Fun-da deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:49

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:56

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:26

Ik ben even benieuwd aangezien hier ook wel mensen zitten die al eens een (huis met) stuk grond hebben gekocht.
Plekje wat wij nu hebben gekocht is niet bekend of grond vervuild is. Moet je dit dan laten keuren en/of hoe belangrijk is dit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:41

Wij moesten ooit wel bodemonderzoek laten doen.

Ik weet niet meer of dat was vanwege de (her-)bouwplannen of vanwege de wijziging van het bestemmingsplan. Is nl 30 jaar geleden :D
En dat was gewoon agrarische grond, waar nooit slib of wat dan ook aan potentieel vervuilde grond op gestort is oid.

Is er ooit (mogelijk vervuilde) grond aangevoerd dan?
ZO nee, dan zou ik even bij de gemeente informeren of en wanneer een dergelijk onderzoek nodig is.

En zo ja, áls er ooit grond is aangevoerd, even heel goed nadenken of je het risico wilt nemen vóór aankoop. Als je de zooi moet laten saneren ben je failliet. Dan kan je beter een grondonderzoek laten doen en een negatieve uitkomst als koopontbindende voorwaarde opnemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:47

JustMe8484 schreef:
Ik ben even benieuwd aangezien hier ook wel mensen zitten die al eens een (huis met) stuk grond hebben gekocht.
Plekje wat wij nu hebben gekocht is niet bekend of grond vervuild is. Moet je dit dan laten keuren en/of hoe belangrijk is dit?

Ja, schoongrondverklaring aanvragen/laten doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:57

Suzanne F. schreef:

Normaalgesproken vraag je om een schoongrondverklaring voor grond die je (in grote hoeveelheden) laat aanvoeren voor ophogen of whatever. Volgens mij is dit niet de term die je gebruikt als je wilt weten of je op vervuilde grond woont of gaat wonen. Dan laat je een bodemonderzoek doen, waarbij op verschillende plaatsen wordt bemonsterd op bepaalde diepte.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:01

JustMe8484 schreef:

Dat is maar net hoeveel risico je zelf durft te nemen.
Je zou na kunnen gaan of er in het verleden als eens bodemonderzoek gedaan is https://www.bodemloket.nl/kaart

Kosten voor verkennend onderzoek zijn 3 a 4 duizend euro in de btw. Uiteraard beetje afhankelijk van wat ze vinden, hoeveel grond etc.

Kijk ook eens https://www.topotijdreis.nl om te kijken wat er de afgelopen jaren met de grond gebeurd is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:18

Ibbel schreef:
Normaalgesproken vraag je om een schoongrondverklaring voor grond die je (in grote hoeveelheden) laat aanvoeren voor ophogen of whatever. Volgens mij is dit niet de term die je gebruikt als je wilt weten of je op vervuilde grond woont of gaat wonen. Dan laat je een bodemonderzoek doen, waarbij op verschillende plaatsen wordt bemonsterd op bepaalde diepte.

De correcte termen hiervoor zijn verkennend bodemonderzoek en partijkeuring (voor de grond die je laat aanvoeren).

JustMe8484 schreef:

Als je uitbreidingsplannen hebt met aanbouw of bijvoorbeeld plaatsen van een loods of schuur zou ik wel om een verkennend bodemonderzoek vragen. Die moet jij namelijk ook gaan aanleveren bij de gemeente bij je aanvraag omgevingsvergunning. Als er dan geen gekke dingen uitkomen ben je klaar. Anders moet er een nader bodemonderzoek worden uitgevoerd, moet in het slechtste geval de omvang van de verontreiniging in diepte en breedte worden vastgesteld. En als je daar wil bouwen moet er een saneringsplan worden opgesteld, dat moet worden goedgekeurd en daarna moet er nog gesaneerd worden. Als dat aan de orde is dan gaat het al snel in de papieren lopen.
En zeker als er brandstoftanks in de grond zitten of hebben gezeten om een bodemonderzoek vragen. En de saneringscertificaten van de tanks indien dit aan de orde is.

In aanvulling op EllyC. Ik heb dit voorjaar verkennend bodemonderzoek laten uitvoeren op mijn kavel ivm vervangende nieuwbouw. De kosten zijn afhankelijk van hoe groot het stuk is en hoeveel boringen er gedaan (moeten) worden en of er nog asbestanalyses gedaan moeten worden. Het is de moeite waard om meerdere offertes op te vragen. Ik was voor standaard onderzoek, dus zonder asbest, ca. 1700€ kwijt, incl. btw.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:53

Ibbel schreef:
Suzanne F. schreef:

Wat is een schoongrondverklaring? Een “schone grondverklaring” of “schoongrondverklaring” is de veel gebruikte term voor een rapport van een bodemonderzoek, waarin is onderzocht of de bodem van het terrein waarin u geïnteresseerd bent verontreinigd is of niet.

https://inventerra.nl/diensten/schoongrondverklaring

Wordt ook gebruikt als benaming voor bodemonderzoek.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:57

“Plekje wat wij nu gekocht hebben”: je hebt dus echt al definitief gekocht?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:39

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:46

Suzanne F. schreef:
Ibbel schreef:

Wat is een schoongrondverklaring? Een “schone grondverklaring” of “schoongrondverklaring” is de veel gebruikte term voor een rapport van een bodemonderzoek, waarin is onderzocht of de bodem van het terrein waarin u geïnteresseerd bent verontreinigd is of niet.

https://inventerra.nl/diensten/schoongrondverklaring

Wordt ook gebruikt als benaming voor bodemonderzoek.

Niet alles wat op internet staat is correct.

Ik krijg namelijk helemaal geen schone grond verklaring bij een bodemonderzoek maar een verklaring van bodemonderzoek waarin x, y en z aangetroffen is, in hoeveelheid a, b of c en wat daar dan bij hoort aan voorzorgmaatregelen.
Mijn aannemer moet die verklaring kunnen overleggen als hij bezig is en de arbeidsinspectie komt eens praten.

Valt onder de CROW400, mocht je een fatsoenlijke zoekterm willen hebben.
Leesvoer: https://qterra.nl/

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:55

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:01

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:08

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 03:23

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:23

Dat verwoordt je goed Cayenne.
Ik snap wat de bedoeling was, denk ik, maar krijg er een rommelig oerwoud gevoel bij.
Het is het gewoon net niet qua materialen en vormgeving.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:29

Als ze gekozen hadden voor (grof) hout en één soort (ruwe) steen voor de muren was er een beetje een eenheid geweest. Nu zijn zo'n beetje alle binnenmuren van een ander onafgewerkt materiaal en is het een samengeraapt zootje. Zonde. Want op zich is de bouw en de indeling best mooi. Maar om al die grove wanden te gaan stuccen is een klotewerkje.

Oh, en die gemetselde plantenbak is wel heel retro jaren 70 :))

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:33

Ja kreeg beetje centerparcs gevoel bij de plantenbak :D kijk douchen met dat uitzicht en planten bij je tenen, love it. Maar verder vraag ik me af of t praktisch is qua verwarming, geluid en schoon houden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:50

Die plantenbak is idd wel Centerparcs _O-
De kale muren vind ik het ergste. De buitenkant kan ik dan wel weer waarderen!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:53

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:06

ikke schreef:
Deze vind ik dus stevig aan de prijs, als ik zoveel zou willen uitgeven aan een huis, ging ik niet naast een N weg wonen.

...en buitendijks....[/quote]

Dat huis is wel heel succesvol afgeschermd van die N weg. Zien doe je hem nergens en ik ben benieuwd hoe veel die afscherming ook helpt tegen het geluid.
Ik kan dit huis wel waarderen. De muren storen me verbazingwekkend weinig in de rest van het kleuren pallet. Al is die plantenbak inderdaad net dat laatste beetje wat het te erg maakt (en die rode kwal maar ik neem aan dat ze die meenemen)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:11

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:24

Leuk ding ja. Zou hem wel als vakantiewoning willen hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:39