Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:27

Lijkt inderdaad wiet te zijn, ruikt het ook sterk?
Heb je strooivoer voor vogels? Daar kunnen de zaden tussen zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:31

Ceetje_bokt schreef:
[ Afbeelding ]
Dit jaar staat er opeens deze plant in mijn border. Ik trek het er erg makkelijk uit, dus ik vermoed toch wel ‘onkruid’. Via Google gezocht en die komt met allerlei soorten marihuana. Weet iemand van jullie wat dit voor spontane gast is?

Het is iig geen wietplant, die bladeren groeien anders en vanuit het hart van de steel.

Lijkt op een tandzaadsoort.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 15-08-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:33

Plantnet geeft diverse soorten tandzaad aan.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:35

Wiet ziet er heel anders uit, die heeft 5 "vingers" aan een steel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:37

Tandzaad?! Echt nog nooit van gehoord. Bedankt voor de antwoorden. Trek het er gewoon uit. Sinds afgelopen winter geen vogelvoer meer neergezet, ze eten toch wel mee met de kippen en scheelt weer iets in ratten.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:30

noviceh schreef:
Ik heb ook wat advies nodig. Graag zou ik de achtertuin in een mediterraanse sfeer willen, maar, met inheemse bloemen/planten/struiken/bomen. Wie heeft er leuke tips?

Wij waren vandaag in de kasteeltuinen van Arcen (echt een aanrader, zo mooi!) en daar hebben ze een mediterraanse tuin met olijfbomen, lavendel, tijm, rozemarijn, kogeldistel, reuzenlavendel, oleander, geranium rozanne, cipressen en yukka. Vast niet allemaal inheems, maar veel is al wel een tijd in Nederland. En het was erg mooi bij elkaar.

Iemand enig idee waarom onze kamille het slecht doet? Het eerste jaar prachtig bossig en goed bloeiend, het 2e jaar heel matig en nu het 3e jaar maar 1 plantje en de rest is dor en droog. Het zou een heel makkelijke borderplant moeten zijn dus ik snap het niet :o

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:18

Ceetje_bokt schreef:
[ Afbeelding ]
Dit jaar staat er opeens deze plant in mijn border. Ik trek het er erg makkelijk uit, dus ik vermoed toch wel ‘onkruid’. Via Google gezocht en die komt met allerlei soorten marihuana. Weet iemand van jullie wat dit voor spontane gast is?

Ziet er uit als zwart tandzaad idd

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:38

Ik heb m net even opgezocht en hij heeft wel leuke bloemen. Maar ja, een paar jaar geleden kwam de witte dovenetel spontaan in de border en dat vond ik zo leuk. Nu heb ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik die plant heb laten staan: heeft grote delen van de border overgenomen en is erg lastig weg te krijgen. |(

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:56

Ik heb weer eens een vraag: ik wil mijn kleine voortuin (ong 1 meter breed) opnieuw aanleggen, de oude beplanting er uit, nieuwe er in. Ik weet wat ik er in wil. Maar nu ben ik begonnen met het verwijderen van de oude beplanting en de grond is zo kneiter hard. Lang leve de klein grond. Nu wil ik, voor dat de nieuwe beplanting er in komt, de grond verbeteren, maar dan moet ik er wel door heen zien te komen. Zou een grondboor een idee zijn om de grond losser te maken?
https://www.bol.com/nl/nl/p/grondboren- ... gcQAvD_BwE
Daarna compost er door?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:22

Kan je niet een nachtje sproeien? Of kalk strooien

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:36

Letizia schreef:
Ik heb weer eens een vraag: ik wil mijn kleine voortuin (ong 1 meter breed) opnieuw aanleggen, de oude beplanting er uit, nieuwe er in. Ik weet wat ik er in wil. Maar nu ben ik begonnen met het verwijderen van de oude beplanting en de grond is zo kneiter hard. Lang leve de klein grond. Nu wil ik, voor dat de nieuwe beplanting er in komt, de grond verbeteren, maar dan moet ik er wel door heen zien te komen. Zou een grondboor een idee zijn om de grond losser te maken?
https://www.bol.com/nl/nl/p/grondboren- ... gcQAvD_BwE
Daarna compost er door?

Als je grond echt hard is kom je daar echt niet doorheen met een schroefmachine.
Dan zou je een grondboor op benzine moeten gebruiken

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:50

Ik zou gewoon een flinke laag organisch materiaal aanbrengen en wachten. Dit is toch niet het juiste moment in het jaar om nieuwe planten te zetten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:52

Hoe lang wachten? 1 maand? Half jaar?
Ik wil eigenlijk van het najaar en dat is niet meer zo ver weg, die tuin aanpakken :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:54

Jester_ schreef:
Kan je niet een nachtje sproeien? Of kalk strooien

Een hele nacht is mss heftig, maar zat wel te denken om hem flink nat te maken, dan kom ik er wel doorheen :)
Maar de bodem moet gewoon verbeterd worden, dan compost of ??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:59

Lava granulaat toevoegen aan de bodem. Voeding en bodem verbeteraar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:09

Wij kunnen hier bij de milieustraat gratis compost/tuinaarde ophalen, misschien is dat bij jou ook? Dat gebruik ik om plantenbakken bij te vullen of een nieuwe border te maken (omspitten en dan flinke laag eroverheen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:49

noviceh schreef:
Ik heb ook wat advies nodig. Graag zou ik de achtertuin in een mediterraanse sfeer willen, maar, met inheemse bloemen/planten/struiken/bomen. Wie heeft er leuke tips?

Ik zou zeker kijken naar een inheemse roos (bijv. duinroos) qua struik. Zelf heb ik sinds kort een kattendoorn (dwergstruikje), past ook mooi in een mediterraanse tuin!

Inheemse planten in de mediterraanse sfeer: wilde marjolein, wild kattenkruid, Engels gras, veldsalie, zeepkruid en mijn nieuwe favoriet: bergsteentijm. Muskuskaasjeskruid vind ik ook geweldig:

Afbeelding

Wilde chicorei lijkt me ook passend (hier tijdens het wandelen in een grasveld op de foto gezet, vandaar het vele groen eromheen):

Afbeelding

En misschien klaprozen? Zijn eenjarig maar zaaien zichzelf uit. Hier verweven met andere planten:

Afbeelding

Kruipers: grote en kruipende tijm en kijk zeker ook eens naar steenanjer, die maakt bij mij in de rotsborder mooie 'matjes'.

Afbeelding

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 23:44

Dank voor alle goede ideeën, daar kan ik wat mee!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:46

een vraagje, ik heb geranium Rozanne en Azur Rush in bakken staan, echt heel mooi, maar ze worden eigenlijk nu lelijk, knippen jullie ze terug? komen ze dan weer mooi terug. Ik knip het kattenkruid terug, die bloeit dan nog een keer, is dat bij Rozanne en Azur Rush ook zo?

ik zag nog een post van klimplant Hop, staat bij mij langs de paardenbak en klimt in de struiken, het is aan komen waaien bij ons, vooral de hopbellen zijn echt heel gaaf en mooi, maar als je m plant, het is een woekeraar eerste klas, echt rekening mee houden, wel heel mooie klimplant

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:55

De Geraniums kun je inderdaad kort knippen. Ze lopen weer mooi uit en gaan waarschijnlijk nog een keer bloeien.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:12

Malenka schreef:
De Geraniums kun je inderdaad kort knippen. Ze lopen weer mooi uit en gaan waarschijnlijk nog een keer bloeien.

top dank je!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:59

lique68 schreef:
ik zag nog een post van klimplant Hop, staat bij mij langs de paardenbak en klimt in de struiken, het is aan komen waaien bij ons, vooral de hopbellen zijn echt heel gaaf en mooi, maar als je m plant, het is een woekeraar eerste klas, echt rekening mee houden, wel heel mooie klimplant

Heb je daar heel toevallig een foto van?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:44

Ik zal even foto's maken, kijken of ik ze er goed op krijg :)

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:56

Afbeelding
er zitten nu geen hopbellen in helaas, misschien komt dat nog. de andere variant is niet echt byzonder om te zien, ik zal ht in de gaten houden of ze er in komen nog..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:07

Marcella schreef:
Lava granulaat toevoegen aan de bodem. Voeding en bodem verbeteraar.

Bedankt voor de tip!
Na de regen van gisteren, vandaag een poging gedaan om de grond los te krijgen en alle planten te verwijderen. Dit ging beter dan gedacht. Op sommige plekken wel erg hard. Alles behoorlijk los kunnen krijgen, gelijk alvast lavameel er door gedaan, morgen ga ik om compost :)