Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:30

Prairy schreef:
Er zit een sticker op de verpakkingen, en op het schapkaartje staat een zwart blok met het kortingspercentage.

Ja, normaal zijn de schapkaartjes wit met zwarte letters, maar korting (of iets anders) zijn zwart met witte letters.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:38

A top! Dan weet ik waar ik op moet letten. Was er rond 1700 geloof ik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:55

Wauw dat is lang geleden!

Grapje natuurlijk.
Lekker hoor, zulke kortingen. Wij hebben inmiddels ook de groentetuin up and running, geen 4 euro meer voor een kg aardappels maar een paar cent omgerekend vanaf de poters :D

Hier ook bezig de vriezer en kasten iets te legen, maar meer met oog op toekomstige oogst.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:39

Hier wordt vooral bespaard door eten uit de tuin.

Late start door enorme droogte en hitte begin van t seizoen, maar er komt nu een heleboel uit de tuin.

Vandaag had ik 2 kilo tomaten, een grote bloemkool, 6 grote bieten, en snack komkommer en een groene paprika (was afgebroken).

Maar ook al eerder bloemkool, tuinbonen, sperziebonen, heel veel frambozen (nog steeds) tuinbonen, doperwten en veel bieten eruit gehaald.

Er komen nog veel aardappelen aan, druiven, sperziebonen, doperwtjes, appels, peren, rode kool, heb nog 10 bloemkolen staan, heel veel tomaten en komkommers, mais, paprika..

Dat scheelt echt veel boodschappen doen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:42

So dat is echt heel veel! Toch jammer dat mijn tuin veel schaduw heeft anders had ik ook wat geprobeerd.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:47

Ik heb 800m2 tuin op t zuiden, dat scheelt!

Begon een paar jaar geleden gewoon om ns te proberen, want had totaal geen groene vingers.
Inmiddels is het best een lucratieve hobby geworden :D

Maar vries ook veel in, zodat ik ook vanaf oktober/ november nog een tijd voort kan.
Kippen leggen de eieren (overschot verkoop ik nog :$ ) dus die zijn ook zelf voorzienend en wij verse eitjes *\o/*

En in de winter kunnen zij de moestuin opruimen en opnieuw bemesten :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:20

PSvanLot schreef:
So dat is echt heel veel! Toch jammer dat mijn tuin veel schaduw heeft anders had ik ook wat geprobeerd.

Heb je echt niet een paar m2 die in ieder geval een halve dag in de zon ligt?

Dingen als sla hebben volgens mij niet eens echt veel zon nodig. Tomaten, paprika etc wel. Als je zo een kleine bak kunt maken kun je er stiekem nog best veel uit halen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:35

Prairy schreef:
PSvanLot schreef:

Heb je echt niet een paar m2 die in ieder geval een halve dag in de zon ligt?

Dingen als sla hebben volgens mij niet eens echt veel zon nodig. Tomaten, paprika etc wel. Als je zo een kleine bak kunt maken kun je er stiekem nog best veel uit halen.

ja dat zeker wel! volgend jaar eens in verdiepen en jou vragen stellen haha

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:53

Kijk eens naar de makkelijke moestuin, ik vind dat echt ideaal, het werkt hier echt!

Ik heb al de tijd nog meegelezen maar niet echt geschreven. Volgende week verhuizen we weer terug naar Nederland, zin in! En thuis weer eens een spaarplan maken hoe we weer een beetje bekomen van ons buitenland avontuur :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:56

Hoe lang ben je weggeweest?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 00:11

800 m2 op het zuiden, dan heb je wel lekker plek. Hier 800 m2 op het noorden, met aan de westkant een bos met eiken en een paar dennen. Wel plekjes waar een redelijk deel van de dag zo'n komt, maar daar staat het zwembad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 20:10

800m2 :oo
Hoe je die ook hebt liggen dan is er toch altijd wel ergens zon :j
Maar niet alles hoeft continue in de zon te staan uiteraard, beter half half is mijn ervaring.

@MissAnnemijn lijkt me best bijzonder om na een langere tijd uit Nederland te zijn geweest weer terug te keren. Hadden jullie je woning ondertussen verhuurd of hoe hebben jullie dat aangepakt?

Doordat het zulk slecht weer was zijn we eerder terug gekomen van onze vaarvakantie. Pakken het later deze maand denk ik weer op, maar nu dus thuis. Wat een zaligheid! Want bijna de hele buurt is op vakantie, dus super rustig hier :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:26

Onze CAO is er door... *\o/*

Per september 5% loonsverhoging en nog eens in januari 2,25%. En weer een lekkere bonus.

Hopelijk kan ik dan daadwerkelijk gaan sparen, nu heb ik iedere keer dierenartskosten...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:29

Nou, half half haalt hier maar een strook van 2 meter, wel over bijna de hele lengte van de tuin. Daar staan leibomen met een aantal bijzondere hortensia's, het zwembad en een gedeelte vijver met de beplanting er omheen. En dan ook echt alleen de maanden waar de zon het hoogst staat, een goede 2 maanden per jaar. We hebben plekken waar helemaal geen zon komt zelfs. Met hittegolven wel weer ideaal. En als de zon schijnt is er altijd wel ergens zon, maar niet uren lang.

Wat fijn Purny! Welke sector?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:31

Wij zijn 1.5 jaar weg geweest. Woning is verhuurd geweest, anders was het financieel niet mogelijk geweest. Ergens wel gek dat er iemand zo lang heeft gewoond maar misschien maar niet teveel bij stilstaan :+
Het is gemeubileerd verhuurd dus hadden hier alles tweedehands gekocht. Probeer dat nu allemaal weer te verkopen en dat is me toch een gedoe :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:06

Neonlight schreef:
Nou, half half haalt hier maar een strook van 2 meter, wel over bijna de hele lengte van de tuin. Daar staan leibomen met een aantal bijzondere hortensia's, het zwembad en een gedeelte vijver met de beplanting er omheen. En dan ook echt alleen de maanden waar de zon het hoogst staat, een goede 2 maanden per jaar. We hebben plekken waar helemaal geen zon komt zelfs. Met hittegolven wel weer ideaal. En als de zon schijnt is er altijd wel ergens zon, maar niet uren lang.

Wat fijn Purny! Welke sector?

Onderzoeksinstellingen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 18:52

@Purny fijn zeg!!
@MissAnnemijn inderdaad maar niet te lang bij stilstaan :+ nu leuke spulletjes neerzetten / verzamelen waar je zelf mee verder wilt :j
@Neonlight OK.... klinkt inderdaad niet als een makkelijke opgave groentetuin/fruit-technisch gezien

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 11:45

Zoooo.... :O ^) wat een baggerweer...

Ik krijg ontzettend de neiging om enorm te gaan shoppen of zoiets, met dit vreselijke weer.

Hoe is het bij jullie? Vakantiegangers? Thuisblijvers?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:24

Echt pokkeweer ja -O-
Ik ben ergens blij dat wij pas eind September weer vakantie hebben. Maar ben ook bang dat de nazomer niet veel beter gaat worden dan dit :+

Ik heb gelukkig geen tijd om flink te gaan shoppen, te druk met werk, maar ik krijg wel echt zo'n winterdip-gevoel van dit weer :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:05

Je zou ter plekke een last minute boeken....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:06

Zelfs voor mij mag het wel iets minder dan regenen, al ben ik wel erg blij dat het grondwaterpeil weer aangevuld wordt deze zomer en dat we geen water meer hoeven geven.

Shoppen doe ik gelukkig niet al te vaak, ben het redelijk afgeleerd.

Wij gaan half september een week naar de Morvan, moet nog steeds leuke locaties boeken maar ik kan me er maar niet toe zetten...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:25

Wij hebben over 3 weken vakantie voor 4,5 week. Hebben 4 weken een camper gehuurd en we gaan naar daar waar het lekker weer is. :))
De regen mag wel iets minder, ze kunnen ook overdrijven. Sinds zondagavond is er precies 100 mm gevallen. We maken de regenmeter altijd op zondag leeg, volgens mij is het de eerste keer dat ie echt vol zit en de week is nog niet voorbij.
Dit weekend wel shoppen, na de vakantie wordt de nieuwe keuken geplaatst. Moet een nieuwe tafel en stoelen komen. We hebben al een aantal jaar een boomstamblad liggen van mangohout, tafel in de woonkamer is daar ook van. Moet poten daarvoor kopen en 4 dezelfde stoelen als in de woonkamer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:48

Ik ga in september nog op vakantie. Ik ben ook zo klaar met de regen. Ik doe nu alles op de fiets en ben alleen afgelopen week al 4 x zeiknat geregend. De poncho’s en de regenpakken waren hier uitverkocht bij de Action.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:54

Ik ga in oktober naar Marokko. Daar is het wel mooi weer..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:56

Marokko is zo’n tof land!

Ik zit nu in Zeeland, niet veel aan met dit weer.
21 augustus ga ik nog naar Bologna, daar zal het beter zijn.