Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:39

Dat lijkt me ook echt lastig. VHU. Hopelijk gaat het beter met de hond.

Hier een dure maand. Elektrische bakfiets gekocht vanwege medische perikelen, de auto een beurt, nieuwe krabpaal voor de katten … het vliegt eruit.
Dinsdag en woensdag naar de Vierdaagsefeesten, ik las 2 biertjes voor 16,90 dus ook dat zal niet gratis zijn :+ plus de treinkaartjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:23

VanHuisUit schreef:
@Duhelo wat gaan jullie doen met die grond? Of is het belegging?

Bedoeling is om het in te richten voor de paarden, het ligt vlakbij huis dus dat s wel ideaal
Sowieso is het een mooie investering ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:46

We zijn gisteren weer een dag naar de sauna geweest. Altijd fijn maar prijzig... €240 lichter aan entree, eten en drinken.

We hebben daar ook een avond kaart van waar we nog 14x op kunnen gaan, voortaan dus alleen die nog doen. Gisteren gemerkt dat een dag best lang is en dat ik eigenlijk niet veel meer in de sauna ga als op een avond. En dat we na een hele dag, de dag erna echt groggy zijn.

Vandaag dan wel weer bespaard voor de toekomst, 2,5 kilo courgette in stukjes voor in de vriezer, ik denk 3 kilo rode/gele bietjes en bijna een liter doperwtjes. En er liggen nog 2 courgettes in de koelkast :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:04

Vanhuisuit, ik duim dat de spalk er snel vanaf kan. Gelukkig heeft hondlief er dus niet ál te veel last van.

Oew lekker Prairy, zo veel eten uit de tuin!
Hier inderdaad ook een hoop courgettes (ben blij dat ik dit jaar maar twee planten heb gezaaid haha), en een hoop augurken en komkommers.
De afgelopen weken heb ik veel bloemkool, broccoli, spitskool en koolrabi uit de tuin gehaald, en vooral veel bloemkool ingevroren.
De bonen doen het minder goed dit jaar.

Ik was afgelopen maand heerlijk aan het besparen op eten. Luxe brood voor 50ct van de Jan Linders, Lidl fruit/groente tassen voor drie euro, en nog een hoop voorraad van Butlon.
En toen zag ik vanmorgen de Creuset grillplaat die ik zo graag wilde in de aanbieding met 40% korting ^) :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:02

Nou ja, dan heb je die toch betaald met de besparingen die je gedaan hebt ;) En die plaat gaat waarschijnlijk een hele lange tijd mee!

Ik heb ook maar 2 courgette planten inderdaad, had al steeds gelezen dat je er echt niet te veel moest doen, dus zeer tegen mijn gevoel in, ook niet gedaan (wat was dat moeilijk :+) en nu bij toe haha!

Komkommers beginnen nu, uien gaan ook goed. Die hangen lekker te drogen :))

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 21:34

Wat ziet dat er gezellig uit @Prairy <3

En wat heerlijk zeg zoveel groenten uit de tuin.... ja die courgettes die verrassen je meestal, zelfs hier in mijn stadstuintje heb ik altijd een of twee planten en dus flink wat courgettes. Ik vind ze vooral ook leuk qua uitstraling, lekker rommelig Frans ofzo. Ik heb ook nog een pompoenplant. Zit stikvol bloemen dus ben heel benieuwd.

Hele dag sauna trek ik ook niet hoor, lange middag zeg maar wel maar meer echt niet.
Maar wat een prijzen he....

Las dat de regels rondom 2e huizen, huis voor kind kopen, belastingen etc allemaal zwaarder / anders worden vanaf volgend jaar. Hoe en wat precies is mij nog niet 100% duidelijk. Was nooit een issue maar binnenkort misschien wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:48

Ik moet volgend jaar mijn moestuinbak ook weer eens vullen.

De groente/fruittassen die vorige week bij de Lidl in het dorp in de winkel stonden kon ik vandaag niet meer vinden. Het rek stond midden in de winkel, maar was nu weg.
Volgende week eens vragen waar ze nu staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:51

Mijn planten doen het niet geweldig. -O- Komkommer geeft geen nieuwe bloemen, heb er eentje geoogst. Paprika's hangen er genoeg aan maar blijven groen. Tomaten kleuren ook niet en krijgen plekken, maar had gelezen dat dat kan komen als ie naast een paprika staat. Deze dus maar verzet. De meloenperen hebben nog maar 4 vruchtjes op 3 planten totaal, terwijl ik er vorig jaar 1 had met 24 vruchten. De meloenen geven enkel mannelijke bloemen. Op 2 van de 5 hebben er wel veel vrouwelijke bloemen gezeten, die heb ik met de hand bestoven en er is 1 meloen goed aan het ontwikkelen, de andere 2 in beginfase dus afwachten of die ook echt doorzetten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 15:13

Misschien te weinig bijen / bestuivers aan het werk? Tomaten willen bij mij absoluut niet. Groeit eerst fantastisch en dan komt er bij 9 vd 10 schimmel of een soort aanslag in. Denk dat dat te maken heeft met de lucht hier (Rotterdam, vlakbij A20 en vliegveld) of zoiets :7

Maar wat een baggerachtig weer zeg.... wat een regen vandaag (en dan van die enorme druppels). We zouden vandaag weg naar Friesland, gaan tocht doen met de boot, maar gaan nu toch maar morgen. Hond moest helaas wel weer in spalk, nog twee weken volgens DA...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:22

Net weer met poes bij de dierenarts geweest, de andere tanden moeten er toch ook uit. Over 2 weken Toos tandloos en ik weer smak geld lichter. Maar alles voor mijn schatje...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:10

Heb hier genoeg bestuivers zitten. En het kan ook niet daaraan liggen, want als een plant alleen mannelijke bloemen geeft kun je bestuiven wat je wil maar dan komen er geen vruchten, zelfde als er geen bloemen zijn (alleen de komkommer want de rest loopt over van de bloemen). De tomaten en paprika's hangen vol met vruchten. Hoorde overigens dat bij mijn schoonmoeder de tomaat ook niet wil.

Arme poes Prairy. Gelukkig kunnen ze erg goed zonder tanden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:45

Ja, de andere helft is ze al kwijt en ze vreet nog steeds als een malle dus dat komt vast goed. En anders, ze is nog steeds op dieet, misschien gaat het dan nog wat sneller :')

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:07

Hier voor 1 jaar het energie contract vastgezet bij Vattenfall. Vanaf eind vd week gaan hoogstwaarschijnlijk de prijzen weer omhoog dus nu voor een leuk prijsje vast contract :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:20

Ik heb hier een soap.
Iemand een idee hoe de afrekening energie met een leverancier gaat?

Spoiler:
Wij betalen 210 euro per maand aan de VVE (voor stookkosten en water blijkt nu).
Vorig jaar was er een hele soap over die tegemoetkoming energiekosten die we niet kregen vanwege de grootverbruiksaansluiting etc.
Nu blijkt dat energie wel apart is. Heb ik me nooit gerealiseerd. Bedrag voor onkosten is redelijk hoog, gedoe met die aansluiting etc.

Vond ik een brief waarin stond dat we werden afgesloten ivm het niet hebben van een contract.
We wonen hier al bijna 11! maanden. Nog nooit enig bericht gehad dat we geen contract hadden etc.
Lang verhaal kort: Moest met spoed een contract afsluiten (extra kosten). En de afgelopen 11 maanden wordt een gemiddeld tarief aangerekend door de leverancier. Hoeveel dat is weten we niet.

Nu heb ik geen enkele moeite met het betalen voor verbruik.
Maar wel met het feit dat men dit zo lang laat doorlopen zonder contact.
Hierdoor heb ik meerdere mogelijkheden gemist en moet ik maar afwachten wat de rekening wordt.
Volgens de klantenservice: na opzeggen contract is er een brief verstuurd dat men weer voor aansluiting moet zorgen. Die is natuurlijk bij de oude bewoners terecht gekomen.
Dit is er tussendoor geglipt.
Voor de kosten rekenen ze een gemiddelde, hoeveel dat wordt weten ze niet.
De toeslag voor duurdere energie keren zij niet uit.

Iemand dit ooit aan de hand gehad?
Heb er zoveel stress van gehad dat ik nachten slecht heb geslapen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:08

Ah Prairy, arme poes. Hopelijk is ze snel opgeknapt.

Jee Luxorvalkje, hopelijk vallen de kosten mee en is het snel geregeld. Maar ik neem aan dat je wel gewoon maximaal het prijsplafond betaalt?

Ik had vandaag een mazzeltje. Bij het opruimen bij mijn ouders kwam ik een tasje tegen met een paar nieuwe beugels. Mijn moeder had ze al klaar gelegd om naar de kringloop te brengen. Ik zeg, geef ze aan mij, dan zet ik ze op de weggeefhoek op bokt.
Maar nu blijken het beugels van 170 euro te zijn :') Echt geen flauw idee hoe we eraan komen, liggen al jaren in de kast. Dus nu heb ik ze maar op de bokt markt gezet haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:16

Haha altijd leuk als dat soort vondsten ook nog wat op brengen :P

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:09

Ik ga uit van maximaal het prijsplafond.
Maar dit is nu net een van de dingen waarop ik goed had kunnen besparen.
Dus het voelt wel zuur.

Normaal zit ik bovenop dit soort dingen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 23:36

Wat een ruk zooi @Luxorvalkje :(:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:06

De sauna.. dat is best veel 120 p.p.? Inmiddels zijn er wel weer leuke acties waarbij je voor 20 euro wel weer naar binnen kan? Maargoed hier drink ik zelf water, scheelt veel. Als manlief mee gaat drinkt die ook best veel speciaal bier haha.

En jeetje die energie rekening. Dat is een tegenvaller. Maar vooral dus voor koken en douchen?

Hier schuttingen geplaatst, dakleer moet nog en vanaf september gaat mijn man definitief zzpen. Dus even totaal het inzicht kwijt haha. Ben benieuwd want zullen wel even een maand hebben dat het elkaar afwisselt met inkomsten. Wilde ook ipv extra werken om het gat op te vangen tussen laatste salaris en het ontvangen van de eerste facturen op te vangen we nu wel echt gewoon vakantie vieren samen dus we zien het wel even. Ook een laptop gekocht en printer. Dat soort dingen. Kan wel als bedrijfskosten worden opgegeven en gaat dan van je inkomsten af dus dat scheelt wel maar hebben we nu niks aan :') . Ook lekker vakantie nu. In onze eigen sta caravan dus relatief goedkoop voor een vakantie want jaargeld was al betaald in december maar toch wel eens een dagje weg enzo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:45

We gaan naar onze favoriete sauna Elaisa in Maasmechelen. Dag entree is €55. Drankjes zijn ook niet goedkoop. Maar de ervaring is het waard om net wat meer uit te geven. We zijn regelmatige bezoekers van sauna's en deze is echt onze top favoriet. De rest is dan eigenlijk maar een slap aftreksel waar het meestal ook nog te druk is.

Devarana in Den Bosch is nog wel ok. Maar ook die is duur.

De aanbiedingen zijn misschien wel goedkoper, maar hutje mutje zitten is gewoon echt niet ons ding.

Zaterdag weer eens een goede score gedaan bij de AH, behoorlijk wat dingen met 70% korting, € 12,76 afgerekend voor spullen die normaal bijna € 36 zouden kosten. Blijft leuk.

Gisteren hebben we mijn Boshut zo goed als afgemaakt en ingericht, ik ben er echt super blij mee!

Gratis tuinhuis, binnen is het 3.70x3.70. Uitschuif bedbank voor € 85. Matras gratis. Nieuwe kleine kachel met oventje en kookzones € 300, moet nog een pijp op, die zijn prijzig. Geïsoleerde dakplaten marktplaats € 270. Schroeven (nieuw) om de dakplaten vast te zetten € 200 :+ HR++ raampjes € 100.
Tafeltje, kastje en secrétaire gratis. 2 stoeltjes € 15. 2 grote vloerkleden gratis. Bistro setje voor op de veranda gratis. Beits had ik nog staan. Hout afwerking met ons eigen hout, dus gratis. Lampjes en roze kleed van Ali, ongeveer €50.

Voor nog geen € 1.000 hebben we ons eigen vakantiehuisje gemaakt. Komend weekend doen we er een staycation :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:26

Dat ziet er echt heeeeerlijk uit!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 11:52

Wat een zálig plekje heb je gemaakt <3

Wij zijn met het bootje in Friesland / Drenthe. Doen de turfroute. Erg leuk om te doen. Allemaal bruggetjes, sluisjes, haventjes. Helaas een keer motorpech.... echt stom, was gewoon een los draadje }:0 maar was super goede monteur die ons ook nog wees op paar andere dingetjes van de motor _/-\o_ +:)+

Maar wat vinden we Friesland toch mooi :j

Ondertussen 7 bezichtigingen voor mijn appartement. Ik weet niet of dat veel of weinig is in de huidige markt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:14

Waaw wat mooi, Prairy <3

Vanhuisuit, veel plezier! Dat klinkt heerlijk. Gelukkig een snelle fix met de motor en altijd fijn als je dan onverwacht nog wat extra tips krijgt.

Wij gaan komend weekend eindelijk weer een lang weekend naar de boot. Hopelijk wordt het mooi zeilweer :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:59

VanHuisUit schreef:
Wat een zálig plekje heb je gemaakt <3

Wij zijn met het bootje in Friesland / Drenthe. Doen de turfroute. Erg leuk om te doen. Allemaal bruggetjes, sluisjes, haventjes. Helaas een keer motorpech.... echt stom, was gewoon een los draadje }:0 maar was super goede monteur die ons ook nog wees op paar andere dingetjes van de motor _/-\o_ +:)+

Maar wat vinden we Friesland toch mooi :j

Als er maar 1 met goed bod tussen zit toch haha. Duimen!!

Ondertussen 7 bezichtigingen voor mijn appartement. Ik weet niet of dat veel of weinig is in de huidige markt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 14:00

Prairy schreef:
We gaan naar onze favoriete sauna Elaisa in Maasmechelen. Dag entree is €55. Drankjes zijn ook niet goedkoop. Maar de ervaring is het waard om net wat meer uit te geven. We zijn regelmatige bezoekers van sauna's en deze is echt onze top favoriet. De rest is dan eigenlijk maar een slap aftreksel waar het meestal ook nog te druk is.

Devarana in Den Bosch is nog wel ok. Maar ook die is duur.

De aanbiedingen zijn misschien wel goedkoper, maar hutje mutje zitten is gewoon echt niet ons ding.

Zaterdag weer eens een goede score gedaan bij de AH, behoorlijk wat dingen met 70% korting, € 12,76 afgerekend voor spullen die normaal bijna € 36 zouden kosten. Blijft leuk.

Gisteren hebben we mijn Boshut zo goed als afgemaakt en ingericht, ik ben er echt super blij mee!

Gratis tuinhuis, binnen is het 3.70x3.70. Uitschuif bedbank voor € 85. Matras gratis. Nieuwe kleine kachel met oventje en kookzones € 300, moet nog een pijp op, die zijn prijzig. Geïsoleerde dakplaten marktplaats € 270. Schroeven (nieuw) om de dakplaten vast te zetten € 200 :+ HR++ raampjes € 100.
Tafeltje, kastje en secrétaire gratis. 2 stoeltjes € 15. 2 grote vloerkleden gratis. Bistro setje voor op de veranda gratis. Beits had ik nog staan. Hout afwerking met ons eigen hout, dus gratis. Lampjes en roze kleed van Ali, ongeveer €50.

Voor nog geen € 1.000 hebben we ons eigen vakantiehuisje gemaakt. Komend weekend doen we er een staycation :D

[ [url=m/4YLb6J.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/B9zHWD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tcg9pY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oKWO7T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Scheelt dat ik vooralsnog doordeweeks gewoon kan gaan en altijd ben geweest (werk in de zorg). Verschrikkelijk als je hutje mutje zit. Met zo'n dag entree kom je er idd wel aan.
Wat een fantastische plek!