Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:26

Dat is zeker een mooie laag Pien!

Mijn man heeft bedacht dat hij volgend jaar zelf ook met de moestuin aan de slag wil, meer in het voedselbos ipv direct aan het huis. Eens kijken hoe hij het bedacht heeft. Ik zit te denken om bakken op de grond te maken zonder bodem, laag houtsnippers erin en dan een goede laag compost erop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 16:42

Je idee vind ik goed klinken Prairy! Leuk hoor.
Karina lees topic in het begin even. Wij hebben gras gemaaid en karton papier/ heel dun karton van een rol daarna over het gras gelegd en daar gelijk de grond over gestort nadat we met stenen een bak hadden gemaakt. Staat uitgebreid beschreven en ook anderen hebben beschreven hoe ze begonnen zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:00

Zou ook heel kort maaien, karton erop en laag erop.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 01:32

Onze nieuwe kerst traditie; cider bottelen!

Gemaakt van appels uit onze eigen tuin waaronder rode appels. Prachtige zachtroze cider. :D En hij is nog lekker ook!

Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:47

Gaaf! Jammer dat je digitaal niet een beetje kunt proeven :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 10:26

Gaaf Malenka, het ziet er prachtig uit. Die kleur heb ik nog nooit gezien. Geweldig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:27

Ik was 'even' een lijstje aan het maken wat me leuk lijkt om volgend jaar in onze nieuwe moestuinbakken te gaan telen. Die lijst is echt veeeel te lang :+

Vriendin hier uit het dorp die ook bezig is met het aanleggen van een voedselbos heeft bij Velt al zaden besteld, even kijken wat zij besteld heeft en dan waarschijnlijk van een aantal soorten de helft overnemen, zit toch altijd veel te veel in die zakjes, en kost al genoeg. En kijken wat ik van vorig jaar nog over heb.

Onze tunnelkas staat nu eindelijk, nu willen we daarnaast dus nieuwe moestuinbakken maken, met een automatisch druppelsysteem om water te geven, daar zijn we namelijk niet zo goed in. Wel in dingen maken :P

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:47

Prairy schreef:
Ik was 'even' een lijstje aan het maken wat me leuk lijkt om volgend jaar in onze nieuwe moestuinbakken te gaan telen. Die lijst is echt veeeel te lang :+

Vriendin hier uit het dorp die ook bezig is met het aanleggen van een voedselbos heeft bij Velt al zaden besteld, even kijken wat zij besteld heeft en dan waarschijnlijk van een aantal soorten de helft overnemen, zit toch altijd veel te veel in die zakjes, en kost al genoeg. En kijken wat ik van vorig jaar nog over heb.

Onze tunnelkas staat nu eindelijk, nu willen we daarnaast dus nieuwe moestuinbakken maken, met een automatisch druppelsysteem om water te geven, daar zijn we namelijk niet zo goed in. Wel in dingen maken :P

Oooh, het is nog maar Kerstmis vandaag, maar door dit te lezen krijg ik ZOVEEL zin in de lente *\o/*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:48

Prairy, dat probleem heb ik ook. Mijn wenslijstje staat nu op bijna €300,- aan zaden. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Ik hoop ook dat ik het een en ander kan gaan delen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 13:28

Malenka dat is veel geld. Wij gaan volgend jaar proberen te zaaien met zaaigoed van groente uit onze eigen tuin. Van alles hebben we van het grootste en sterkste in bloei laten komen.

Prairy veel plannen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:54

Heel slim Pien! Goed gedaan.

En och, dit is nog een klein tussendoor project om te bouwen :=

Malenka, 300 euro is inderdaad wel veel. Maar het is zo leuk en verslavend op die sites hè :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:00

Klinkt goed, iedereen weer lekker bezig! Hier moeten we ook maar eens gaan plannen. Want het nieuwe jaar begint volgend jaar al. De vorst is nu uit de grond dus eigenlijk moet ik nu wel stappen gaan zetten. Maar ja, te weinig uren in een dag, te weinig vrije dagen in de week. The usual.

Pien, heb je dat ook gedaan voor pompoenen en courgettes? Daar wel een beetje voorzichtig mee zijn want de vruchten van de nazaten kunnen giftig zijn...

Prairy, wij hadden in NL ook een automatisch systeem. Niet aangesloten op timers overigens, we moesten hem nog wel zelf aan en uitzetten. Maar het was al ideaal om overal druppelaars en sproeiers te hebben, zowel in de kas als in de bakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 14:02

300 euro vind ik ook veel. Vorig jaar ,1ste jaar, zaten we rond 100 euro wat ik al heel veel vond.
We gaan het meemaken of het zaaigoed aanslaat. Een tuin is gaaf maar ook echt intensief en veel werk en dan is het wel fijn en voor ons noodzakelijk als het na paar jaren ook financieel gaat opleveren.

Judith dat wist ik niet en ik ga dat eens opzoeken hoe dat zit. Want hebben we gedaan.

Hier is de link waar uitgelegď staat hoe het zit. Wij hebben geen sierkalebassen, dus valt wel mee

https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... n-onveilig

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:14

Wij gaan er wel een klok aan hangen waarschijnlijk. Kunnen we het tenminste niet vergeten :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:27

pien_2010 schreef:
Judith dat wist ik niet en ik ga dat eens opzoeken hoe dat zit. Want hebben we gedaan.

Hier is de link waar uitgelegď staat hoe het zit. Wij hebben geen sierkalebassen, dus valt wel mee

Buren ook niet? Ik zou het zelf zaad oogsten van pompoenen/courgettes toch niet aandurven. Ook jammer als je er achter komt dat al je vruchten bitter en niet eetbaar zijn als ze eenmaal oogstbaar zijn. Wees voorzichtig :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:46

Die €300,- is inderdaad heel veel. Ik ben zo'n gek die heel erg veel diversiteit wil en dan ook nog de meest bijzondere soorten. Een soort van levende verzameling. Het zijn wel met name soorten waarvan ik inderdaad weer zelf zaad kan oogsten, die zichzelf uitzaaien of die meerjarig zijn. En het is een enorme lijst van zo'n 100 soorten. Waaronder veel verschillende pompoenen dus daar kan ik wel kort iets over vertellen.

Dat kruising alleen met sier kalebassen fout kan gaan klopt in ieder geval niet. De kans is wel veel hoger omdat het percentage giftige stoffen meestal veel hoger is. Bij kruisingen tussen curcubitae (pompoen, komkommer, courgette, meloen) kunnen altijd exemplaren ontstaan die niet eetbaar zijn. Echter, niet alle curcubitae kunnen kruisen.

Om te weten of curcubitae met elkaar kunnen kruisen heb je de wetenschappelijke naam nodig. Die staat gewoon op het zakje zaden dat je koopt. Er zijn een aantal groepen in. Zo heb je 'maxima', 'pepo' en 'mochata'. Maxima kan alleen met maxima kruisen en niet met pepo of mochata. En zo geldt dat ook voor de andere. Een Pepo pompoen kan dus wel kruisen met een Pepo courgette maar niet met een mochata pompoen.

Als je zeker wil zijn over soort echtheid zul je zelf moeten bestuiven voordat insecten dat doen. Je gaat dan vlak na het openen van een vrouwelijke bloem met het stuifmeel van de mannelijke bloem over de stempel (het plakkerige deel) van de vrouwelijke bloem. Vervolgens bind je de vrouwelijke bloem dicht zodat er geen besluiving meer met andere soorten kan plaatsvinden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:50

Ga je nog veel pompoen zaden bestellen malenka?

Ik ga gewoon zaaien van pompoenen die ik van de Herenboeren heb dit jaar, dat zijn in ieder geval een soort hokaido, een groene pompoen en een groen grijze pompoen, en een muskaat pompoen. Tot nu toe is dat prima gegaan. En als het een keer niet lekker is, pech gehad, worden het frietjes die avond :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:40

Ik twijfel nu nog tussen 12 soorten pompoen. := En ik denk er sterk over ze allemaal te bestellen. O:)

Ik wil onze hele berm en langs onze oprit vol zetten met pompoenen. Dat is in totaal zo'n 150m2 schat ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:48

Kan je niet zaden ruil doen. Dus deel bestellen en wat je daarvan over hou ruilen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:57

Dat kan vast. Ik ben alleen best wel kritisch over wat ik wil hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 17:14

Century schreef:
pien_2010 schreef:

Buren ook niet? Ik zou het zelf zaad oogsten van pompoenen/courgettes toch niet aandurven. Ook jammer als je er achter komt dat al je vruchten bitter en niet eetbaar zijn als ze eenmaal oogstbaar zijn. Wees voorzichtig :)

Heb je het artikel gelezen? Dat denk ik nl van niet gezien je opm.

En nee, niemand hier heeft sierkalebassen. Dat heb ik hier nog nooit gezien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:09

Ik haal al jaren zaad uit mijn pompoenen. Ik proef wel altijd een stukje.
Wel eens een slecht komkommerjaar gehad met veel hitte waarbij alle komkommers bitter waren (waren wel originele zaden, maar geen „gif vrij“ ras), maar aangezien ik ze voor de lok heb en niet als voedselvoorziening is dat voor mij niet zo belangrijk.

Ook een keer een bittere pompoen gehad maar dat bleek achteraf te komen omdat de zaden binnen de pompoen al aan het kiemen waren, die hebben we dus niet gegeten.

Ik zag vandaag al sneewklokjes en wakkere bijen trouwens, de natuur is goed in de war %)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:21

pien_2010 schreef:

Nee, ik heb het inderdaad niet gelezen, mogelijk is mijn kennis niet up to date. Het was in ieder geval goed bedoeld -O- je wilt toch niet dat het fout gaat bij iemand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 20:05

Century schreef:
pien_2010 schreef:

Nee, ik heb het inderdaad niet gelezen, mogelijk is mijn kennis niet up to date. Het was in ieder geval goed bedoeld -O- je wilt toch niet dat het fout gaat bij iemand.

Het was ook geen verwijt. Maar in het artikel werd het een en ander uitgelegd en "gehakt" gemaakt met die gedachte . Vandaar mijn opmerking.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 20:27

Het kwam wat verwijtend over :j Ik zal er eens naar kijken!