Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:45

Thanks loveslimpie, ga ik mee aan de gang!

Even uitsloven… zo staat mijn tuin er vandaag bij. <3

Afbeelding

Afbeelding

En dit was een jaar geleden, nog altijd zo mega blij dat ik deze investering heb gedaan!

Afbeelding

Afbeelding

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:41

Ohhh wat een heerlijk verschil!!

Hier ziet het er nu zo uit :+Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:11

Wat staat alles er nog mooi groen bij! Hier is veel blad al afgestorven en kaal aan het worden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:04

_O- ik was echt in een complete verwarring daarnet. Ik zag de prachtige foto’s van Loki en had niet door dat ik daarna de post van lautje aan het bekijken was.
Prachtige tuin Loki en idd bij mij is het toch wel echt herfst.
Ben benieuwd hoe de tuin gaat worden lautje!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:25

@xLoki: Echt een tuin geworden :) Super mooi en wat netjes onderhouden! Voor veel te veel stenen met her en der wat groen. Zoveel gezelliger nu. En bollen planten is altijd even zin maken vind ik, in de herfst ben ik in de tuin niet zo actief meer :D Maar als dan in het voorjaar de bollen opkomen dan heb je er zoveel plezier van.

Ik heb ook nog wat bolletjes te planten... Vandaag maar een stukje doen :D

Vannacht heeft het ook weer wat gevroren... Even kijken wanneer de dahlia's de grond uit moeten... Wel even een klusje, want ik heb er best wat gekocht dit jaar :+ Volgend jaar hopelijk wel wat meer en langer bloei nog (en minder slakken).

Voor de show nog even een paar van mijn dahlia's.

Afbeelding
Priceless Pink, de eerste die bloeide dit jaar, een snoepje! Niet zo groot, erg leuk voor in een pot

Afbeelding
Bright Eyes, de meest succesvolle dit jaar

Afbeelding
Teesbrooke Audrey, heel leuk in combinatie met Geranium Dreamland in een grote lila pot

Afbeelding
Break Out

Een kleine greep uit mijn collectie. Voor de dahlialiefhebbers hier, wanneer halen jullie ze uit de grond en hoe/waar bewaar je ze?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:29

Ik haal mijn dahlia’s niet uit de grond en doen het altijd 2/3jaar. Heb er niet veel en ze staan wel in border in buurt van huis en tussen andere planten.
En wij wonen in het Westland, bij de kust. Dus gaat hier qua vorst vaak minder hard.

Wel hele mooie dahlia’s!

Wij gaan bij de berg zand en kraantje een hele grote border maken. Op het zand komen courtstones in de kleur Belgian blue
Afbeelding
Daarnaast wordt ons terras flink uitgebreid.
Er komt een houten schuur van 5x7m geloof ik. Die komt voor dat transformator huisje en de schuur van de kas.
Daarnaast worden de andere borders flink uitgebreid.
Rond het terras komt ipv schutting trellis te staan en gaan daar nog meer rozen tegenaan klimmen.
Bij het hek langs de parkeerplaats wil ik een haag van rozen die niet te hoog wordt maar het beetje dicht houdt en mooie achtergrond is voor de border ervoor.
Ik denk dat dat Desdemona of de Mayflower wordt. Of wellicht toch een nieuw ras Elizabeth

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Idee is om echt volle borders te krijgen met hoogte verschillen, continu bloei door veel variatie. Heel weelderig en gevarieerd. Echt een cottagegarden.
En dan denkend aan rozen, hortensia, dahlia’s, chrysanten, phlox, slijm, verbena, salie, lavendel, anemonen, varens, rozemarijn, helleborus, etc.
En is niet bedoeling dat nu direct zo vol staat. Gaan nu basis aanleggen.
De rozen moet ik wel nu een keer gaan bestellen want wil ze bare root planten. Dat kan van oktober tot april en scheelt flink in prijs.
En bij mij is dat tot nu toe perfect aangeslagen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:46

Mooie plannen Lautje!

Hoe werkt dat met die dahlia's? Want ik heb er nu voor het eerst staan, en nog weinig verstand van tuinieren. Moet zeggen dat ik wel verbaasd ben hoe lang en uitbundig ze bloeien. En ik woon in Zeeland, dus ook nog wel wat minder vorst hier.

Er staat hier ook echt nog behoorlijk veel in bloei, voor november.
Vlijtige Liesjes, staan al de hele zomer uitbundig te bloeien (die moet ik er ook uithalen voor de winter?):
Afbeelding

Hebe, maar dit hoort volgens mij ook nu/laat te bloeien:
Afbeelding

Laatste loodjes van het zeepkruid:
Afbeelding

De dahlia's:
Afbeelding

En geen idee wat dit allemaal is, maar het bloeit nog steeds of weer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:10

Ik heb de dahlia's er vandaag uitgehaald, er stonden er nog maar 2 in volle bloei en ik heb graag iets van aanknopingspunten zodat ze met het goede naamkaartje de kelder in kunnen. Knollen zien er gelukkig goed gegroeid uit ondanks de slakkenvraat dit voorjaar.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:23

Dat is Digitalis of Vingerhoedskruid die zo blijft bloeien. Is meerjarige plant. Ik vind het prachtig, maar is wel giftig voor mens en dier.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:47

_lautje_ schreef:
Dat is Digitalis of Vingerhoedskruid die zo blijft bloeien. Is meerjarige plant. Ik vind het prachtig, maar is wel giftig voor mens en dier.

En kan een ware woekeraar zijn..
Hier pluk ik 9/10 planten weg om hem in toom te houden, anders neemt ie de hele tuin over.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 16:49

123321 schreef:
Ik heb de dahlia's er vandaag uitgehaald, er stonden er nog maar 2 in volle bloei en ik heb graag iets van aanknopingspunten zodat ze met het goede naamkaartje de kelder in kunnen. Knollen zien er gelukkig goed gegroeid uit ondanks de slakkenvraat dit voorjaar.

Hmm.. misschien moet ik ook maar eens gaan graven of ze nog wel leven
. Dankzij de slakken niet opgekomen, maar misschien doen de knollen het zelf nog wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:35

Ik heb een David Austin Roos(Angel) staan een witte en die ruikt hemels.
Verder heb ik eindelijk eens geluk met mijn Tropaeolum
Meestal is de vorst eerder dan de bloei

Afbeelding

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:10

Rintah schreef:
_lautje_ schreef:

En kan een ware woekeraar zijn..
Hier pluk ik 9/10 planten weg om hem in toom te houden, anders neemt ie de hele tuin over.

Bedoelen jullie dan die roze en/of die witte? Dat witte is idd flink gegroeid en neemt over in die hoek.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:56

Wat een prachtige bloemen komen er voorbij.
Ik kom ook even mijn dahlia's showen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ook nog een grote bloementuin. Van alles dit elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:50

Wauw die dahlia’s zo mooi!!! <3
Hebben jullie ook foto’s van hoe ze er van veraf uit zien, dus hoe je ze in de border ziet zeg maar?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:17

Heeft iemand ervaring met leifruit? Ik wil een rek van ongeveer 3 meter breed maken met daarop een fruitsoort, maar twijfel over welk fruit. Niet voor ons om te eten, maar de bloesem is mooi en goed voor de bijen en het zou leuk zijn als vogels het fruit willen eten. Iemand ideeën?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:03

Miriam91 schreef:
Heeft iemand ervaring met leifruit? Ik wil een rek van ongeveer 3 meter breed maken met daarop een fruitsoort, maar twijfel over welk fruit. Niet voor ons om te eten, maar de bloesem is mooi en goed voor de bijen en het zou leuk zijn als vogels het fruit willen eten. Iemand ideeën?

Al eens gedacht aan sierkers? Bloeit fantastisch mooi

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:26

Miriam91 schreef:

Wij hebben een abrikoos als leiboom, maar vooral het zacht fruit wordt hier goed gegeten door vogels, dus ik zou bijvoorbeeld voor een framboos of tayberry gaan.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:42

Matheno schreef:
Miriam91 schreef:

Al eens gedacht aan sierkers? Bloeit fantastisch mooi

Als je graag iets wilt voor insecten moet je er op letten dat je voor enkelvoudige bloemen kiest. Er zijn ook sierkersen met veel bloemblaadjes, maar die doen nauwelijks iets voor insecten. Veredelaars hebben ze zo weten te kweken dat meeldraden zijn veranderd in bloemblaadjes. Dat geldt ook voor rozen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:57

Gezien ik wat ruzie heb met het omgevingsloket...

Ik wil mijn overkapping verplaatsen/afbreken/herbouwen op een andere plaats in mijn eigen achtertuin. Moet ik daarvoor een omgevingsvergunning aanvragen? Omgevingsloket geeft namelijk geen resultaat...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:29

Ik zou zeker niet bellen met de gemeente, want dan mag het grote kans niet. :+

Als er niks staat gewoon doen. Eventueel even overleggen met buren om problemen te voorkomen. ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:30

Kom je er met de vergunningscheck niet uit? https://omgevingswet.overheid.nl/checken/nieuw/stap/1
Ik zou als leek zeggen dat zolang je binnen het % bebouwing van het bouwvlak zit dat mag (dus niet dat de huidige overkapping al overbouwing van het bouwvlak is), mits de overkapping ook weer teruggeplaatst wordt binnen het bouwvlak.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:34

123321 schreef:
Kom je er met de vergunningscheck niet uit? https://omgevingswet.overheid.nl/checken/nieuw/stap/1
Ik zou als leek zeggen dat zolang je binnen het % bebouwing van het bouwvlak zit dat mag (dus niet dat de huidige overkapping al overbouwing van het bouwvlak is), mits de overkapping ook weer teruggeplaatst wordt binnen het bouwvlak.

Deze geeft dus geen resultaat. Die heb ik helemaal doorlopen, maar het advies komt er niet uit..

Buren vinden het overigens al prima :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:46

Winged schreef:
Gezien ik wat ruzie heb met het omgevingsloket...

Ik wil mijn overkapping verplaatsen/afbreken/herbouwen op een andere plaats in mijn eigen achtertuin. Moet ik daarvoor een omgevingsvergunning aanvragen? Omgevingsloket geeft namelijk geen resultaat...

Volgens mij ligt het eraan hoe groot je de overkapping wil maken?
Binnen zoveel meter mag je bouwen zonder vergunning. Maar hoe die regels precies zijn..?
Misschien staat er iets op de website van je gemeente?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:47

Achtertuin mag meestal vergunningvrij.