Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:50

Ik zit bij Lebara, met de Lidl plus app krijg je nu 60€ cashback. Kpn netwerk, wel maar 4G, geen 5G helaas.

Ik heb voor mijn man van de week ook een abonnement afgesloten, bij Youfone. Dat is wel 5G en maakt qua prijs niet zo veel uit/is goedkoper.

denice schreef:
Ik vind het alleen altijd zo'n teleurstelling als je 1000 euro aflost en dan je maandlasten maar 4 euro omlaag gaan :+

Ja, maar wel elke maand nog zeg 25 jaar ;)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:09

Gevoelsmatig zou ik gaan voor lagere maandlasten op dezelfde termijn. Hoe langer je lening loopt, hoe minder zwaar die wordt (omwille van loon dat omhoog gaat samen met index omwille van inflatie, maar evenzeer door anciënniteit bv). Dus liever nu minder betalen (nu die lening verhoudingsgewijs nog een veel groter deel van het inkomen opslokt).

Voor ons is het niet zinvol om vervroegd af te lossen, hoewel ik dat - gewoon naar gemoedsrust - soms wel zou willen doen :D. Wij hebben nog geleend aan ongeveer 1,5%. Rente op ons spaargeld doet het ondertussen net even goed, en beleggingen zullen gemiddeld eerder aan 5-8% per jaar zitten. Dus mijn centen blijven nog even staan.

Over dat onderwerp - zijn er veel onder jullie die beleggingen hebben? En onder welke vorm? Ik ben nog 'beginnend', met een paar duizend euro in ETF's (S&P 500 en core MSCI world), maar merk dat ik het hoe langer wel interessanter vind...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:40

Wij vinden beleggen te spannend, zijn eerder met opties flink de boot in gegaan. Heb wel 12 aandelen ASML staan, gekregen. Geen idee wat die doen nu en geen idee hoe ik die in moet wisselen. :')

Sim only heb ik van Ben. Ik moet T-Mobile of KPN netwerk hebben, Vodafone geeft geen bereik hier.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:12

ASML doet het heel goed, wanneer heb je die gekregen?

Vandaag gesloten op $690.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 22:33

Citaat:
@vhu: het gaat hierbij om de belasting aangifte

Altijd proberen...

Ik ben totaal niet van het beleggen :o? :o

Als je regelmatig wat extra aflost, levert dat zeker op langere termijn echt wel op (zie de post van Prairy).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:44

Ik laat ook waar het kan m'n maandbedrag verlagen, mocht de hypotheek dan straks heel laag zijn kan ik het alsnog toch ook eerder afbetaald hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:52

Heb ze in 2020 gekregen, meen in oktober. Was voor ondersteuning bij de klant in oktober 2019, maar ging nogal een tijd overheen.
Op zich maakt het niet uit waarop ze toen stonden, heb geen aanschafkosten. Is het op 690 dollar gesloten of 690 euro?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:11

€ 625. Hebben een dip gehad deze week, lijkt of ze iets aan het opkrabbelen zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:28

Ik doe ook niet in beleggen, mij te onzeker. En je krijgt nu ook weer wat rente. 2,55 % op de spaarrekening en 3,10 % op een kort deposito.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:12

Neonlight schreef:
Heb ze in 2020 gekregen, meen in oktober. Was voor ondersteuning bij de klant in oktober 2019, maar ging nogal een tijd overheen.
Op zich maakt het niet uit waarop ze toen stonden, heb geen aanschafkosten. Is het op 690 dollar gesloten of 690 euro?

Dan heb je een mooie plus. Ze zaten in die tijd rond de 370 per aandeel (dollar) dus dan heb je 3800 winst.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:55

Prairy schreef:
Ik zit bij Lebara, met de Lidl plus app krijg je nu 60€ cashback. Kpn netwerk, wel maar 4G, geen 5G helaas.

Ik heb voor mijn man van de week ook een abonnement afgesloten, bij Youfone. Dat is wel 5G en maakt qua prijs niet zo veel uit/is goedkoper.

denice schreef:
Ik vind het alleen altijd zo'n teleurstelling als je 1000 euro aflost en dan je maandlasten maar 4 euro omlaag gaan :+

Ja, maar wel elke maand nog zeg 25 jaar ;)

Krijg je de cashback wanneer je een sim only abbo afsluit?

Ik heb vorige week toevellig daar een sim only afgesloten en krijg daar oortjes bij van senheisser van 199 euro! Goede deal vond ik zelf

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:57

Ik lees hier dingen over beleggen, maar iemand ooit aan een termijndeposito gedacht? De rente staat nu voor 1 jaar vast op 2,5% rente, en voor 9 jaar vast op 3,1%

Dat is best een mooie rente als je een wat hoger bedrag weg kunt zetten, al is het maar voor een jaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:27

Pantykous schreef:
Neonlight schreef:

Dan heb je een mooie plus. Ze zaten in die tijd rond de 370 per aandeel (dollar) dus dan heb je 3800 winst.

Ik heb ze gekregen he, wat ze toendertijd kosten maakt niet uit. Aankoopbedrag is betaald door mijn werk. Op 15 oktober stonden ze 329,10 en ze zijn van 16 oktober. Waarde nu is 7502,40 maar ja, volle mep belasting gaat er nog van af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:50

Die belasting op aandelen valt best wel mee. Ze werken nu met een fictief rendement waar je dan jaarlijks belasting over betaalt, maar dat gaat veranderen naar je werkelijke rendement in de toekomst. Voor jou nu wel gunstig denk ik. Op het moment is er een overgangsregeling meen ik, maar hoe het precies zit weet ik ook niet.

Hier ook best wat aandelen, maar wij beleggen vooral voor de lange termijn, dus bedrijven die in de toekomst verder zullen stijgen, maar geen idee wanneer, dus dat is een kwestie van kopen en dan maanden of jaren afwachten :))

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:15

PSvanLot schreef:
Ik lees hier dingen over beleggen, maar iemand ooit aan een termijndeposito gedacht? De rente staat nu voor 1 jaar vast op 2,5% rente, en voor 9 jaar vast op 3,1%

Dat is best een mooie rente als je een wat hoger bedrag weg kunt zetten, al is het maar voor een jaar.

Via Raisin heb je al deposito’s met 4 % rente 1 jaar vast. Mijn spaarrekening daar levert al 2,55 % op. Echt de moeite.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:16

PSvanLot schreef:

3,1% voor 9 jaar??? Ik krijg dat nu voor 3 maanden, en toen ik mijn deposito voor 3 maanden een paar weken geleden liet in gaan kreeg ik zelfs 3,4%. No way dat ik mijn geld zo lang vast zou zetten...

Spaarrekening is inderdaad ondertussen 2,65 bij Raisin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:20

PSvanLot schreef:
Prairy schreef:

Ik heb vorige week toevellig daar een sim only afgesloten en krijg daar oortjes bij van senheisser van 199 euro! Goede deal vond ik zelf

Ja, een paar weken of maanden nadat je abo is ingegaan (weet ik niet meer hoe lang) kun je die cashback aanvragen.

Als je die oortjes nodig had is dat wel een goede deal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:22

Ik vind Raisin spannend, zij zetten het volgens mij weg bij allerlei verschillende banken in Europa?

Vind een jaar wegzetten tegen 2,5% wel prima. Heb er een behoorlijk klap rente van en zie volgend jaar wel weer.
Heb 10? jaar geleden al eens voor 5 jaar vastgezet. Toen was de rente echt enorm hoog.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:23

Prairy schreef:
PSvanLot schreef:

Ja, een paar weken of maanden nadat je abo is ingegaan (weet ik niet meer hoe lang) kun je die cashback aanvragen.

Als je die oortjes nodig had is dat wel een goede deal.

Heb ze niet nodig, maar ze zijn goed te verkopen voor minimaal 100 euro.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:25

Ik vind een jaar al lang om vast te zetten, mijn man gaat dat nu bij zijn zakelijke rekening doen, volgens mij kreeg hij dan ook 2,5%. Zakelijk rente krijgen is al heel wat.

Maar goed, wij hebben nog allerlei plannen en geld vast zetten voor een periode langer dan een half jaar krijg ik gewoon de zenuwen van. Plus dat ik liever vaker rente pak en dat dan weer optel bij mijn nieuwe deposito.

En oortjes voor 100€ verkopen is beter dan € 60 cashback (als het abonnement tenminste niet duurder is dan :P)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:29

Nee, ik ga van 40 euro per maand, naar 9 euro per maand, het was bij abonnementen vanaf 5 euro per maand.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:39

Bij Raisin kun je zelf kiezen waar je het weg zet. Zo zit ik met de spaarrekening bij Klarna en mijn deposito bij Orange Bank.
Ik kijk wel naar de rating van de landen. Zweden is AAA een Frankrijk AA uit mijn hoofd gezegd.
Van rekeningen in Portugal en Italië blijf ik weg.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:45

PSvanLot schreef:

Bij welke staat het nu op 2 5% voor 1 jaar?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:48

OleJon schreef:
PSvanLot schreef:

Bij welke staat het nu op 2 5% voor 1 jaar?

oa bij Knab, maar ook bij NIBC

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:03

Fitzroy schreef:
Bij Raisin kun je zelf kiezen waar je het weg zet. Zo zit ik met de spaarrekening bij Klarna en mijn deposito bij Orange Bank.
Ik kijk wel naar de rating van de landen. Zweden is AAA een Frankrijk AA uit mijn hoofd gezegd.
Van rekeningen in Portugal en Italië blijf ik weg.

Ik doe hetzelfde.