Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:57

Leuke aanwinsten Muronia!
Calatheas zijn echter wel schaduwplanten, wellicht dat je die beter op een andere plek kan zetten ipv in de vensterbank?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:02

Hij staat aan een raam op het noorden, dus zonlicht komt daar niet, alleen daglicht en de cv gebruiken we niet, ik verwarm met airco. Zou dat nog te veel licht zijn?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:53

Muronia schreef:
Hij staat aan een raam op het noorden, dus zonlicht komt daar niet, alleen daglicht en de cv gebruiken we niet, ik verwarm met airco. Zou dat nog te veel licht zijn?

Mijn calathea stond ook voor het raam open het noorden (met de intentie om hem nog op een minder lichte plek te zetten) maar die was binnen no time lelijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:29

Mijn calathea's stonden op een plek met heel weinig licht en dat vonden ze ook niet tof. Stomme dingen zijn het :')

Drama planten.... ik heb ze nu samen met een vingerplant (gratis opgehaald, veel kleinere pot gegeven en flink gesproeid in de douche omde rooklucht eraf te krijgen) en een andere (ben zn naam ff kwijt) vlak naast het raam aan de zuidkant gezet. Hopelijk doen die stomme planten het daar iets beter op

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:42

Ik begin ook nooit meer aan Calatheas. Ander raam (dus niet zuiden) gaan ze dood want gebrek aan licht en bij een raam op het zuiden fikken ze af.. die krengen zijn niet blij te krijgen :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:43

Men noemt ze niet voor niets dramathea's _O-.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:48

Dat belooft wat goeds dus _O- . Nou hij is nu in ieder geval mooi.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:55

Ik heb het ook opgegeven me aan mijn planten 'te binden'. Als er iets dood gaat, koop ik wel weer iets nieuws... Alleen m'n Dieffenbachia Reflector is me enigszins dierbaar...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:06

Nou, ik ga wel huilen als mijn monstera en epipremnum dood gaan, hoor :=.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:29

Ik ben ook zo een die zich zelfs aan een plant hecht _O- . Ik lees me ook helemaal in wat een bepaalde plant nodig heeft qua grond, standplaats, water en voeding. En dan probeer je dat goed te doen, hoor je ervaringen en tips van mensen die heel anders zijn. Dat maakt het niet echt makkelijk voor een beginner :') . Ik had 5 jaar lang 2 planten en daar zijn nu in 2 weken tijd 6 bij gekomen :D . Ik denk dat ik een verslaving erbij heb.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:11

Ik ben heel erg gehecht aan mijn Monstera Deliciosa, omdat ik die al sinds "baby" heb en hij is nu heel groot. Heb hem vorige week verpot (het was echt nodig..) maar heb nu stress dat hij het niet gaat redden. Oh ja, hij moet ook nog een klimstok. Maar dat durf ik ook niet. :')

En mijn Alocasia Zebrina is me ook heel dierbaar, die is inmiddels ook al twee à drie keer zo groot en een van de eerste planten die ik kocht in dit huis. Gelukkig is dat een hele blije plant die bijna niks nodig heeft behalve een flinke plens water 1x per week :=

De andere twee zijn mijn Peperomia Peperomoides en mijn lidcactus. De Peperomia heb ik al twee of drie huizen lang en de lidcactus sowieso al drie huizen, ooit van mijn verloofde gekregen. Pas geleden heeft hij nog bloemetjes gemaakt <3

Mijn Epipremnum is me ook wel dierbaar, die had ik op de salontafel staan toen ik hem kocht en die is inmiddels drie meter lang. :+

Gewoon blij ben ik met mijn Strelitzia Nicolai, dat is gewoon een enorm gave plant. Paste op de eettafel toen ik hem kocht en staat nu op een bijzettafeltje bij mijn Alocasia (mijn urban jungle hoekje, haha) en hij moet over een tijdje op de grond, anders raakt hij het plafond :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:58

Calatheas zijn inderdaad dramaplanten. Net wat hierboven staat, je kan ze bijna niet blij maken. Ja in een lichte badkamer. Maar wie zet daar nou een plant neer? Zon vinden ze niet leuk maar te weinig licht ook niet. Randen van de bladeren worden snel bruin dus veel vocht in de lucht vinden ze leuk. Maar dat vindt mijn huis (ik) niet leuk.

Monstera heeft het ook lastig trouwens bij mijn moeder. Blijft gele bladeren krijgen onderaan, ze heeft alles al uitgeprobeerd. Meer water, minder water etc. Staat bij een raam maar geen direct zonlicht. Ze weet het echt niet meer. Anders neem ik hem wel en knip hem wel af en probeer het wel opnieuw ofzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:59

Check de wortels eens, meestal is er iets van wortelrot bij gele bladeren.

Sowieso zijn planten soms een raadsel. Ik heb mijn Sansevieria cylindrica al drie keer verzopen, maar hij blijft vrolijk doorgroeien :? .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:14

_Karlijn schreef:
Muronia schreef:

Mijn calathea stond ook voor het raam open het noorden (met de intentie om hem nog op een minder lichte plek te zetten) maar die was binnen no time lelijk.

Voorkeur hoeveel licht verschilt best wel tussen Calathea’s, heb ik ervaren. 1 van mijn Calathea’s staat op 2 van raam op het zuiden en krijgt in de zomer eind middag en avond aardig wat zon en die gaat er goed op. Met mijn warscewiczii moet ik dit niet doen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:05

Calathea’s begin ik niet aan, niet de juiste LV ervoor maar ik vind ze ook niet zo mooi.

Op m’n plantenkamer is het zo rond de 18 graden. In de huiskamer is minimaal 17 graden (vloerverwarming) en gemiddeld 21/22 als ie even aangestaan heeft.

Hier groeien een aantal planten lekker door maar anderen leggen het loodje. :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:22

In mijn ervaring zijn de orbifolia en de lancifolia behoorlijk makkelijk, de rest vd calathea's zijn een stuk moeilijker/veeleisender. :+

Dat terzijde, mijn orbi is bezig met de geest te geven.
Komt omdat de zon mijn planten wegbrandt tussen 13u en zonsondergang of (zoals nu) is het te donker voor veel planten.
Moet overal plantenlampen plaatsen denk ik, of gewoon regelmatig nieuwe planten kopen. :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:16

Mijn orbifolias kregen na verloop van tijd altijd bruine randen. Ik kan er niet mee omgaan, calatheas :+ ik heb ze dus ook niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:37

Ik heb mijn ornata verdroogd, express. Ik moet nu alleen bedenken wat ik ter vervanging in die enorme pot ga doen :P Suggesties???

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:49

Als je er veel daglicht hebt zou een strelitzia wel ontzettend tof staan daar denk ik.
Of een Alocasia, Dracaena marginata of Yucca ofzo, iets wat niet erg de breedte in gaat iig.
Mooie cowboycactus ofzo zou wellicht ook goed passen in die hoek.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:53

Ik gooi hem er maar weer een keer in, Aspidistra eliator. Kan eigenijk overal, behalve in de volle zon. Hier staat ie midden in de kamer, meter of 5 van een raam.

Niet laten verdrogen, dat trekken ze niet, verder een ijzersterke plant. Vandaar ook 1 van de bijnamen: cast iron plant :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:54

Het is midden in de kamer, welke op het zuidoosten ligt. Qua licht was het een goede plaats voor een calathea.

Ik ga eens kijken naar een leuke alocasia, ik heb een velvet staan maar die heb ik gestekt verzopen en er komen nu hopelijk twee nieuwe bladeren weer uit. Maar is een kwestie van veel geduld.
De gewone zebrina die ik heb is ook wat zinnig en vind ik niet speciaal genoeg :o

Dracaena's zijn heel tof, alleen vind ik niet helemaal bij de pot passen denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:55

black_kelpie schreef:
Ik gooi hem er maar weer een keer in, Aspidistra eliator. Kan eigenijk overal, behalve in de volle zon. Hier staat ie midden in de kamer, meter of 5 van een raam.

Niet laten verdrogen, dat trekken ze niet, verder een ijzersterke plant. Vandaar ook 1 van de bijnamen: cast iron plant :j

Die is tof! Kende ik helemaal nog niet!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:57

En de Zamioculcas zamiifolia raven?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:59

_San87_ schreef:
En de Zamioculcas zamiifolia raven?

Heel gave plant, maar niet op de plek op de een of andere manier... Al wel een paar keer gezien bij het tuincentrum en ben er erg van gecharmeerd!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:02

Janine1990 schreef:
Die is tof! Kende ik helemaal nog niet!

Ik heb er 3 :+ Echt één van mijn favoriete planten, ik snap niet waarom ze niet populairder zijn. Ze zijn wat duurder omdat ze niet heel hard groeien, maar omdat ze zo sterk zijn ben je uiteindelijk goedkoper uit dan met de zoveelste dramathea. Mooie grote groene bladeren, wat wil je nog meer :D