Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:33

Sering? Al kan die wel heel hoog worden als je hem niet snoeit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:37

ClaudiaHS schreef:
Sering? Al kan die wel heel hoog worden als je hem niet snoeit

Ik heb al twee seringen in de achtertuin. Wel echt heerlijke boompjes <3.

Ik zoek echt iets dat lager bij de grond blijft van nature, liefst ca. 20-30 cm hoog.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:39

Azalea?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:41

xLoki schreef:
Azalea?

Daar zat ik idd naar te kijken, maar ik lees dat die het liefst niet in direct zonlicht staat?

De plek waar de plant moet komen heeft op het heetst van de dag volop zon.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:46

Zo, mijn tuin is gevuld. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb blauwe en roze regen bij een paal en de andere soorten ben ik even vergeten, moet ik morgen op de kaartjes kijken. Er staat ook een rode rozenboom, een Hibiscus, een appelboom, 2 kleuren vlinderstruiken, buxusjes en lavendel. En van de rest ben ik ook de namen vergeten. Oh, 2 chinese rozen ook nog.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:53

Ziet er strak uit bellatrix. Wel heel mooi <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:55

_San87_ schreef:
xLoki schreef:
Azalea?

Daar zat ik idd naar te kijken, maar ik lees dat die het liefst niet in direct zonlicht staat?

Oleander?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:55

BeFunny schreef:
Ziet er strak uit bellatrix. Wel heel mooi <3

Ja, heel blij mee. :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 05:58

_San87_ schreef:
Willen jullie eens meedenken voor een groen blijvende plant die niet te hoog wordt en in de lente/zomer bloeit en waar bijen en vlinders ook wat aan hebben?

Specifiek geen klimmer, die komt er al in de vorm van een blauwe regen (en op een andere plek komt lavendel, dus dat ook niet). Kleur het liefst een witte/lichtroze bloem, iets wat mooi staat bij de blauwe regen is perfect. De plant moet ook in de volle zon kunnen staan (komt op t zuiden).

Ik kom er niet goed uit :').

Wij hebben laatst onverwacht Gaura's gekocht, de Pink variant. Kweker had een aantal planten van ons lijstje niet, dus advies gevraagd. Ik kende de plant helemaal niet, maar ik vind ze verrassend leuk! Plantje zelf is wat donkerder van kleur, purperen toon, en de bloemen zijn lichtroze.

Bestaat ook gewoon groen, met witte bloemen.

Dus kijk eens of je een gaura (prachtkaars) wat vindt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:54

_San87_ schreef:
xLoki schreef:
Azalea?

Lavendel

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:00

LaPluche schreef:
_San87_ schreef:

Lavendel

Salie? Staat hier vol op het zuiden, bijtjes zijn er blij mee en hij is redelijk groenblijvend.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:02

_San87_ schreef:
Willen jullie eens meedenken voor een groen blijvende plant die niet te hoog wordt en in de lente/zomer bloeit en waar bijen en vlinders ook wat aan hebben?

Specifiek geen klimmer, die komt er al in de vorm van een blauwe regen (en op een andere plek komt lavendel, dus dat ook niet). Kleur het liefst een witte/lichtroze bloem, iets wat mooi staat bij de blauwe regen is perfect. De plant moet ook in de volle zon kunnen staan (komt op t zuiden).

Schoenlappersplant? Of, als het ook een heester mag zijn, viburnum (sneeuwbal)?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:26

ClaudiaHS schreef:
_San87_ schreef:

Oleander?

Voor zover ik weet moet die naar binnen in de winter, of iig bedekt. Dat neemt t doel van een groenblijver wel weg :o.

JorineV schreef:
_San87_ schreef:

Wij hebben laatst onverwacht Gaura's gekocht, de Pink variant. Kweker had een aantal planten van ons lijstje niet, dus advies gevraagd. Ik kende de plant helemaal niet, maar ik vind ze verrassend leuk! Plantje zelf is wat donkerder van kleur, purperen toon, en de bloemen zijn lichtroze.

Bestaat ook gewoon groen, met witte bloemen.

Dus kijk eens of je een gaura (prachtkaars) wat vindt.

Die vind ik leuk, ja! Lees wel dat die zijn blad verliest, dus even navragen hoe of wat want het doel is groen in de winter, haha.

Many schreef:
_San87_ schreef:

Schoenlappersplant? Of, als het ook een heester mag zijn, viburnum (sneeuwbal)?

Schoenlappersplant vind ik heel tof, mijn schoonmoeder heeft ze en zij zegt halfschaduwplanten, dat is in onze voortuin echt geen optie, dus ik weet niet of de plant het leuk gaat vinden in de volle zon?

Viburnum wordt volgens mij heel groot, die hadden we in ons vorige huis en hij was 2 meter toen we verhuissen :=.

loveslimpie schreef:
LaPluche schreef:

Lavendel

Salie? Staat hier vol op het zuiden, bijtjes zijn er blij mee en hij is redelijk groenblijvend.

Salie is zeker wel een optie idd. Ga ik op t lijstje zetten.

Lavendel komt al ergens anders.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:12

Laag en groenblijvend denk ik aan siergrassen. Bijvoorbeeld engels gras? Is er zowel in roze als wit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:42

Oh jaa, die is leuk! Gaat ook op de lijst.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:13

Lavendelheide en Nagelkruid zijn ook mooi, zowel als ze bloeien en blijven lang groen. Zijn wel laag, met name het nagelkruid. Dit is er ook in meerdere kleuren.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:22

Viburnum bloeit heel kort

Hibiscus? Heb je in verschillende kleuren. Bloeit rijk
En idd Engels gras. Altijd dankbaar. Of steenanjers. Bloeit echt heel mooi en hele voorjaar zomer door. Doet het hier beter dan Engels gras.
Of als je iets zanderige grond hebt rozemarijn. Ruikt super. Bloeit. Mooi groen en je kan ermee koken.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:39

Escallonia! Bloeit heel uitbundig met blije bijtjes, wintergroen en kan goed in de zon staan. Goed te snoeien en wordt ongeveer 40 cm.

Als je voor salie gaat, zou ik de salie verticilata Purple Rain nemen, die trekt mega veel bijen en hommels aan. Niet wintergroen overigens, maar dat is geen een salie denk ik.

Je kunt ook kijken naar lavendelheide, heeft een wat grijsgroene bladkleur met aparte bloemetjes. Of lepelboom, maar die blijft echt wel laag, maar bloeit erg schattig en is wintergroen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:41

Ik heb Leliegras in de tuin staan. Blijft in de winter groen en in de zomer krijg je paarse bloemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:40

Winged schreef:
Ik heb Leliegras in de tuin staan. Blijft in de winter groen en in de zomer krijg je paarse bloemen.

Is er ook in wit volgens mij

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:24

Ik heb hier net al het Leliegras er uit gehaald :o
Het blijft wel groen, maar ik vond de randjes toch wel heel bruinig worden, en dat bleef dan de hele zomer. Ook bloeide het maar klein. Het zag er dan toch altijd een beetje "net niet" uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:31

Miriam91 schreef:
Escallonia! Bloeit heel uitbundig met blije bijtjes, wintergroen en kan goed in de zon staan. Goed te snoeien en wordt ongeveer 40 cm.

Als je voor salie gaat, zou ik de salie verticilata Purple Rain nemen, die trekt mega veel bijen en hommels aan. Niet wintergroen overigens, maar dat is geen een salie denk ik.

Je kunt ook kijken naar lavendelheide, heeft een wat grijsgroene bladkleur met aparte bloemetjes. Of lepelboom, maar die blijft echt wel laag, maar bloeit erg schattig en is wintergroen.

Kan ik de escallonia ook klein houden? Ik lees dat t een snelgroeiende struik is, namelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:32

Bedankt voor het meedenken, iedereen, heb een mooi lijstje. Zaterdag naar de kweker om eens te kijken wat we mooi vinden :D.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:43

kijk ook eens naar de amerikaanse sering?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:23

_San87_ schreef:
Miriam91 schreef:

Kan ik de escallonia ook klein houden? Ik lees dat t een snelgroeiende struik is, namelijk.

Dat kan makkelijk, want hij kan goed gesnoeid worden. Groeit ongeveer 20 cm per seizoen dus met 1x per jaar snoeien is ie makkelijk binnen de perken te houden.

Amerikaanse sering is ook een goede! Leuk struikje. Kan ook erg bossig en groot worden, maar ook deze is goed te snoeien.