Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:22

Ik kom het hier even vragen. :D Ik heb een stekje op kantoor staan en ik vroeg mij af wanneer ik deze in een pot kan gaan overzetten. Ik heb er geen verstand van namelijk. En hoe vaak moet deze water? :+
Hij staat namelijk boven de verwarming. (die is nu nog aan de hele dag want ik ben een koukleum en het is buiten nog niet warm genoeg dat het binnen ook warm is)

Afbeelding
Afbeelding

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:36

Ik zou wachten tot de verwarming uit gaat, nu profiteert de plant van de hogere luchtvochtigheid van het water. Zet je hem wel in de grond dan droogt de aarde sneller uit op een vensterband met verwarming aan, daar moet je dan even rekening mee houden. Daarom is watergift meer een gevoel dan zeggen 1, 2 of 3 keer per week., ben ik achter. :D De grond van deze plant mag niet te nat zijn/blijven iig.

En ik zou de wortels eerst nog wat groter laten worden, maar misschien zegt een ander kan prima al de grond in.

Wellicht hou je er al rekening mee maar volle zon kan deze plant niet waarderen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:43

Er komt geen volle zon in mijn kantoor, sowieso komen er geen zonnestralen in mijn kantoor. Dus hij heeft gewoon normaal licht van buiten. Maar ik laat hem dan voorlopig zou staan. :)

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:05

Je kan hem nog even op water laten staan, je kan hem ook al in de pot zetten. Qua wortels kan het prima. Voor de luchtvochtigheid is nog even op water laten staan misschien wel fijn, wat Jis ook noemt.

Hoeveel water hij nodig gaat hebben is afhankelijk van heel veel factoren. Ik zou zelf aanhouden bij deze plant als de grond ongeveer 2/3 opgedroogd is. Dat kan je wel voelen als je je vinger in de grond steekt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:22

En toch doen mijn (stekjes van de) Monstera's in de volle zon het beter dan die stekjes die in indirect licht staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:32

Ik ben terrible met monsters, alles krijgt gele bladeren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:49

Ik heb mijn monstera deliciosa onder een plantenlamp staan, 12u per dag krijgt hij fiks wat licht.
En als ik eraan denk de luchtbevochtiger te vullen staat die ook dagelijks aan.
Het was altijd een ontzettende kneus, maakte weinig blad aan met hooguit 1 gat erin.
Blijkt een vrij jonge plant te zijn, maar die lamp doet hem echt goed.
Geeft fiks wat nieuw blad, veel met gaten erin en ik kan nu de lelijke bladeren gaan snoeien zonder dat er hooguit een wortelstok ofzo overblijft. :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:50

Mijn Monster staat in een hoek bij een raam op het westen en een raam op het noorden en doet t daar fantastisch.

In de volle zon op het zuiden zou met onze nieuwe kozijnen en glas mogelijk zijn, want UV-block, maar daarvoor echt niet. Veel te heet in de lente/zomer. De winter zou ok zijn.

Bedenk ook dat de zon nu een stuk minder krachtig is dan naarmate de zomer vordert. Ook iets om rekening mee te houden.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:42

Als je bedenkt dat de Monstera tegen bomen opgroeit en door het bladerdek indirect licht/zonnestralen opvangt is volle zomerzon geen pretje voor ze.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:44

Het is een Monstera dus? Die ik heb? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:46

Jis_ schreef:
Als je bedenkt dat de Monstera tegen bomen opgroeit en door het bladerdek indirect licht/zonnestralen opvangt is volle zomerzon geen pretje voor ze.

Precies.

Bellatrix schreef:
Het is een Monstera dus? Die ik heb? :+

Ja.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:47

Zou ik elke dag het water moeten verversen? Of is dat niet nodig en doe ik dan meer slecht dan goed?

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:42

Ik heb hem ook in water staan met heel veel wortels inmiddels en nooit het water ververst, wel bijna op laten gaan en dan nieuw water. Zou ik bij die van jou niet doen want bij jou nog weinig wortel.

Ik geef wel regenwater dat vinden wat ze prettiger.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 03-04-25 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:43

Hij krijgt hier gewoon kraanwater, ik ga niet buiten staan om regenwater op te vangen. _O-
Maar het water wordt zo vies dus ik denk ik ververs het regelmatig...

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:45

:D Snap ik, hier een regenton.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:46

Bellatrix schreef:
Hij krijgt hier gewoon kraanwater, ik ga niet buiten staan om regenwater op te vangen. _O-
Maar het water wordt zo vies dus ik denk ik ververs het regelmatig...

De luchtwortels zijn nog aan het doorontwikkelen, dus vaker verversen is prima.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:48

Oh goed om te weten. :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:20

Mooie chimeer op mn werk. <3

Afbeelding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:43

Jis_ schreef:

Hahaha ik zal het mijn Monstera vertellen.
Heb er 8 staan 3 in volle zon en een onder een groeilamp die groeien keihard.
En 4 in indirect licht in de woonkamer. Nou die ontwikkelen een stuk minder hard.
Het is echt proberen in je eigen huis. Ik merk dat ik gewoon wat uitprobeer zonder alle regels te volgen en dat sindsdien mijn planten het een stuk beter doen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:02

Ik heb eerder in dit topic advies gevraagd over mijn orchideeën. Aangezien ik ook hardnekkig last had van rouwvliegjes heb ik ze uiteindelijk, uit pure ellende, maar rechtstreeks in het water gezet. Dat vinden ze wel lekker, hoewel ik ze nog niet weer in bloei heb gekregen*. Nu na het invriezen van de potgrond, afdekken met fijn zand en aaltjes het vliegjesprobleem, hopelijk := , is opgelost wil ik ze eigenlijk wel weer in een pot zetten, met schors.

Maar welke schors kan/moet ik daarvoor gebruiken? Ik zie bij de Gamma/Welkoop enz alleen maar van die hele grove schors, dat lijkt me niet geschikt?

*Ik heb inmiddels geleerd dat ze daarvoor een periode wat kouder moeten staan. Hoe ik dat ga doen in mijn nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming heb ik nog niet ontdekt :+ .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:39

Roodvos schreef:
Ik heb eerder in dit topic advies gevraagd over mijn orchideeën. Aangezien ik ook hardnekkig last had van rouwvliegjes heb ik ze uiteindelijk, uit pure ellende, maar rechtstreeks in het water gezet. Dat vinden ze wel lekker, hoewel ik ze nog niet weer in bloei heb gekregen*. Nu na het invriezen van de potgrond, afdekken met fijn zand en aaltjes het vliegjesprobleem, hopelijk := , is opgelost wil ik ze eigenlijk wel weer in een pot zetten, met schors.

Maar welke schors kan/moet ik daarvoor gebruiken? Ik zie bij de Gamma/Welkoop enz alleen maar van die hele grove schors, dat lijkt me niet geschikt?

*Ik heb inmiddels geleerd dat ze daarvoor een periode wat kouder moeten staan. Hoe ik dat ga doen in mijn nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming heb ik nog niet ontdekt :+ .

In de schuur/berging?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:23

In de koelkast :j of is dat te koud?

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:19

J0anieke schreef:

[ Afbeelding ]

<3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:20

J0anieke schreef:

[ Afbeelding ]

Prachtig <3

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:24

Mri schreef:
Roodvos schreef:

In de schuur/berging?

Wat ik lees is eigenlijk niet onder de 15 graden. Dus dat is nu (onverwarmde schuur) nog te koud.
Ik heb de berging/garage bij de bouw laten uitvoeren als (heerlijke ruime) bijkeuken, maar ook met vloerverwarming.

En de koelkast is dus zeker te koud :Y) , en minstens 23,5 uur per dag geen licht :+ . Dat gaan ze niet leuk vinden.

Maar mijn primaire vraag gaat over de schors. Iemand die mij op weg kan helpen?