Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:06

black_kelpie schreef:
Janine1990 schreef:
Die is tof! Kende ik helemaal nog niet!

Ik heb er 3 :+ Echt één van mijn favoriete planten, ik snap niet waarom ze niet populairder zijn. Ze zijn wat duurder omdat ze niet heel hard groeien, maar omdat ze zo sterk zijn ben je uiteindelijk goedkoper uit dan met de zoveelste dramathea. Mooie grote groene bladeren, wat wil je nog meer :D

Sowieso HE-LE-MAAL klaar met dramathea's...

Hier in het dorp wonen mensen, met twee dramatheas voor het raam op het zuidoosten... Je hebt vanaf zonsopgang tot een uur of 12 (en in de zomer tot 15!) licht op je dramaqueens... Nou ik wens ze er veel succes mee _O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:42

Ik heb dat ook wel eens gedacht, bleken verdomd goeie neppers _O-

Janine1990

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:56

Hmmm... suspicious... ik ga dit ff in de gaten houden. Ze staan er net een week of 2 geloof ik :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:43

Hier heb ik enkel een dramathea als ik van huis ben _O-
Afbeelding
Ik was laatst 6 dagen weg en van te voren had deze water gekregen in z’n bol. Op de 5e dag kreeg ik een appje wat m’n vriend met deze plant moest.
Inmiddels staat ie weer mooi overeind, laat ik het er maar op houden dat m’n vriend niet zo goed de signalen herkent van een dorstige Thea _O-

Hij gaat overigens nog steeds elke dag even mooi open en dicht als 2,5 jaar geleden <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:51

Zou zo'n bol een goed idee zijn voor mn calathea? Ik stond er vandaag nog bij te kijken (ze verkopen ze blijkbaar ook bij de action) maar heb hem (nog) niet meegenomen.

Wel heb ik mn eerste fout al gemaakt kwam ik achter. Met goede bedoelingen besproeid met de plantenspuit....met leidingwater. Das dus niet goed, dus ik zal hem morgen gaan vullen met regenwater.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:57

Ik heb bij veel van m’n grotere planten die bollen omdat het water dan geleidelijker wordt gegeven en zodat er in de warmere periodes minder kans is op o.a. rouwvliegjes. Ik ben er blij mee!

En sproeien met leidingwater gebeurt hier gewoon.. en al m’n planten zijn al zeker 2-3 jaar happy :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:35

Janine1990 schreef:
Sowieso HE-LE-MAAL klaar met dramathea's...

Hier in het dorp wonen mensen, met twee dramatheas voor het raam op het zuidoosten... Je hebt vanaf zonsopgang tot een uur of 12 (en in de zomer tot 15!) licht op je dramaqueens... Nou ik wens ze er veel succes mee _O-

Hahaha ja dat zie ik ook wel eens idd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:57

Gaaf filmpje Tammy! <3
Hij ziet er echt goed uit!

Ik heb zo'n bol in m'n calathea, werkte idd best goed! Ik krijg de luchtvochtigheid in huis gewoon niet goed, dus altijd droge randen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:03

Ik ga ook maar zo'n bol halen. Al mn andere planten hoeven niet zo vaak water, dus dan gaat dat niet mis.

Hielp sproeien ook niet Janine?

Sproeien deed ik ook met leidingwater, maar calathea schijnt er miet tegen te kunnen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:09

Waar kan Calathea wel tegen :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:18

Dramtheas zijn leuk!

Mijn lancifolia doet t echt al heel lang goed.
Elke avond mooi zijn bladeren weer recht omhoog.
En in de ochtend, waaien ze weer mooi uit. Nu denk al zo'n 2 jaar?
Best knap hahaha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 08:21

Dit jaar vier ik mijn jubileum op het werk en ik mag een mooie, grote plant uitzoeken *\o/*! Normaal krijgen we een palm, maar daar heb ik 1. niks mee en 2. die is zo groot dat ie eigenlijk alleen buiten mooi kan staan en dat overleeft ie dan weer niet in de winter :').

Dus ik heb met m'n werkgever gebabbeld en ik mag een andere plant uitzoeken. Maar, welke? Ik neig nu richting een Ficus elastica soort of een Ficus lyrata.

Beide gaan vooral de hoogte in (niet zo zeer de breedte), dat spreekt me erg aan. Maar misschien hebben jullie nog een mooie soort waar ik niet aan heb gedacht? De plant moet geschikt zijn voor een plek met heel veel indirect licht (plek op het zuiden, maar gefilterd licht ivm UV-werend glas en inbetweens voor het raam).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:38

black_kelpie schreef:
Ik gooi hem er maar weer een keer in, Aspidistra eliator. Kan eigenijk overal, behalve in de volle zon. Hier staat ie midden in de kamer, meter of 5 van een raam.

Niet laten verdrogen, dat trekken ze niet, verder een ijzersterke plant. Vandaar ook 1 van de bijnamen: cast iron plant :j

Ik heb hem ook in de woonkamer en heel blij mee. Veel mensen vinden hem saai denk
Ik. De variant (ben even de naam kwijt) met witte punten wil ik nog graag scoren, maar is vrijwel niet te krijgen.

Weer gevonden, de ’Asahi’, lang niet meer naar gezocht, nu maar weer eens kijken

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:39

@Janine1990: Haha, zijn vast van die mensen die kamerplanten kopen als een soort van bos bloemen... Als ze niet meer mooi zijn weer een nieuwe set...

Ik kwam pasgeleden de Calathea Fusion White tegen, hier had iemand er ook eentje bij de Hornbach gekocht las ik, een kleintje. Maar die vind ik dus wel erg mooi... Maar ja, waar neer te zetten (katten...) giftig zijn ze dan weer niet, dat scheelt. Ik weet wel een mooi plekje ook qua licht wel ok denk ik, maar ja, die katten dan... En dus dat leidingwater... Ik heb die rescue Calathea :D Die krijgt tot nu toe braaf regenwater. Nog te vroeg om te zeggen of het nog wat gaat worden weer... We gaan het zien...

Vorige week 4 nieuwe plantjes gekocht voor op de slaapkamer :) De plank boven het bed had ik in mijn vakantie eindelijk eens opgeruimd en schoongemaakt en nou vond ik dat ik die dan dus wel op mag leuken met een paar plantjes. Mijn eerste Sanseveria gekocht, de Fernwood. Want luchtzuiverend en maakt 's nachts het meeste zuurstof aan. Die met dikke bladeren vind ik echt niet mooi, maar deze met rond blad is wel leuk. Hij heeft gezelschap van twee mini peperomia's, de Caperata Rosso en een Caperata Milano, die laatste daar heb ik ook al een kleintje van beneden. Ik vind het blad zo mooi van kleur. Ze hadden ook nog wel een mini die ik nog niet heb, maar daarvan vond ik het blad niet mooi. Verder als 3e mini (3 voor 5 euro) een cactusje gekocht voor op de warme, droge plek in de IKEA kas.

Mijn Hoya Heusckeliana Variegata doet het nog steeds goed *\o/* Ik zag bij het water geven zelfs nieuwe blaadjes! En die zijn héél schattig klein en roze. Ook de stekken in water doen het goed, maken al worteltjes aan en eentje heeft dus ook twee nieuwe blaadjes. <3

@Tammy: Jouw Calathea ziet er goed uit! Nou ja, op die ene foto even zielig hangblad, maar wel blad zonder bruin. Mooi dat filmpje!

Eindelijk ook mijn Hoya Serpens stekjes vanuit water in een potje gezet, hopelijk gaan de stekjes een mooi plantje vormen samen. Hij kan ook heel mooi bloeien heb ik gezien, maar geduld... Eerst lekker groeien.

Mijn Hoya Argentea Princess stek krijgt ook steeds meer wortel, hopelijk kan ik die gauw overzetten in een potje <3 De Tradescantia metgezel gaat wel harder haha, die heb ik al overgepot met wat andere stekken voor een vriendin.

Afbeelding
Worteltjes

Afbeelding
De nieuwe blaadjes van de Heuschkeliana variegata

Afbeelding
Hoya Argentea Princess met Tradescantia Pink Paradise

Afbeelding
Sanseviera Fernwood

Afbeelding
Hoya Serpens

En nu gauw aan het werk :D
Laatst bijgewerkt door Dagmar80 op 28-01-25 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:44

Hoya's zijn helaas geen snelle groeiers, voor zover ik weet :=.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:48

Nee klopt! Ik heb zelf pas mijn eerste Hoya's vanaf vorig voorjaar dus nog niet zoveel ervaring met Hoya's. De Carnosa's gaan sneller, dat zie ik wel aan mijn 'Flamingo', maar de Argentea is dan weer een hele traag groeiende Carnosa schijnt... Maar ja, ik heb wel geduld :D Mag ook wel, want al mijn Hoya's zijn kleine exemplaren/stekken. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:59

Ik heb die White Fusion :j
Staat nu wel lekker voor het raam _O- Moet straks maar eens naar een ander plekkie :P Zou perfect op m'n slaapkamer kunnen, maar of die vochtig genoeg wordt, betwijfel ik...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:17

Wat leuk al die babyplantjes! Ik ben nu ook met mijn allereerste stek-poging bezig.

Ik heb mijn crassula wat gesnoeid (had nog iets meer gemoeten kreeg ik te horen maar dat durfde ik nog niet) en de topjes staan nu op (regen)water sinds zondag.
Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe lijkt mn calathea nog tevreden. Ik heb haar al 1x omgedraaid en sproei dagelijks de bladeren met wat regenwater. Ze klaagt nog niet :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:22

Mooie stekjes, Muronia! Hopelijk slaan ze aan!

_San87_ schreef:
Hoya's zijn helaas geen snelle groeiers, voor zover ik weet :=.
Dat verschilt heel sterk per variant en hoe de omstandigheden zijn.

Wat gaaf dat je een argentea hebt, Dagmar! Die was tot voor kort vrij onbetaalbaar.
Super dat je heuschkeliana var het zo goed doet, bij mij is ie tot twee keer toe doodgegaan.
Mijn serpens doet het een stuk beter sinds ik die in een glazen pot met deksel op het noorden heb staan. Heeft vorig jaar zelfs gebloeid.

Op dit moment bloeit m’n Hoya curtisii, echt een cadeautje, die bloempjes zijn zo bijzonder. <3
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 04:02

Ohh wat schattig Puera.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:44

Afbeelding
<3

Alle planten die nu nog uitvallen worden vervangen door sanseveria's. Wordt zo blij van die plantjes. Zeuren niet, en zijn zo schattig :+
Zou nog graag zo'n cylindrica willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:48

Oh die heb ik ook, zo leuk <3.

Ik heb ook een Whalefin, die vind ik echt geweldig <3.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:10

denisesilver schreef:
[ Afbeelding ]
<3

Alle planten die nu nog uitvallen worden vervangen door sanseveria's. Wordt zo blij van die plantjes. Zeuren niet, en zijn zo schattig :+
Zou nog graag zo'n cylindrica willen.

Waar woon je Denise?
Als dat bij mij in de regio is dan heb ik er wel eentje voor je!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:31

@Muronia: Leuk! Erg leuk om stekjes te maken vind ik en gratis meer plantjes :D En ook leuk om weg te geven of te ruilen.

@Janine1990: In de winter is volgens mij elk raam wel goed, maar als er straks weer meer en fellere zon is dan wordt dat anders.

Regelmatig even sprayen?

@Puera: Goedkoop zijn de Argentea's nog steeds niet, maar niet meer zo duur als eerst. Een wat grotere plant kost zo meer dan 300 euro... Vandaar dat ik een stekkie heb met 2 blaadjes :+

De Heuschkeliana vind ik 1 van de mooiste Hoya's, ik heb er eentje al om zeep geholpen en blij dat mijn tweede het nu goed doet :) De Heusckeliana variegata is ook best prijzig geweest, maar inmiddels kun je ze goed betaalbaar krijgen. Ik zie al verschil met afgelopen voorjaar in de prijzen.

O leuk zeg bloei in je Serpens! Wat voor deksel zit er op die glazen pot? Ik heb zelf nog een leuke ruime glazenpot waar ik nog een plantje (of meerdere) in wil, maar die heeft nog geen deksel. Ik hoop ergens een kurk te vinden in de juiste maat/of op maat te kunnen maken.

De Hoya Curtisii heb ik ook. Leuk plantje met schattig klein blad. Spontaan meebesteld bij andere wishlist plantjes toen ik nog niet zoveel Hoya's had. Erg leuk zeg die bloemetjes <3 Hopelijk gaat die van mij wat groeien vanaf het voorjaar, tot nu toe doet hij weinig, maar vooralsnog leeft hij nog haha! Hoor best vaak dat mensen het een moeilijke Hoya vinden. Ik heb hem zelf in een pot zonder afwatering... Ga ik nog wel aanpassen, maar voorlopig voorzichtig blijven met water geven.

@denisesilver: Die is ook wel cute. Maar niet per se fan van sanseveria's, behalve nu dan van mijn Fernwood haha. Maar een Micado zou ook kunnen, in ieder geval iets met rond blad. Grof, breed blad vind ik niet mooi. Ze zijn in ieder geval wel makkelijk ja. Ga er vanuit dat die van mij het ook prima blijft doen. Cylindrica/Micado Fernwood (punk). Ook weer veel namen die doorelkaar gebruikt worden geloof ik. Ik heb er eentje met het blad wat springerig, die wordt dan ergens anders weer Fernwood Punk genoemd en die met recht, statig blad Mikado/Cylindrica.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:54

Hier komt nooit van m'n leven een sanseveria in huis te staan. Ik vind weinig lelijker dan dat :') En datzelfde geldt voor orchideeën.