Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:38

}:0 +:)+

Ik heb een telefoonhoesje gekocht. Daar is het bij gebleven. Vond ik knap van mezelf. En maandag naar de film Barbie :))

Wij gaan laatste twee weken van september richting Italie, ook die kant op @PSvanLot, hoop dat alle weers-perikelen dan zijn gestopt, ook daar :+ voor jullie hoop ik dat het eerder al weer OK is uiteraard.

Jeetje zeg alle regenpakken uitverkocht, het is toch wat.
Marokko staat ook nog op mijn to-do list.

@Neonlight ohhhh wat zalig, 4.5 week vakantie en met een camper, gaaf zeg. Spannend hoor nieuwe keuken en eindelijk de tafel soort van op z'n plaats :):)

@Prairy dat hebben wij dus ook met onze vakantie, we weten wel de richting maar waar precies nog geen idee :o

@8nnemiek werk ze!!! Persoonlijk vind ik het altijd wel lekker als je gewoon kunt werken met dat k-weer, dan ben je tenminste nuttig bezig :-)

Nou hier zijn we begonnen met project 'trap'. Schuren en opnieuw in de verf. Is witte trap. Zo'n trap die dan een half jaar weer mooi is en dan weer twee jaar dat je denkt ... het mag wel een verfje hebben :roll:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:56

VanHuisUit, de voorspellingen voor Bologna zijn altijd goed geweest, wel wat warm, maar verder niets geks.

Ik zit in Zeeland gewoon aan school te werken. Kinderen met vader naar een subtropisch zwemparadijs..

Mijn vriend mocht vanuit zijn werk een elektrische fiets uitzoeken. Hij woont op 5 minuten fietsen van zijn werk, ik fiets bijna dagelijks 50km. Nu zei een collega, waarom koop je niet een fiets voor je vriendin en waar je zelf ook nog wel op past.
Zo gezegd, zo gedaan. Volgende week dinsdag mag ik mijn nieuwe fiets, Trek District+ 4 Lowstep op gaan halen incl tassen van Ortlieb
Afbeelding

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:20

Dat is een leuke deal! Elektrische fiets is echt zo fijn!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:23

Prairy schreef:
Dat is een leuke deal! Elektrische fiets is echt zo fijn!

Heb er nu ook een, een goedkope. In 2 jaar tijd al 12k mee gefietst. Dit is wel een slagje beter qua fiets haha.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:57

Prachtige fiets, PSvanLot! Kijk maar uit dat hij niet gestolen wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:58

Fitzroy schreef:
Prachtige fiets, PSvanLot! Kijk maar uit dat hij niet gestolen wordt.

Goed verzekerd en veel sloten haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:30

Mag mijn tel. abonnement verlengen. Ga mooi voor sim only. 6 euro in de maand. Heerlijk!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:21

Dat is wel fijn he PS, ik betaal 16,50 per maand. En ik wil voorlopig ook echt nog geen nieuwe.
Zou het gek zijn om je medische kosten van een aantal jaar geleden nog door te geven aan de BD? In 2020 ruim 433 euro gehad aan kosten. Zou wel fijn zijn als ik wat terug zou krijgen nu...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:27

Nog steeds prepaid, als ik 20 euro/jaar verbel/sms is het veel. Zou ik nu ruim boven de 50-60 euro/jaar uitkomen is iets van sim only misschien interessant, maar tot nu toe zou het enkel meer geld kosten dan het oplevert.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:00

Maar heb je dan nog een vaste telefoon om mee te bellen?
Mijn man had ook prepaid maar is onlangs toch overgestapt naar Sim only met onbeperkt bellen en ook internet. Was goedkoper als abonnement voor vaste telefoon.

Wat een mooie electrische fiets! Dat wordt genieten met die afstanden die jij fietst. Lekker ook dat je hem zo snel al hebt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:09

Neonlight schreef:
Mijn man had ook prepaid maar is onlangs toch overgestapt naar Sim only met onbeperkt bellen en ook internet. Was goedkoper als abonnement voor vaste telefoon.

Wat een mooie electrische fiets! Dat wordt genieten met die afstanden die jij fietst. Lekker ook dat je hem zo snel al hebt.

Hij was op voorraad, maar zijn nu op vakantie dus mooi nog een weekje daar gelaten.

Prepaid, daar kom ik niet mee af. Heb idd ook geen vaste telefoon.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:30

Neonlight schreef:

Wel vaste lijn, maar die is voor bedrijven en instanties achter de kont zitten en gebeld worden. Mobiel is en was altijd voornamelijk om bereikbaar te zijn, DA kunnen bellen en regelen hooileverantie. Ik bel gewoon niet zoveel en mobiel mag qua anders dan bellen en smsen niks dat tegoed kost. Internet gaat op de laptop, geldzaken ook. Is iets met geestelijke en financiële gezondheid bewaken, overzicht houden en beetje schermtijd beperken (zit al genoeg achter laptop).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:40

PSvanLot schreef:
Mag mijn tel. abonnement verlengen. Ga mooi voor sim only. 6 euro in de maand. Heerlijk!

Net verleng, €7,50 in de maand en gratis sennheiser momentum true wireless 3 zwart ter waarde van €199,- euro erbij!

Eens zien of ik die op marktplaats kwijt kan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 01:07

Neonlight schreef:
Wij hebben over 3 weken vakantie voor 4,5 week. Hebben 4 weken een camper gehuurd en we gaan naar daar waar het lekker weer is. :))
De regen mag wel iets minder, ze kunnen ook overdrijven. Sinds zondagavond is er precies 100 mm gevallen. We maken de regenmeter altijd op zondag leeg, volgens mij is het de eerste keer dat ie echt vol zit en de week is nog niet voorbij.
Dit weekend wel shoppen, na de vakantie wordt de nieuwe keuken geplaatst. Moet een nieuwe tafel en stoelen komen. We hebben al een aantal jaar een boomstamblad liggen van mangohout, tafel in de woonkamer is daar ook van. Moet poten daarvoor kopen en 4 dezelfde stoelen als in de woonkamer.

Wat heerlijk zo’n lange vakantie en de vrijheid van een camper.

Ik heb paar weken geleden een bestelbusje gekocht die ik nu aan het ombouwen ben, absoluut geen echte camper, maar een mini uitvoering waar je met z’n 2 in kan slapen (mits je elkaar goed kent/aardig vind haha)

Ik bespaar op dit moment dus ook absoluut niet, zo’n auto was nog al een rib uit m’n lijf, maar na 1,5 jaar door weer en wind op de scooter en goed sparen, wou ik m’n droom toch waar maken, hij is klein genoeg dat hij ook geschikt is voor woon werk verkeer namelijk, en afgelopen winter op de scooter was niet fijn.
Scooter blijft wel voor de korte ritjes en met prima weer.

Oohja en ik heb een vliegticket naar Indonesië geboekt voor een maand :') ook niet goedkoop. Maar ervaringen in het leven worden mij steeds dierbaarder en meer waard dan geld. Zolang ik er naast ook nog maar kan blijven sparen :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:54

Ik had je topic inderdaad al gespot van je klusproject. Die had ik al gestipt om te volgen. :))
Indonesië, toe maar! Leuk zeg, wanneer ga je en wat zijn je plannen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 13:21

@Purny ik weet niet of je ze nog kúnt declareren, maar zou het gewoon proberen. Járen geleden wilde mijn toendertijd man iets declareren van 2 jaar daarvoor en dat kon niet meer. Maar misschien is dat veranderd of verschilt dat per ziektekostenverzekering? Beetje te veel geld om zomaar te laten liggen toch?

Oja die telefoonabbo's daar kun je leuke dingen mee doen maar 6.50 per maand, zo zeg da's echt serieus weinig!

En wat een mega geweldige fiets zeg, daar ga je super veel plezier van hebben.
Hier sinds ruim een jaar een electrische fiets en wat ben ik daar blij mee (nu ruim 2000 km probleemloos mee gefietst).

Ik heb nog een topic geopend. Mocht iemand suggesties / ideeën hebben of mee willen praten:
[NM] Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:21

In het kader van besparen zitten hier misschien slimmeriken tussen met verstand van hypotheken.

Ik verbaasde me al eerder over het feit dat een rente van 3,5% ervoor kan zorgen dat je je huis voor 150% betaalt (vele pagina's terug).

Nu was ik aan het kijken wat het meeste oplevert / bespaart:
Stel ik heb €500 vakantiegeld en wil extra aflossen op mijn huis.
Dan kan ik kiezen tussen looptijdverkorting of verlaging van de maandlasten.
Wat is nu slimmer op de lange termijn?
Zelf kom ik er niet uit.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:36

Ik zou gaan voor verlaging van je maandlasten en het verschil ook elke maand extra aflossen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:14

Denk dat het ook nog verschil maakt of het annuïteit of lineair is en in welk jaar je zit in je hypotheek.
Overigens heb ik die keuze niet bij extra aflossing, ik krijg verlaging in maandlasten en geen looptijdverkorting.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:40

manonutjuh schreef:
Ik zou gaan voor verlaging van je maandlasten en het verschil ook elke maand extra aflossen.

Dit.

Ik kan bij de Rabobank wel kiezen tussen verkorting en lagere maandlasten. Omdat ik niet weet hoe lang we hier nog blijven wonen ga ik voor lagere maandlasten en los het verschil ook elke maand nog extra af. Uiteindelijk krijg je dan het sneeuwbal effect.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:16

@vhu: het gaat hierbij om de belasting aangifte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:16

Verlaging maandlasten. Uiteindelijk kan je door die verlaging weer meer sparen en dus weer aflossen met nog lagere maandlasten etc etc

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:21

Ik ging ook standaard voor lagere maandlasten en het verschil extra aflossen.
Maar ik heb op meerdere plekken gelezen dat looptijd verkorten voordeliger kan zijn op de lange termijn (en dat dat ook de reden is dat banken het niet standaard aanbieden). Het is overigens meestal wel mogelijk, maar dan moet je contact opnemen met de hypotheekverstrekker.

Bij verlaging van de maandlasten ga ik ruim twee euro per maand omlaag. Dus grofweg zou ik aan het einde van een jaar €25 extra kunnen aflossen.

Als ik kies voor looptijdverkorting, dan blijft mijn maandbedrag ongeveer gelijk. Maar de aflossing gaat omhoog en de rente gaat omlaag. Alleen krijg ik daar van tevoren niet te zien hoeveel dat precies is, dus zou ik het uit moeten proberen om het verschil te zien.

Beiden hebben dus een sneeuwbaleffect, alleen bij de ene moet je zelf extra aflossen en bij de ander moet je er zelf aan denken het netjes af te lossen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:14

Waar zitten jullie met je Sim only ik mag ook verlengen maar dat is bij T-mobile dus echt 18€

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:48

Ik vind het alleen altijd zo'n teleurstelling als je 1000 euro aflost en dan je maandlasten maar 4 euro omlaag gaan :+