Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:00

Neonlight schreef:
Achtertuin mag meestal vergunningvrij.

Volgens mij wel tot 3 meter hoog en .... meter vanaf de achtergevel. Mijn tuin is 16 meter diep en ik zat in ieder geval goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:18

Nee, veel is vanaf voorgevel bekeken. Het klopt dat je wel een bepaalde hoogte aan moet houden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:41

Dank voor de info in ieder geval :) project gaat nog wel even duren... Maar dan ben ik in ieder geval weer een stapje verder.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 06:44

Geen idee of je een echte kers als leiboom kunt plaatsen, maar bij ons zijn de kersen altijd in trek bij de vogels! Appel op zich ook, maar die eten ze niet helemaal op, en dan heb je aangevroten appels liggen ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:48

Toffeltje schreef:
Als je graag iets wilt voor insecten moet je er op letten dat je voor enkelvoudige bloemen kiest. Er zijn ook sierkersen met veel bloemblaadjes, maar die doen nauwelijks iets voor insecten. Veredelaars hebben ze zo weten te kweken dat meeldraden zijn veranderd in bloemblaadjes. Dat geldt ook voor rozen.

Bedankt voor de tip! Ik ga er op letten. Tayberry ga ik eens opzoeken

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:05

Hier begint eerste stukje tuin een beetje z’n contouren aan te nemen.
Dit is ons terras en stukje tuin achter de aanbouw.
Terras is nu betegeld. Pergola staat bijna.
Uitkijken over het weiland dat stukje komt een trellis waar tegen een klimroos komt (bathsheba). Aan de rechterkant naar de kas komt een dichte schutting waar we de klimroos Paul Noël laten groeien en dan omhoog en geleiden dat het over schutting heen gaat. Dus schutting niet helemaal dicht, maar een soort deken bovenaf overheen.
Afbeelding

En op de pergola rond terras komt de roos Malvern Hill. Afbeelding
De ‘kleine’ pergola krijgt generous Gardener als klimroos. Afbeelding
Foto is overigens huis van m’n moeder. Rozenkweker heeft haar foto’s gebruikt op z’n website als voorbeeld zag ik gisteren
Onder die pergola loopt ook straks een border welke echt een rijke cottage garden moet zijn. Heel weelderig en vol. En nog een stuk gras.
Naast de uitbouw loopt een pad van courtstones.
Afbeelding

Wel gedoe gehad met de courtstones. We hadden Belgian Blue besteld. Is ook doorgegeven maar leverancier heeft verkeerde geleverd. Maar alles is al met hoogwerker pallet voor pallet op juiste plek verspreid over de tuin.
Dus nu kan alles terug en vervangen.
Wilde de donkerblauwe bovenaan. Hebben lichter blauwe in midden geleverd.
Afbeelding

Ben blij als pad ligt en dan ook de verdere indeling van de rest van de tuin meer zichtbaar wordt.
Maar wordt al heel blij van dit stukje.
In de rest van de tuin komen nog 2 van die grote weelderige borders. Maar dit terrasdeel is geen waar we echt vanuit huis meest op uitkijken en meest privé is/gebruikt wordt.

En grondplan even vlug uitgetekend voor mijzelf zodat ik weet ik nu in hoofd heb en moet bestellen aan bare roots
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:47

Zo dan, dat ziet er veelbelovend uit! Die rozen <3
Je hebt er niks aan, maar persoonlijk vind ik de geleverde lichtere stenen mooier.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:28

Ja dat lichte is prachtig in het volle zonlicht. Ik heb ze nu in de tuin staan met grauw weer. En ze ogen echt heel grijs en vlak nu. Dacht eerst ook toen ik deze foto terug zocht oh die zijn ook wel mooi. Tot ik thuis een pak opende en ze nu zag.
Die donkere ogen zo vrij donker maar zijn van dichtbij echt vrij blauw. Veel sprekender.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:38

Aha! Hopelijk snel opgelost met de juiste stenen. Je rozen zorgen wel echt voor inspiratie voor mijn tuin.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:14

Voordeel van roze is dat ze werkelijk overal kunnen. Ze kunnen in pot, als heester, als haag, als klimmer, borderplant, etc. Je hebt alle kleuren. Van complexe bloemen met meer dan 100blaadjes tot hele simpele. Grote bloem/kleine bloem. Geurend/niet geurend. Schrale grond/rijke grond/wind/schaduw/zon. Voor alles is wel iets te vinden.
En het juiste ras bloeit echt hele seizoen door.
En het hoeft echt niet truttig te zijn.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:29

Wij hebben sinds vorig jaar ook rozen langs het pad staan. De laagblijvende soort in rood en roze. En ze bloeien inderdaad heel lang! Alleen jammer dat er op die van ons geen bij/hommel/vlinder af komt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:46

Voor insecten heb je eenvoudige open bloemen nodig (een beetje zoals de standaard bloem die iedereen zo tekent). En die zijn er onder de rozen in prachtige soorten. Veel rozen hebben echter hele volle bloemen (veel blaadjes dicht op elkaar) waardoor insecten niet goed in de bloem kunnen komen. Goed opletten wat je kiest dus.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:59

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:00

Die vanilla ziet er erg mooi uit. Zou er wel een voor mij kunnen zijn.

Dit is mijn collectie op het moment. <3

Claire Matin
New Dawn 3x
Lady Emma Hamilton (retired. David Austen)
Margaret Merril 2x
Smiling eyes
For your eyes only/eyes on me
Ghislaine de Feligonde
The Fairy 4x
Crystal Fairy 3x
Kristallperle
Roze potroosje
Onbekende rode heesterroos
Buff Beauty
Just Joey
Blue girl
Minerva
Acropolis
Sweet pretty
Wonderland
Guirlande d'amour
Veilchenblau

En dan nog;
Rugosa
Hondsroos
Egelantier
Bosroos

En het is dat ik nu veel andere uitgaven heb, anders had ik ook al een nieuwe lading besteld. :j
Laatst bijgewerkt door Malenka op 13-11-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:03

Ik heb dus een heleboel ook wat meer ingewikkelde rozen en bij ons komen de hommels er echt goed op af en kunnen er gewoon in.
Hebben veel hommels omdat we naast een kas van ons bedrijf wonen waar hommelkasten staan. Maar die gaan dus echt graag naar buiten om bijvoorbeeld rond te hangen bij de bathsheba. Bovenste. Die heb ik als klimroos tegen de schutting. Daar zitten dus echt talloze hommels. Gaan er echt helemaal in en komen er weer uit.
Bij de Phyllis Bide op het hek, een simpel open roosje, zitten ze dus veel en veel minder.
Afbeelding
Afbeelding
Op kew gardens zitten ze wel wat meer bij ons. Net als op Lady of the lake. Maar Bathsheba en ook Abraham Darby (zelfde vorm) zijn meest geliefd.

ghislaine blijft echt prachtig!

Bij ons komt aan het hek voor een haag van Danahue. Of wellicht toch tottering by Gently. Die vind ik zo beeldig. Enkelvoudig simpel geel roosje.
Maar hoor dat hij slecht pakt en geloof dat David Austin hem ook zelf niet meer kweekt en verkoopt.

Overigens is David Austin gestopt met heeeel veel soorten, maar de meeste worden onder hun officiële kweeknaam door andere kwekers gekweekt en verkocht. Zeker als ook patent er af is. Zoals Abraham Darby. Die is als Auscot bij verschillende rozenkwekerijen te vinden. Maar als Abraham Darby niet meer te vinden.

Ik heb hier nog roze witte en rode fairies. The Pilgrim. The Lark Ascending. Roald Dahl. Gentle Hermiony. Duchess of Kent en Pat Austin.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:09

Malenka schreef:
Die vanilla ziet er erg mooi uit. Zou er wel een voor mij kunnen zijn.

Dit is mijn collectie op het moment. <3

Claire Matin
New Dawn 3x
Lady Emma Hamilton (retired. David Austen)
Margaret Merril 2x
Smiling eyes
For your eyes only/eyes on me
Ghislaine de Feligonde
The Fairy 4x
Crystal Fairy 3x
Kristallperle
Roze potroosje
Onbekende rode heesterroos
Buff Beauty
Just Joey
Blue girl
Minerva
Acropolis
Sweet pretty
Wonderland
Guirlande d'amour
Veilchenblau

En dan nog;
Rugosa
Hondsroos
Egelantier
Bosroos

En het is dat ik nu veel andere uitgaven heb, anders had ik ook al een nieuwe lading besteld. :j

Ja die is prachtig en ruikt subtiel, maar erg lekker.
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:12

Ik kom er met Google niet uit, dus stel ik hier de vraag. Weten jullie of er een plant/bloembol of wat dan ook ook is met de soortnaam ‘Marjon’. Ik zou graag ter nagedachtenis zo’n plant willen planten.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:23

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:33

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:01

Oh gut, laat ze nou een pesthekel gehad hebben aan gele bloemen. Ik ga op zoek naar die roos. Bedankt voor het zoeken en ik houd me aanbevolen voor nog meer opties.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:42

Winged schreef:
Gezien ik wat ruzie heb met het omgevingsloket...

Ik wil mijn overkapping verplaatsen/afbreken/herbouwen op een andere plaats in mijn eigen achtertuin. Moet ik daarvoor een omgevingsvergunning aanvragen? Omgevingsloket geeft namelijk geen resultaat...

Als je zoekt op verplaatsing zal het Omgevingsloket dat niet herkennen. Heb je al gezocht op "bijgebouw bouwen"? En dan even net doen alsof het nieuwbouw is.

Uiteindelijk is het omgevingsplan van je gemeente leidend.
Maar vuistregel is niet hoger dan 5 m en opp niet meer dan 50 m2 is vergunningvrij.
%bebouwing lijkt me geen probleem aangezien de schuur er nu ook al staat. Afwatering op eigen erf en geen ramen die uitkijken op de buren binnen 1,5 m van de erfgrens.

Als je er niet uitkomt, stuur even een PB. Dan kijk ik met je mee.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:24

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:46

@ Malenka: Dat is een serieuze collectie! :D Ik zie dat je de Blue Girl ook hebt, dat is ook één van mijn favorieten, práchtige kleur en vorm.

@Lautje: Prachtig al die rozen! Mooie blauwe tegels, jammer dat ze de fletsere/lichtere kleur geleverd hebben, hoewel ik die ook wel mooi vind zo op de foto.

Ik heb in de Sale in aug-sep, weet het niet meer precies, een lage klimroos gekocht. Betekende wel dat mijn erg groot geworden hortensia wat gesnoeid moest worden, beetje ruimte maken, maar hij is het waard <3

Afbeelding
Rosa Freisinger Morgenröte

Afbeelding

De bloem verkleurd steeds en uiteindelijk wordt ze zachtroze.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:35

Heel mooi!

Hier zijn de stenen omgewisseld en zijn direct begonnen met leggen. Zo blij dat we gewisseld hebben :D
Is nu in de schemer en met pisweer. Dus kleur is in echt veel fraaier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:44

Zeker mooie tegels.

En de blue girl is ook bij mij een onverwachte hit. Prachtige roos. Dat verkleuren van de roos op de foto is ook leuk. Zo heb ik Wonderland waarbij de roosjes verkleuren. Zo heb je dan in 1 struikje zowel gele als roze bloemen. Heel zoet en vrolijk.