Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:00

Ik heb helemaal geen verstand van cactussen, dus verder dan ze zijn leuk kom ik niet.

Ik heb vandaag een verzameling lege blikjes ingeleverd bij de supermarkt en ik had mezelf beloofd dat ik daar zelf iets leuks voor mocht uitzoeken. Dat is deze goudpalm geworden <3 . Hij stond op een, niet zo handige plek in de winkel, namelijk vlakbij de schuifdeuren die de hele dag open en dicht gaan. Dat is hem ook wel aan te zien. Ik heb hem meteen van een grotere pot en kokos-potgrond voorzien. Denk dat hij daar wel blij van wordt. En ook meteen 3 plantentafeltjes besteld. Dan kunnen beide potten op een bijpassend tafeltje staan straks :)
Afbeelding

Deze tafeltjes:
Afbeelding

Wat voor mosstok hebben jullie bij je monstera? Gewoon een kokos-mosstok? Ik las dat ze liever een andere hadden? Mijn monstertje is nog niet zo groot maar als ie straks een maatje groter gaat qua pot dan wil ik ook graag met een mosstok beginnen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:53

Mijn Dracula bloeit weer! *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
En wat mij de vorige keer nog niet was opgevallen is dat dit apengezichtje ook daadwerkelijk een harig apengezichtje is! <3
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:54

Prachtig! <3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:21

Prachtig die grote Monstera! Geloof best dat het verpotten even wat tijd kostte. Gelukkig kan de plant voorlopig even vooruit nu.

Janine1990: Succes met de planten van het werk!

Hhilde: Wat een leuke cactusjes! Ik heb niet zoveel verstand van soorten wat betreft cactussen... Leuke potjes ook. Waar heb je die groene met stippenpatroon vandaan?

Muronia: Palm blij dat hij nu een ander plekje heeft :) Leuke tafeltjes!

Axel_1997: Leuk die apenkopjes!

Vandaag komen er weer drie nieuwe planten bij hier :D Erg benieuwd. Eentje is een Scindapsus en die heb ik nooit gehad (behalve een Photos N'joy ieniemienie wetstickje die helaas de warmte van de verwarming niet overleefd heeft).

Tips qua potgrond? In ieder geval perliet erdoor en is dan gewone potgrond ok? Ik heb ook orchideeëngrond en cactusgrond, maar de Scindapsus moet je niet zo droog hebben als de Hoya's e.d.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:44

Ik was jullie kwijt -O-

Mijn kleine monstera was zielig en dood dacht ik, maar ik spot net twee nieuwe bladeren *\o/*

Afbeelding

Die grote monstera is echt prachtig! Ik moet de mijne ook nog verpotten, ik durfde het nog niet aan en wilde wachten tot het voorjaar. Hopelijk wordt hij dan net zo mooi!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:36

Wat tof Axel! <3

Ik heb 2 weken terug via Facebook weer eens wat stekken aangeschaft. Eerder een Anthurium Silver Blush gehad en die overleefde mijn verzorging niet := ik waag het er nog eens op met deze 2

Afbeelding

Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:10

Prachtig die twee <3

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:15

Mooie planten!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:15

Prachtig! Veichi en Waroq?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:50

Oh wat mooi <3.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:15

Ja klopt Puera, de Warocqueanum loerde ik al een tijdje op maar de Veitchii ben ik nu ik hem in het echt zie nog verliefder op <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:50

Ze zijn gaaf! :j

Ik ben niet zo goed met Anthurium vanwege de LV. Maar onlangs heb ik twee prachtige hangers aangeschaft die het prima in huiskamerklimaat doen.

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:43

<3 Heel mooi ook en nog veel meer moois bij jou, prachtig! :wow:

Ik hoop dat ik ze goed kan houden op de plantenkamer, maar voor nu blijven ze beneden, helaas nog steeds Wolluis op zolder op sommige planten. Ga een hoop roofmijten aanschaffen, want mijn Strelitzia is niet naar de badkamer te sjouwen en vooral daar bouwen de Wolluizen een feestje op -O-

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:14

Dank je! Het is een wat oudere foto, momenteel heb ik last van ongedierte en te veel planten. := Geen goede combinatie. :+

Mocht je bij Rootsum willen bestellen, dan heb ik nog wel een kortingecode van 10% liggen. Zij hebben goede beestjes tegen wolluis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:33

Oh heerlijk, Puera <3.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:38

Vervelend van het ongedierte hierboven!

Ik heb een probleem en hier zitten vast genoeg kenners die mij kunnen helpen haha. De aarde van mijn planten droogt echt heel snel uit —ik heb ze vorige zomer op een milde dag verpot naar nieuwe grond (intratuin), meteen ook water gegeven (douchebeurt zodat ook de stof er een keer goed af was) maar binnen 1 of 2 dagen zag het er alweer zo uit. De planten lijken het verder prima te doen (ze krijgen voldoende water en de meter die we hebben zegt ook dat er wat dieper voldoende vocht zit, dat checken we regelmatig) dus ik weet even niet waar dit aan ligt. Water geven maakt er niets voor uit, maar het lijkt erop dat het water wel goed door de wortels wordt opgenomen gezien de planten het verder prima lijken te doen. Voordat ik weer alles ga verpotten (niet al mn planten vinden dat proces even chill, heb wat dramaqueens ertussen zitten kuch calathea kuch) dacht ik, ik vraag even om hulp!

We hebben geen luchtbevochtiger hier staan, maar we hebben wel een temperatuur + luchtvochtigheidsmeter besteld om te kijken of het wellicht aan de luchtvochtigheid ligt (mijn vermoeden is dat die vrij laag is, mocht die inderdaad laag uitvallen komt er wel nog iets van een bevochtiger/luchtreiniger). In alle eerlijkheid ben ik vorige keer met verpotten de perliet vergeten, als ik een volgende keer ga verpotten wordt die er wel nog doorheen gemixt.

Even twee voorbeelden (calathea en monstera), maar al mijn planten hebben hetzelfde:
Afbeelding
Afbeelding
(deze laatste is door toedoen van de honden een paar keer omgevallen haha, vandaar de haren)

We hadden hier in het appartement waar we voorheen zaten eigenlijk nooit last van, sinds we in onze (NOM-)nieuwbouwwoning zitten wel. Ook hebben we best snel een laagje stof liggen overal, geen idee of dat er mee te maken heeft maar ter info zet ik het er maar bij haha.

Iemand die de gouden tip heeft?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:36

Dat lijkt me inderdaad de luchtvochtigheid.

Mijn eerste vraag is, als de planten het verder goed doen, is het dan een probleem?
Als je er iets aan wil doen denk ik aan afdekken. Misschien met decoratieve kiezels of zo’n kokosmat die kwekers gebruiken tegen onkruid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:54

Planten doen het verder prima (al komt dat van een leek) maar wellicht dat het ze weerhoudt van het 'super goed' doen haha.

Daarbij zou m'n vriend er ook baat bij hebben om zo'n luchtwasser aan te schaffen vanwege z'n allergieen (schijnt er ook goed mee te werken) dus dan hebben we 2-in-1, dus de planten zijn niet de enige overweging ervoor :))

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:15

Wat voor potgrond gebruik je? Dat wil ook nog wel eens uitmaken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:39

Chinas schreef:

Volgens mij is dit gewoon de standaard binnen planten potgrond van de Intratuin –maar hier had ik in t appartement nooit problemen mee

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:08

Puera schreef:
Dank je! Het is een wat oudere foto, momenteel heb ik last van ongedierte en te veel planten. := Geen goede combinatie. :+

Mocht je bij Rootsum willen bestellen, dan heb ik nog wel een kortingecode van 10% liggen. Zij hebben goede beestjes tegen wolluis.

:P Vervelend is dat! ;(
Nou graag, maar wil je die niet zelf gebruiken?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:15

Jis_ schreef:
:P Vervelend is dat! ;(
Nou graag, maar wil je die niet zelf gebruiken?

Het is een vaste kortingscode, heb ‘m ook via via.
#JEWEL10

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:01

Ah super :D dankjewel! *\o/*

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:21

IMANDRA schreef:
Chinas schreef:

Volgens mij is dit gewoon de standaard binnen planten potgrond van de Intratuin –maar hier had ik in t appartement nooit problemen mee

Je zou eens naar kokos potgrond kunnen switchen, dat houdt goed water vast. Misschien dat dat nog wat verschil kan maken

Zoo @Puera ik zie je foto nu pas, maar wat een prachtige collectie <3 <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:27

Ik heb deze net gescoord bij IKEA :+:
Volgens Plantnet zou het een Philodendron Florida Ghost zijn, maar ik herken hem als jong plantje daar wel in, maar meer volwassen exemplaren lijken er weer niet op.

Iemand een idee?

Afbeelding