Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:46

Voor mij wordt het onderhand meer een obsessie := .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:13

Fitzroy schreef:

Herkenbaar :=
Wel echt super balen dat je het niet geworden bent :(

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:15

Hier in de buurt komen huizen te koop met een vanaf prijs :+
*kruipt weer onder meeleessteen*

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:38

Fitzroy schreef:

Had ik ook hoor, 10x per op Funda kijken...
Maar geduld is een schone zaak en soms wat concessies doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:55

Als je een huis koopt met een gas gestookte combiketel uit 2009, hoe noodzakelijk of wenselijk is het om die te vervangen?
Klinkt voor mij namelijk als onvoordelig (gas) maar verder weet ik er niet veel van. Wánneer is een ketel oud en aan vervanging toe?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:59

Volgens mij zeggen ze dat je de ketel moet vervangen als ze ongeveer 15 jaar oud zijn. Deze is nu dus 10 jaar oud. Je kan zeggen van ik probeer het hier eerst nog een paar jaar mee, wordt het wel een te duur grapje, dat je het van vervangt of nu alvast spaart voor een nieuwere.

Maar altijd handig om rekening mee te houden als je een huis koopt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:00

Nikass gemiddeld rond de 15 jaar.
1 uit 2009 zou ik zelf niet meteen gaan vervangen als er verder niks mis mee is.
Woning die wij morgen gaan bekijken heeft een ketel uit 2002.
Mochten we dat kopen dan gaat de ketel wel zsm vervangen worden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:37

Nikass onze ketel is nu 16 jaar oud maar wij vervangen hem nog niet, de monteur komt elk jaar langs om te onderhouden en zegt dat hij nog wel even mee kan.
Onze reden om hem niet meteen te vervangen is omdat we voor een warmtepomp (of volledig elektrische CV) aan het sparen zijn.
Deze zomer zijn er eerst 32 zonnepanelen op gekomen omdat verwarmen zonder gas zoveel meer electriciteit kost. Nu gaan we eerst een volledig jaar kijken hoeveel we opwekken om te bepalen of er nog extra panelen bij op moeten als we een warmte pomp laten plaatsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:07

Ah bedankt, maar wat is het verschil dan tussen een gasgestookte combi en een hr? Merk je dat erg in gebruik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:24

Combi en HR is appels met peren vergelijken :)
Met een combi heb je ook warm water en een HR is Hoog Rendement (dus zuinig).

Ik zou een gasgestookte CV ook niet meer gaan vervangen en kijken hoelang die het nog zonder extreme kosten uit houdt en dan over stappen op warmtepomp of elektrisch stoken.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:00

Wij hebben een bod gedaaan *\o/*
Al 2 nachten niet geslapen en aangezien we morgen pas wat terughoren zal dat vanavond weer zo’n slapeloze nacht worden verwacht ik...

LEUK! Een huis kopen :Y)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:19

Wij hebben net een update gesprek gehad met onze aankoop makelaar en hypotheek adviseur. Ons budget is met 30.000 verhoogd en we gaan weer met een frisse kijk de woningmarkt in. Zijn nu iets meer dan een half jaar bezig.... :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:21

Ik lees ook mee, heb er nu ook mee te maken.
Mijn huisje staat sinds gisteren op Funda, ben zelf op zoek naar iets anders. :)
Als mijn huis verkocht wordt en ik heb nog niks anders, ga ik zolang bij mijn ouders wonen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:24

DubbelDun schreef:
Combi en HR is appels met peren vergelijken :)
Met een combi heb je ook warm water en een HR is Hoog Rendement (dus zuinig).

Ik zou een gasgestookte CV ook niet meer gaan vervangen en kijken hoelang die het nog zonder extreme kosten uit houdt en dan over stappen op warmtepomp of elektrisch stoken.

Okee dank je wel voor de informatie.
Van electrisch stoken weet ik ook eigenlijk helemaal niets af :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:36

Is ook nog niet echt ingeburgerd :) Je hebt tegenwoordig elektrische vloerverwarming ipv water, maar dan heb je dus wel een dak vol met zonnepanelen en een flinke batterij accu's nodig.
Elektrisch koken is al geen punt meer en ook elektrische (doorvoer)'geiser's (dus geen boiler) bestaan al lang.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:47

Van ketels is de gemiddelde levensduur idd 15 jaar, maar ze kunnen vaak best langer mee. Zie ze echt vaak veel ouder.
Combi wil zeggen dat de ketel zowel warm voor verwarming levert, maar ook warm tapwater (keuken, douche etc).
HR is afkorting voor Hoog Rendement. Ook oude ketels zijn vaak al HR en/of combi.

Elektrische verwarming bestaat al heel lang, maar is zoals dubbeldun terecht zegt eigenlijk nu pas interessant door particuliere toepassing van zonnepanelen. Als je dat niet hebt wil je je stroomrekening echt niet zien :=

Edit: als je je ketel wat wil updaten zodat je nog paar jaar wil aankijken wat de mogelijkheden zijn kan je vaak ook onderdelen reviseren. Dat is misschien ook wel interessant om te bekijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:54

Barbet schreef:
Ik lees ook mee, heb er nu ook mee te maken.
Mijn huisje staat sinds gisteren op Funda, ben zelf op zoek naar iets anders. :)
Als mijn huis verkocht wordt en ik heb nog niks anders, ga ik zolang bij mijn ouders wonen.

Spannend!!!!! Veel succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:03

Ketel uit 2009 wil niets zeggen. Hier ook een ketel van rond die tijd, en 2 jaar geleden bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt kwam er iets uit wat garantie was, bekend probleem. Gevolg: heel het binnenwerk van de ketel is nieuw. :+ Dus ja, uit 2009, maar eigenlijk zijn alle werkbare onderdelen uit 2017.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:00

Ik ben redelijk gerustgesteld door jullie :)
Ik ben een beetje een leek dus ik vraag maar van alles, hoop dat jullie het niet erg vinden :=
Ho regel je bijvoorbeeld een aannemer die meegaat naar de bezichtiging? (Gewoon Google en aannemer bellen?) En wat is een normale prijs daarvoor?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:31

Nikass schreef:
Ik ben een beetje een leek dus ik vraag maar van alles, hoop dat jullie het niet erg vinden :=
Ho regel je bijvoorbeeld een aannemer die meegaat naar de bezichtiging? (Gewoon Google en aannemer bellen?) En wat is een normale prijs daarvoor?

Geen idee wat gebruikelijk is. Maar heb je een aankoopmakelaar? Vaak kan je ook wel via je makelaar aan een aannemer komen.
Aannemers zitten aardig vol in hun agenda dus vaak is het handiger om via via aan een aannemer te komen.

En wat is de reden dat je een aannemer wilt mee laten bezichtigen? Ik zou dat pas doen als je al wat verder in het proces zit.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:35

Zo, onze soap heeft zich sinds wij twee weken geleden ons bod hebben teruggetrokken onverminderd voortgezet. Al heel snel kreeg mijn lieftallige echtgenoot namelijk spijt van onze stoere actie :') . Onze aankoopmakelaar was een weekje vrij, dus wij hebben deze tijd gebruikt om weer te gaan rekenen. We hebben onze wensen een beetje aangepast en mijn man gaat meer zelf doen en zo kunnen we de extra kosten die voortkwamen uit de bouwtechnische keuring wel dragen.
We zijn afgelopen maandag dus met hangende pootjes teruggegaan naar de verkoper met de vraag of we het toch mochten kopen voor ons oorspronkelijke bod en hier zijn zij akkoord meegegaan!
Op naar het tekenmoment en de hypotheek aanvraag!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:40

Nikass schreef:

Ik heb er geen verstand van, maar vereniging Eigen Huis biedt een bouwtechnische keuring aan als dienst. Misschien is dat iets voor je?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:44

Spannend allemaal Plukje!!!

Missch een aankoopmakelaar inschakelen Nikass?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:32

Plukje, gefeliciteerd!

Ik vind die aankoopmakelaars wel een ding eigenlijk. Ik heb een breder zoekgebied en dan werkt het niet. Want dan kunnen ze weer niet handelen buiten een plaats. En zo heb ik dus misgegrepen van de week.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:45

Dat is lastig! Maar op zich ook wel vreemd, want ze kunnen best ruimer acteren dan 1 plaats. Zijn er geen kantoren die wat breder werken?

Edit: Als je gebied echt heel ruim is kan je ook meerdere makelaars benaderen en bijv afspraak maken dat als je uiteindelijk in de andere plaats (en met andere makelaar) slaagt dat je dan de makelaar die geen koopcourtage ontvangt een bedrag betaalt per uitgevoerde bezichtiging. Zo deden wij dat ook nog wel regelmatig. Kost je dan misschien wel wat meer, maar kan wel een oplossing zijn.