[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:00

Dat laatste klopt sowieso niet. Als er wordt verstrekt op marktwaarde na verbouw dan zal dat bedrag in een bouwdepot gestort worden. Banken zijn niet gek, en kennen dat soort trucjes natuurlijk ook. Je krijgt niet zomaar een hogere hypotheek dan de aanschafprijs van de woning.

Daarnaast heeft de bank altijd het recht tot een contrataxatie, als ze denken dat er iets niet klopt.

Dus nee, een slim taxatierapport bestaat niet.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:14

Hoi Berdien, bedankt voor je antwoord. Ik ga mijn collega nog eens aan de tand voelen als hij er in januari weer is :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:45

Uberhaupt krijg je geen bouwdepot voor t verven van een huis toch?

Wij konden een bouwdepot aanvragen als we (aantoonbare) energiebesparende middelen gingen gebruiken (bijv hr++ glas) en de hoogte van het bouwdepot is afhankelijk van de taxatiewaarde na verbouwing (als we tenminste de hele verbouwing gefincierd willen hebben).
We kunnen uit het bouwdepot ook alleen de zaken van de verbouwing betalen en niet stiekem een nieuwe keuken plaatsen ipv een uitbouw 8)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:03

Volgens mij hadden mijn ouders bijvoorbeeld wel een bouwdepot voor het schilderen van hun nieuwe huis hoor :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:27

Vroeger ging dat makkelijker, tegenwoordig moet je een prijsopgave of offerte mee sturen voor het bouwdepot. Schilderwerk kan daarin wel mee genomen worden maar een nieuwe eettafel bv niet.

Overigens gaat de bank uit van het laagste bedrag. Wat je besteed (aankoop + verbouw kosten) of waarop het huis is getaxeerd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:20

Ik bedoelde bij een bestaande huis de bestaande muren oververven. Zo had ik het gelezen.
Verven bij de aanbouw (=nieuw) doelde ik idd niet op. Zal bij een nieuwbouw woning ook weer anders zijn.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:52

Wij hebben voor het bouwdepot geen offertes hoeven meesturen, maar hadden zelf vooraf (deels met offertes) een overzicht gemaakt van het bedrag. Uiteindelijk hebben we bij de hypotheekaanvraag dit heel globaal ingevuld met de hypotheekadviseur.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:00

Ik bedoelde ook de bestaande buitenmuren, geen nieuwbouw :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:35

dondeyne schreef:
Wij hebben voor het bouwdepot geen offertes hoeven meesturen, maar hadden zelf vooraf (deels met offertes) een overzicht gemaakt van het bedrag. Uiteindelijk hebben we bij de hypotheekaanvraag dit heel globaal ingevuld met de hypotheekadviseur.

Het verschilt per geldverstrekker. De ene wil een offerte, een ander zelfs een getekende offerte en bij die van ons was alleen maar een bouwplan nodig. In dat bouwplan omschrijf je globaal waar je het aan uit gaat geven.
Wij moesten wel een offerte toevoegen waar uit blijkt dat we energiebesparende middelen gingen gebruiken (wat weer nodig was voor die 106%).

@eulogy: oh dan weet ik t ook niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:40

Wij moesten wel een offerte aanleveren. Ging trouwens om een klein bedrag
2250 voor een vaste trap naar zolder omdat we dat direct wilden, de rest sparen we wel voor
(Een bestaande aanbouw slopen en er een goede voor terug zetten, badkamer verhuizen en 2de toilet en dakkapellen om de zolder goed bruikbaar te maken als kamer.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:36

Wij gaan beneden de vloer en keuken vervangen, de trap wordt vervangen en boven worden de scheidingsmuren anders geplaatst en komen twee dakkappellen :) Het huis was instapklaar dus alleen de dakkapellen waren echt waardevermeerderend, maar doordat taxatie wat ruim viel konden we gelukkig groot deel mee financieren!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:10

Zoals ik al zei prijsopgave of offerte, het gaat erom dat je naar de bank toe globaal moet kunnen aangeven waar dat bouwdepot voor gebruikt gaat worden. Bij ons staat er ook o.a. schilderwerk in, hebben een bestaande woning gekocht wel is waar niet instapklaar :P

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:21

Al een tijdje mee aan het lezen hier :)

We hebben een huis op het oog, geboden en het eens geworden over de prijs. Vorige week hebben we een bouwtechnische keuring uit laten voeren waar drie dingen uit kwamen. Kans op houtworm in de schuur en vermoedelijke asbestplaatjes op zolder, de makelaar heeft dit met de verkoper opgenomen en deze twee punten gaat de verkoper na laten kijken. Het derde puntje is dat er in flinke scheur in de buitenmuur zit en hierbij in het rapport staat dat de kans bestaat dat dit een verzakking betreft. Volgens de verkoper zit de scheur er al heel erg lang en de makelaar geeft ook aan niet te verwachten dat dit een verzakking betreft. Nu mogen we het laten onderzoeken, op onze kosten (eigenlijk een beetje hetzelfde als een paard kopen; keuren kosten koper)

Is dit reëel? Hoor veel verschillende meningen :?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:31

Wat voor huis is het(ook qua leeftijd? )

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:41

Het is een 2 onder 1 kap woning uit 1952 met 2 woonlagen en een zolder. Gelegen op zandgrond.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:48

Aargg Smiley wat k#%^*. Mijn zus heeft een woning die ook scheuren had. Het advies om te laten onderzoeken hebben zij overheen gelezen in t rapport. Inmiddels zakken de voor en achterkant van t huis, scheuren in de muren, vloer die breekt en gaat t zo'n 25.000 kosten om te repareren.
Zij hebben hun huis in de verkoop gezet, maar hebben zelf een aannemer laten komen (meerdere) en die een offerte uit laten brengen (1e offerte is vaak gratis).
Dus ik zou er absoluut met een aannemer (die je vertrouwt) langs gaan om een offerte op te laten maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:51

Wij hebben zoiets uit 57 ;)

Weet je wat het is, er is idd een kans dat het een verzakking is , kan ook prima zijn dan ie er heul heul lang zit en niks.meer doet.
Maar er is ook een kans dat het iets actiefs is en dan zul je moeten laten onderheien(holle buispalen er onder laten plaatsen, is even een kostenpostje) de enige manier om hier uitsluitsel over te krijgen is idd een onderzoek.

Kosten van holle buispalen moet je zo op 25000 euro rekenen trouwens(als er verder geen issues zijn qua toegankelijkheid etc en het huis verder nog prima is )

Weet trouwens even niet meer wat dergelijk onderZoek kost(wij hebben een woning bekeken welke ook verzak issues had en hebben er toen naar gekeken wat de kosten waren)

Maar goed, is de vp er naar dat evt plaatsen van die palen uit kan of zou de prijs voldoende dalen als na onderzoek blijkt dat die palen nodoig zijn.
Het is een risico wat je zult moeten inschatten of onderzoeken.
Een aannemer heb je niet direct nodig, eerst moet je weten of het verzakt en of dit actief is of niet.
Daarna idd uitzoeken wat reparatie kost als dit nodig is, maar ook niet iedere aannemer zal bestaande panden kunnen onderheien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:00

@sonja: ben zelf wel benieuwd wie kan onderzoeken of t actief is. Dacht dat bij mn zus de aannemer dat had gedaan.

@smiley: eventueel kan een klein buurtonderzoek ook niet gek zijn. Bij mn zus woont de hele straat op veen, dus daar moest de fundering aan bepaalde eisen voldoen omdat je anders last kreeg van verzakkingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:36

Er zijn aannemers die dat wel kunnen, maar das echt niet standaard :n
Onze bouwkundige wist nog wel adresjes al hadden we het door willen zetten , maar bij het ene huis was onderzoek echt niet nodig om te zien dat het serieus slecht was en het andere huis had nog wat andere issues waardoor we het hebben gelaten voor wat het was.

De tip buurt onderzoek is wel een goeie trouwens. Gewoon in de straat rondkijken em evt aanbellen ... veel mensen willen je echt wel te woord staan

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:48

Smiley, wat vervelend! Hoe is de vraagprijs relatief? Ik zou niet afgaan op het woord van bewoners en makelaar, maar zou ook weinig zin hebben om bij voorbaat al zoveel kosten te maken voor een huis.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:08

Mag ik meekletsen hier? Ik lees al eventjes mee om te leren en ervaringen te lezen.

Ik moet mijn relatie verbreken wegens te groot verschil levensinvulling (kinderwens). Zit net boven de sociale huurgrrns dus moet particulier huren of kopen. Huren vind ik erg duur, voordeel is natuurlijk dat je niet zo vast zit.
Ik wil mooi dichtbij mijn vaste baan gaan werken (nu 80km woonwerk).
Ga donderdag bij een huisje kijken die ik stiekem al lang leuk vind, maar vind het ook wel een beetje eng.

Nou, ik lees graag mee en heb nog niet zoveel verstand van hypo's. Ben nog niet om hypo advies geweest, dat wil ik wel snel doen. Ik wil graag niet bovenin mn max zitten, wil van het leven genieten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:14

Welkom forumster, wat vervelend dat je relatie voorbij is. En wat een spannende tijd waar je nu in rolt.
Heb je online al eens een berekening gedaan? Persoonlijk vond ik het online bij de hypotheker goed. Die zat bij zowel ons als anderen vrij dichtbij de waarheid en geeft geloof ik ook een aardige indruk van de maandlasten.

Irritant dat je net boven de huurgrens zit zeg. Hopelijk kan je een leuke koopwoning vinden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:00

Als je online een aantal calculators invult(hypotheker, rabo, abn, etc) dan krijg je wel een goed beeld van wat je kunt lenen.
Zou dan ook gelijk eens een calculator invullen die berekend welke maandlasten er bij een X bedrag horen.
Verder idd rot van je relatie forumster, hopelijk snel weer alles op de rit :(:)

Wij hebben trouwens indertijd bij twee banken, een tussenpersoon orienterende gesprekken gehad , hypotheker zijn we geweest toen we begonnen met zoeken maar die vonden we nogal duur. De tussenpersoon die we uiteindelijk gekozen hebben was ook duurder dan direct bij de bank maar wel heel goede service en minder duur dan de hypotheker.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:18

Goedemorgen, nog de beste wensen allemaal!

Wij hebben het de laatste tijd erg druk met bezichtigingen
in ons appartement, maar helaas nog geen koper.

Vandaag weer 1, weer poetsen en hemel en aarde bewegen om
oppas voor mijn naaktkat te vinden :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:47

Succes bloembloem. Weet je ook wat de reden is waarom mensen afhaken?