Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:32

High five Karlijn en Suzanne! _/-\o_

Ik zag vanmiddag nog een prachtig plaatje van een overvolle pannekoek... Maar dat zal mij nooit gaan lukken ;(

Ik heb deze week voor in de tuin Lathyrus gezaaid, die ik eerst binnen opkweek. :)
Vandaag heb ik mijn Florida gestekt, stiekem wil ik nog eens een stekje of een wetstick van een florida ghost hebben, om er bij in te zitten. Vind het echt een geweldige plant! Maar hij blijft wat dunnetjes zeg maar :+

Mijn monstera variegata heeft er net een blad uit gegooid en er zit alweer een nieuwe in de pen. Nog niet met gaten, dit was het 6e blad en ik heb de eerste er af geknipt die werd bruin :+

De Alocasia Frydek is helemaal los aan het gaan, net als mijn Philo White Knight <3

Ik probeer m'n Aglaonema white joy weer tot leven te wekken, maar jemig wat zijn dat rotplanten zeg. De gewone Agla kan ik ook al niets mee :+

Mijn Monstera Pinnatipartita begint ook ineens weer een nieuw blad te geven *\o/* Heb ik ook heel erg veel zin in!

Ik doe ook een poging tot hortensias stekken :') Met dank aan Tiktok :+ en dit probeer ik ook met een salix, al heb ik geen idee wat ik daarmee ga doen :+

De calathea fusion staat het heel leuk te doen op mijn slaapkamer en zal binnenkort een nieuwe pot moeten. Van de week een tip gekregen over dramathea's, twee keer per week in een badje met lauwwarm water. Nu is de fusion nog niet zo heel groot, maar ik ga dit zeker proberen!

Op het werk gaan de planten ook vrij lekker, maar we hebben nog lang niet genoeg. Dus ik geef straks m'n grote monstera op die niet heel erg variegata is, kan die daar mooi heen en kan ik wat nieuws aanschaffen :P
En nog twee scandens die hier niet per se iets gaan doen, een donkere en een lime variant, dus die kunnen wel leuk samen. :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:58

Gaat enorm lekker bij jou zo te lezen, Janine!

Dat vind ik het fijne aan deze tijd van het jaar, dat alles weer gaat groeien (of bloeien). Ik heb geen last van winterdepressie (ik heb gewoon een 4 seizoenen depressie :') ) maar al die nieuwe scheuten bladeren in m'n planten kan ik echt naar uitkijken en maakt me blijer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:48

_Karlijn schreef:
Gaat enorm lekker bij jou zo te lezen, Janine!

Dat vind ik het fijne aan deze tijd van het jaar, dat alles weer gaat groeien (of bloeien). Ik heb geen last van winterdepressie (ik heb gewoon een 4 seizoenen depressie :') ) maar al die nieuwe scheuten bladeren in m'n planten kan ik echt naar uitkijken en maakt me blijer.

Vierseizoenen depressie _O-

Ik heb gelukkig nooit een depressie, maar ik word zomer en winter blij van planten en dingen die groeien. Merk ook gewoon dat die groeilampjes enorm helpen in de winterperiode!
Ik had zo'n mooie Yucca Rostrata helemaal de vernieling in geholpen en die staat nu ook onder de groeilamp weer te starten met nieuwe bladeren. Zo tof!

Ik zie helaas ook wat ieniemienie zwarte beestjes op bijna al mijn planten. Langwerpig zwart, maar de planten lijken er niet echt onder te lijden en het worden ook niet méér beestjes. Wat denken jullie? Ik las hier iets over pokon bladglans?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:18

Ohhh ik ben zo gek op de Pannenkoekenplant! <3 Het gaat hier soms goed soms minder maar heb ze nog beide in leven :P De 1 staat bij een verwarming en iets donkerder, de ander een stuk van de verwarming vandaan en bij de schuifpui op het Noorden. De kale had ik vorig jaar niet verpot de wat vollere wel.

In de Lente weer naar buiten op een lekkere lichte plek zonder zon en dan knappen ze weer op denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook moeite om Graslelies in leven te houden -O- die gaat ook weer lekker naar buiten straks.

Op naar de lente! :):) {:}

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:35

Dacht dat het nooit zou gebeuren maar mijn mini Maranta Black begint mooi blad te geven <3
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:17

Mooi! Is het een blijvende kleine? Of is hij nu gewoon klein en wordt hij groot?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:40

Is een stekje en wordt groter :j is de bedoeling :D

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:56

Ik heb echt ruzie met mijn Alocasia Polly....

Alle bladeren zijn afgestorven. Zo jammer want vindt het plantje zelf echt heel leuk.
Ik weiger echter op te geven. heb alles afgeknipt 3 cm boven de aarde, verse grond erin en hopen dat Polly alsnog aanslaat.
Meteen 10 knolletjes uit de grond gehaald en die apart in (kleine) potjes geplaatst bij de rest van de alocasia knolletjes. Ik hoop toch wel dat die in ieder geval uit komen. Maar heb tot nu toe nog geen succes met de knolletjes helaas. Ook niet met die van de Regal Shield en de macrorrhiza
Maar geduld hopelijk komt er nog iets op.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:35

Herkenbaar, dat heb ik met mijn Jacklyn, ik geef het (voorlopig) op met deze.

Hopelijk lukt het je :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:41

Alocasias blijven toch ook wel gevalletjes apart :=.

Mijne gaat ook niet lekker. Hopelijk trekt t bij nu de lente eraan komt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:00

mijn regal shield is werkelijk prachtig en enorm. Echt het pronkstuk van mijn keuken. bladeren zo groot als mijn bovenlijf en in totaal dik 2 meter hoog en denk 1,50 m breed.
maar die stomme polly wil maar niet lukken.
Ze staat nu op mijn thuis kantoor onder een groeilamp met een hogere luchtvochtigheid en een hogere temperatuur. Hopelijk gaat ze het nu wel doen...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:11

Ik heb een week (ipv 1 a 2 werkdagen) m'n plantenbestelling binnen, maar is het niet wat gek om een stuk of wat enigszins gewortelde stekken in een kweekpot te zetten en te verkopen als plant?? Het is geen gekke plant, het was ook geen gekke prijs maar ik geloof niet dat ik dit eerder heb gekregen zo??

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:13

Ze zijn niet aan je verkocht als zijnde gewortelde stekken? Want ik vind het dus wel raar gewortelde stekken als plant te verkopen :=.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:15

Oh, ik zie nu de foto. Dit is wel heel karig, ja :=.

Dergelijke planten worden vaker bij elkaar gezet als zijnde plant, maar dan hebben ze wel fatsoenlijk wortels.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:37

Nee, voor 6,95 gekocht als plant.

Er zitten een paar goed gewortelde stekken bij, een paar minimaal gewortelde en zelfs gewoon losse bladeren in de aarde gestoken :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja ik maak er altijd een bende van, met al die potgrond overal _O- ik heb geen balkon meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:00

Hm om dit te verkopen als plant zou mij te ver gaan ja.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:12

Dat is geen plant inderdaad

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:18

Beetje vreemd Karlijn!

Hier spat alles echt ineens uit elkaar!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:39

%) Je hebt wel lef om zoiets als plant te verkopen

Ga je contact opnemen met de verkoper, of al gedaan?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:25

Dat is toch geen plant? Dat zijn gewoon stekken en als ze als zodanig aangemerkt waren dan is het prima, maar niet als je het als zijnde een plant hebt gekocht....

Pannenkoekjes daar ben ik ook niet zo goed in... Ik heb een baby en die is nog steeds heeeel klein, krijgt af en toe een nieuw blaadje, valt weer eens een blaadje af... Die ik aan mijn schoonmoeder heb gegeven, tegelijkertijd gekocht, is al veel groter :')

Nou vind ik ze eigenlijk ook niet zo mooi als ze zo'n lange stengel gaan aanmaken... Wat dat betreft is 'eeuwig' een baby wel goed haha.

Straks weer even sprayen met neemolie... -O- En ik denk dat ik er een paar ga verpotten die dat schimmelige hebben... Wil mijn Hoya Mint Coin niet kwijt -O- En ook zeker mijn Splash Queen niet.

Gisteren bij de Kringloop weer wat plantenpotten op de kop getikt. Mijn Argentea Princess heeft nu alvast een mooie passende pot <3 Zachtgroene pot, dat gaat mooi kleuren bij het blad :) Verder ook nog twee hele mooie lilaroze potten gekocht bij de Hema, afgeprijsd naar €4,00. Nu nog die plantenwand.... :D

Bij de Action een tuinkasje gekocht, in plaats van het plantenrek wat ik eigenlijk zou gaan kopen. Iets met dopjes van de pootjes en toen toch voor de kas gegaan. Wel handiger eigenlijk voor mijn Dahlia's straks :) Veel mensen hier ook alweer een beetje in de tuin bezig?

Ik vind de kamerplanten wel een leuke manier om in de winter toch nog met groen bezig te zijn :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:40

Afbeelding

Het Whalefin blaadje is formaat pink <3.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:05

Leeeuk San!

Dagmar, ik ga hopelijk morgen en zaterdag in de tuin bezig! Mijn pampasgras heb ik nog altijd niet geknipt. Dus dat ga ik even doen, de schoffel erdoor en de hortensias snoeien :+ Lekker op tijd, I know...

Achter misschien verticuteren, hortensias en vooral de terrassen ontgroenen :+
Moet nodig een (lange smalle) plantenbak hebben voor buiten, zodat ik straks mijn lathyrussen kan overzetten die nu in mijn Ikea kasje staan te ontkiemen.

Heb ik minder dan een week geleden geroepen dat mijn ene Alocasia (Frydek) het top doet en mijn Zebrina een ramp is... Is de Zebrina ook ineens twee nieuwe stengels aan het kweken! *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:46

_San87_ schreef:
[ Afbeelding ]

Het Whalefin blaadje is formaat pink <3.

<3

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:50

_Karlijn schreef:
Nee, voor 6,95 gekocht als plant.

Er zitten een paar goed gewortelde stekken bij, een paar minimaal gewortelde en zelfs gewoon losse bladeren in de aarde gestoken :=

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En ja ik maak er altijd een bende van, met al die potgrond overal _O- ik heb geen balkon meer.

Dit komt helemaal goed, gewoon vochtig houden de eerste paar dagen. Epipremnums wortelen zich makkelijk. Maar ben het wel met je eens, dit verkopen als plant is wat voorbarig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:08

Leuk gescoord Dagmar!

Zo heerlijk weer de schuifpui open, Bananenplant weer naar buiten, 2e helft winter ging die niet zo lekker meer.

Nu bezig met de parasol Moerbei te snoeien, wat een klus maar zo blij met deze grote vruchten en schaduw gever.
En mijn Pruimenboom gaat zo te zien heel veel bloesem geven <3 laatste keer dat dat zo was was in 2020. De Pruimen gaan helaas wel vrijwel allemaal op aan de insecten en vogels :')
Hopelijk wil mijn kiwi vrouw dit jaar ook eindelijk lekker los gaan. de man doet het al wat jaren heel goed.

Weer beginnen met voeding geven, Ik heb daarvoor in de lente eigengemaakte plantenvoeding. Grote roestvrij stalen bak buiten daar drop ik in de herfst wat Moerbeiblad in :D

Afbeelding