Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:31

_Jody_ schreef:
:wave: Lees al een tijdje met plezier mee in dit behulpzame topic.

Ben vorig jaar verhuisd naar een huis met tuin, waar helaas weinig aan gedaan was :

Dit word nu stukje bij beetje opgeknapt en vroeg mij af of jullie schaduwplanten weten die mooi hoog worden en ook nog leuk om te zien zijn, om deze verschrikkelijk slecht afgewerkte muur te camoufleren :x :x :x

[ [url=m/3KJnua.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb aan de zijkant aan het huis een klimhortensia staan. Doet t perfect

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:12

Ik heb mijn blauwe regen destijds klein gekocht bij de intratuin met paar bloemen er in. Geloof voor €20,- ofzo. Staat nu een jaar of 10 in de tuin op een pergola.
Het woekert mega en wij snoeien hem hele jaar door en in najaar nog een grote beurt.
We hebben echt een klein plantje gekocht en na een jaar zat al een kwart van de pergola bedekt, na 2 jaar de helft en met 3 jaar vrijwel dicht.
Stam van ongeveer een cm waar we mee zijn begonnen is ondertussen 20cm dik :))

Onze pergola gaat echter in najaar vervangen worden voor meerdere simpele langs het terras (dat wordt groter). Dus we zullen onz blauwe regen flink moeten mishandelen. Maar ik denk dat hij het vanzelf weer doet.
We hebben zelfs gehad dat gesnoeide takken die achter onze heg werden gegooid (onze composthoop voor groot snoeiafval) aansloeg en in voorjaar bloeide.
Het is echt onkruid.

Wat ook heel mooi kan zijn is Boerenjasmijn. Mijn moeder heeft dat jaren over haar grote houten schommelbank gehad. Bloeit heel weelderig en ruikt geweldig. En heeft langere bloeitijd.
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto’s zijn van 3 jaar terug na flinke extra snoeibeurt in maart. Hij was zo zwaar en dik toen dat hele terras donker was en aan zijkanten overhing.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:17

Oh wow wat super mooi!! :+:
Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat groeien.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:46

Ja het is echt prachtig! Deze heeft in de zomer vaak nog wel verdwaald wat bloemen. Dus is niet helemaal alleen groen. Maar zoals dit is echt 1,5/2weken maar. Maar het is dan zo mooi dat ik hem niet kwijt wil.
Ik zou het daarom alleen dan wel afwisselen met iets wat doorbloeit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:35

Ja dan heb je altijd wat te kijken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:35

Wauw _lautje_ die is mega (mooi) zeg! Heb je ook een foto van hoe hij er nu bij staat na de bloei?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:49

Afbeelding
Hij is nu aardig zwaar. Maar ook heel mooi weelderig groen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:26

Prachtig Lautje, wat een mooie plant.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:45

Heel mooi die blauwe regen! Ik zou graag een magnolia in struikvorm willen. Die heeft natuurlijk ook maar kort bloemen, maar is volgens mij daarna mooi groen?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:38

:wave:

Ik lees al een tijdje mee. Ik heb sinds vorig jaar voor het eerst een tuin, een kleintje maar dat leek me juist wel fijn aangezien we dus ook geen tuinierervaring hadden :+ Qua beplanting en manier waarop hij was aangelegd vonden we de achtertuin niet zo mooi en dus besloten even te laten voor wat het was omdat we uiteindelijk misschien wel alles wilden omgooien. Deze lente begon ik het toch jammer te vinden want we zaten daardoor toch een stuk minder in de tuin. Paar weken geleden was mijn man een lang weekend weg en besloot ik in m'n eentje bijna alles om te gooien: compleet onderschat hoeveel werk dat nog zou zijn en heb mijn impulsiviteit dat weekend dus ook echt vervloekt :') Weekend daarna de andere kant samen met mijn man gedaan en toch wel heel blij met het voorlopige resultaat.

Dit was het eerst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb bijna alles eruit getrokken, bij dat stuk voor de schuur was dat echt een enorme klus :+ Inmiddels is het zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Ridderspoor heeft het even moeilijk gehad met alle regen/wind en de slakken. Slakken lijken nu een beetje onder controle maar ik kijk elke avond nog even of er geen in de buurt zitten. Heb ook erg enthousiast met slakkenkorrels gestrooid zoals je kunt zien :+
Ik vind de schutting links nog wel een beetje een doorn in het oog, maar ik wacht even om te zien of de clematis daar straks nog verandering in brengt en misschien wil ik er ook nog wel wat aan hangen. Schuurmuur hetzelfde verhaal, maar ik heb stille hoop dat de Ridderspoor misschien nog stuk hoger wordt. Zie in elk geval ook veel meer bijen in de tuin nu, dat is al heel leuk!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:01

Mooi hoor! Denk alleen dat je de ridderspoor moet verzetten volgend jaar, die eucalyptus gaat hem verdringen en uit het zicht halen. Nu doet ridderspoor het toch niet goed meerdere jaren op dezelfde plek dus verplaatsen is nog niet zo'n drama.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:14

noviceh schreef:
Heel mooi die blauwe regen! Ik zou graag een magnolia in struikvorm willen. Die heeft natuurlijk ook maar kort bloemen, maar is volgens mij daarna mooi groen?

Ja, heel mooi groen. Maar wordt ook heel groot.

Seringen worden, vind ik, ook mooi groen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:19

_San87_ schreef:
noviceh schreef:

Nou, hier staat al (volgens mij) 25 jaar een magnolia die geen centimeter groeit. Bloeit mooi elk jaar verder, maar gezien z'n standplaats heeft ie ruimte zat en zou ik toch best graag zien dat ie groter werd. Snel ff foto door het raam gemaakt voor het idee, het boompje/struikje in het midden:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:21

veerledec schreef:
_San87_ schreef:

Nou, hier staat al (volgens mij) 25 jaar een magnolia die geen centimeter groeit. Bloeit mooi elk jaar verder, maar gezien z'n standplaats heeft ie ruimte zat en zou ik toch best graag zien dat ie groter werd. Snel ff foto door het raam gemaakt voor het idee, het boompje/struikje in het midden:

[ [url=m/9UuWPS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is die gehandicapt :(:)...

Normaal gezien worden Magnolia's echt heel groot.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:24

Dwergje :+ .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:26

Een speciale soort dan, oid? Ik ken ze niet zo klein :)).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:35

Geen idee, hij stond hier al toen we het huis kochten zeven jaar geleden en ik vermoed dus ook al sinds zeer geruime tijd daarvoor. Snoeien zou niet helpen vertelt google me, dus ik weet verder ook niet of ik nog iets kan doen hieraan.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:16

@Lautje: Wauw die blauwe regen, prachtig!

@Marlies: Moeilijk kiezen hè, zoveel mooie klimmers!

Ik heb bij mijn pergola dan ook best veel staan. Bij 1 paal staat de Clematis Montana Marjorie met een akebia, bij de middelste paal klimroos New Dawn met clematis Comtesse de Buchaud en Clematis John Paul II. De JP II is mijn allereerste clematis en inmiddels alweer zo'n 16 jaar oud o.i.d. Eén keer verhuisd van de achtertuin naar de pergola, hij kon wat meer ruimte gebruiken. Verloren gewaand vorig jaar, maar nu weer in bloei <3 Bij deze paal nu meerdere tinten roze :)

Bij de andere buitenste paal, ik heb er maar 3 helaas, groeit de Clematis Montana Rubens.

Als je niet kan kiezen, je kan gerust meerdere planten neerzetten afhankelijk van de groei etc. :D

Van de week nog wat zomerbloeiers gekocht voor in mijn hangpotten en nog een paar vaste planten. Vandaag komt een vriendin de 'Newbiscus' brengen *\o/* Ze ging er eentje ophalen of ze er ook eentje voor mij mee moest nemen? .... Tja, ja natuurlijk @ plantenverslaafd :P

Gisteren werden mijn nieuwe binnenplantjes bezorgd :D O.a. een variegated string of hearts <3

Verder ook al de eerste dahlia in bloei, echt een snoepje om te zien, foto volgt later wel. En al knoppen in een aantal soorten. Ik durf alleen de grootbloemigen nog niet in de tuin te zetten met al die slakken...

@Eulogy: Leuk zo! Lekker bezig geweest :j

@veerledec: O haha, die magnolia heeft de ruimte wel ja... Hij neemt de tijd :+

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 13:11

Dit is mijn goudenregen die momenteel niet zo gouden is.... ik weet niet hoe lang de boom er staat, wij wonen er dik 10 jaar maar dit is het eerste jaar dat die zo is. Herkennen jullie dit?Afbeelding
Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:27

Ik heb me vandaag redelijk in kunnen houden bij de kweker. Thuis gekomen met:
- Dropplant (little adder)
- Geranium (Mrs Kendall Clark)
- Pioenroos (sorbet)
- Iris (reprise)
- Iris (Blue King)
- Iris (Summer sky)
- Iris (Not Quite White)
- Dropplant (Blue fortune)
- Gaura lindheimeri (Snowbird)

Schade €40. Het scheelt dat ik me in het kunnen houden bij de rozen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:23

Dat valt zeker heel erg mee!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:07

IwanLuver schreef:
Dit is mijn goudenregen die momenteel niet zo gouden is.... ik weet niet hoe lang de boom er staat, wij wonen er dik 10 jaar maar dit is het eerste jaar dat die zo is. Herkennen jullie dit?[ [url=m/s9OVov.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1OafF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen buren die geklaagd hebben? Mijn ouders hadden een gouden regen. Iedereen vond hem prachtig, zeker als de buitenlamp aan was. De buurman op de hoek ergerde zich aan de boom. Er zaten 5 huizen tussen. Toen wij weg waren heeft iemand iets over de schutting gegooid, precies bij de boom. Het stonk vreselijk en hij was een paar maanden later dood. Die boom zag er net zo uit als op jouw foto’s

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:19

gr_roos schreef:
IwanLuver schreef:
Dit is mijn goudenregen die momenteel niet zo gouden is.... ik weet niet hoe lang de boom er staat, wij wonen er dik 10 jaar maar dit is het eerste jaar dat die zo is. Herkennen jullie dit?[ [url=m/s9OVov.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1OafF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen buren die geklaagd hebben? Mijn ouders hadden een gouden regen. Iedereen vond hem prachtig, zeker als de buitenlamp aan was. De buurman op de hoek ergerde zich aan de boom. Er zaten 5 huizen tussen. Toen wij weg waren heeft iemand iets over de schutting gegooid, precies bij de boom. Het stonk vreselijk en hij was een paar maanden later dood. Die boom zag er net zo uit als op jouw foto’s

Ach jeetje wat een verhaal, sommige mensen :x !
Nee, dit is bij ons zeker weten niet het geval.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:07

Iwanluver; mijn ouders hebben ook meerdere bomen met wat slechte takken dit jaar, misschien door de vele regen een schimmel oid?

Ik kom net thuis en had echt even een blij momentje toen ik in de tuin stapte. Alles is zo hard aan het groeien! Moet wel weer nodig uitgebloeide bloemen verwijderen maar wil het even delen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 05:32

Wat een prachtig kleurrijke tuin <3