[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:49

Jotoma schreef:
Succes bloembloem. Weet je ook wat de reden is waarom mensen afhaken?

Er is niet echt een reden, echt iedereen is te spreken over
ons appartement, het is gewoon een bepaald gevoel die mist
bij de mensen.

De laatste heeft het bijvoorbeeld wel laten schieten op het feit
dat wij douchen in bad.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:02

smiley schreef:
Al een tijdje mee aan het lezen hier :)

We hebben een huis op het oog, geboden en het eens geworden over de prijs. Vorige week hebben we een bouwtechnische keuring uit laten voeren waar drie dingen uit kwamen. Kans op houtworm in de schuur en vermoedelijke asbestplaatjes op zolder, de makelaar heeft dit met de verkoper opgenomen en deze twee punten gaat de verkoper na laten kijken. Het derde puntje is dat er in flinke scheur in de buitenmuur zit en hierbij in het rapport staat dat de kans bestaat dat dit een verzakking betreft. Volgens de verkoper zit de scheur er al heel erg lang en de makelaar geeft ook aan niet te verwachten dat dit een verzakking betreft. Nu mogen we het laten onderzoeken, op onze kosten (eigenlijk een beetje hetzelfde als een paard kopen; keuren kosten koper)

Is dit reëel? Hoor veel verschillende meningen :?

Vertrouw nooit maar dan ook nooit op een makelaar of verkopers, die hebben er belang bij dat het verkocht wordt (gevulde portemonnee) Een makelaar is opgeleid en getraind om te verkopen. Ieder zijn expertise. Laat alleen een expert er over oordelen, die niet is toegewezen of is aanbevolen bij verkopend makelaar. Het klinkt al raar dat je schrijft dat de verkoper het wil na laten kijken. Dan ga je af op een oordeel dat misschien wel word gegeven in het belang van de verkoper.

Bij twijfel zelf een twee rapport op laten stellen door een ander bedrijf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:28

Van de puntjes die de verkoper nalaat kijken neem je op in t koopcontract dat de verkoper aangeeft op de hoogte te zijn van deze punten en dat hij voor het herstel zorgt. Dat dus zonder dat deze punten hersteld zijn jullie het huis niet willen. Hiermee bouw je in dat mocht hij niks doen of hebben gedaan hij alsnog voor de kosten op dient te draaien. Let zeer goed op de formulering hiervan. Geen uitweg naar kan mogelijkerwijs niet weten dat etc enz.

Punt drie is wat lastig. Die mogen zij aangeven maar dat spel kun je twee kanten opspelen. .. als zij er zo van overtuigd zijn dat t niks is mag de verkopende partij de kosten betalen als er wel wat uitrolt. Uiteraard krijgen zij dan een kopie danwel origineel van het rapport. Is voor hun als verkoper ook fijn om dan op de hoogte te zijn van het gebrek.

Afhankelijk van het soort scheur zou in deze geen geval de makelaar vertrouwen. Hun kennis van bouwkunde zeker de nieuwste generatie is minimaal tegenover eem echte bouwkundig expert.

Alja

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:00

Goedemorgen!

Ik ben heel erg blij :)
Een superleuk huis gevonden en een bod uitgebracht!
Lees nu wel over een bouwtechnisch rapport, daar gisteren ook met de makelaar over gehad maar is het wijsheid om te gaan doen?

Ben ook benieuwd als mn bod realistisch is en als het een voordeel is dat ik de eerste kijker ben terwijl het huis ook nog niet officieel in de verkoop is.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:14

Leuk Alja! Bouwtechnische keuring is tenzij zeer nieuw huis wat mij betreft altijd verstandig :) Er kunnen altijd verborgen mankementen inzitten en het is zonde als je later voor verrassingen komt te staan!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:23

Het is geen nieuw huis.
De makelaar gaf aan dat een bouwkundig rapport altijd handig is maar dat hun ws niet meer zien dan wij omdat ze alleen dingen mogen waarnemen die voor het blote oog waarneembaar zijn dus er mag niet gesloopt ed worden.

Hoeveel bieden de meesten onder de vp?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:37

Bouwtechnisch rapport altijd laten doen. Zij kunnen ook inschatten wanneer iets aan onderhoud toe is en wat de geschatte kosten daarvan zijn. En ze zien meer dan je denkt omdat ze ervoor getraind zijn, en ze duiken ook onder de vloer bijvoorbeeld als de kruipruimte toegankelijk is.

Hoever onder de vraagprijs bieden? Hangt af van hoe lang de woning te koop staat. Hoeveel er moet gebeuren, ligging, budget enz. Ons eerste huis best een eind onder vraagprijs geboden en uiteindelijk 5000 gulden eronder uitgekomen. Nieuwbouwhuis viel niet te onderhandelen helaas. De woning nu hebben we ruim 30000 euro onder vraagprijs gekocht. We hadden niet meer geld alleen de makelaar belde ons een half jaar na ons bod op of we nog steeds wilden kopen.

De huizen die ik nu gezien heb zou varieren bij geschiktheid ( waren ze niet) tussen vlak onder vraagprijs tot hooguit de helft ervan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:44

@alja: dat was vast de verkopend makelaar die dat zei of niet? Als je zelf voldoende kennis hebt op dat vlak, dan is het op zich niet echt nodig. Maar als je daar geen expert in bent, dan is het verstandig om dit wel te doen.
Het was handig geweest om dit mee te nemen in je onderhandeling als ontbindende voorwaarde, als eventuele reparaties boven een bepaald bedrag uit komen.
Wat ook nog een optie is, is om binnen 3 dagen na de overeenkomst de bouwtechnische keuring te laten uitvoeren. Dan zit je namelijk in de bedenktijd en heb jij als koper het recht om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te laten ontbinden. Zo hebben de kopers van ons vorige huis dat aangepakt, ik vond het wel slim :j
Natuurlijk zien ze niet alles bij een bouwtechnische keuring, zelf hebben wij het ook niet gedaan, maar wij hadden mijn schoonvader als bouwtechnisch geweten meegenomen bij de 2e bezichtiging.

Hoeveel bieden onder de vraagprijs is idd zoals gezegd afhankelijk van veel factoren.
Wij zijn er 55.000 euro onder gaan zitten en uiteindelijk in het midden uit gekomen. Bij ons eerste bod hadden we een lijst met werkzaamheden die op korte termijn moesten worden uitgevoerd, op basis van de inschatting van mijn schoonvader, plus bijbehorende kosten. Daar zaten ook dingen bij die de verkoper (en makelaar) niet in de gaten had. Dat heeft enorm geholpen bij de onderhandeling.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:47

Mijn bod is 20000 onder de vraagprijs.
Nog wel een lijst met wat moet gebeuren en wat dingen wat ik wil overnemen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:59

Ik denk dat het meeste al is gezegd:
- bouwtechnische ziet idd alleen op het oog, maar die heeft er wel de kennis van, geeft een prijsindicatie en eventueel een advies als iets verder onderzocht moet worden. Ons huis is nog maar 10 jaar, maar er waren tochk kleine dingen die ons deden twijfelen. Wij hebben dit binnen 3 dagen na het tekenen van de koopakte laten doen omdat je er dan nog onderuit kan

- er is idd geen standaard voor hoeveel je onder de vp gaat zitten. Maar je kan wel laten onderzoeken wat realistisch is. Wat gaat het kosten vwb er nog moet gebeuren aan het huis? Dit haal je vd vp af. En onze makelaar zocht vergelijkbare huizen op en liet zien voor hoeveel die verkocht zijn (hoelsng stonden die te koop en wanneer).

De eerste woning eaar we verder mee wilden begonnen we 25.000 onder vp, de 2e zaten we er 10.000 onder en de 3e 4000. De laatste is hem overigens geworden. Die was de vp zelfs waard :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:09

Deze vind ik persoonlijk ook de vraagprijs wel waard :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:37

Alja schreef:
Deze vind ik persoonlijk ook de vraagprijs wel waard :+

:') haha daarom ben ik blij met onze aankoopmakelaar. Met de derde woning wilde ik ook wel gelijk de vp bieden, zodat we zeker wisten dat we hem zouden hebben. Maar de aankoopmakelaar adviseerde toch om het iets anders te doen. Die was er een stuk nuchterder in dan ik met mn emoties.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:46

Vind het gewoon te apart om de vraagprijs te bieden ;)
Er moet ook nog een stal komen, bak en houten onheining dus alles wat eraf gaat scheelt weer en kan mooi daarvoor gebruikt worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:46

Vraagprijs meteen bieden is zonde van je geld. Beetje nuchter kijken is altijd handig.

Trouwens dat huis dat ik heb moeten laten schieten ivm de grote hoeveelheid berken is tot mijn grote verbazing nog niet verkocht. :oo . Daar sta ik echt van te kijken omdat er nagenoeg niets hoeft te gebeuren. Alleen de slaapkamer beneden heeft een wat vreemde afmeting en zit de wc eerst de hele woonkamer doorlopen.

Als die over een tijdje nog te koop staat en de berken komen in bloei ga ik zeker nog een keer kijken en desnoods zet ik transit neer op de parkeerplaats in dorpje en pit daar een of twee nachten. Dat huis is trouwens de vraagprijs ook meer dan waard. :j . Als blijkt dat het geen probleem is kan best zijn dat ik dan alsnog een bod ga doen. Al ga ik ervan uit dat het dan zeker verkocht is al. Maar wie weet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:52

Mijn ouders hebben nog een bungalow te koop of tehuur in ijhorst karuna..
Is dat niks voor jou?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:13

Alja schreef:
Vind het gewoon te apart om de vraagprijs te bieden ;)
Er moet ook nog een stal komen, bak en houten onheining dus alles wat eraf gaat scheelt weer en kan mooi daarvoor gebruikt worden.

Snap ik, maar in onze situatie was het niet raar. Een populair huis (gebakje), het soort huis dat steeds snel weg is. En een markt waarbij inmiddels huizen ook boven de vp weg gaan. Bij ons was de urgentie ook dat we dit jaar nog een huis wilden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:37

Alja je hebt pb.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:40

Wij hebben 5000 onder de vraagprijs geboden. Acht kijkers, instapklaar, wilden het huis heel graag hebben en was de vraagprijs zeker waard (andere vergelijkbare huizen in de buurt waren voor meer verkocht). Letterlijk de vraagprijs bieden vond ik wat ver gaan, maar hier voelden we ons beiden heel prettig bij.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:48

Wij hebben 26.000 onder de vraagprijs geboden en op 19.000 eronder uitgekomen.

Wat balen BloemBloem! Jullie appartement ziet er juist zo netjes uit!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:12

Leerzaam topic :j Onderbieden, bouwrapporten...

Jotoma schreef:
Welkom forumster, wat vervelend dat je relatie voorbij is. En wat een spannende tijd waar je nu in rolt. Heb je online al eens een berekening gedaan? Persoonlijk vond ik het online bij de hypotheker goed. Die zat bij zowel ons als anderen vrij dichtbij de waarheid en geeft geloof ik ook een aardige indruk van de maandlasten.

Irritant dat je net boven de huurgrens zit zeg. Hopelijk kan je een leuke koopwoning vinden!

Alleen online bij de hypotheker, maar overal staat dan dat het bter is persoonlijk advies in te winnen, dus hou nog een slag om de arm. Zal even meer sites aflopen!

Sonja_vR schreef:
Als je online een aantal calculators invult(hypotheker, rabo, abn, etc) dan krijg je wel een goed beeld van wat je kunt lenen.
Zou dan ook gelijk eens een calculator invullen die berekend welke maandlasten er bij een X bedrag horen.
Verder idd rot van je relatie forumster, hopelijk snel weer alles op de rit :(:)

Wij hebben trouwens indertijd bij twee banken, een tussenpersoon orienterende gesprekken gehad , hypotheker zijn we geweest toen we begonnen met zoeken maar die vonden we nogal duur. De tussenpersoon die we uiteindelijk gekozen hebben was ook duurder dan direct bij de bank maar wel heel goede service en minder duur dan de hypotheker.

Ik zal indd meer calculatoren proberen. En zsm ergens om persoonlijk advies vragen.

Bedankt voor de tips en de lieve woorden.

Ik zou morgen dus om 11u bij een huis kijken. Heb vandaag contact opgenomen met de makelaar wat ze doen ivm de ijzel (Groningen). De makelaar wil het gewoon laten staan, maar toeval treft dat er nog 3 bezichtingen zijn, dus ik hoef me niet schuldig te voelen tegenover de verkoper. Dan heeft diegene niet voor niks gepoetst, als ik besluit niet te durven. Deze drukte komt doordat het net kerst is geweest en de verkoper ma& di ziek was, dus alles is wat opgeschoven. Een bezichtiging is een tweede bezichtiging, dus serieuze interesse.

Wat zouden jullie doen, dit weer trotseren (80km) voor het bezichtigen van een huis?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:16

Nee simpel zat. Als je ongelukken maakt heb je een probleem. En is het verkocht omdat je niet kunt, is het niet voor je bestemd. Er komen wel meer huizen. Heb wel eens op de dag zelf afgebeld ivm ziekte, jammer maar ga me niet over de kop maken voor een huis

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:18

Dat helpt me over de schreef. Fijn dat jij dat ook vindt. Dan zeg ik het inderdaad af, want het belooft weer drama te worden (vandaag heeft iemand er 2.5uur over gedaan over 60 km van dezelfde route, voor 80 zou dat 3uur worden...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:22

Is het morgenochtend of morgenmiddag? Morgen gaat het weer dooien en als het rond 15u was zou ik het nog wel aandurven.

En ja, het is ook zo dat als dit hem niet is er wel een beter huis op je pad komt.
Maar je word niet voor niets verliefd op een huis :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:25

Het is om 11uur, en de dooi is nu verschoven naar de vrijdag toch? Morgenmiddag de eerste regen die eerst nog zal vastvriezen aan de koude grond (dus gladder).

Indd komt er wel weer een ander huis op mijn pad, haast is ook niet verstandig voor mij. Maar toevallig was ik al een beetje aan het dagdromen hoe ik het huis zou inrichten en dat heb ik zelden (ben niet zo'n creatief - inricht beestje). Maar ach, ook dat komt wel weer! Ik had me ook al voorgenomen dat als dit huis niks wordt / ter overbrugging als het wel wat wordt, een periode in een recreatiewoning te crashen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:42

Waar in groningen is het? En waar moet je vandaan komen?
Ik ben gisteren en vandaag gewoon op en neer friesland groningen gereden hoor...