[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:17

Ja, dit wordt meegenomen.

Het is op zich niet heel ingewikkeld, maar ik type op m'n mobiel en iets met Kerst en familie :D Kom er later op terug!

Ah, op die manie Jotoma. Omdat je zei 'de bank' dacht ik dat je alle banken bedoelde :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:10

Voorbereiding en veel navraag doen bij meerdere adviseurs is aan te raden. Elke adviseur komt met zijn eigen uitleg en berekeningen. Dat blijkt hier wel weer.

O ja en bij info vragen aan makelaars. Houdt er rekening mee dat ze niet de waarheid vertellen of maar wat verzinnen. Ben voor jan korte naam naar de andere kant van het land gereden voor niks omdat makelaar niet eerlijk is geweest. En nog te laat was ook. Meisje dat er nu tijdelijk woont heeft me korte rondleiding gegeven, maar de afmeting van een ruimte was flink over gelogen. Zou opgemeten zijn maar zij had niemand gezien. Kamer was geen 2 bij 3 maar 1,60 bij 2,5. En de ruim 60 cm hoge drempel naar de tuin hadden ze even niet gemeld. Net als de opstap van keuken naar kamer. Terwijl ze wisten dat het voor een gehandicapte zou zijn. De eikels. {:)-:(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:25

Ik zou ook geen makelaar meenemen als je iets over de echte staat van onderhoud wil weten of over issues die een huis heeft.
Makelaars weten naar mijn ervaring vooral iets over verkopen en de regeltjes daar omheen.
Maar verstand van technische zaken
:n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:30

Een goede bouwtechnische keuring, het liefst via eigen huis is het beste om niet voor verrassingen te komen staan, maar ook zij en een aannemer kunnen niet alles zien.

Heel belangrijk trek na of laat dat doen of er astbest in of om de woning aanwezig is. Gaskachels zijn er berucht voor. Vooral de aansluiting naar buiten zit het in, schoorstenen, isolatie materiaal en dakbedekking ook. Laten verwijderen hoeft niet de hoofdprijs te kosten maar bij een volledige sanering ben je al gauw 5000 euro kwijt.

Net als bij oudere woningen de aanwezigheid van beestjes, schimmel enz. Onder de vloer, in het dakbeschot enz, vraag bij bezichtigingen of je alles mag zien. Kruipruimte laten openmaken, dak bekijken. Cv ketel of andere verwarming bekijken ook. Draai desnoods een kraan open en kijk of er warm water uit komt. Neem een boekje mee en schrijf alles per huis op. Dan kun je later thuis alles rustig bekijken nog eens,

Vraag eventueel vooraf de huizen brochure op. Lees deze goed door en check vooraf ook eens op internet of er dingen over de directe omgeving bekend is. Soms best leerzaam

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:46

Nou eerlijk gezegd heb ik eigen huis dus totaal niet hoog zitten... :n
Ze hebben geen flauw benul van WIE ze ergens heen sturen en er lijkt een run te ontstaan op het binnenhalen van opdrachten via eigen huis want daar zit het geld. Iedereen doet het via eigen huis omdat dat zo betrouwbaar en goed moet zijn. Maar ondertussen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:52

Ok mijn ervaringen zijn er wel goed mee. Grondige keuring waarin veel is gevonden ook de niet echt zichtbare dingen. Alleen de laatste keuring was ruim 9 jaar geleden, dat wel. Ze zijn in ieder geval onafhankelijk. Heb helaas ook wel eens gehoord dat een bouwer uit de buurt huis had gekeurd maar vriendjes bleek van verkopers of de makelaar daarvan. Dat is niet grappig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:04

Zo onafhankelijk is Eigen Huis ook niet, het is simpel gezegd gewoon een overkoepelende organisatie met leden. Particuliere leden en zakelijke leden. De particulier komt met een (aan)vraag en hun koppelen iemand uit hun zakelijke leden bestand dan aan die particulier. Kort door de bocht gezegd. Allemaal leuk en prima, maar er is alsnog een reële kans dat je net die ene bouwkundige tegen komt die net toevallig de mensen kent die in het te verkopen huis wonen en vervolgens keurt in het voordeel van verkoper. Tuurlijk kan het allemaal goed gaan hoor en het zal ook vaak zat goed gaan, maar het is niet uitgesloten dat er geen kans is dat.. ;)

En omdat bv. zo'n vereniging als Eigen Huis de laatste jaren zo enorm is gegroeid en heel wat particulieren via Eigen Huis opdrachten aanvragen zie je een run komen op bedrijven die er alles aan doen om via vereniging Eigen Huis te mogen keuren / taxeren / what ever...

Maar goed mijn bescheiden mening. :+
Het is en blijft gewoon lastig allemaal om de juiste mensen te vinden, zeker als je niet 'in die wereld' zit. Daarom vind ik het zo belangrijk om goed rond te vragen, na te vragen en vraag bv. referenties op. De eerlijkste ervaringen krijg je altijd nog via via.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:14

Eigen huis hoeft voor mij ook echt niet :n
Mijn broer heeft ze een keuring laten doen , was een aanfluiting.

zelf hebben we gewoon via internet een bouwkundige opgezocht en contact
Opgenomen , na de eerste babbel een goed gevoel.bij die man en ingehuurd.
hij heeft ons sowieso voor twee rampenplannen behoed en we hebben na aankoop ook nog wat aan hem gehad.

Wil je een keuring laten uitvoeren, laat dit doen door een bouwkundig ingenieur, niet door aannemer of wat dan ook En eigen huis is absoluut geen voorwaarde voor kwaliteit van die keuring :n

Wil je geen keuring maar kijken wat er mogelijk is qua aanpassingen en evt onderhoud + kostenraming. Dan is een aannemer aan te raden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:18

Ik ben ook geen fan van Eigen Huis. Zelfde als met Radar, ze zijn er net wat te goed in om een mening als feit te presenteren, en vooral niet verder te kijken dan hun eigen neus lang is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:25

Ik wilde nog even reageren op het bericht van Neonlight van een paar pagina's terug. Wij hebben ook onze max. geleend, omdat we beide wisten dat we binnen een paar jaar een stuk meer zouden gaan verdienen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:34

Dan ben ik ook benieuwd of jij in de toekomst kan kijken en dit ook gegarandeerde inkomens zijn voor de duur van je hypotheek.
Wij verdienen ook ieder jaar meer, maar ik heb geen glazen bol dat ik kan zien dat dat over 15 of 20 of 25 jaar nog zo is.
Ook daarom lineair gekozen, nu kunnen we dit betalen, en stel dat er een deel inkomen weg valt, over 10 jaar zijn onze maandelijkse kosten een stuk minder. Wij durven er niet van uit te gaan dat ons inkomen zo blijft en netjes jaarlijks stijgt, heb teveel al meegemaakt de afgelopen 20 jaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:07

Wij hebben absoluut geen duur huis, maar voor onze inkomens toen konden we dit maximaal lenen (een normaal rijtjeshuis), onze maandlasten zijn lager dan dat we zouden huren en nouja gegarandeerde inkomens, volgens het CAO blijven we nog wel even stijgen. Beiden een vast contract dus enige zekerheid hadden we wel (al kan een bedrijf natuurlijk altijd failliet gaan, die zekerheid ben je dan idd ook kwijt).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:01

Hier ook vaste contracten, maar in die 19 jaar dat ik een vast contract heb weet ik ook dat dat geen garantie is. Heb al 5 keer serieuze ontslagrondes meegemaakt, en bedrijf is nog echt niet failliet, verre van dat. In die ontslagrondes vlogen er zo enkele honderden uit. En ook bij kleine bedrijven gebeurd dat. Zwager werkte op een bedrijf met tussen de 10 en 15 werknemers, maar stond vorig jaar na 15 jaar met vast contract daar gewerkt te hebben als enige werknemer op straat. Reorganisatie noemen ze dat.

Edit: CAO loonsverhoging is niet altijd evenredig met de inflatie. Dus ook dat is geen zekerheid.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:05

Ik heb bewust gekozen voor annuïteiten. Op het moment van afsluiten zaten wij (en zitten nog steeds) met een huis dat mijn partner destijds met zijn ex had gekocht en hadden we dus 2 huizen. Ik draag de lasten voor mijn huis dus alleen.... daartegenover staat wel dat ik extra aflos. Mijn hypotheek loopt 30 jaar, maar ik wil eigenlijk toch al wel een stuk eerder klaar zijn met aflossen. Idealiter als de kinderen (die we nog niet eens hebben) gaan studeren. Dan kunnen we de centen nl voor de studie(s) gebruiken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:44

x_spekkie_x schreef:
Fijn dat er hier kenners zitten die meedenken :)
Ik denk toch dat ik niet zo heel veel risico loop met kopen ten opzichte van huren als je een hypotheek van rond de 100.000-140.000 euro neemt? Ja, het risico dat je met een koophuis blijft zitten terwijl je een huurhuis kan opzeggen en bij familie of vrienden in kan wonen. Maar verder qua maandlasten zit je met huren ook zeker op 400 euro kale huur (zelfs met huurtoeslag) en dat zit je met zo'n kleine hypotheek ook...

Trouwens, welke extra kosten komen er allemaal bij kijken als je een koophuis hebt ipv een huurhuis? Niet de aanschafkosten, maar de kosten als je er al woont. Dit kan ik tot nu toe vinden:
-OZB (percentage van rond de 0,15 procent van de WOZ waarde)
-verhoogde waterschapslasten (eigenaarsdeel)
-opstalverzekering
-eigenwoningforfait
-onderhoudskosten (1% van woningprijs per jaar)

En van het eigenwoningforfait snap ik niet zoveel :o Het wordt met de jaarlijkse belastingaangifte meegerekend, maar je kunt daar weer betaalde rente van aftrekken ofzo. Wordt dit bij een hypotheekadviseur meegenomen in de berekening van bruto naar netto maandlasten?

Dat zijn wel ong de kosten die er bij komen idd Als je een appartement gaat kopen ipv een huis, moet je ook even kijken hoe het met de vereniging van eigenaren zit; als ze failliet zijn of er niet goed voor staan ga jij dat op je bord krijgen in de vorm van extra bijdrages eens in het jaar bv.
Wbt risico's: ben nog steeds van mening dat met zijn tweeën een huis kopen op een niet maximale hypotheek niet perse minder risico met zich mee draagt dan in je eentje een maximale hypotheek nemen. Wat ik bijv wel eens gezien heb is dat een stel uit elkaar gaat, en dan toch het huis moeten verkopen omdat de hypotheek niet volledig door 1 van de lonen apart gedragen kan worden (ook al is het niet de maximale hypotheek voor beide inkomens samen). Door de dip in de huizenmarkt de afgelopen jaren betekent dat dan dat ze allebei met een restschuld zitten omdat de huizen minder op brachten dan toen ze ze kochten.

@ neonlicht vast contract is idd geen zekerheid, helaas.

@berdien daar ben ik net lid van geworden, eigen huis :) Vind de website iig erg nuttig.

Iedereen heel veel succes met de verkoop/koop! Ik ga jullie weer verlaten hier, ik mis een beetje de concrete nuttige tips en ervaringen. Ik ga de komende tijd even zoeken op eigen huis en dit forum: http://www.hypotheken-forum.nl/viewforu ... ec76082ba6 (Link zodat anderen hier die meer info willen er wellicht ook even kunnen kijken :) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:53

Wat ik me dan afvraag, wat voor tips en ervaringen zoek je ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:11

Hinke schreef:
Iedereen heel veel succes met de verkoop/koop! Ik ga jullie weer verlaten hier, ik mis een beetje de concrete nuttige tips en ervaringen. Ik ga de komende tijd even zoeken op eigen huis en dit forum: http://www.hypotheken-forum.nl/viewforu ... ec76082ba6 (Link zodat anderen hier die meer info willen er wellicht ook even kunnen kijken :) )

-O- het is ook nooit goed he? De een gaat weg omdat de tips en ervaringen te concreet zijn, de ander omdat VEH meer concrete tips en ervaringen heeft?
Misschien wordt het dan ook voor mij tijd om te gaan, het heeft weinig zin om hier tijd in te steken :wave:

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:01

Dat zou heel jammer zijn Wendy, ik kan jouw nuchtere kijk op zaken zeker waarderen!

Ik vraag me ook af wat je dan wel wilt horen Hinke. Genoeg ervaring hier, van ervaren huizenkopers tot de huishypotheekadviseur van Bokt (ondergetekende). Maar desondanks veel succes gewenst! :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:17

Ik zou willen dat ik dit topic ook kon verlaten...
dat ik ons huis had verkocht en een ander huis had gevonden en gekocht *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:08

Wendy, je kan niet iedereen tevreden stellen:)
Dat hou je toch.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:17

Jeetje wat jammer de een na de ander gaat weg.... :\
Ik vraag me dan ook af wat voor tips gewenst zijn, vond juist de laatste pagina's zeer nuttig met een interessante discussie!! :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:27

Ik moet trouwens eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik, toen wij heel actief aan het zoeken waren etc ik uiteindelijk op heel veel verschillende (online) plekken info heb gehaald
Maar VEH vond ik nou niet echt boeiend :n
Uiteindelijk kwamen ze op me over als een sponsor clubje... wij weten het allemaal dus word lid, huur onze mensen en affiliates in en spek onze bankrekening.
elders vond ik de overige informatie ook en op een fijnere manier gebracht. (Waaronder hier in dit topic trouwens)

Net zoiets als het advies aankoopmakelaar, die is gek... makelaars hebben geen diepgaande kennis van consructie issues , dus als er iets is moet ik de makelaar gaan betalen om een bouwkundige in te huren, dat kan ik zelf ook... en dat kost een klap minder.

Onderhandelen was ook een eitje(en dat voor iemand met telefoonissues :+ )
Voor eventuele papierissues is altijd wel iemand te vinden(lang leve de bouwkundige in ons geval) maar het meeste in de contracten is echt ontzettend standaard.

En een taxatie regel voor aankoop is ook een kwestie van even een rondje google welke makelaars in een straal van 20 km rondom het te kopen pand dat doen, een belletje et voila.

En de hypotheek... zoveel mensen, zoveel wensen
Wat we bespaard hebben op voor ons onzinnige zaken als een aankoop makelaar etc
Hebben we uitgegeven aan een hypotheekadviseur die net even dat stapje extra deed voor ons.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf prettig voelt bij de situatie en de mensen die je wel of niet inhuurt.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-12-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:28

Ik vind het ook een prettig topic. Met name omdst je ook evenje stress van je af kan schrijven en bokkers kunnen helpen relativeren. Er zit veel kennis en ervaring op bokt, dus ik blijf ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:32

Ik heb hier idd ook wat frustraties gespuid... over de >censuur< makelaar die ons huis in de verkoop had , over baalmomenten van andere huizen die we bekeken hebben en irritaties naar familie die soms nogam vermoeiend waren rondom de zoektocht...
Luchtte goed op :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:34

Sonja_vR schreef:
Ik moet trouwens eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik, toen wij heel actief aan het zoeken waren etc ik uiteindelijk op heel veel verschillende (online) plekken info heb gehaald
Maar VEH vond ik nou noet echt boeiend :n
Uiteindelijk kwamen ze op me over als een sponsor clubje... wij weten het allemaal dus word lid huur onze mensen en affiliates in en spek onze bankrekening.
elders vond ik de overige informatie ook en op een fijnere manier gebracht. (Waaronder hier in dit topic trouwens)

Net zoiets als het advies aankoopmakelaar, die is gek... makelaars hebben geen diepgaande kennis van conssructie issues , dus als er iets is moet ik de makelaar gaan betalen om een bouwkundige te gaan inhuren, dat kan ik zelf ook...
Onderhandelen was ook een eitje(en dat voor iemand met telefoonissues :+ )
Voor eventuele papierissues is altijd wel iemand te vinden(lang leve de bouwkundige in ons geval) maar het meeste in de contracten is echt ontzettend standaard.

En de hypotheek... zoveel mensen, zoveel wensen
Wat we bespaard hebben op voor ons onzinnige zaken als een aankoop makelaar etc
Hebben we uitgegeven aan een hypotheekadviseur die net even dat stapje extra deed voor ons.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf prettig voelt bij de situatie en de mensen die je wel of niet inhuurt.

Wat grappig wat jij schrijft over een aankoopmakelaar die voor jullie onzinnig is. Ik heb dat totaal andersom ervaren. Maar misschien hebben wij het extra getroffen met de aankoopmakelaar.
Nu zit ik ook thuis met een whiplash waardoor ik me niet kan concentreren en een hele boel informatie niet binnen komt. De makelaar heeft alles uit handen genomen, alles uitgezocht van de drie huizen die we wilden, adviseerde bij de laatste woning wel een bouwkundig rapport, maar de bouwkundige kwam met niets anders dan wat de aankoopmakelaar al had genoemd (de bouwkundige heeft er misschien meer verstand van, maar hij kijkt ook alleen maar naar wat hij kan zién en verder niet). Het onderhandelen, koopaktes etc. Ik ben blij dat ik iemand mee had die er verstand van heeft en dit dagelijks doet. Het is voor ons echt een verrijking en toevoeging geweest, óók qua kennis.
Bij een volgend huis zou ik geen moment twijfelen of met nog één in zee te gaan.