Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:36

Maar dat scheelt wel he, even elke dag een rondje slakken rapen :P

Ik ben nu sinds woensdag bezig en vind praktisch niks meer!
Ik weet alleen niet zo goed wat ik met de slakken moet. Gooi ze nu in de groene bak, maar ze klimmen in het deksel en tegen de wand, dus vrees dat de meeste met de leging niet er uit vallen...

Hoe dan ook, ik hem nu nog amper aangevreten planten!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:26

Wij zijn ook heftig oorlog aan het voeren tegen de slakken :') afgelopen jaar een groot stuk tuin opnieuw aangeplant dus ik moest toch wel een traantje wegpinken toen ik zag dat veel nieuwe plantjes bij de grond toe afgegeten werden. Vooral salie, zeeuws knoopje en wildemanskruid waren de Sjaak.

Heeft iemand een idee wat er met onze kogeldistels aan de hand is? Het blad krult om en de stengels worden bruin. Ik zie wel hier en daar een luis maar niet veel dus vraag me af of dit door luizen komt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:24

Ik doe de slakken verzuipen in een bak en leeg hem op de composthoop. Niet aardig maar in de kliko doen is niet mogelijk, dan heb ik er tegen de tijd dat hij geleegd wordt wel 400 in zitten, en inderdaad kruipen ze tegen de wanden en deksel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:25

Brrrrrrrr, bedankt voor dat beeld :)).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:03

Ik geef mijn dochters een bakje met wat zout en een ikea TILLÄMPAD tang.
Wedstrijdje wie de meeste slakken kan vinden :D

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:12

Neonlight schreef:
Ik doe de slakken verzuipen in een bak en leeg hem op de composthoop. Niet aardig maar in de kliko doen is niet mogelijk, dan heb ik er tegen de tijd dat hij geleegd wordt wel 400 in zitten, en inderdaad kruipen ze tegen de wanden en deksel.

Deze methode hanteer ik ook inderdaad, al schiet het nog niet heel erg op.. ik raap er elke avond nog steeds een stuk of 40, in alleen de moestuin. De rest van de tuin is geen beginnen aan

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:24

Mri schreef:
Ik geef mijn dochters een bakje met wat zout en een ikea TILLÄMPAD tang.
Wedstrijdje wie de meeste slakken kan vinden :D

Slakken doden met zout is wel effectief, maar niet zo diervriendelijk, en zelfs verboden. Een verzamelwedstrijdje is vast ook leuk zonder zout, of misschien vinden ze het wel interessant om een val met bier te maken. Op deze website staan wat tips: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... g/slakken/

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:57

Ik verzamel er ook rond de 40 iedere avond. Maar kwam van 150 af, dus zie wel verbetering. Zijn ook heel veel kleintjes bij van nog geen cm groot, dus er komen er ook nog genoeg uit het ei.
Ik zoek ook alleen op een paar plekken, hele tuin is hier ook geen doen, hoewel ik het al wel iets heb uitgebreid omdat het er dus wel minder worden.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:24

Ik geloof dat er toch aaltjes zijn tegen naaktslakken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:54

Mandyy schreef:
Wat een prachtige tuin is het geworden!

Vraagje: wat doen jullie tegen luis in een rozenstruik? Ik ben vorig jaar heel druk geweest met eraf spuiten met de tuinslang en besproeien met water met afwasmiddel en heb nu wéér/nog steeds(!) luis. Ik hoop dat er een makkelijkere oplossing is? :=

Beetje laat, lees het nu pas, maar lieveheersbeestjes larves kopen en ophangen bij de roos.
https://www.roodmetzwartestippen.nl/lar ... dluis.html

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:24

Hier laat ik de slakken gewoon zitten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:37

Tegen bladluis: Rozen flink vertroetelen met mest, uitgebloeide bloemen afknippen, en de tuin aantrekkelijk maken voor vogels(o.a. mussen zijn er dol op.). Luizen horen in de kringloop.
Als het teveel zijn, even een straal water erop.

Niet alle slakken eten plantjes op. Ik haal alleen de lichtbruine slakken weg, als er teveel zijn. Die worden niet door andere dieren gegeten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:26

Misschien al eens eerder benoemd, ik ben gek op keramiek in de tuin! Vooral de ‘heksenhoedjes’ die niet alleen gezellig eruit zien maar ook heel nuttig kunnen zijn.

Wie kan mij bij het volgende helpen? We willen graag een mooie bodembedekker op het talud. Deze is gelegen aan een sloot met klei als ondergrond, ligging pal op het zuiden. Gras was niet te maaien, dus vandaar iets anders maar wat? Sedum vind ik drie keer niets, hedera krijg ik er bij mn man niet door en bijvoorbeeld maagdenpalm is niet geschikt. Bij voorkeur een groenblijvende bodembedekker.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 06:42

Dwergmispel? Maakt een dicht tapijt, bloeit wit en krijgt rode besjes

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:37

Klaver?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:46

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:19

Ik weet niet of de roze winterpostelein (bijna) hetzelfde is al winterpostelein... dit ooit in mijn moestuinbak gezaaid en nu zit het door een groot deel van de tuin. Zaait zich enorm uit, gelukkig vinden de kippen het lekker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:26

ja dat denk ik ook wel.
dat heb ik hier met campanula, en dan heb ik de lage blauwe,en die zit door de hele tuin.
maar lijkt wel heel vrolijk met die kleine bloemetjes :j

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:23

Dank voor het meedenken!

Hoewel heel geschikt, maar dwergmispel vind ik zelf enorm oubollig.
Klaver ga ik me in verdiepen , eens kijken of daar geen gras in gaat groeien en of het niet uit waait naar bijvoorbeeld ons grasveld.
Winterpostelein ziet er heel leuk uit, maar lijkt niet geschikt voor de volle zon.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:45

En bijvoorbeeld goudaardbei? Of pachysandra green carpet?
Wij hebben voor de tuinrenovatie stekelnootje in de tuin gehad. Ook een heel leuk plantje wat een dicht tapijt maakt met grappige bloemetjes.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:03

je zou naar de geranium macrorrhizum kunnen kijken, is een half groenblijvende, die zelfs zevenblad kan verdringen, slootkanten is voor onkruid een topplek, heb er zelf ook veel last van. Ben ook zoekende :) . Ik weet alleen niet of ze het op klei goed doen, ze houden van een doorlatende grond. Of kattenkruid heb je ook een bodembedekker van, maar die houdt niet zo goed het onkruid tegen
van die bodembedekkers matten zijn geweldig, kant en klaar met de bodembedekker, leg je het meteen mee dicht, maar is erg kostbaar.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:46

Deze plant is zeker een topper en in verschillende kleuren leverbaar, maar helaas groeit hij zij aan zij met het zevenblad. Ik geniet nu maar van de mooie witte schermen gecombineerd met de roze bloemen van de macrorrhizum. :D

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:53

Ceetje_bokt schreef:
Deze plant is zeker een topper en in verschillende kleuren leverbaar, maar helaas groeit hij zij aan zij met het zevenblad. Ik geniet nu maar van de mooie witte schermen gecombineerd met de roze bloemen van de macrorrhizum. :D

oh echt, ik lees juist dat het bij veel mensen het zevenblad heeft verdrongen, veel over te vinden op internet ook, hm..dacht er juist eentje gevonden te hebben die goed onkruid verdringt, (heb geen last van zevenblad gelukkig).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:15

Ik heb een paar jaar geleden ongeveer 60 ooievaarsbekken gekocht en geplant, omdat ik dat ook had gelezen. Het effect is bij ons nul. Het zijn wel leuke vaste tuinplanten die lang bloeien. ‘Gelukkig’ zijn we ook gezegend met heermoes, brandnetel, wilde braam en vooral pispotten. Die laatste vind ik het ergst.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:38

Dank allemaal, ook voor de minder goede ervaringen! Ik ga bovengenoemden eens opzoeken.