Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:19

Ik zoek wat advies.

Ik zoek een inheemse struik/heester die geschikt is voor een heg, tot ca. 2 m hoogte. Moet wel een goede dichte heg vormen waar je niet doorheen stapt, want staat langs een vrij drukke weg zonder toezicht. In het kader van de insecten en biodiversiteit bij voorkeur een bloeiende soort. En goed te snoeien.

Er staat nu meidoorn, maar na de zoveelste lekke band van de zitmaaier zoek ik eigenlijk iets zonder doornen. Halfschaduw en op zandgrond.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:15

Roodvos schreef:
Ik zoek wat advies.

Ik zoek een inheemse struik/heester die geschikt is voor een heg, tot ca. 2 m hoogte. Moet wel een goede dichte heg vormen waar je niet doorheen stapt, want staat langs een vrij drukke weg zonder toezicht. In het kader van de insecten en biodiversiteit bij voorkeur een bloeiende soort. En goed te snoeien.

Er staat nu meidoorn, maar na de zoveelste lekke band van de zitmaaier zoek ik eigenlijk iets zonder doornen. Halfschaduw en op zandgrond.

Laurierhaag?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:19

Liguster zou een mooie optie kunnen zijn.

LaPluche

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:35

Liguster idd, die ruikt zo lekker.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:02

Ik zou ook Liguster kiezen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:47

Taxus, hulst, beuk of zoals eerder genoemd liguster. Of een gemengde haag, kan ook heel leuk zijn als het niet super strak hoeft én goed voor de beestjes. Bij alles wel kijken of je de inheemse variant hebt er zijn erg veel cultivators.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:00

Rode beuk kan ook heel mooi zijn.
Hier een groene beuk. Is snel groen en makkelijk te onderhouden. En groeit echt mooi dicht.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:50

Help! :D

Ik ben bezig met ontwerpen van een nieuwe voortuin, maar loop een beetje vast. Willen jullie eens meedenken? Ik wil graag een tuin die matcht met mijn achtertuin (zie mijn eerdere berichten), veel groen/bloemen heeft en ook in de winter nog voldoende groen is. Ik haat klimop, taxussen, kerstboom-achtige bomen en dingen met hele donkere blaadjes. :+
Ik loop tegen de volgende dingen aan:

- Hoe hebben de mensen met kliko's in de voortuin deze netjes weggewerkt? Ik heb 4 (kleine) kliko's.
- Wat voor bomen/heesters/etc. gebruiken jullie tegen inkijk van zowel de weg, als van de overburen, waarbij toch voldoende licht nog het huis in komt?
- Hoe maak je een mooie combi van grind en klinkertjes, zonder dat het rommelig wordt?

Dit is trouwens de vorm van de tuin, in een eenrichtingsverkeer straatje met rijtjeshuizen, voor mijn tuin is een klein stoepje waar auto's geparkeerd staan in file-opstelling. Het rode is een gemeentemuurtje/erfafscheiding van +- 40cm hoog. Ik heb zij- en overburen, overburen hebben allebei een oprit dus vooral vanaf de schuine bovenhoeken inkijk.

Afbeelding

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:35

Ik heb zelf een beuken haag, ik zou super graag Liguster willen in de voortuin, alleen matched dat niet met de beukenhaag die iedereen bij heeft in de straat.
Ik ben fan van gras soorten, die heb ik in de achtertuin.
Voor in heb ik vooral bloeiers, lupine, lavendel, gladiolen en natuurlijk een vlinderplant.
Kliko's had ik voor staan, maar verhuisd naar achter.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:38

Ik heb ook wat advies nodig. Graag zou ik de achtertuin in een mediterraanse sfeer willen, maar, met inheemse bloemen/planten/struiken/bomen. Wie heeft er leuke tips?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:32

Rozemarijn! Die kan je heel goed hier planten op een wat zanderige grond en worden hele mooie grote struiken. Ruikt heerlijk en is snelgroeiend. Lavendel erbij. Kan je hele mooie dichte beplanting mee krijgen. En dan lavendel er naast of ertussen.
Salvia Pratensis kan er mooi bij.
Maar
Ook oregano en thijm kan heel goed in de border.
Verbena kan ook mooi er bij.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:22

Maar dat is allemaal niet inheems.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:36

Wat bedoel je met mediterraanse sfeer noviceh?

Planten die ik daarmee associeer (kruiden, olijfbomen, meer 'struikige' planten) zijn niet inheems in NL. Desondanks doen ze het hier wel goed en mogelijk met de opwarmende zomers de komende jaren steeds beter.

Als je inheems wilt planten en een mediterraanse look wilt zou ik gaan voor een mediterraanse indeling/kleuren van de tuin met inheemse planten zoals wilde kamperfoelie, grote centaurie, knoopkruid, grassen. Je kunt dan altijd nog aanvullen met niet inheemse planten als je dat wenst.

Malenka schreef:
Maar dat is allemaal niet inheems.

Salvia Pratensis en Thymus Praecox wel :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:33

Daar heb je gelijk in.
Ik zal er zo eens een flora bij pakken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:49

En rozemarijn en lavendel zijn niet inheems, maar hebben wel een positieve bijdrage aan biodiversiteit. Ondertussen is het zodanig al langdurig aanwezig in noord Europa dat ze de lange termijn er ook van kennen.

Verbena is van oorsprong niet inheems maar komt al honderden jaren hier voor :) dus ondertussen aardig inheems.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:58

Voor de duidelijkheid; ik ben persoonlijk niet tegen het gebruik van exoten. Er werd alleen specifiek om inheemse planten gevraagd.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:25

Jullie helpen mij al goed op weg :) Niet inheemse planten die inmiddels zijn ingeburgerd en goed bijdragen aan de biodiversiteit hoor ik ook graag! Ik ben gek op mediterraanse tuinen en de sfeer daarvan, maar wil ver weg blijven van palmbomen ed.
Een berk spreekt mij bijvoorbeeld wel weer erg aan! En de hop plant vind ik ook een hele mooie klimplant. Bij de waterkant hebben we knotwilgen staan en heb ik kruiptijm gepland.

Ik vind voor de border onderstaande echt prachtig, maar geen idee of dit inheemse planten bedragen:

Afbeelding

Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:09

Weet iemand wat dit is? Het ruikt naar tijm, maar het is 1 struik en echt giga

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:11

Is dat geen kattekruid?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:13

Ah ja zo te zien wel. Kan ik nog niet snoeien dus verdorie :')

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:41

O jawel hoor. Doe ik ook altijd als ie zo groot wordt. Afgelopen twee jaar had ik zelfs nog een tweede bloei ergens in September. Had m echt afgeknipt tot n paar cm boven de grond.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:47

Inderdaad kattenkruid en als die lelijk wordt kan je hem gewoon kort snoeien hoor. Loopt dan wel weer uit en als het weer een beetje meewerkt bloeit hij gewoon nog even voor de vorst.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:12

Ah top, ik vind ze zo gigantisch en overgroeien de anderen. Als morgen de container leeg is ga ik even aan de slag haha. De bijtjes zijn er wel heel gek op

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:21

Ja, de bijen en ook vlinders zijn er zeker blij mee! Je kan hem ook delen en dan het andere deel ergens anders planten. Is hij meteen wat kleiner.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:24

Afbeelding
Dit jaar staat er opeens deze plant in mijn border. Ik trek het er erg makkelijk uit, dus ik vermoed toch wel ‘onkruid’. Via Google gezocht en die komt met allerlei soorten marihuana. Weet iemand van jullie wat dit voor spontane gast is?