Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Berdien schreef:Bij een bank liggen de advieskosten vaak lager, maar houdt je natuurlijk wel de andere kosten (taxatie, notaris) etc. Een adviseur die werkt voor een onafhankelijke partij die ook nog een inkoopcombinatie is kan je daarmee geld laten besparen. Wees wel kritisch, independer is een goede leidraad en vraag altijd zaken als een dienstverleningsdocument etc. op. Teken nooit zomaar een opdracht! Dan zit je namelijk vast aan de kosten.
Ik heb altijd als hypotheekadviseur voor een bank gewerkt, ik werk nu als hypotheekadviseur voor een onafhankelijke partij. Bank heeft mijn baan weg gereorganiseerd en ik wilde graag verder groeien. Kan je anders per PB wel meer informatie geven?
F_Orumster schreef:Die 30k hoger was trouwens mijn top en dat zou ik nooit willen. Ik wil niet leven voor de hypotheek. Hij heeft 2 berekeningen gemaakt, 1 van de prijscategorie waarin ik huidig zocht en 1 net een beetje tussen dat en de max in. Zodat ik geen huis hoef te negeren die net wat boven mijn doel zit.
En indd eem onafhankelijke adviseur, dus hij liet ook even bij 2 verstrekkers zien hoe dat eruit zag.
F_Orumster schreef:Ze zullen ook nooit beide inkomens 100% meenemen.
Lastig dat het zo'n duur gebied is. Geen opties om er net een wijdere straal omheen te zoeken?
Jotoma schreef:@kim: welkom in de wonderbaarlijke hypotheken wereld. Ik kan me voorstellen dat je je redelijk lost voelt. Mijn advies en ons eigen stappenplan:
- ga langs minimaal 3 financieel adviseurs. Niet zo zeer omdat ze iets anders berekenen, maar omdat er veel verschil tussen adviseurs zit. Zo rol je steeds meer in het wereldje qua kennis, heb je een goed beeld in welke prijsklasse je woningen kan gaan kijken en kan je als het nodig is snel schakelen met een adviseur omdat je je orierenterende gesprek al hebt gehad
- ga heeeeeel veel woningen kijken. Op funda ziet alles er anders uit (zowel positief als negatief)
- maak een harde eisen lijstje van zaken die je sowieso wilt en check bij je droomhuis of deze voldoet aan je lijstje. Houd er ook rekening mee dat je kijkt op de lange termijn en hoe een gezinssituatie kan wijzigen
- mocht het je eerste koopwoning zijn, dan beveel ik een aankoopmakelaar aan (bezoek ook hiervan minimaal 3). Niet alleen heel prettig in onderhandelen, maar ze dragen ook geen roze bril, een goeie kan ook op bouwtechnisch gebied wat zeggen, kan snel huizen vergelijken die lijken op jouw droomhuis om te kijken wat een realistisch bod is, helpen met de koopakte, inspectie en overdracht.
En verder denk ik dat je het op je af moet laten komen.
Fee_ schreef:Ik vind het ook maar lastig allemaal hoor. :/
De huizen waar we weer wilde gaan kijken zijn weer allebei al verkocht. Echt om moedeloos van te worden... pff!!
Wij willen graag een eengezinswoning in Zoetermeer met minimaal 3 slaapkamers, een tuin. Eventueel een redelijke keuken of badkamer waar we nog even mee vooruit kunnen, maar is niet noodzakelijk. Maximale hypotheek van €184.000. Er mag trouwens best wat in geklust worden.
Zoveel eisen hebben we niet, maar lijkt maar niks tussen te zitten.
We hebben voor de zekerheid maar wel de urgentie voor huurwoningen verlengd, want als we niks vinden kunnen we nog een tijdje overbruggen in een huurwoning.
En ik weet dat het budget niet al te hoog is, maar er is toch best wel wat keuze.
Een appartement wil ik ECHT niet.. ik wil een huis.
Maissonnette kan eventueel nog, maar dan moet het wel echt een paleisje zijn.
dondeyne schreef:Wat hebben jullie veel gekletst! Als ik alle verhalen hier zo lees zijn we wel heel rechtoe rechtaan geweest; eerste huis meteen gekocht, hypotheek bij eigen bank zonder andere gesprekken en geen aankoopmakelaar. Gelukkig is alles goed gegaan
!
Jotoma schreef:dondeyne schreef:Wat hebben jullie veel gekletst! Als ik alle verhalen hier zo lees zijn we wel heel rechtoe rechtaan geweest; eerste huis meteen gekocht, hypotheek bij eigen bank zonder andere gesprekken en geen aankoopmakelaar. Gelukkig is alles goed gegaan
Hoe doen jullie het?