[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:11

Ligt ook ontzettend aan het huis en eigen kennis. Bij een nieuwbouw hoef je weinig verrassingen tegen te komen.. Ga je naar een oud gebakje kijken dan kan een aankoopmakelaar erg nuttig zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:20

linnie050 schreef:
Hallo,

Ik wil mij hier ook melden.
Wij zitten ook weleens te denken om te kopen we zijn nu allebei dertigers met een vaste baan.
Wij zijn niet zo van onderhandelen enz en bang dat ons echt wat wordt aangesmeerd.

Een aankoopmakelaar, die dus aan jouw kant staat, zal je helpen reëel te kijken naar een potentieel huis. Als je dus een huis hebt bezichtigd, 1 of 2 keer, evt met iemand die al wat verstand van zaken heeft, kun je als het huis je erg aanspreekt, een aankoopmakelaar inschakelen en daarmee samen het huis bezichtigen. Deze zijn ervaren in het zien van gebreken, weet door verstoptrucjes te kijken, negatieve punten (bv verouderde badkamer zal hij meenemen in het bedingen van de prijs), vergelijkt objecten in de buurt om tot een reële prijswaarde te komen, kan je adviseren een bouwkundig rapport te laten maken of dat dat niet nodig is, etc. Het is belangrijk dat dit een onafhankelijke partij is, die dus enkel jouw belangen behartigt (niet stiekem de prijs hoog weet te houden). De verkoopmakelaar kan eerlijk zijn, maar moet aan zijn partij denken (en aan zijn inkomsten). Het kost natuurlijk wel weer extra, een aankoopmakelaar, maar als je zelf niet zoveel inzicht hebt en ook geen handige harry in je familie hebt, én bang bent ergens 'in te tuinen' zou ik het wel doen. Om die redenen ben ik het ook van plan :j

linnie050 schreef:
En waar begin je om er achter te komen wat je kan lenen voor je hypotheek?
Waar moet je opletten en wat voor kosten komen er allemaal nog bij.
Daarna natuurlijk de huizen gaan kijken.
En ook wij zijn geen klussers

Je kan eerst online calculeren, bijvoorbeeld hier een goede: https://www.nhg.nl/Consument/NHG-afslui ... en-met-NHG.
Je kan ook even kijken op calculatoren op funda, hypotheker etc, maar die zijn denk ik wat star. Veel prettiger vond ik om vrijblijvend naar een hypotheekadviseur te gaan (liefst een onafhankelijke, die dus naar meerdere banken/verstrekkers kan kijken en vergelijken). Die kan je heel goed adviseren en berekeningen voor je uitprinten. Die vraagt ook wat je situatie is, wat je wensen zijn, waar je zoekt etc. Ik gaf bijvoorbeeld aan niet max te willen lenen, nog te willen leven. Anderzijds wist hij waar kortingen voor mij lagen vanuit mijn werkgever etc. Ja, ik vond het heel erg fijn!
[/quote][/quote]

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:33

@dondeyne: oh ik las het verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat juist veel mensen in dit topic recht toe, recht aan kopen en jij t juist anders deed. 8-)
Ik heb juist t idee dat ik een van de weinige ben die niet recht toe, recht aan koopt :o

Ik werk zelf op de marketingafdeling van een grote verzekeraar en heb jaren geleden voor een onafhankelijke hypotheekadviseur gewerkt. Ik heb best wat basiskennis en me er behoorlijk in verdiept. Ik had dus ook echt bedacht dat dit zonder aankoopmakelaar kan, maar ben toch echt blij dat we dat niet gedaan hebben.
Ik ben geen bouwkundige en heb geen 4-jarige studie gedaan om makelaar te worden, dus het voelt voor mij goed om het uit te besteden aan iemand die jarenlange ervaring heeft en dit dagelijks doet :)

Ik heb in het afgelopen half jaar veel geleerd van deze zoektocht, bij een volgende aankoop van een woning zou ik zeker opnieuw een aankoopmakelaar in de arm nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:59

linnie050 schreef:
Hallo,

Ik wil mij hier ook melden.
Wij zitten ook weleens te denken om te kopen we zijn nu allebei dertigers met een vaste baan.
Wij zijn niet zo van onderhandelen enz en bang dat ons echt wat wordt aangesmeerd.

En waar begin je om er achter te komen wat je kan lenen voor je hypotheek?
Waar moet je opletten en wat voor kosten komen er allemaal nog bij.
Daarna natuurlijk de huizen gaan kijken.
En ook wij zijn geen klussers

Ik volg dus even en ga wat terug lezen in het topic.
Op dit moment huren wij en het huis bevalt ook goed dus daarom twijfelen we ook.
Blijven huren of toch wat kopen.

Met een aantal online calculators krijg je een redelijk beeld van wat voor bedrag je kunt lenen, wil je meer duidelijkheid dan kun je eens voor een orienterend gesprek bij iets als de hypotheker gaan, dienrekenen een aantal zaken voor .
Ook handig, kijk ook even naar wat voor lasten er bij een bepaalde hypotheek horen... een flibke hypotheek kunnen krijgen is leuk, maar zijn de lasten dan ook nog leuk.

Een aankoopmakelaar kan fijn zijn als je er zelf geen kaas van hebt gegeten, of niet wil onderhandelen.

Wat betreft makelaars en kennis van zaken omtrent bouwkundige zaken, daar zou ik geen verwachtingen van hebben, daar heb je een bouwkundige voor(wij als onderlegde leken hebben meer verstand van zaken als het gros van de makelaars die ik tegen ben gekomen in onze zoektocht)
Maar goed, qua bureaucratische onzin zijn ze vast wel weer handig.
Maar dat heb ik ook grotendeels zelf gedaan :+
Oftewel, wel of geen aankoopmakelaar is heel persoonlijk.

Ik zou bij een oud gebakje ook zo weer de aankoopmakelaar links laten liggen, ik ga echt geen makelaar betalen voor het inhuren van een bouwkundige , dan huur ik die bouwkundige zelf wel in, ik heb echt de illusie niet dat de gemiddelde makelaar bouwkundig ook maar "half decent" onderlegd is :=
Als ik ga kijken wat voor een complete onzin antwoorden ze me op gestelde vragen hebben gegeven, als ze de vragen niet ontweken that is...

Maar goed, als je een huis op het oog hebt, en je wil weten wat je bouwkundig nu echt voor je neus hebt dan laat je een bouwkundige inspectie uitvoeren. Dan word er gekeken naar de staat van het huis op alle punten die toegankelijk/zichtbaar zijn (geen graaf boor en sloopwerk)
Maar een goede bouwkundige kan van zichtbare symptomen ook aardig wat onzichtbare oorzaken afleiden.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:30

Onze woning is uit 1900, maar hebben zonder aankoopmakelaar dus wel een taxatie én bouwtechnische keuring laten doen met duidelijke ontbindende voorwaarden. Ons bod hebben we gebaseerd op vergelijkbare woningen in de buurt, gelukkig is er veel verloop :)

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:01

Fee_ schreef:
Ik vind het ook maar lastig allemaal hoor. :/

De huizen waar we weer wilde gaan kijken zijn weer allebei al verkocht. Echt om moedeloos van te worden... pff!!

Wij willen graag een eengezinswoning in Zoetermeer met minimaal 3 slaapkamers, een tuin. Eventueel een redelijke keuken of badkamer waar we nog even mee vooruit kunnen, maar is niet noodzakelijk. Maximale hypotheek van €184.000. Er mag trouwens best wat in geklust worden.
Zoveel eisen hebben we niet, maar lijkt maar niks tussen te zitten.

We hebben voor de zekerheid maar wel de urgentie voor huurwoningen verlengd, want als we niks vinden kunnen we nog een tijdje overbruggen in een huurwoning.

En ik weet dat het budget niet al te hoog is, maar er is toch best wel wat keuze.

Een appartement wil ik ECHT niet.. ik wil een huis. :+
Maissonnette kan eventueel nog, maar dan moet het wel echt een paleisje zijn.

Lees normaal voornamelijk mee, maar wilde hier even op reageren.
Ik ben hier namelijk eigenlijk echt verbaasd over :O. Ik woon namelijk in Zoetermeer in een woning zoals jij beschrijft, hebben we 2 jaar geleden gekocht voor 160.000 :O. Is het zo snel gedaan dan in de woningmarkt in Zoetermeer?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:37

Ik ben bang van wel. In onze prijsklasse is er bijna niks meer over. Moet zeggen dat ik er best van baal.

Zie het eigenlijk echt niet zitten om in een huurwoning te overbruggen straks, maar wil ook niks kopen waarbij ik niet het perfecte gevoel heb.

Moeten er in december uit zijn, dus hebben nog even. Maar voor je het weet is het alweer zover.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:52

Het gaat idd hard in Zoetermeer... Wij hebben zoiets een half jaar geleden gekocht en toen gingen ze ook al voor onze neus weg... Ik kan.in Zoetermeer Schieland Borsboom aanraden Fee, goede ervaringen mee!

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:54

Zo, dat had ik echt niet verwacht. Wij hebben toendertijd van de woningbouw overgekocht, dus wel iets korting. Maar boven de 180k zou die zeker niet uitkomen! Welke wijken kijken jullie als ik vragen mag?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:05

Grrr mag ik even frustratie uiten? Sorry voor de egopost.
Onze financiering moest 20-1 rond zijn, 15-1 had de eerste beoordelaar akkoord gegeven en voor de 22e zou de tweede beoordelaar er naar gekeken hebben. Dus we moesten eea uitstellen omtrent koopakte. Nu hebben we tot 27e en dan moet ook bankgarantie binnen zijn.
Word ik vandaag (vrijdag) om 14.30 gebeld. De tweede beoordelaar kan niet alle stukken beoordelen omdat hij ze niet allemaal goed vind. We hebben nu echt een mierenne*ker en moeten nu 4 nieuwe stukken aanleveren, waarvan 1 nieuwe werkgeversverklaring van mij. En mijn werkgever zegt dat hij het heeft ingevuld zoals het hoort, dus legt het probleem bij de bank neer 8)7
Maar wie zit er met het probleem? C'est moi _-:(
Lekker voor het weekend aan. Niemand bereikbaar.
Voor wie het concrete probleem wil weten: onder inkomen is mijn fietsplan mee geteld, volgens de bank hoort die onder onderhandse lening, volgens mijn werk niet. Mij maakt het niet uit wie gelijk heeft, als t maar aangepast kan worden. Pffff. Hoop gewoon dat ik maandag een nieuwe kan krijgen -O-

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 03:31

Jeetje wat een gedoe, jotoma. Hopelijk snel opgelost!

Eigenlijk heel Zoetermeer. Alleen Palenstein wil ik echt niet wonen (daar wonen we nu) en Meerzicht trekt me ook totaal niet. Maar wie weet zit daar nog wel wat tussen.

Bedankt Ruitje, ga ik onthouden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:02

Palenstein en Buytenweg wilde ik ook niet zitten :) . Meerzicht is soms best leuk hoor, je krijgt grote huizen voor je geld daar en op sommige plekken loop je zo het park in.
Segwaert vond ik vaak te krap en de huizen in slechte staat. Nieuwbouw in Oosterheem had super kleine tuintjes.

Wij zijn uiteindelijk in Noordhove beland, 1 straat van de Noord Aa af.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:54

Ik lees al een tijdje mee met het plan om me te melden op het moment dat ons huidige huis de verkoop in gaat. We hebben slechte ervaringen met verkopen :+

Mijn man en ik hadden beide een huis toen we elkaar leerden kennen, we zijn uiteindelijk in mijn huis gaan wonen en hebben zijn appartementje te koop gezet.

Dit is inmiddels 5 jaar geleden en we hebben 0 (ja, nul) kijkers gehad := Aan de prijs kan het niet liggen, we zijn zoveel gezakt dat het nog net niet gratis is. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we het ons kunnen veroorloven, maar leuk is anders natuurlijk.

Om toch verder te kunnen hebben we vorig jaar besloten om het appartement te houden voor de verhuur (dat is lucratiever dan verkoop, bizar gewoon) en 'mijn' huis te verkopen en daarna rustig verder te kijken naar een boerderijtje.
De insteek was dat we absoluut geen haast hebben en ook geen enkele verwachting, gezien onze ervaring.

Afgelopen woensdag is ons huis op Funda gezet en gisterochtend hebben we het verkocht (o.v.v. financiering) :oo Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat we volkomen overdonderd zijn :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:37

Neuh, das even heel andere koek als het appartement. Maar wat ontzettend fijn *\o/* *\o/*

Straks zelf tijdelijk het appartement in of zitten daar al huurders in ?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:27

Nee is verhuurd en dat vinden onze buitenkatten waarschijnlijk ook niks. En ik ook niet :o

We gaan een huis huren, lekker op het platteland, bij mijn paard.

Ontzettende luxe positie hebben we dus. Hebben nu al zin om actief te gaan zoeken naar een ander huis, een stuk leuker dan verkopen vond ik :))

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:49

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik ga van de week eens online berekeningen doen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:04

wij krijgen donderdag de sleutel! even een vraag: als ik donderdag bel om de meterstand door te geven heb ik dan gelijk stroom of duurt dit enkele dagen?

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:09

Fee_ schreef:
Jeetje wat een gedoe, jotoma. Hopelijk snel opgelost!

Eigenlijk heel Zoetermeer. Alleen Palenstein wil ik echt niet wonen (daar wonen we nu) en Meerzicht trekt me ook totaal niet. Maar wie weet zit daar nog wel wat tussen.

Bedankt Ruitje, ga ik onthouden

Dat waren ook de wijken die voor ons afvielen inderdaad. Bij ons is het uiteindelijk seghwaert geworden. Mocht ik iets horen hier in de buurt in jullie prijsklasse, dan zal ik proberen er aan te denken om je even een pbtje te doen.

Noordhove vind ik overigens ook een hele leuke wijk ruitje, fijn dat jullie toch iets gevonden hebben!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:25

Uiteindelijk 100m2 op 2 verdiepingen( met mogelijkheid tot plaatsen van een 3e verdieping). Dus ruime verdiepingen. Geen groot
klushuis maar wel enorm fout ingericht en een oude keuken. Hoekhuis in leuke buurt en onder de 180. Denk dat wat wij hebben Fee ongeveer zoekt :) .

Segwaert hebben we alleen enorm getwijfeld over een hoekhuis op de Heemstvaart. Maar daar zaten scheuren in en we werden wat onder druk gezet door de makelaar, dan hoef ik al niet :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:55

jee wat een verhaal Ninus!

Hier gaat het helemaal goed, 19 feb de sleutel :)
nu alles aan het regelen om me weer in te schrijven in Nederland.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:25

Een prachtige datum :) dan zouden wij ook de sleutel geven.

Maar ik vrees dat ik maandag de makelaar moet bellen en om uitstel moeten vragen door de muggensifterige geldverstrekker en de niet mee werkende werkgever :(

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:33

ah dat is wel heel erg zuur Jotoma!

wat moet je allemaal regelen voor de verhuis?

naar mijn idee moet ik alleen nog bellen met tv/internet en verzekering ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:37

Wij gaan eerst uitbouwen dus ik verwacht dat we begin april pas over gaan. Dus ik ben nu alleen mondjesmaat aan het inpakken en verder nog niets.
Straks komt wel de post, adreswijzigingen overal doorgeven en zaken zoals meterstand komen tijdens de inspectie.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:28

Lief Sylvia!
Dat is inderdaad wat wij een beetje zoeken, Ruitje!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:13

De afgelopen tijd niet zo veel op bokt geweest, zal morgen even bijlezen wat hier nog voor ontwikkelingen zijn geweest.
Na bijna 5 weken heeft gisteren de koper getekend en is mijn appartement dus echt verkocht. (Nog wel de 3 dagen wettelijke bedenktijd, maar toch).
Nu zelf druk aan het kijken, maar er staat weinig te koop wat voor ons wat kan zijn dus maar op zoek naar tijdelijke woonruimte aangezien de overdracht op 1 april al is, gaat dus waarschijnlijk niet lukken om dan al wat nieuws te hebben :D