Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:24

Nou de meesten gaan nog steeds voor hoogste bod. Wij ook. Ik ga toch geen tienduizenden euro's laten schieten voor een verhaaltje.
Die motivatie brief is natuurlijk na de zoveelste bieding en brief die je hebt geschreven ook niet meer echt. Ga je bij elk huis zeggen dat het je droomhuis is, ik geloof dat niet. :+
Natuurlijk als er gelijke bedragen zijn kan dat wat gaan uitmaken, maar misschien waren de mensen die niet zo'n mooie brief (kunnen) schrijven wel degene die heel blij zouden zijn met het huis.
Wij hebben ook gelijk gezegd bij verkoop, doe een goed bod.

Floo, als je niks bij wil geven uit principe snij je jezelf in de vingers.
De mensen die het verkopen hadden gewoon een minimum bedrag in gedachten.
Zo hadden wij het ook bedacht, we wilden minimaal zoveel, dat was wel iets meer dan de vraagprijs.
Dat is ook wel wat je verwacht in deze tijd. Je krijgt nu juist de kans om het te kopen, ik zou 'm grijpen!

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:26

Ik zou dr eerst niks bij doen laat ze maar zweten.. gok dat als het gewoon op de markt komt ze echt niet meer krijgen omdat andere mensen waarschijnlijk onder de vp wilden bieden. De markt is nu gewoon aan het veranderen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:33

Als de markt aan het veranderen is, hebben wij daar niks van gemerkt. ;)
Ik zou in onderhandeling gaan, als je enige gegadigde bent is er dan wel veel kans dat je het kan kopen, je vind zelf dat het wat meer waard is.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:41

MirandaMalik schreef:
Als de markt aan het veranderen is, hebben wij daar niks van gemerkt. ;)
Ik zou in onderhandeling gaan, als je enige gegadigde bent is er dan wel veel kans dat je het kan kopen, je vind zelf dat het wat meer waard is.

Heb jij je huis al verkocht?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:03

De papieren moeten nog getekend dus iets te vroeg om ja te zeggen, waarschijnlijk kan dat maandag. :)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:24

Mooi snel :D . Reed er vorige week nog langs en valt wel op met die deur omdat ik het wist natuurlijk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:30

MirandaMalik schreef:
Nou de meesten gaan nog steeds voor hoogste bod. Wij ook. Ik ga toch geen tienduizenden euro's laten schieten voor een verhaaltje.
Die motivatie brief is natuurlijk na de zoveelste bieding en brief die je hebt geschreven ook niet meer echt. Ga je bij elk huis zeggen dat het je droomhuis is, ik geloof dat niet. :+
Natuurlijk als er gelijke bedragen zijn kan dat wat gaan uitmaken, maar misschien waren de mensen die niet zo'n mooie brief (kunnen) schrijven wel degene die heel blij zouden zijn met het huis.
Wij hebben ook gelijk gezegd bij verkoop, doe een goed bod.

Floo, als je niks bij wil geven uit principe snij je jezelf in de vingers.
De mensen die het verkopen hadden gewoon een minimum bedrag in gedachten.
Zo hadden wij het ook bedacht, we wilden minimaal zoveel, dat was wel iets meer dan de vraagprijs.
Dat is ook wel wat je verwacht in deze tijd. Je krijgt nu juist de kans om het te kopen, ik zou 'm grijpen!

Misschien ben ik ouderwets, maar waarom dan een vraagprijs terwijl je daar geen genoegen mee neemt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:38

Omdat er verwacht wordt, dat het er boven verkocht wordt? Zo vreemd is dat niet tegenwoordig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:41

Fitzroy schreef:
Omdat er verwacht wordt, dat het er boven verkocht wordt? Zo vreemd is dat niet tegenwoordig.

Verwacht ja, maar als je zelf meer wilt hebben dan de vraagprijs, dan heb je de vraagprijs toch gewoon te laag gezet? Dan is het meer een bieden vanaf prijs... Of zelfs dat niet eens.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:43

Hoeveel boven de vp is die 11k? Mss. idd geen onredelijk verzoek als de vp erg scherp was gestepd door de makelaar en zoals Fitzroy schrijft; mss hadden ze meer verwacht. Beetje lastig er iets van te zeggen omdat we geen idee hebben waarop je hebt geboden natuurlijk. Ik heb ooit ook “teveel” betaald maar wilde het gewoon heel graag hebben en kon dat betalen. Dus ja, da’s de markt! Succes iig met beslissen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:50

Als ik zie om welk huis het gaat, is het 1,62 %, dat ze er meer voor willen hebben.
Ik snap dat het zuur is maar met de wensen van flooo in aanmerking genomen zou ik het daar niet op laten schieten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:51

MirandaMalik schreef:

Vind het ook veel geld voor een briefje! Ik zal “straks” (duurt nog even) meer waarde hechten aan de voorwaarden en een mindere bieding accepteren als die voor mij als verkoper betere voorwaarden heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:16

Over de voorwaarden kun je ook nog onderhandelen, kan altijd vragen of mensen daar voor open staan.
Ik begrijp niet waarom sommige mensen daar beledigd over zijn maar ik vind dat onderhandelen heel normaal om te doen.

Tuurlijk is een briefje leuk, maar wie zegt dat mensen het huis later niet platgooien. :=

De vraagprijs niet te hoog zetten is gewoon een verkoopstrategie, er komen vaak meer mensen op af, dat zijn potentiële kopers, daar wil je er liever genoeg van hebben.
Toen wij gingen kopen keken we ook naar lagere prijzen dan we konden bieden zodat je kan overbieden.

Anca, ja de paarse deur is makkelijk! :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:22

Idd ik vind dat onderhandelen ook mogelijk moet zijn.

Wij gaan volledig in de voorwaarden mee welke de verkopers hebben.maar kunnen maar 5,4 procent overbieden. Ach wie niet waagt wie niet wint. We zijn eerder al volledig flexibel geweest qua voorwaarden en 17 procent overboden en werden we het ook niet. Dus overbieden is ook niet altijd alles.
We doen er wel altijd een korte motivatie bij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:36

Ik vind het net zoiets als dat je naar de bakker gaat, een brood ziet van twee euro en dat als je af wilt rekenen de bakker zegt: maar voor die twee euro krijg je hem niet hoor, ik wil nu 2,20.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:37

Ik ken iemand die het huis van zijn moeder ging verkopen. Een vriendin van die moeder wilde dat huis kopen en had bij de motivatie brief ook foto's van ze samen (genomen voor het huis) toegevoegd en zo. Ze zijn toch voor het hoogste bod gegaan. Dus ik geloof ook niet meer in een motivatie brief. :+

Dat huis was met 57.000 overboden dus de markt is hier nog niet aan het veranderen. Er was met 32% overboden. Mij niet gezien hoor. :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:40

Nou dat ging vast niet over 1000 verschil lijkt mij.

Daarvoor ga ik nog wel overstag maar gaat het richting of over de 10.000 dan helaas ...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:43

Maar wie zegt dat dat verhaaltje in de brief ook klopt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:48

Achterom schreef:

Klopt, soms laten ze op papier een jong stel een leuk verhaaltje vertellen, terwijl een investeerder erachter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:55

Nou de enige interessante woning voor ons is van funda en de makelaarswebsite verdwenen... Denk dat hij uit de verkoop is gehaald.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:10

Hier geen stapel biedingen. Maar had ik meer biedingen die bij elkaar in de buurt lagen was ik gegaan voor het beste gevoel! Ik heb een jaren 30 huis en woon er al lang. Dan is een leuke klik met de kopers toch ook belangrijk. Heel stom om dat te zeggen over wat stenen maar zo voelt het wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:14

Achterom schreef:

Nee dat hoeft ook niet, ook al klopt het, misschien verkopen ze het zelf ook wel na een half jaar.
En wat ik al eerder zei, 'dit is ons droomhuis' bij de zoveelste bieding is ook niet meer zo aannemelijk. :')

Zonnetje, je weet zo weinig van de bieders, via een brief een klik lijkt me wel wat lastig.
Verder weet je toch niks?

Achterom schreef:
Ik vind het net zoiets als dat je naar de bakker gaat, een brood ziet van twee euro en dat als je af wilt rekenen de bakker zegt: maar voor die twee euro krijg je hem niet hoor, ik wil nu 2,20.

Een vaste prijs is iets anders dan een vraagprijs, er is bij huizen altijd wel onderhandeld, alleen eerst kon je minder bieden dan de vraagprijs, nu meer door hoe de markt ligt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:24

Bij huizen gelden andere regels, je hebt pas een huis gekocht als je getekend hebt.
Als ik mijn huis aanbied voor 2 ton en iemand biedt 3 ton en ik denk mmm ik mag jou niet (of ik wil meer of..) dan hoef ik met dat bod niks te doen.
Ik kan zelfs zeggen; ik wil nu toch ineens 310.000 hebben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:07

Ik heb het idee dat de vraagprijs tegenwoordig meer een soort bodemprijs is, al zetten ze er vandaag vaak bieden vanaf bij.
Ik kan me voorstellen dat de verkopers nog even willen aankijken of er iemand komt die meer biedt.
Die 11.000 kan je ook zien als een uitnodiging voor onderhandeling.

Verkopende makelaar had bij het appartement van mijn moeder aangegeven dat er niet veel ruimte onder de vraagprijs zat.
Onze makelaar heeft door gunstig te bieden en de naam van mijn moeder te noemen toch een flink bedrag eraf gekregen.
Eigenaar is een belegger die (toevallig) een jeugdvriend van mijn vader was. Of dat meegespeeld heeft in de gunning zullen we nooit weten.
Zonder de aankoopmakelaar waren we duurder uitgekomen, eerste bieding die wij in ons hoofd hadden lag hoger dan de uiteindelijke koopprijs.

Bokt detail, als jong meisje heb ik op het paard van haar vader gereden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:27

MirandaMalik schreef:
Achterom schreef:

Nee dat hoeft ook niet, ook al klopt het, misschien verkopen ze het zelf ook wel na een half jaar.
En wat ik al eerder zei, 'dit is ons droomhuis' bij de zoveelste bieding is ook niet meer zo aannemelijk. :')

Zonnetje, je weet zo weinig van de bieders, via een brief een klik lijkt me wel wat lastig.
Verder weet je toch niks?

Wij hebben in 2014 ons vorige huis verkocht aan een leuk jong stel, ze waren er superblij mee. Ze zijn nog speciaal met ouders en al langs geweest, ze vonden het helemaal geweldig. Inmiddels is daarna sowieso alweer twee keer verkocht :')