Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chinas

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:59

Prachtige plant! Lijkt op de philo ring of fire :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:27

Chinas schreef:
Prachtige plant! Lijkt op de philo ring of fire :j

Ring of fire zou ook mijn eerste gok zijn, idd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:52

Wat een leuke!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:39

Dat hier überhaupt markt voor is..
(sansevieria's een geverfde punt)... |(

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:30

Chinas schreef:
IMANDRA schreef:

Volgens mij is dit gewoon de standaard binnen planten potgrond van de Intratuin –maar hier had ik in t appartement nooit problemen mee

Je zou eens naar kokos potgrond kunnen switchen, dat houdt goed water vast. Misschien dat dat nog wat verschil kan maken

Zoo @Puera ik zie je foto nu pas, maar wat een prachtige collectie <3 <3

Kan dat voor alle type binnenplanten?

Net de vochtmeter binnen, het is hier ongeveer 30-34%. Dus net wat onder ideaal (wat volgens mij 40-60% is?).

Haha Karlijn wat bijzonder :)). Voor ieder wat wils I guess!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:43

Ik heb ze ook wel met glitterpunten gezien.
Of echeveria's ofzo die volledig geverfd zijn.
Dan zijn die bloemen die op cactussen gelijmd zijn nog onschuldig. -O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:40

lor1_1984 schreef:
Ik heb ze ook wel met glitterpunten gezien.
Of echeveria's ofzo die volledig geverfd zijn.
Dan zijn die bloemen die op cactussen gelijmd zijn nog onschuldig. -O-

Ja die kende ik idd ook, vreselijk.. kak me echt niet voorstellen dat mensen langs die geverfde planten loken en denken yooooo deze is vet, deze gaan mee naar huis :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:10

Ring of fire zou ik ook zeggen ja

Zo zonde die geverfde planten %)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:39

Ach die geverfde Sanseveria's... Ik zou zeggen zet de plant in een vrolijk gekleurde pot, heb je die verf niet nodig toch?

Ja, glitters inderdaad en Echeveria's met kleur/glitter of beide.

Ik heb inmiddels twee Sanseveria's op de slaapkamer :D Nog een Fernwood erbij gekocht en dan nu nog zo'n zelfde bloempot kopen als waar nummer 1 in staat.

Verder nog wat nieuwe Hoya's e.d. erbij. Ik wilde wat foto's laten zien, maar FTP doet het even niet...

Vandaag in ieder geval weer behandeld tegen wolluis.... Ik zag wat zitten op mijn Peperomia prostata stekje... En mijn Hoya Krimson Queen Splash had een paar zwarte vlekken op 1 blad... Kasje ernaast ook behandeld en daar bleek ook wolluis te zitten op het kleine Peperomia prostata stekje... Wel waren de paar wolluizen die ik gezien heb dood... Niks levends aangetroffen, maar toch maar even een aantal keer elke week spuiten met neemolie.

Wat gebruiken jullie tegen wolluis en ander gespuis?

Vandaag ook mijn Scindapsus water gegeven, die was al aardig droog, maar blad oogt prima. Nou vraag ik mij af tot hoever je de potgrond moet laten opdrogen voor hij weer water mag? Ze zijn gevoelig voor wortelrot las ik en via een FB-pagina voor plantenliefhebbers kreeg ik het advies helemaal laten drogen voor je weer water geeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:41

@Dagmar, wat is FTP?

Met wolluis kan ik je niet helpen, al zou ik zelf waarschijnlijk naar roofinsecten kijken. Lieveheersbeestjes eten ze volgens mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:42

Mijn Whalefin is na een rustperiode van bijna 2 jaar, weer een blad aan het maken *\o/*!

Ik denk achteraf dat ik m veel eerder de huidige grond had moeten geven :=. Oh well, you live, you learn.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:04

@Puera: <3 Jouw plantenverzameling! Helemaal vergeten die even te vermelden bij mijn vorige post.
@Jis: Wauw, groot blad! Past mooi in de junglekamer, zeker jungle-like!

@San87: Tja, beter laat dan nooit haha! Via ftp post ik hier foto's. Via mijn websiteruimte zeg maar. Maar goed, werkt even niet en ik weet niet wat precies het probleem is.

Lieveheersbeestjes zijn leuk, maar ik denk dat mijn katten dat ook vinden... Hoewel ze heel vies schijnen te smaken... Maar ik heb geen ene wolluis meer gezien de tweede behandeling dus ik denk dat de lieveheersbeestjes dan ook niks te eten hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:30

Oooh, wat handig. De bokt upload is matig.

Als je geen wolluis meer ziet, zou ik je huidige behandelplan gewoon nog een poos doorzetten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:07

Even doorgaan :j ook al denk je wolluisvrij te zijn. De mannen zijn moeilijk te spotten en zien er totaal anders uit dan de wollige vrouwen. Zit er nog een vrouw verscholen in een oksel van een steel heb je er zo weer meer ;( En ze kunnen ook op de wortels zitten helaas

Dagmar80 schreef:
@Jis: Wauw, groot blad! Past mooi in de junglekamer, zeker jungle-like!

Vind ik ook, als ze het heel goed gaan doen hopelijk (ben daar helemaal niet zeker van) dan zullen ze wel te groot gaan worden voor die kamer maar dat zie ik dan wel weer :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:11

Tipje voor wolluis: Pokon bladglans spray. Dat is vettig en je ziet de luizen er echt in smelten :+ Het kruipt ook goed in de bladoksels. Goed inspuiten, even laten zitten en weer afvegen. Ik heb er flinke plagen mee onder controle gekregen :j

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:08

@ black_kelpie: Thanks voor de tip! Die gaat ook op de boodschappenlijst :)

Ik blijf zeker nog even mijn behandeling elke week herhalen... En dan ben ik er hopelijk helemaal vanaf en blijven ze weg...

@Jis: Ja, eerst maar eens groeien en dan zie je verder. En anders stekken en de grote weer verkopen???

Ik heb er ook weer twee gratis hangpotten bij :) Een kleine witte voor een lief klein plantje (die niet te veel water hoeft) en een wat grotere met grijs keramiek en zachtgroen... Nu nog even kijken hoe en wat qua ophangen. Ik vind hangplanten meteen zo gezellig staan <3 Heb er nog maar eentje aan een gordijnoogje hangen en het plantje erin gaat niet hard (Hoya Burtoniae variegated). Verbinden om wat foto's te posten wil nog niet... Later maar even vragen aan de computernerd hier in huis :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:08

black_kelpie schreef:
Tipje voor wolluis: Pokon bladglans spray. Dat is vettig en je ziet de luizen er echt in smelten :+ Het kruipt ook goed in de bladoksels. Goed inspuiten, even laten zitten en weer afvegen. Ik heb er flinke plagen mee onder controle gekregen :j

Alleen voor glad blad wel denk ik? Interessant voor mijn Strelitzia iig, dank voor de tip

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:20

Ik heb het succesvol gebruikt op van alles, Hoya (ook linearis), Stapelia en Crassula. Ook grootbladige planten. Gaat echt top. In feite verzuip je ze in vet, en omdat er iets een laagje achterblijft komen ze ook niet graag terug. Af en toe even herhalen en je bent er vrij makkelijk af :j Ik kan geen aaltjes gebruiken, dus dan moet je wat.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:58

Ik heb me de laatste tijd niet zoveel met m'n planten bezig gehouden omdat ik op het moment in een zware periode zit, maar ik ben afgelopen week weer even naar Tuinland geweest <3

Afbeelding
Lintvaren denk ik

Afbeelding
Homelamena, stond al een tijd op m'n lijstje

Afbeelding
Ik gok deze op een Monstera siltepecana

Afbeelding
Nog maar eens een reddeloze poging om een augurkje in leven te houden _O- ik vind ze te leuk om het niet te blijven proberen :+:

En dan nog de Philodendron Ring of Fire die ik vd week gepost heb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:11

Omg dat eerste potje <3!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:16

_San87_ schreef:
Omg dat eerste potje <3!

Ja cute he :D

Ik heb overigens ook nog een online plantenbestelling gedaan maar die laat op zich wachten op de een of andere manier.

Afbeelding

Gewoon een beetje basic, maar de Polyscias kijk ik wel naar uit want die bladeren ruiken zo lekker, beetje kruidig <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 12:38

_Karlijn schreef:
_San87_ schreef:
Omg dat eerste potje <3!

Ja cute he :D

Ik heb overigens ook nog een online plantenbestelling gedaan maar die laat op zich wachten op de een of andere manier.

[ Afbeelding ]

Gewoon een beetje basic, maar de Polyscias kijk ik wel naar uit want die bladeren ruiken zo lekker, beetje kruidig <3

Oh en een Monstera Karstenianum. Die heb ik jaren geleden als stek gehad maar die heeft het niet overleefd en in tuincentra kwam ik hem eigenlijk niet tegen (of ik heb niet goed opgelet :') )

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:34

Black_kelpie: ik ga het ook maar proberen dat Pokon Bladglans Spray, ik zag een dode wolluis vanmorgen... En ik heb een paar potjes met witte uitslag zeg maar op de aarde. Net schimmel? Moet ik die planten nu compleet nieuwe aarde geven of....? Ik zag het eerder en het leek weg, maar nu weer...

@Karlijn: Wat een schattig schildpadpotje <3 Het plantje is ook snoezig. Mooi blad heeft die Homelamena. Het Augurkenplantje is cute! Ook erg leuk in een terracotta potje <3 Ik heb er nooit eentje gehad, maar hij is niet per se makkelijk dus?

Hopelijk kikkeren de plantjes je weer een beetje op :(:) Ik vind het zelf altijd wel heel ontspannend om met plantjes bezig te zijn enzo.

Post je de nieuwe aanwinsten straks ook met foto? :)

Vanmorgen mijn nieuwe Dischidia verpot. Hij was in een hangpotje aangekomen waar hij eigenlijk net te groot voor was. De aarde helemaal bol erboven op, dat is niet echt handig water geven. Nu een ietsje grotere binnenpot gegeven, maar die paste dan weer niet in de buitenpot die ik eigenlijk het mooiste vond voor de plant en de andere buitenpot is weer te groot... Daar nu karton erin zodat het beter past, lastig altijd die potten... Later maar in een pot die ik er mooier bij vind staan. -O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:53

Dagmar80 schreef:
@Karlijn: Wat een schattig schildpadpotje <3 Het plantje is ook snoezig. Mooi blad heeft die Homelamena. Het Augurkenplantje is cute! Ook erg leuk in een terracotta potje <3 Ik heb er nooit eentje gehad, maar hij is niet per se makkelijk dus?

Volgens mij is het juist een vrij makkelijke plant, maar ik heb het speciale talent om vooral makkelijker planten zoals graslelies en pannenkoekplanten elke keer weer dood te laten gaan _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:17

Pannenkoek doet het bij mij ook niet goed en geen idee waarom niet.