Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:06

VanHuisUit schreef:
Hier 130 en advies 130. Maar denk dat het nog minder gaat worden want verbruik momenteel erg weinig.

Nu ineens een advies van 28, de helft minder. Maar dan zou ik ook minder terugkrijgen.
Ik laat hem gewoon op 100 staan

Needje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:19

Advies passen ze aan zodat je zoveel mogelijk op 0 komt.
Ik laather ook altijd gewoon staan zodat ik terug krijg.
Is voor mij een soort verkapt sparen :D

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:55

J30d schreef:
Ons maandbedrag is 325. Wonen in een twee onder één kap. Hebben in april wel onze panelen gekregen. Hebben verder geen vloerverwarming of warmtepomp.

Maar dit is een hele lekkere meevaller :D

Helaas termijnbedrag advies ook 325 en mogen hem van Vattenfall niet verlagen, ben dus nu maar rond aan het kijken om weg te gaan. We verbruiken maar voor 100 pm. Nog tips voor goede leveranciers zit nu bij united consumers te kijken….

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:07

Wij hebben net een nieuw huis gekocht en na altijd te hebben gehuurd, moet ik nu voor het eerst zelf een energie contract afsluiten. Zijn er hier mensen die nog tips hebben waar op te letten?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:10

Zo min mogelijk gebruiken :P

Kijk niet alleen naar de tarieven per m3 of kWh maar ook naar de vergoeding die je betaalt aan de energieleverancier (je betaalt ook vastrecht aan de netbeheerder,die is altijd gelijk, welke leverancier je ook kiest). En kijk dus echt naar het tarief per kWh en m3, niet naar het maandelijks voorschot wat ze je voorschotelen. Zet het even in excel op een rijtje en bereken per jaar de totale kosten, met steeds hetzelfde verbruik als voorbeeld.

Kijk ook eens naar dynamische energie leveranciers. Wel rekening ermee houden dat je in de winter meer betaald dan in de zomer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:25

Needje schreef:
Advies passen ze aan zodat je zoveel mogelijk op 0 komt.
Ik laather ook altijd gewoon staan zodat ik terug krijg.
Is voor mij een soort verkapt sparen :D

Advies was hier ook 0. Heb het op 0 gezet en zet de €175 meteen op de spaarrekening.

Dan spaar je ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:30

En dan krijg je ook zelf de rente...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:21

Ja maar dan maak ik het op. Nu krijg ik iets van 700 in een keer en kan ik dat voor wat groots gebruiken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:40

Kunt op je bankapp tig spaarpotjes maken. Daar kun je het ook wegzetten. En idd zoals al gezegd, beetje rente.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:37

Of een externe spaarrekening nemen, out of sight out of mind en meestal ook een hogere rente.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:49

Zag dat je op een termijndeposito weer 2,5% rente krijgt bij 2 jaar vast. Dat is toch best aardig gestegen weer.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 23:14

Plus als zo'n maatschappij failliet gaat kun je fluiten naar je centen. Veiligere opties worden hier al genoemd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 06:16

Ieder z'n ding!
Daarbij gaf ik al aan dat ik een paar tientjes per maand niet makkelijk opzij zet en eerder zou gebruiken. Dus dan is een groter bedrag in een keer gewoon fijner voor me.
Spaarrente op bank is amper een %. Dan hebben we het over 7 euro....
Laat mij lekker op deze manier doen.
Maatschappij waar ik bij zit ligt ook niet zomaar om.
Extra sparen doe ik met m'n AH zegeltjes :D En met iets meer risico in Estland voor 6,75%

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 06:19

Hier ook met de energie. Ik zet bewust hoger in zodat ik niet moet bijbetalen en ik krijg een lekker bedrag in februari.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:03

Ik moet nog 2 maanden en dan is het jaar voorbij.
Dan staat het nog voor 1 jaar vast. Echt zo blij dat we toen voor 5 jaar vast gedaan hebben.
Heeft me een hoop kosten gescheeld aan energie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:40

Ik ook! Heb nergens last van gehad. Eigenlijk juist voordeel gehad ivm de tegemoetkomingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:46

hier tot februari vast contract.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:26

Ik tot 2025

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:09

ElineGC schreef:
Wij hebben net een nieuw huis gekocht en na altijd te hebben gehuurd, moet ik nu voor het eerst zelf een energie contract afsluiten. Zijn er hier mensen die nog tips hebben waar op te letten?

Ik heb veel goede verhalen gehoord over het dynamische contract van de anwb.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 15:19

Ik zit bij EnergieDirect. Maar wat @Prairy zegt: vooral weinig gebruiken. Ik voeg toe: goed isoleren, naden, kieren, goede gordijnen. En als je toch iets van bijverwarming gaat gebruiken ivm minder gas willen gebruiken denk aan infra rood paneel / panelen. Die heb ik gekocht en dat scheelt echt giga in je kou /warmte beleving.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:55

Nou mijn makelaar heeft in ieder geval erg haar best gedaan op een super mooie verkoopbrochure. Appartement is opnieuw ingemeten en is ivm souterrain wat als gebruiksruimte wordt gezien gegaan van 75 m2 naar 93m2. Dat scheelt nogal wat. Niet dat we de vraagprijs omhoog doen maar dat dus de gemiddelde m2 prijs feitelijk naar beneden gaat. Ik hoop / denk dat dat heel gunstig is. Er zijn in dit deel van de wijk ook geen andere woningen dan de drie in dit woonblok die zo'n groot en hoog souterrain hebben. Je kunt er een complete slaap / studeer / ... kamer in kwijt.

Dus erg blij mee. Foto's zijn ook erg mooi geworden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:27

Nou hier is het alweer helemaal mis gegaan. Ik heb ongeveer 4 stuks/sets lingerie besteld, tig jurkjes, 2 zonnebrillen, topjes, 2 paar schoenen en broeken. En voor mezelf allemaal goed gepraat "als je op vakantie bent heb je toch écht nieuwe dingen nodig." en "Je vriend is gek op lingerie en er is het afgelopen jaar wel het e.e.a. gesneuveld." :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:40

hier ook even geen besparingen.
Vriend heeft landbouwgrond gekocht, dus in het najaar gaan we daar druk aan de slag.
En ik ben begonnen met het eerste deel van mijn renovatie. (nouja, de basis is al gelegd, dus technisch gezien deel twee.). Dit zijn nieuwe voordeur en ramen boven, een tuinhuis met pergola, aanleg van de tuin + terrassen en inbouwkasten boven.

Deel drie wordt het slopen van de huidige keuken (keuken is nieuw in bestaand gebouw, dus de keuken recupereren we maar het dak en de muren worden gesloopt) + badkamer + washok en oude veranda, en komt er een uitbouw met een nieuwe badkamer, uitgebreide keuken en zitplaats (met ev bureau). Maar dat laatste is architectenwerk.

Eerst de huidige verbouwingen en de weide nu :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:00

Landbouwgrond, dat is een mooie investering :D

Vanhuisuit, fijn dat de makelaar zo'n mooie brochure heeft gemaak!

Ook goed te lezen dat je tevreden bent over infrarood panelen. Ik heb daar vorig jaar ook aan zitten denken, maar dit jaar gaan ze er toch echt komen.

Wij hebben op het nippertje leuk kunnen bezuinigen deze week.
De koelkast maakte al een tijdje vreemde geluiden, en eergisteren was het echt niet meer te doen := Enorm geratel.. Dus mijn vriend schroeft hem open, paneel los, ventilator eruit en daar bleek wat ijsvorming te zitten en daardoor wat dingen verbogen. Afijn, ijs eruit, alles schoon gemaakt.. Ik steek hem in.. niks :') De verlichting en het display enzo werkte, maar de compressor en ventilator deden helemaal niks meer..
Dus ik was al druk op zoek naar een nieuwe, en behoorlijk gefrustreerd omdat ze niks naar mijn zin verkopen. Ik ben juist zo blij met mijn goed verlichte, Amerikaanse koelkast met home bar <3
Maar na een nacht uit staan en drogen werkt hij weer *\o/* Ik helemaal blij haha!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 14:25

@Duhelo wat gaan jullie doen met die grond? Of is het belegging?

YEah, wat fijn 8nnemiek :j

Citaat:
vriend is gek op lingerie
en mag dan ook wel wat voor jou kopen :))

Ik zit in zo'n periode dat het lastig is inzicht te hebben of ik te veel of niet te veel uitgeef... heb momenteel weinig inkomsten (was ingecalculeerd) en dan krijg ik de neiging echt niets meer uit te geven maar dat slaat nergens op omdat het dus ingecalculeerd is. Ik bedoel ik heb voor deze periode soort van gespaard :o maar toch voelt het dan best spannend als je geld van je spaar af haalt.

We zijn paar dagen naar de Veluwe geweest, beetje fietsen, wandelen, familie/vrienden bezoek, was erg gezellig en leuk en we troffen het toch nog aardig met het weer. Zaten met een aanbieding in Fletcher hotel dus was alleszins betaalbaar :$ en toch ff er uit.

Morgen weer naar de dierenarts met hondlief die met die breuk zit. Hoop dat de spalk er nu af mag want elke week opnieuw spalken, vorige week weer een foto het loopt langzamerhand aardig in de papieren... moet zeggen dat hondlief zich fantastisch gedraagt, bijt er niet aan en loopt er vrolijk mee rond :+