[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:40

Over makelaars gesproken.. Had er van de week één aan de telefoon die van mij echt never nooit een huis zal mogen verkopen.

Ik had een bezichtiging aangevraagd en na bijna een week belde hij uiteindelijk. Hij was op vakantie dus wilde de afspraak over het nieuwe jaar heen tillen, dat vond ik in eerste instantie prima tot hij zei dat het dan de tweede week van februari ging worden.

Heb vriendelijk bedankt, maar bedacht mezelf gelijk dat je als verkoper niet gelukkig hoeft te zijn met zo'n makelaar.

Maar zo heb ik ook een verkoper gehad die tot 3 keer toe een bezichtiging afzei om de meest vreemde redenen. Uiteindelijk heb ik tegen de makelaar gezegd dat ik geen bezichtiging meer wilde omdat het niet over kwam alsof men wou verkopen. De makelaar gaf mij gelijk en had de eigenaresse er ook al meerdere malen op aangesproken.

Het verbaast me soms want ik heb voor elke bezichtiging gezorgd dat deze door kon gaan want ik wilde verkopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:44

@Jotoma
Vandaar het laatste zinnetje ;)

Voor ons was het totaal onzinnig, ik heb een bouwkundige ingehuurt die een paar huizen voor ons bekeken heeft zonder rapport rn aangepast tarief daardoor en het gekochte huis hebben we een rapport over laten maken , ook voor ons eigen onderhoudsplan.
De rest heb ik zelf geregeld.

Voor technische/constructie zaken heb ik geen vertrouwen in makelaars(verschillende makelaars specifieke dingen gebraagd bij diverse woningen, nog nooit een zinnig antwoord gehad . Wij zagen meer en wisten meer dan de makelaars en wij zijn echt heen professionals :n )
En de papiermolen is voor mij prima zelf te regelen.

Maar dat varieert gewoon . Uiteindelijk zijn een aantal keuzes heel persoonlijk en situatie afhankelijk.

Edit: @ Nanne, je komt idd hele aparte dingen tegen....

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:18

Laatste tijd alleen wat meegelezen, maar niet gereageerd. Druk geweest met verkoop en koop woning.

Interessante discussies over de hoogte van de hypotheek. Wij zitten redelijk hoog op 2 salarissen, maar dat heeft te maken met de restschuld van de vorige woning. Die lossen we in 10 jaar volledig af. Daarna dalen we dus fors in lasten. We hadden nog de keus om een deel aflossingsvrij te kiezen voor de hypotheek, maar bewust gekozen om volledig af te lossen zodat we over 30 jaar niet alsnog met een schuld zitten. Ik heb veel zitten rekenen om te zien of het allemaal haalbaar is. We kunnen nog leuk leven nadat de vaste betaald zijn. We hoeven zeker niet krap te zitten.

Wij hebben net voor kerst akkoord gekregen op de hypotheek en verkoop huidige woning is ook officieel! Nu dus al druk aan t inpakken. 22 februari krijgen we de sleutel :)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:46

Ik blijf juist heel graag meelezen en af en toe posten in dit topic, juist al die verschillende verhalen en situaties bij mensen maken dat ik dit zo'n leuk topic vindt!
Ook aan de informatieve stukjes en het met elkaar meedenken heb ik veel.

Wij zitten hier nog steeds in spanning, onze bieder (ik hoop binnenkort te kunnen zeggen koper) heeft komende week een afspraak bij de hypotheker, hopelijk kunnen ze het allemaal rondkrijgen en tekenen ze voor oudjaar nog het koopcontract, dat lijkt mij wel een toffe afsluiter van het jaar :D

En dan in het nieuwe jaar maar flink gaan bezichtigen en hopen dat we niet te lang zonder huis komen te zitten :+
Vind het onderhandelstukje nog wel spannend hoor, we hebben in ieder geval een huis gezien wat ons erg aanspreekt en sinds mei te koop staat, daar moet nog wel wat af te krijgen zijn denk ik, zit nu wat boven de NHG grens en we willen toch wel graag met NHG kopen.
Maar vind het alles bij elkaar wel spannend hoor dat hele huis verkoop en koop gedoe :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:42

@sonja: wij hebben altijd gehuurd en mijn man is wel handig, maar zijn vakgebied is woonbegeleiding en die van mij marketing. Dus qua huizenkennis zijn we wel snel te overtreffen ;) en net als in het paardenwereldje komt er een hoop bedrog bij kijken helaas.

@ekmic: congrats! Wij krijgen drie dagen voor jullie ook de sleutel en zijn ook al lekker rustig aan aan t inpakken.

@bjarni: zitten ze pas voor t eerst bij een adviseur? Lijkt me echt irritant. Als kopers eerst gaan kijken en bieden, terwijl ze nog niet weten of ze het kunnen/willen betalen. Hebben jullie ondehandelingen bij verkoop en de nieuwe koop zelf gedaan?
Nhg wordt vanaf juli volgend jaar weer lager, maar dat ben je vast voor. Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:27

Jotoma, wij hebben ook altijd gehuurd hoor :j
Vriendlief is wel redelijk technisch onderlegd. Dat scheelt (hij is ook heel kritisch in zijn kijken)
En ik heb ook een vrij goed oog voor details en ik ben gek op oude huizen waardoor ik er veel bekeken heb , maar ook veel info bekijk over problemen met oude huizen opzoek (iets wat ik al jaren doe trouwens,
ik ben gek op oude muik :+ )
Dat scheelt... en controlefreak zijn helpt ook mee :')
En als ik ergens in geinterreseerd ben dan duik ik er vrij ver in...(op het dwangmatige af _O- )

De verkoopmakelaar van ons huis was ook echt niet blij met me, hij kwam namelijk nergens mee weg :+
Onze bouwkundige heeft daar ook wel pret om gehad trouwens(die kende hem

Maar goed... van de makelaars die ik tegen ben gekomen tijdens het huizen kijken (afgelopen zoektocht en de gelukkig mislukte zoektocht met mijn ex jaren geleden) warem er 2 van de heleboel wel tof, de rest veelal van die gladde verkopers , snelle jongens of lompe horken... dus echt een hoge pet op van makelaars heb ik sowieso niet(in die twee zoektochten zijn er toch minstens 10 de revue gepasseerd)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:56

Jaa, dat zal ook een verschil zijn, wij wilden een huis die niet ouder is dan 10 jaar. Dus daar mankeert sowieso vrij weinig aan over t algemeen.
Hier ook een control freak en een uitpluizenaar, maar na die aanrijding is dat voorlopig niet mogelijk. Dus fijn om uit te kunnen besteden!
En deel je mening vwb makelaar verder wel, wij zijn er 2 tegen gekomen wat goed voelde. Verder allemaal maar gladde en rare lui.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:58

Ik heb eigenlijk geen idee of dit hun eerste gesprek is bij de hypotheker, hoop het niet zodat ze snel stappen kunnen zetten :o
We hebben bij de verkoop wel een makelaar, maar hoefden niet te onderhandelen want ze hebben de vraagprijs geboden.
We hebben zelf nog niet gekocht, ben er ook nog niet helemaal over uit of we daar een aankoopmakelaar bij gaan inschakelen of niet.

Lijkt me heerlijk om te weten wanneer je de sleutel krijgt en kunt gaan verhuizen! Kan niet zo heel goed tegen die onzekerheid van het niet weten of en wanneer het allemaal gaat gebeuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:03

Onzekerheid en wachten... vreselijk idd :=
Maar ook al is het een eerste gesprek , dan kan het nog vlot gaan hoor. (Hoewel ze hopelijk wel al weten wat er mogelijk is, )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:14

Nanne.. Hoe graag wil je dit huis bezichtigen..? Zoek anders het telefoonnummer op gooi een briefje in de bus met je ervaring wb de makelaar en dat je het huis anders wel zonder makelaar wil zien... Tweede week van februari... En die mensen maar afvragen waarom t niet verkocht wordt... Bizar..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:42

Dat is idd ook nog een optie, verkopende partij hoeft niet eens op de hoogte te zijn van de capriolen van de makelaar.
Wie weet willen ze zelf heel wat sneller van hun huis af als dat de makelaar voor ogen heeft :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:45

Heb dat soort dingen inderdaad al vaker gehoord. :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:51

Ja, met zo'n verkopende makelaar hebben wij ook te maken gehad. Verschrikkelijk. Als ik die ooit in t donker tegen kom {:)-:(
Daardoor zijn wij na twee weken bieden een huis kwijt geraakt. Achteraf alleen maar beter, anders hadden we het nieuwe, betere en mooiere huis nooit gevonden die nu aan ons verkocht wordt :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:14

Makelaars, brr praat me er niet van. Eerste huis hebben we zonder verkocht. Tweede en derde geen aankoop makelaar gehad. Wel met verkopende te maken gehad. Nieuwbouw huis was een vieze gladde handenwringer met bruine schoenen. De tweede was een aardige dame. Bij verkoop van huis in lelystad hebben we wel een makelaar gehad. Een net startende dame nadat we er aardig wat hebben afgeserveerd. Engerds.

Met hypotheek is mijn situatie wat lastig, budget is krap maar ik wil ver onder maximum blijven. Of ik moet wel tegen een zo perfect huis aanlopen dat ik al mijn reserves erin stop. Dan nog financieel verantwoord over 12 jaar. Dan zouden maandlasten 400 per maand zijn, nog net te doen. Ongeveer huur nivo ook na subsidie. Waar ik op mik is eerste 12 jaar 550 max per maand daarna 175 per maand.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:59

Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad en hadden gelukkig een hele aardige, relatief eerlijke jongemeid als verkoopmakelaar. Wij hadden wel een hele fijne adviseur bij de bank die veel voor ons geregeld heeft.

Wij hebben net onze laatste afspraak bij de bank gehad, dus nu lijkt alles rond :) Nu wachten tot financiering echt rond is en dan aftellen tot maart!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:14

Oké, ik blijf ook, door onze eigen ervaringen vind ik het wel een super boeiend onderwerp. Zelf kan ik het aankooptraject van ons huis immers ook nog steeds niet afronden :n We kunnen er ondertussen een boek over schrijven. In november is gezegd dat de overdracht waarschijnlijk in januari plaatsvindt, maar wij zijn pas tevreden als we de handtekeningen hebben gezet bij de notaris.
Als we ooit nog een ander huis kopen zou ik denk ik ook niet voor een aankoopmakelaar gaan :n Heb ik dit keer ook niet gedaan, voor ons voegt het weinig toe, en na alle negatieve ervaringen die we nu hebben zou ik die persoon alleen maar gaan controleren, dan kun je het maar beter gewoon zelf doen :+

@dondeyne: spannend! Jullie hebben blijkbaar de juiste mensen getroffen, zo zou het altijd moeten zijn :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:23

@wendy: hoe komt het dat het bij jullie zo moeizaam verloopt? Of begrijp ik dat verkeerd? In de koopakte staat vastgelegd op welke datum overdracht etc is. Dus als die eenmaal getekend is, dan is er niets spannend meer toch?

@dondeyne: spannend! Hier ook aan t wachten tot de financiering rond is. Duurt me allemaal veel te lang. Formeel moet het 20-1 akkoord zijn, ik hoop dat het eerder wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:48

De overdracht was gepland op 4 oktober 2014 :+ :')
Een paar dagen hiervoor kwam onze notaris er achter dat er iets niet klopte, het tweede van de in totaal vier percelen bleek nog gedeeltelijk op naam te staan van de overleden echtgenoot van de verkoopster. In het verleden had al eens een boedelscheiding plaatsgevonden ivm de eigen zaak van die echtgenoot, alleen had die notaris destijds een fout gemaakt met dat perceel.

De bank heeft dat niet gezien bij het verstrekken van de hypotheek op het perceel, de verkopend makelaar had het ook moeten zien, maar niet dus. En wij zagen het wel, maar omdat wij het verhaal achter die erfenis niet kenden, is er bij ons ook geen belletje gaan rinkelen (het huis van mijn moeder stond destijds ook nog op naam van mijn vader toen zij het verkocht, maar dat was geen probleem, omdat wij de erfenis aanvaard hadden).

De erfenis was door de verkoopster en haar kinderen verworpen, daarom werd dat ineens een probleem. De notaris die de fout gemaakt heeft, leeft niet meer. Zijn opvolger wilde er geen uitspraken over doen.
Daarna is het geprobeerd via een rechtszaak, die is niet-ontvankelijk verklaard.

Vervolgens was de bank (schuldeiser van de erfenis) zo ver dat zij ook wilden investeren (o.a. doordat wij wel een hypotheek bij hen wilden afsluiten), waarna een advocaat recherche is gaan doen naar de nabestaanden. Er bleken nog veel meer nabestaanden dan gedacht, deze zijn allemaal meerdere keren aangeschreven. Van de meeste geen reactie.
Vervolgens heeft de rechtbank in november een andere notaris als vereffenaar aangesteld. Die moet de zaken rondom de erfenis nu gaan regelen.
Ondertussen wonen wij nu alweer ruim een jaar in het huis (hadden ons vorige huis namelijk keurig verkocht). Maar we kunnen/willen niet investeren in een huis wat nog niet van ons is. Kleine dingetjes hebben we natuurlijk wel gedaan, maar grote zaken die we willen doen, nog niet. Dan heb je het over zaken als asbest dakbeschot verwijderen/dakisolatie aanbrengen, bovenverdieping verbouwen, schuur strippen en houten delen opnieuw opbouwen, nieuwe schuur bouwen, etc.

Ook zijn we inmiddels met onze 4e hypotheekaanvraag bezig, omdat er nu (weer) zicht lijkt op een definitieve oplossing.

Dus ja, ook al is de datum gepland, er kan zeker nog wat mis gaan....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:02

Holy cow, dat is nog al wat! Wat een gedoe!
My gosh, je loopt nu ook nog het risico dat het huis van jullie wordt afgenomen? Of dat niet?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:28

Jee, wat een verhaal! Hopelijk krijgen jullie snel duidelijkheid!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:40

Ik hoop echt dat het dalijk gewoon rond is bij jullie.... wat een verhaal blijft dat zeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:01

Ons 'geluk' is dat een voorlopig koopcontract, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, helemaal niet zo voorlopig is. De verkoper heeft gewoon een leveringsverplichting.
We hebben hen alleen niet in gebreke gesteld, dat hadden we wellicht achteraf gezien beter wel kunnen doen. Maar van een kale kip valt niet te plukken en bovendien wilden we destijds de relatie met de verkoper niet verslechteren.
Ook hadden we ervoor kunnen kiezen om het contract nietig te laten verklaren, maar ook dat hebben we niet gedaan omdat we destijds, op basis van de informatie die we toen hadden, dachten op korte termijn een oplossing te kunnen realiseren.
Ze moeten leveren, alleen de termijn waarop.... dat is het probleem.
Maar ondertussen wonen we hier heerlijk, het heeft echt alles in zich wat we zochten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:29

Voorlopig is voorlopig tot de termijn is verstreken en niemand tegengesparteld heeft...
Daarna is er idd levering en afneem plicht op straffe van boete.
Maar jullie situatie is gewoon nogal uitzonderlijk.
Ik zou trouwens denk ik hetzelfde als jullie gehandeld hebben hoor...
Hier in ieder geval fingers crossed dat het dalijk gewoon eindelijk geregeld is.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:16

Jeetje Wendy, da's nogal een proces!

Nou moet ik zeggen dat ik het kopen van een woning ook nogal een 'gedoe' vind, vergeleken met 15 jaar geleden. Toen leek het als vanzelf te gaan. (Voorlopig koopcontract getekend op 24 nov 1998, stukken bij de notaris getekend op 28 december 1998). Maar dat is deze keer toch wel heel anders.

Ik heb vooral last van "te strakke deadlines" en "te lange doorlooptijden". Eigelijk zou op 4 januari de overdracht plaatsvinden, maar die is uitgesteld. (Op verzoek van de verkopers, ze hebben nog geen andere woning). Ik heb zelf overigens pas sinds de 22e december al mijn dingen rond. Tegenvaller was de taxateur: ik heb het voor elkaar gekregen om de aller-aller-traagste taxateur van heel Nederland in te schakelen -O- Daarentegen heb ik wel héél veel medewerking gekregen van andere partijen: van de bank, de verzekering, het ziekenhuis. _/-\o_ Maar als er in die keten ook maar IETS was misgegaan, dan had ik de datum 4 januari niet gehaald. Ik heb de afgelopen 3 maanden mijn nieuwe woning al minstens 6x in gedachten in brand gestoken, bah!

Ik vernam overigens van mijn notaris dat tegenwoordig met grote regelmaat de transportdatums niet gehaald worden. Dat verbaast me - gezien mijn eigen ervaring - helemaal niet.

In a nutshell:
4 sept 2015: bod gedaan op een woning
10 sept 2015: woning van binnen bekeken (ik had 'm wel al van buiten gezien)
22 sept 2015: bod geaccepteerd door de bank van de verkopers (ik was de 2e bieder, de eerste partij kreeg de financiering niet rond)
29 sept 2015: ontvangst voorlopig koopcontract
9 okt 2015: tekenen voorlopig koopcontract
10 okt 2015: taxatie woning
27 okt 2015: hypotheek adviesgesprek bij de bank
11 nov 2015: vervallen ontbindende voorwaarden (krappe periode: van tevoren wel orienterende gesprekken gehad, financiering ging lukken :) )
13 nov 2015: zelf 10% van de waarborgsom gestort op derdenrekening van de notaris (via de bank een waarborg regelen lukte niet tijdig)
20 nov 2015: hypotheek offerte ontvangen
27 nov 2015: gewijzigde ORV (ik wilde bij nader inzien 45K verzekeren ipv 13K)
28 nov 2015: gezondheidsverklaring ingevuld, meer gegevens zijn nodig van mijn gynaecoloog
4 dec 2015: gewijzigde hypotheekofferte (vanwege hogere ORV moest er een nieuw rapport/offerte worden opgemaakt)
7 dec 2015: met spoed ingelast bezoek aan gynaecoloog voor uitstrijkje, want verzekering wil nieuwste uitslagen zien
8 dec 2015: contact met adviseuse van de bank: ORV doorlooptijd gaat misschien te lang worden ivm feestdagen. Transportdatum staat op 4 januari 2016... Adviseuse wijst op de mogelijkheid tot verpanding van mijn bestaande ORV (afgesloten toen ik mijn andere woning 15 jaar geleden kocht), zodat NHG nog steeds mogelijk is en het hypotheekplan niet hoeft te worden herschreven (doorlooptijd ca 7 dagen, maar de feestdagen naderen).
17 dec 2015: uitslag ziekenhuis, gynaecoloog faxt vragenlijst naar verzekeraar
21 dec 2015: ORV verzekering 45K is goedgekeurd in een spoedprocedure
22 dec 2015: verpandingsakte oude ORV wordt ongedaan gemaakt, hypotheekstukken worden verstuurd naar de notaris

Pfffffff... nou kan ik ontstressen! Ik ben ook alweer voorzichtig in de weer met het maken van schetsen voor De Grote Verbouwing. Maar daar heb ik nog tijd voor: eerst mijn huidige woning verkopen, en dan de verbouwing zelf bij elkaar gaan sparen.

Anyway, voor degenen die nog contracten moeten tekenen: houdt rekening met lange(re) doorlooptijden (dan je gewend bent van vroeger). :D Zeker als je de bank nodig hebt voor het storten van een waarborgsom. En ook als je een ORV moet afsluiten en je de vragenlijst niet alleen met "OK / nee" kunt invullen ;)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:51

Ik zag op de vorige pagina's iets voorbij komen met maximaal 103% (en vanaf 2016 102%) lenen. De rest zou eigen geld moeten zijn.

Maar hoe kan dat nou? Ik kan 106% lenen, en hoef nauwelijks eigen geld in te leggen. Een paar honderd euro, meer niet. Ik heb momenteel 9.900 euro op de derdenrekening van de notaris staat (als waarborg), maar die krijg ik volledig teruggestort. Ik gebruik dat namelijk niet voor de financiering.

Dit is de situatie:
    - Vraagprijs / koopprijs: 99.000
    - Taxatie: 105.000 (even een fictieve waarde)

Voor de NHG kan ik maximaal 106% van het laagste bedrag (van koopprijs of taxatiewaarde) lenen, dus 1,06 x 99.000 = 104.940
Voor de hypotheek mag ik maximaal 103% van de taxatiewaarde lenen, dus 1,03 x 105.000 = 108.150

Ik leen dus 106% van de koopprijs (ik heb het toch echt allemaal zwart op wit).

Voor de experts: dit zou dus betekenen dat mensen evengoed meer dan 102% kunnen lenen in 2016?
Of veranderen er in 2016 nog meer regels tov van 2015?

--------------

Nu zijn er ongetwijfeld ook situaties te bedenken waarbij er toch minder financiering kan worden losgepeuterd van de hypotheekverstrekker... Ik hoorde van een collega - die nu ook een huis aan het kopen is in het wat duurdere segment zonder NHG - dat er nog wel nog wat te regelen is met een 'slim' taxatierapport.

Hij vertelde het volgende:
De taxatiewaarde van je huis kan uit 2 bedragen kan bestaan: het getaxeerde bedrag zoals het huis er nu bij ligt en het getaxeerde bedrag na verbouwing.
Voor de financiering nemen diverse hypotheekaanbieders het bedrag NA verbouwing mee. De aankoopprijs wordt dan genegeerd, want als je gaat verbouwen, dan wordt je huis meer waard. Ik ga hier uit van de situatie dat de taxatiewaarde na verbouwing hoger is dan de koopprijs van de woning.

Nu even heel hypothetisch: als jouw verbouwing bestaat uit 'het verbeteren van het interieur van de woning door het aanbrengen van witte latex op alle plafonds en muren', dan zal het bedrag voor verbouwing en na verbouwing niet zoveel verschillen. Echter, voor financiering wordt dan wel het taxatiebedrag na verbouwing' gehanteerd, en niet de koopprijs van de woning.

Voor de experts: herkennen jullie dit?

NB: huizen kunnen niet zomaar sky-high worden getaxeerd. Tegenwoordig worden de taxatie rapporten die worden gemaakt voor het verkrijgen van een financiering getoetst door het NWWI. Er zit altijd wel een beetje bandbreedte, maar taxateurs kunnen dus niet zomaar losgaan met mooie taxatiewaarden. Ze worden gecheckt ;)