We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:22

linoleum schreef:
Een challenge om de voorraad op te maken komen wij ook niet zo ver mee. Ik maak standaard al m’n weekmenu gebaseerd op wat we nog hebben en ligt dus ook weinig voorraad. Meeste voorraad zijn dan ook dingen als grote zakken aardappelen en pakken rijst of houdbare ingrediënten die je in veel gerechten kan gebruiken.

Zo doe ik het ook. Met wat er nog is en wat er in de bonus is.

purny

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:29

Ik val weer eventjes binnen.. vandaag 15 tubes tandpasta gekocht voor 25 euro bij de Kruidvat. Wellicht hebben jullie er iets aan... Ik had de laatste doos, het ging heel hard...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:16

Nu midden in de winter zo'n challenge is echt niet handig. We moeten juist nu voorraden hebben voor het geval we ingesneeuwd raken.

Wel heb ik nu al 4 weken geen boodschappen gedaan. Vanmiddag weer een flinke ronde om de voorraden weer aan te vullen en dan wachten we weer 4 weken. De voorraden opmaken gebeurt hier vanaf april pas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:42

Wij eten ook sowieso bijna alleen uit voorraad sinds ik een flinke voorraad met korting heb ingeslagen. Ik koop alleen elke week/om de week verse groente en fruit van de markt.

Vorige week zag ik dat een paar pompoenen zachte plekjes begonnen te krijgen (ik heb er nog een stuk of 8 liggen uit eigen tuin), dus een flinke pan pompoenmacaroni gemaakt waarmee ik 8 ovenschotelbakjes kon invriezen <3 Heerlijk om op voorraad te hebben!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:59

8nnemiek schreef:
Wij eten ook sowieso bijna alleen uit voorraad sinds ik een flinke voorraad met korting heb ingeslagen. Ik koop alleen elke week/om de week verse groente en fruit van de markt.

Vorige week zag ik dat een paar pompoenen zachte plekjes begonnen te krijgen (ik heb er nog een stuk of 8 liggen uit eigen tuin), dus een flinke pan pompoenmacaroni gemaakt waarmee ik 8 ovenschotelbakjes kon invriezen <3 Heerlijk om op voorraad te hebben!

Dit klinkt heerlijk! Heb je een recept om te delen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:37

Dit is het recept: https://foxilicious.nl/recept-mac-chees ... getarisch/
Ik heb het voor mezelf ietsje veranderd. Zo doe ik er kurkuma bij (daar krijgt het zo'n mooie, gele kleur van), en creme fraiche (van alpro) in plaats van roomkaas, en wat knoflook.. Soms wat blauwschimmelkaas.. En de geraspte kaas die erdoor wordt gemengd vervang ik soms door edelgist omdat ik dat volop op voorraad heb.
Het is een heerlijk recept, en een super makkelijke manier om van je pompoenen af te komen :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:00

PSvanLot schreef:
linoleum schreef:
Een challenge om de voorraad op te maken komen wij ook niet zo ver mee. Ik maak standaard al m’n weekmenu gebaseerd op wat we nog hebben en ligt dus ook weinig voorraad. Meeste voorraad zijn dan ook dingen als grote zakken aardappelen en pakken rijst of houdbare ingrediënten die je in veel gerechten kan gebruiken.

Zo doe ik het ook. Met wat er nog is en wat er in de bonus is.

Ik ook. Keek vanmorgen ook in de diepvries en concludeerde ook wel dat ik best de diepvries even leeg mag gaan eten. Best fijn, alleen wel wat meer plannen met het laten ontdooien :))

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:43

linoleum schreef:

Hier eigenlijk precies hetzelfde. Ik maak menu's en doe daar aan de hand boodschappen voor. Enkel nu een hele kip en nog wat delen kip extra in de vriezer liggen maar die zijn niet gekocht maar geslacht hier dus dat is ook weer anders.

Ik vind hert altijd bijzonder als mensen zulke grote voorraden kunnen hebben en het lijkt mij eigenlijk ook echt geweldig maar so far buiten wat gedroogde bonen kom ik niet ver hihi.
De vriezer is eigenlijk nooit meer dan half vol en de koelkast is enkel net na boodschappen doen vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:54

purny schreef:
Ik val weer eventjes binnen.. vandaag 15 tubes tandpasta gekocht voor 25 euro bij de Kruidvat. Wellicht hebben jullie er iets aan... Ik had de laatste doos, het ging heel hard...

Je bent single, toch?

Hoelang doe je met 25 tubes tandpasta? Twee jaar?

Zou het in die twee jaar niet weer in de aanbieding zijn?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:57

Ik heb echt zitten nadenken wat ik met 25 tubes tandpasta moet :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:00

Ik doe daar denk ik wel 5 jaar mee. :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:02

Hier even een tegenvaller, door de hoeveelheid regen zijn de terrassen zo verzakt dat er gewoon sinkholes zijn ontstaan. Ik ben niet handig dus ik zal toch een hovenier moeten vragen om het op te hogen. -O- geen idee wat zoiets zou moeten kosten. Ik wist al een tijd dat het zakte maar het is in korte tijd zo verergert dat het gewoon uit elkaar valt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:04

Ik zag je topic al voorbij komen. Vrees dat het toch wat gaat kosten, er zal afgegraven moeten worden en nieuw zand gestort moeten worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:07

Neonlight schreef:
Ik zag je topic al voorbij komen. Vrees dat het toch wat gaat kosten, er zal afgegraven moeten worden en nieuw zand gestort moeten worden.

Ongetwijfeld, maar ik heb geen idee in welke richting ik moet denken, ik heb een paar hoveniers een bericht gestuurd. Hoop dat het te overzien is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:15

Helaas kan ik je daar niet bij helpen, ik heb ook echt geen flauw idee. Wij hebben het geluk dat we zelf wat materialen beschikbaar hebben (loader) en de graafmachine kunnen we ook zo wegpakken bij de buren. Toen we zelf voor mol aan het spelen waren in de tuin hadden we in ieder geval die kosten al niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:38

Ah ja dat is mooi meegenomen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:53

Benzz schreef:
Ik heb echt zitten nadenken wat ik met 25 tubes tandpasta moet :D

Het zijn 15 tubes lees ik. Maar dan nog doe je daar wel even mee. Ik denk zeker wel een paar jaar. Maar het bederft niet natuurlijk dus op zich maakt het niet uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:30

Normaal gesproken is oral b over de 5 soms 6 euro per tube. In dit geval is het 1,66 per tube.
Gemiddeld doe ik denk ik 3 a 4 maanden met een tube.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:31

purny schreef:
Normaal gesproken is oral b over de 5 soms 6 euro per tube. In dit geval is het 1,66 per tube.
Gemiddeld doe ik denk ik 3 a 4 maanden met een tube.

Vind het knap hoor! Ik zou er zelf niet opkomen. Maar zou het ook moeten doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:39

@Purny prima toch? Het maakt zoveel uit als je iets in bulk kunt kopen en als je het toch nodig hebt waarom niet.
Zo heb ik vorig jaar 2 mega pakken wasmiddel gekocht, doe er nu nog mee. Echt super goedkoop als je het over de wasbeurten bekijkt.
En ik koop een bepaalde zeep ook altijd per 12 flessen. Doe ik minstens heel jaar mee, maar heb alleen die zeep (is eigenlijk soort wasgel, kan niet tegen zeep vandaar dat ik precies die nodig heb) waar ik tegen kan dus waarom niet per 12 kopen (en ja, ik wacht ook altijd op een goede aanbieding).

Nou gaat hier lekker met mijn marktplaats verkopen. Bank wordt morgen als het goed is opgehaald, twee stoeltjes zijn ook in principe verkocht. Nu nog een speciale side table, die gaat op Whoppa. En ik heb nog twee 'echte' zeefdrukken die ik kwijt wil, moet nog ff kijken waar ik die op zet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:52

Stille meelezer hier, bij de action verkopen ze ook merk tandpasta voor weinig (Colgate/Oral B enz). Wellicht een optie voor anderen ook.

Hier van de week voor het eerst gaan meal preppen met de stamppot groenten die in de aanbieding zijn. Beviel mij zo goed dat ik dit vaker wil gaan doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:23

Ik ben al zo'n 9 maanden bezig met het opmaken van mijn voorraad :Y) . Ik heb medio juni mijn huis verlaten en ben naar mijn tijdelijke woonunit (lees stacaravan) verhuisd. Ik had veel, heeeeel veel, voorraad in de kelder. En dat heb ik allemaal in de schuur gestouwd.

Ik hoop medio maart naar mijn nieuwe huis te verhuizen. En het streven is om met veeeeel minder terug te gaan.

En dat lukt best aardig.
Ondertussen flink ingeteerd op de lang houdbare dingen. Inmiddels komt het einde in zicht en zijn ook alle potten en blikken op.
En ik probeer de vriezer een beetje leeg te houden.

Er zijn alleen een aantal slow movers zoals wasmiddel, doucheschuim, handcrème en zonnebloemolie. Maar het voordeel is dat ik dat nu wel goed scherp heb. Koopververbod tot ik de laatste verpakking heb aangebroken. Dat wordt nog een challenge op zich :+ .

En ik begin ook niet meer aan zulke voorraden. De hierboven genoemde 15 tubes tandpasta. Dat is voorraad voor 5 tot 7 jaar ofzo (ik ben alleen).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:56

Ik vind het juist onoverzichtelijk om veel voorraad te hebben, met de kans dat eten (ruim) over de datum raakt of dat je spullen om een of andere reden niet meer nodig hebt.
Twee keer per jaar zorg ik ervoor dat de dingen die al langer staan worden gebruikt of weggegeven. Meer minimalistisch dus. Ik ben, denk ik, zeker niet duurder uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:54

C_arola schreef:
Stille meelezer hier, bij de action verkopen ze ook merk tandpasta voor weinig (Colgate/Oral B enz). Wellicht een optie voor anderen ook.

Hier van de week voor het eerst gaan meal preppen met de stamppot groenten die in de aanbieding zijn. Beviel mij zo goed dat ik dit vaker wil gaan doen.

Ik koop mijn tandpasta ook altijd bij Action inderdaad :j Meestal de Oral b complete voor 1,50, of een vergelijkbare complete tandpasta.
Die ultra white enzo zijn wel wat duurder.

Meal preppen is heerlijk. Dat heeft me vorig jaar in de drukke periode zo veel rust gegeven!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:08

Ik ga eerdaags eens een lijst maken met alles wat nog in de vriezer en voorraadkast ligt zodat ik daar wat gerechten mee kan maken. Ingevroren restjes avondeten komen wel op, die trek ik vaak uit de vriezer als mijn man er niet is en ik in m’n eentje het spitsuur met de dreumes mag doen. Maar vooral dingen als een half pakje bladerdeeg, net-niet-eenpersoonsportie doperwten worden op een gegeven moment van die keukenkastfossielen :D