[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:44

Online berekeningen zijn niet heilig. Natuurlijk zit er geen tonnen verschil tussen, maar wil je weten wat je écht kan lenen, ga dan gewoon eens praten met een adviseur. De eerste gesprekken zijn over het algemeen vrijblijvend, en zo kom je wel een stuk verder.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:48

Ja dat is waar, maar we hebben hier in 't dorp een huis gezien van bijna 2 ton, heel veel geld, maar hier een vrij normale prijs. Berekening zegt dat we iets meer dan anderhalve ton kunnen lenen. Daar zit dus nog een behoorlijk verschil in. Om nog maar over de kosten te zwijgen die je krijgt bij overdracht. En dat vind ik altijd zo krom, onze huur nu is bijna €700,-, maar we mogen een hypotheek waar we netto €430,- mogen hebben.

Welke hypotheek adviseur vonden jullie prettig? Een andere bokker zei al dat we verder moeten kijken dan onze eigen bank. (Rabobank)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:50

Als je echt meer duidelijk wil zou ik gewoon eens voor een orienterend gesprek gaan bij bijvoorbeeld de hypotheker.
Kost niks maar dan weet je wel beter waar je aan toe bent

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:50

KimD, ik ben vandaag ook bij een hypotheekadviseur geweest en kom tot 30.000 hoger uit dan een online calculatie.

Ik heb gezocht via independer en ben naar de nr 1 gegaan. De reviews waren erg positief over hem.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:53

Bij een bank liggen de advieskosten vaak lager, maar houdt je natuurlijk wel de andere kosten (taxatie, notaris) etc. Een adviseur die werkt voor een onafhankelijke partij die ook nog een inkoopcombinatie is kan je daarmee geld laten besparen. Wees wel kritisch, independer is een goede leidraad en vraag altijd zaken als een dienstverleningsdocument etc. op. Teken nooit zomaar een opdracht! Dan zit je namelijk vast aan de kosten.

Ik heb altijd als hypotheekadviseur voor een bank gewerkt, ik werk nu als hypotheekadviseur voor een onafhankelijke partij. Bank heeft mijn baan weg gereorganiseerd en ik wilde graag verder groeien. Kan je anders per PB wel meer informatie geven?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:55

F_Orumster schreef:
KimD, ik ben vandaag ook bij een hypotheekadviseur geweest en kom tot 30.000 hoger uit dan een online calculatie.

Ik heb gezocht via independer en ben naar de nr 1 gegaan. De reviews waren erg positief over hem.

Dat is een goede tip! Ga gelijk even met independer aan de slag. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:56

Berdien schreef:
Bij een bank liggen de advieskosten vaak lager, maar houdt je natuurlijk wel de andere kosten (taxatie, notaris) etc. Een adviseur die werkt voor een onafhankelijke partij die ook nog een inkoopcombinatie is kan je daarmee geld laten besparen. Wees wel kritisch, independer is een goede leidraad en vraag altijd zaken als een dienstverleningsdocument etc. op. Teken nooit zomaar een opdracht! Dan zit je namelijk vast aan de kosten.

Ik heb altijd als hypotheekadviseur voor een bank gewerkt, ik werk nu als hypotheekadviseur voor een onafhankelijke partij. Bank heeft mijn baan weg gereorganiseerd en ik wilde graag verder groeien. Kan je anders per PB wel meer informatie geven?

Dat zou fijn zijn, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:56

Logisch, er zijn ook maar zo'n 6000 adviseurs/advieskantoren in NL :)) :D

Ik PB je even :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:57

Er zijn er idd genoeg :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:58

Die 30k hoger was trouwens mijn top en dat zou ik nooit willen. Ik wil niet leven voor de hypotheek. Hij heeft 2 berekeningen gemaakt, 1 van de prijscategorie waarin ik huidig zocht en 1 net een beetje tussen dat en de max in. Zodat ik geen huis hoef te negeren die net wat boven mijn doel zit.

En indd eem onafhankelijke adviseur, dus hij liet ook even bij 2 verstrekkers zien hoe dat eruit zag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:03

F_Orumster schreef:
Die 30k hoger was trouwens mijn top en dat zou ik nooit willen. Ik wil niet leven voor de hypotheek. Hij heeft 2 berekeningen gemaakt, 1 van de prijscategorie waarin ik huidig zocht en 1 net een beetje tussen dat en de max in. Zodat ik geen huis hoef te negeren die net wat boven mijn doel zit.

En indd eem onafhankelijke adviseur, dus hij liet ook even bij 2 verstrekkers zien hoe dat eruit zag.

Dat is een beetje het probleem ben ik bang, het is wel zo dat onze hypotheek kan worden berekend op twee inkomens. Het hele probleem is dat het hier gewoon duur wonen is, dat is voor onze een lastige situaties. Vaak zijn de huizen van anderhalve ton echt rommel en moet je voor (veel te) veel geld gaan verbouwen, renoveren en opknappen. Aangezien zowel mijn kerel als ik daar geen tijd, inzicht of interesse in hebben komen we vanzelf uit in de 'normale' categorie hier in de buurt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:07

@kim: welkom in de wonderbaarlijke hypotheken wereld :'). Ik kan me voorstellen dat je je redelijk lost voelt. Mijn advies en ons eigen stappenplan:
- ga langs minimaal 3 financieel adviseurs. Niet zo zeer omdat ze iets anders berekenen, maar omdat er veel verschil tussen adviseurs zit. Zo rol je steeds meer in het wereldje qua kennis, heb je een goed beeld in welke prijsklasse je woningen kan gaan kijken en kan je als het nodig is snel schakelen met een adviseur omdat je je orierenterende gesprek al hebt gehad

- ga heeeeeel veel woningen kijken. Op funda ziet alles er anders uit (zowel positief als negatief)

- maak een harde eisen lijstje van zaken die je sowieso wilt en check bij je droomhuis of deze voldoet aan je lijstje. Houd er ook rekening mee dat je kijkt op de lange termijn en hoe een gezinssituatie kan wijzigen

- mocht het je eerste koopwoning zijn, dan beveel ik een aankoopmakelaar aan (bezoek ook hiervan minimaal 3). Niet alleen heel prettig in onderhandelen, maar ze dragen ook geen roze bril, een goeie kan ook op bouwtechnisch gebied wat zeggen, kan snel huizen vergelijken die lijken op jouw droomhuis om te kijken wat een realistisch bod is, helpen met de koopakte, inspectie en overdracht.

En verder denk ik dat je het op je af moet laten komen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:09

Ze zullen ook nooit beide inkomens 100% meenemen.

Lastig dat het zo'n duur gebied is. Geen opties om er net een wijdere straal omheen te zoeken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:24

F_Orumster schreef:
Ze zullen ook nooit beide inkomens 100% meenemen.

Lastig dat het zo'n duur gebied is. Geen opties om er net een wijdere straal omheen te zoeken?

Daar hebben we aan gedacht, maar wij zijn naar dit dorp verhuisd omdat mijn vriend werkzaam is hier. Hij valt zo ongeveer vanuit zijn bed zijn werk binnen. :+ En daar staan de paarden ook achterom wat in de meest vreselijke weersomstandigheden te voet nog goed te doen is. Ook heeft hij vaak de waakdienst en als er iets is, is hij zo op 't werk en daardoor hoeft hij ook niet daar te slapen.

Nu hebben we dus maar één auto nodig, de auto waarmee ik naar mijn werk ga, 10 km verderop. Als we ergens in 't midden gaan wonen hebben we toch al snel twee auto's nodig. Het is overigens ook echt heel mooi wonen hier, maar ik ben bang dat als een ruime hypotheek niks word er niks anders op zit.

Jotoma schreef:
@kim: welkom in de wonderbaarlijke hypotheken wereld :'). Ik kan me voorstellen dat je je redelijk lost voelt. Mijn advies en ons eigen stappenplan:
- ga langs minimaal 3 financieel adviseurs. Niet zo zeer omdat ze iets anders berekenen, maar omdat er veel verschil tussen adviseurs zit. Zo rol je steeds meer in het wereldje qua kennis, heb je een goed beeld in welke prijsklasse je woningen kan gaan kijken en kan je als het nodig is snel schakelen met een adviseur omdat je je orierenterende gesprek al hebt gehad

- ga heeeeeel veel woningen kijken. Op funda ziet alles er anders uit (zowel positief als negatief)

- maak een harde eisen lijstje van zaken die je sowieso wilt en check bij je droomhuis of deze voldoet aan je lijstje. Houd er ook rekening mee dat je kijkt op de lange termijn en hoe een gezinssituatie kan wijzigen

- mocht het je eerste koopwoning zijn, dan beveel ik een aankoopmakelaar aan (bezoek ook hiervan minimaal 3). Niet alleen heel prettig in onderhandelen, maar ze dragen ook geen roze bril, een goeie kan ook op bouwtechnisch gebied wat zeggen, kan snel huizen vergelijken die lijken op jouw droomhuis om te kijken wat een realistisch bod is, helpen met de koopakte, inspectie en overdracht.

En verder denk ik dat je het op je af moet laten komen.

Wij zitten nu gehuurd via een makelaar, deze heeft bemiddeld tussen de verhuurder en ons. Ik wilde hun inderdaad ook benaderen mocht 't zover zijn. Het is wel zo dat 't huis waar 't om gaat ook bij hun te koop staat, ik weet niet of dat misschien nog voor 'een addertje' kan zorgen. Wij hadden met huren in ieder geval hele fijne ervaringen met hun. :j

Eisen lijstje is niet heel lang, als 't maar instapklaar is en een tuin heeft. :+ Verder heb ik ècht geen eisen, best erg hè, misschien komen die nog als we eenmaal bezichtigen. :')

Ben van mezelf wel heel realistisch ingesteld, als me iets geen goed gevoel geeft zal ik daar zeker iets mee doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:27

De aankoopmalelaar is het beste níet ook de verkoopmakelaar. Hij kan niet de belangen van beide partijen behartigen. De aankoopmakelaar onderzoekt bv of de prijs reëel is vergeleken met vergelijkwaardige objecten, de staat, verkoopduur etc. En adviseert ook in het proces vh bieden. De verkoopmakelaar adviseert de verkopende partij met welk bod ze wel/niet akkoord kunnen gaan etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:48

Sterker nog dat mag niet eens!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:56

Volgens mij mag de verkoopmakelaar ook niet de aankoopmakelaar zijn. Die van ons zei het inderdaad gelijk toen we een woning van hunzelf op het oog hadden, dat we een andere dan moesten vragen.
De verkopende makelaar zal zo min mogelijk van de prijs afwillen ivm het courtage wat hij daar over krijgt en de aankoopmakelaar wil daarom zo veel mogelijk ervan af krijgen. Dat is wel balen Kim.

Qua eisenlijstje, daarom het advies om zoveel mogelijk woningen te kijken. Kom er achter wat je mooi vind en praktisch, want over het algemeen ga je er wel langer dan 5 jaar wonen :) En als je er eenmaal woont en tegen zaken aanloopt, was het handig geweest als je er nu al over na had gedacht.
Onze harde eisen waren bijv: minimaal 5 slaapkamers, tuingerichte woonkamer, bepaalde keuken- en badkamer wensen, vloer moest in een keer goed zijn want die wilden we niet vervangen. Wij wilden een huis wat zoveel mogelijk 'af' was, maar dan ook gelijk in onze smaak. Dat is best een uitdaging om te vinden :)

Wel super balen als jullie niet het bedrag kunnen lenen wat je graag wil. Toch kan je je huurprijs niet helemaal vergelijken met je hypotheekbedrag per maand. Er komen nog andere kosten overheen (belastingen, heffingen, verzekeringen) en als je, om welke reden dan ook, het huis niet kan betalen, kan je geen huursubsidie aanvragen of je huis binnen een maand verlaten voor een goedkopere oplossing.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:02

Qua smaak ben ik ook de moeilijkste niet. :') Of misschien té makkelijk. Ik heb zoiets van bijvoorbeeld de badkamer 'daar douche ik toch alleen maar'. In ons huidige huurhuis hebben we bijvoorbeeld niet eens de muren geverfd of lampen opgehangen in de gang en WC's of keuken. Dus hoe meer af een huis is, hoe beter voor ons. _O-

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:04

Ik vind het ook maar lastig allemaal hoor. :/

De huizen waar we weer wilde gaan kijken zijn weer allebei al verkocht. Echt om moedeloos van te worden... pff!!

Wij willen graag een eengezinswoning in Zoetermeer met minimaal 3 slaapkamers, een tuin. Eventueel een redelijke keuken of badkamer waar we nog even mee vooruit kunnen, maar is niet noodzakelijk. Maximale hypotheek van €184.000. Er mag trouwens best wat in geklust worden.
Zoveel eisen hebben we niet, maar lijkt maar niks tussen te zitten.

We hebben voor de zekerheid maar wel de urgentie voor huurwoningen verlengd, want als we niks vinden kunnen we nog een tijdje overbruggen in een huurwoning.

En ik weet dat het budget niet al te hoog is, maar er is toch best wel wat keuze.

Een appartement wil ik ECHT niet.. ik wil een huis. :+
Maissonnette kan eventueel nog, maar dan moet het wel echt een paleisje zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:24

Wat in lange termijndenken nu ook zinvol is om te bedenken: hoeveel budget kan en wil ik de eerste jaren besteden?
Denk aan leeftijd van de ketel (vervangen tussen 10-18 jaar), buitenkozijnen (na 8 jaar), keuken en badkamer (15-20 jaar).
Zijn even wat richtlijnen, maar wel iets om over te denken bij een woning die van zichzelf 20 jaar is en alles wat erin zit ook :)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:34

Wat hebben jullie veel gekletst! Als ik alle verhalen hier zo lees zijn we wel heel rechtoe rechtaan geweest; eerste huis meteen gekocht, hypotheek bij eigen bank zonder andere gesprekken en geen aankoopmakelaar. Gelukkig is alles goed gegaan :')

Fee, wat vervelend dat ook deze woningen weer verkocht bleken te zijn! Zo schiet het natuurlijk niet op!

KimD, wat jammer dat het budget onvoldoende lijkt te zijn voor jullie regio!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:47

Fee_ schreef:
Ik vind het ook maar lastig allemaal hoor. :/

De huizen waar we weer wilde gaan kijken zijn weer allebei al verkocht. Echt om moedeloos van te worden... pff!!

Wij willen graag een eengezinswoning in Zoetermeer met minimaal 3 slaapkamers, een tuin. Eventueel een redelijke keuken of badkamer waar we nog even mee vooruit kunnen, maar is niet noodzakelijk. Maximale hypotheek van €184.000. Er mag trouwens best wat in geklust worden.
Zoveel eisen hebben we niet, maar lijkt maar niks tussen te zitten.

We hebben voor de zekerheid maar wel de urgentie voor huurwoningen verlengd, want als we niks vinden kunnen we nog een tijdje overbruggen in een huurwoning.

En ik weet dat het budget niet al te hoog is, maar er is toch best wel wat keuze.

Een appartement wil ik ECHT niet.. ik wil een huis. :+
Maissonnette kan eventueel nog, maar dan moet het wel echt een paleisje zijn.

Dat loopt nu in Zoetermeer echt heel hard, wij hebben nu zoiets in Noordhove. Maar ik denk dat wij nog net 'op tijd' waren. Vrienden zijn nu opzoek en daar werd het gewoon weer boven de vraagprijs verkocht :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:53

dondeyne schreef:
Wat hebben jullie veel gekletst! Als ik alle verhalen hier zo lees zijn we wel heel rechtoe rechtaan geweest; eerste huis meteen gekocht, hypotheek bij eigen bank zonder andere gesprekken en geen aankoopmakelaar. Gelukkig is alles goed gegaan :')

!

Hoe doen jullie het?

Wij ook eerst een stuk of 5 geldverstrekkers gesproken, de laatste hadden we echt geen zin meer in, maar bleek de beste.
Ook wilden we (vanwege de kosten) niet voor een aankoopmakelaar gaan, uiteindelijk toch een gevonden die wij heel goed vinden en daar geen moment spijt van. We vinden t echt van toegevoegde waarde en hadden zonder hem al in een huis gezeten waar we niet gelukkig in waren geworden en de mankementen ook niet gelijk hadden gezien om een bouwkundige op te zetten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:56

Hallo,

Ik wil mij hier ook melden.
Wij zitten ook weleens te denken om te kopen we zijn nu allebei dertigers met een vaste baan.
Wij zijn niet zo van onderhandelen enz en bang dat ons echt wat wordt aangesmeerd.

En waar begin je om er achter te komen wat je kan lenen voor je hypotheek?
Waar moet je opletten en wat voor kosten komen er allemaal nog bij.
Daarna natuurlijk de huizen gaan kijken.
En ook wij zijn geen klussers

Ik volg dus even en ga wat terug lezen in het topic.
Op dit moment huren wij en het huis bevalt ook goed dus daarom twijfelen we ook.
Blijven huren of toch wat kopen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:09

Jotoma schreef:
dondeyne schreef:

Hoe doen jullie het?

Haha! Beetje de aard van ons beiden denk ik :Y) Verder gewoon een goed gevoel bij eigen bank; hypotheekadviseur was mij al bekend en ABN Amro is heel voordelig voor het beroep van zowel mij als mijn vriend. En aankoopmakelaar was voor mij geen must, gewoon een kwestie van zelf inlezen en doen denk ik.