Het is op zich niet heel ingewikkeld, maar ik type op m'n mobiel en iets met Kerst en familie

Ah, op die manie Jotoma. Omdat je zei 'de bank' dacht ik dat je alle banken bedoelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
x_spekkie_x schreef:Fijn dat er hier kenners zitten die meedenken![]()
Ik denk toch dat ik niet zo heel veel risico loop met kopen ten opzichte van huren als je een hypotheek van rond de 100.000-140.000 euro neemt? Ja, het risico dat je met een koophuis blijft zitten terwijl je een huurhuis kan opzeggen en bij familie of vrienden in kan wonen. Maar verder qua maandlasten zit je met huren ook zeker op 400 euro kale huur (zelfs met huurtoeslag) en dat zit je met zo'n kleine hypotheek ook...
Trouwens, welke extra kosten komen er allemaal bij kijken als je een koophuis hebt ipv een huurhuis? Niet de aanschafkosten, maar de kosten als je er al woont. Dit kan ik tot nu toe vinden:
-OZB (percentage van rond de 0,15 procent van de WOZ waarde)
-verhoogde waterschapslasten (eigenaarsdeel)
-opstalverzekering
-eigenwoningforfait
-onderhoudskosten (1% van woningprijs per jaar)
En van het eigenwoningforfait snap ik niet zoveelHet wordt met de jaarlijkse belastingaangifte meegerekend, maar je kunt daar weer betaalde rente van aftrekken ofzo. Wordt dit bij een hypotheekadviseur meegenomen in de berekening van bruto naar netto maandlasten?
Hinke schreef:Iedereen heel veel succes met de verkoop/koop! Ik ga jullie weer verlaten hier, ik mis een beetje de concrete nuttige tips en ervaringen. Ik ga de komende tijd even zoeken op eigen huis en dit forum: http://www.hypotheken-forum.nl/viewforu ... ec76082ba6 (Link zodat anderen hier die meer info willen er wellicht ook even kunnen kijken)
Sonja_vR schreef:Ik moet trouwens eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik, toen wij heel actief aan het zoeken waren etc ik uiteindelijk op heel veel verschillende (online) plekken info heb gehaald
Maar VEH vond ik nou noet echt boeiend
Uiteindelijk kwamen ze op me over als een sponsor clubje... wij weten het allemaal dus word lid huur onze mensen en affiliates in en spek onze bankrekening.
elders vond ik de overige informatie ook en op een fijnere manier gebracht. (Waaronder hier in dit topic trouwens)
Net zoiets als het advies aankoopmakelaar, die is gek... makelaars hebben geen diepgaande kennis van conssructie issues , dus als er iets is moet ik de makelaar gaan betalen om een bouwkundige te gaan inhuren, dat kan ik zelf ook...
Onderhandelen was ook een eitje(en dat voor iemand met telefoonissues)
Voor eventuele papierissues is altijd wel iemand te vinden(lang leve de bouwkundige in ons geval) maar het meeste in de contracten is echt ontzettend standaard.
En de hypotheek... zoveel mensen, zoveel wensen
Wat we bespaard hebben op voor ons onzinnige zaken als een aankoop makelaar etc
Hebben we uitgegeven aan een hypotheekadviseur die net even dat stapje extra deed voor ons.
Maar uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf prettig voelt bij de situatie en de mensen die je wel of niet inhuurt.