of te maken zijn met een redelijk formaat slaapkamer en een functionele badkamer en deuropeningen die in ieder geval breed genoeg te maken zijn als het prijstechnisch haalbaar is. Bij voorkeur een tuin met privacy op een wat rustige plek. En zo min mogelijk niet te vermijden allergenen in de omgeving zoals berken, liguster, varkens of kippenboer. Of een stinkende industrie. Dat trekt mijn lijf gewoon niet.

Zo ga nu de makelaar even bellen en voorzichtig polsen over de vraagprijs. En zowiezo heel snel naar Frankrijk om daar nog eens te kijken of ik echt veel fitter ben. Dan houd een duur huis hier zowiezo op. Zou wel dom zijn om de kans op heel veel gezonder laat lopen voor een ideaal huis hier maar een inleverende gezondheid.

Gebeld, makelaar zet verkopers even in de week wat betreft een flinke verlaging van de prijs en als ik terugben uit frankrijk wordt er afhankelijk van mijn bevindingen daar en de reactie van de verkoper een bezichtiging gepland. Ze weet de kosten die minstens nodig zijn, weet dat ik geld over moet houden om en verweerde tapijt en kapotte tapijttegels in de hele woning moet vervangen voor harde bedekking. En dat een heel fikse verlaging nodig is. Wordt dus een geval niet geschoten is altijd mis al ga ik uit van jammer voor mij.