Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:51

ReJo schreef:
Polly schreef:

2 examens?

1 avb en 1 avd examen, theorie hoef ik dan niet meer te halen

Ik weet niet beter dat je in de nieuwe regelgeving alleen avd moet overdoen...

ReJo

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:53

Ik ben nu 23 en heb mijn a2 rijbewijs gehaald. In de nieuwe regels staat; je kan je A rijbewijs vanaf 24 halen dan moet je gewoon alle examens doen, of je moet 2 jaar je rijbewijs a2 hebben.

Dus als ik over een half jaar voor de volle A wil gaan moet ik alle examens weer doen. Zowel avb en avd, en als ik 2 jaar wacht dan krijg je een gemengd examen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:58

Ze maken t allemaal aardig ingewikkeld! Ik hoef er gelukkig niet over na te denken, kan straks overal op rijden

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:01

Ja ik ben jaloers op je haha

Maar zo staat het op een folder op de site van de rijksoverheid

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:52

Ow sorry overheen gelezen dat je hem nog maar zo kort hebt

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:21

Over de les van vanmiddag hebben we het maar niet meer :') Wel leuk toertje gedaan... Maar alles wat er maar mis kon ging mis, zowel bij m'n instructeur, bij mij als mijn rijmaatje :+ Beetje gevoelig voor stemming van anderen geloof ik, baalde wel van mezelf vanochtens ging het zo goed... Dit maar echt snel vergeten...
M'n instructeur kwam erachter dat ik teveel naar m'n balans moet zoeken met stoppen/wegrijden. Nu heeft hij een kortere schokbreker besteld, wordt ie nog 3cm lager waardoor ik beter bij de grond kan...

Dat opbokken word ik echt chagerijnig van... Poging 4 had ik hem pas... :(

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:30

Ik had ook moeite met het opbollen.
Gewoon veel oefenen het is meer handigheid dan kracht kwam ik achter na mijn zoveelste poging.

Ik kwam er net achter dat volgende week gewoon mijn laatste les is voor mijn AVD :\

Nu al zenuwen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:33

Hihi ik oefen me suf met dat opbokken :+ ja klopt dat het een handigheidje is, maar het helpt niet als de motor 5x zo zwaar is al jezelf denk ik :')

Spannend, maar komt vast goed!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:14

Mijn lesmotor heeft alleen een standaard, ik heb nog nooit opgebokt! Fijn dat je instructeur zo meedenkt goldie, als de motor straks wat lager is kan je vast fijner uit de voeten.

En spannend nina, komt vast goed!

Ik heb wel weer zin in mijn les dinsdag, goed oefenen met meer vooruit te kijken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:06

Opbokken is ook lastig, helemaal omdat je niet aan het stuur mag trekken. Mijn GS is een stuk groter, maar die krijg ik dus wel heel makkelijk op de bok, denk omdat het gewicht anders verdeeld is ofzo.
Mij zeiden ze altijd dat je de voet op de standaard moet zetten en dan moet voelen of hij evenredig op de 2 punten van de bok staat. Dan pak je met de ene hand het stuur en met de andere hand de achterkant en dan moet je je als het ware uitrekken

Fijn trouwens dat je instructeur een andere schokdemper besteld, ken er heel vee die dat niet zouden doen.

Heb gisteren zelf ook nog even een rondje gereden, lag nog geen zout op de weg dus kon prima :D Vond het wel vrij fris! Had me goed aangekleed, maar kreeg na een uur toch flink koude voeten.

Iemand hier trouwens verstand van accu laders? Het schijnt dat je bij een bmw een plug hebt waar je de lader in kan steken. Maar welke lader met welke plug moet ik daar voor hebben?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:11

Ja inderdaad wat Liselot zegt, met je rechtervoet op de standaard en vooruit blijven kijken niet naar de motor kijken. En als je voelt/ziet dat hij op 2 plekken de grond raakt met je volle gewicht op je rechtervoet gaan hangen en je rechterarm omhoog trekken.

Maargoed uitleggen via internet is altijd makkelijker dan het doen :')

Spannend nina_14! Zorg dat je vlot doorrijd, dat is wat ze willen zien!
Ik bleef op de rechterbaan achter 2 auto's zitten, terwijl de linkerbaan vrij was.. zulke kleine dingetjes willen ze al niet zien

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:19

Ik doe het precies zo, maar toch wil het niet :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:25

Wilde bij mij met de lesmotor ook niet :') Vind de bok toch wel een beetje overschat, zet die van mij er eigenlijk nooit op. Mijn vorige motor had niet eens een bok :D

Voor de mensen die een motor zoeken, mochten jullie richting bmw denken dan kan je bij www.dejongmotor.nl voor best leuke prijzen een bmw vinden :j Hij heeft ook wel eens wat ander spul staan wat hij door inruil heeft gekregen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:30

Dat is een fijne man, wij trainen altijd bij hem voor de deur ongeveer

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:35

Klopt, absoluut een handelaar, maar vond hem wel goudeerlijk. Daar heb ik mijn GS dus gekocht, zag dat mijn kawatje nog bij hem op de site staat, dus voor wie een leuke kleine motor zoekt is dat zeker een aanrader!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:52

Leuk kawasaki inderdaad, alleen 83.000 op de teller.. beetje veel

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:06

Voor een motor van 22 jaar oud is dat niet veel, kan je makkelijk over de ton rijden deze motoren :D Hij heeft iig afgelopen voorjaar nog een enorme beurt gehad en is helemaal goed :)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:17

Dat klopt, voor een oude motor is het niet veel..
Maar volgens mijn vriend moet ik geen motor kopen die meer als 60.000 km op de teller heeft staan.

Don't ask me why :=

Er staat een hele gave ktm bij de bva auctions! *\o/*
Nu nog een sponsor zoeken https://www.bva-auctions.com/auction/lot/12830/4896104
Wel een 200cctje

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:33

Mijn vriend rijd ook KTM, de adventure heeft hij. Echt een onwijs gaaf ding. Heb er wel eens opgezeten, maar kom niet eens met mijn tenen bij de grond :')

Snap jouw vriend aan de ene kant wel hoor. Ik had die kawa puur gekocht als motor om het op te leren. Hij was laag en kon dus goed aan de grond en het zou bij deze ook niet zo zeer doen in de portemonnee als ik hem een keer op de grond liet donderen :D
Kon ondertussen mooi doorsparen voor wat ik echt graag wilde

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:35

Pfff ooh echt word zooooo moe van mijzelf.... Als m'n hoofd ook niet vastzit... Kan m'n handschoenen niet vinden... Zullen nog wel op het plankje in de garage liggen :=
Naja het was gisteren ook echt zo'n dag dus verbaasd me ook niet echt eigenlijk :') Alleen jammer dat ik ze dan dinsdag koud moet aantrekken...

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:48

Oooh liselot, lees nu pas dat het jou kawasaki is! Sorry haha, dacht al hoe weet zij dat die motor perfect in orde is :')

Welke motor heb je nu dan? :)

Haha Goldie herkenbaar! Meteen na het lessen zorgen dat je alles weer op dezelfde plek legt :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:03

Haha ja soms heb je gewoon van die dagen.......ik heb dat weleens op mn werk,zo hectisch dat ik dan de sufste dingen vergeet

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:06

Hahaha rejo, maakt niet uit joh! Heb nu een F650GS, bevalt me super :)

Handschoenen gewoon direct na het rijden in je helm proppen, kan je ze ook niet vergeten :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:53

Dat doe ik idd ook, lekker makkelijk!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:11

Echt balen van je les Elies!

Die nieuwe regels rond het rijbewijs zijn echt ingewikkeld := ben ook blij dat ik straks overal op mag rijden.
Zaterdag een toerritje gemaakt met mijn vriend op de motor, was bijna warm vergeleken met vorige week :)) echt genieten. Hij heeft een Yamaha TDM. Bij huis heb ik er nog even opgezeten, kom net aan met mijn voeten / tenen op de grond. Kan hem in balans houden in stilstand maar denk niet dat ik er mee weg kan rijden, wat een ding := voor mij dan.
Met Sinterklaas wat thermokleding gekregen, iets warmer lessen dus :))