[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:15

Jeetje Liselot, wat een gedoe.

Onze makelaar is vrijdagmorgen langs geweest voor een gesprekje. Ons huis wordt nu anders in de markt gezet, we boden het in eerste instantie als 1 geheel aan, huis plus weiland. Nu bieden we het huis aan met als mogelijkheid om het weiland bij te kopen. Dat geeft een hele andere vraagprijs, dus nu hopen we wat meer reactie te krijgen.
Makelaar had ook gepraat met de makelaar van ons "droomhuis" en we weten nu wat daar de bodemprijs van is. Verder voorbereiden voor de open huizen route.
En duimen draaien dat ons droomhuis niet door iemand weg gekaapt is nu daar de vraagprijs behoorlijk van verlaagd is.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:58

Hoi hoi,

sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar hopelijk weet iemand antwoorden op een aantal vragen die
ik heb. Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon het zo 1,2,3 niet precies vinden. En aangezien ik verschillende
antwoorden krijg op sommige vragen hoop ik dat ik hier meer duidelijkheid krijg :)

* Als je bij de bank gaat praten over welke hypotheek je wilt gaan nemen, kost dat dan geld of leveren ze gratis advies?
* Hoe zit het precies met lenen in onze situatie: Mijn vriend heeft een vast contract, ik doe een werken-leren opleiding en krijg dus ook betaald (helaas geen baan garantie). Kunnen wij dan lenen op allebei onze lonen of alleen op zijn loon dat ze de mijne niet mee willen rekenen omdat ik geen vast contract nog heb?
* Zit er ook nog een verschil in het aantal jaren dat je een vast contract heb? Of krijg je net zo makkelijk (naja moeilijk in deze tijden -O- ) een hypotheek, ongeacht hoelang jij dat vaste contract binnen heb.

En dan nog een vraag wat jullie zouden doen indien de bank ook naar mijn loon kijkt:
* In september ga ik een stuk omhoog met mijn loon, zouden jullie tot dan wachten (dat je meer geld kan lenen) of nu een hypotheek nemen (zodat je zo meteen gewoon extra geld over hou)?

Wij zijn samen al aan het rond kijken op Funda of we wat tegen komen, het begint nu echt wel te kriebelen aangezien wij al bijna 7 jaar samen zijn :)

_Nelleke_

Re: [Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:51

Hoi Joosie, welkom in het topic.

Je kunt de bank telefonisch benaderen. Tot nu toe hebben wij dit steeds gedaan en dit was kosteloos. Ik weet niet of een gesprek vrijblijvend is.

Je vriend heeft een vast contract, dus op zijn salaris zou de hypotheek kunnen. Jij hebt geen vast contract dus jou salaris telt stom gezegd niet mee. Wel zouden eventuele ouders garant kunnen staan zodat jullie samen toch iets meer kunnen lenen dan alleen het geld van zijn salaris.

Ik denk dat de bank in het geval van geen vast contract ook niet kijkt naar eventuele loonstijgingen.

Heb je al via een online generator berekend hoeveel je vriend ongeveer kan lenen? Daar krijg je globaal wel een beeld van. :)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:28

Ik was al bang voor dat antwoord ja, dat mijn loon niet wordt mee gerekend -O-
Maar aangezien sommige die ik ken zeggen van bij mij wel hoor en de ander weer niet wist ik het niet zeker.

Ik heb inderdaad al via internet uitgerekend hoeveel hij alleen zou kunnen lenen, maar dat is nog geen ton dus een huis kopen is dan geen optie :\

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:42

Gewoon je bank bellen, alleen dan heb je duidelijkheid of jou loon wel of niet meegenomen kan worden in de hypotheek. :) Anders levert het misschien later alleen maar teleurstellingen op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:53

De Abn geeft aan tijdelijke contracten enkel een hypotheek van 75% van het bedrag dat je zou kunnen lenen dus dan heb je flink wat eigen geld nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:09

Belle_Boef, maar als het 1 vast contract (vriend)+ een tijdelijk contract is (zijzelf), is er misschien weer iets anders mogelijk. maar wat Nelleke al zegt, je kunt het beste de bank of hypotheekverstrekker kunnen bellen om duidelijkheid te krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:14

met een tijdelijk contract kan je als flexwerker ingeschaald worden op die manier heb ik ook mijn hypotheek gekregen. ze kijken dan naar je gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:21

Wij hebben op dit moment beide geen vast contract. Mijn vriend krijgt eind deze maand wel vast. Beide hebben we een werkgeversverklaring met daarop aangegeven dat de intentie er is om vast te geven. We konden op onze beide lonen volledig lenen, maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:25

ik heb tijdelijk zonder intentie, dus vandaar als flexwerker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:27

Volgens mij heeft hij bij mij wel op lonen van de afgelopen 3 jaar gekeken, maar in 2010 studeerde ik nog, dus had ik een loon van 4000 euro ofzo :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:29

ik had inderdaad de mazzel dat ik precies 3 jaar werk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:34

Ja dat scheelt :D Wij wouden mijn loon sowieso niet maximaal gebruiken en van mijn vriend hebben we het kale loon gebruikt met 50% van de overuren. Maar we blijven ver onder wat we max kunnen lenen. Wil wel een beetje ruimte houden voor leuke dingen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:35

Hoi Joosie!

Er wordt wel gekeken naar het arbeidsverleden van je vriend, maar dat speelt geen beslissende rol in de acceptatie van de hypotheek. Het is meer een adviestechnische kwestie.

Een oriënterend gesprek is over het algemeen kostenloos. Vraag dit wel na vóór je op gesprek gaat! Sinds 1 januari 2013 is er een verbod op provisiekosten en zijn financiële dienstverleners gaan werken met advieskosten. Ik werk bij ING als hypotheekadviseur en bij ons betaal je pas als je echt advies krijgt, een eerste gesprek is en blijft gratis.

Wat betreft je eigen werk, dan wordt vaak het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar meegenomen.

Wil je het echter zeker weten, ga dan eens praten met een aantal banken. Tussenpersonen en het intermediair zoals de Hypotheekshop en de Hypotheker kunnen je er vast ook meer over vertellen, maar nogmaals, vraag goed na wat de kostenstructuur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:37

Berdien, ik had dat toevallig nagekeken bij de Rabobank, daar moet je al flink dokken voor advies.. Zal ff linkje opzoeken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:38

bij de hypotheker en hypotheekvisie is het eerste gesprek ook gratis. Je weet dan in grote lijnen wat je kan krijgen aan hypotheek. Gesprekken zijn bij beide adviseurs vrijblijvend

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:52

Oke dankjewel voor jullie antwoorden!

Helaas zit ik in pas in mijn 1ste jaar (moet nu nog 2 jaar) dus ze kunnen niet 3 jaar terug bij mij kijken. Ik krijg ook geen intentieverklaring, want ze kunnen mij nu nog niet garanderen dat ik daar mag blijven werken. Al heb ik wel redelijk zekerheid dat ik na mijn studie redelijk snel werk kan krijgen, want ik doe de verpleegkundige opleiding daar blijft wel aardig wat werk in.
Maar ik heb wel ergens anders gewerkt 3 jaar met een 0-uren contract, maar dat zal vast niet mee tellen? :P

Mijn vriend heeft nu ongeveer een half jaar pas een vast contract.

Poeh wel duur bij de Rabobank voor een gesprek :Y)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:05

ik denk wel dat je advies moet vertalen als: alles laten regelen bij de instantie en daar je hypo afsluiten. Wij zijn ook bij de rabo langs geweest , gesprekje gehad, dat kostte niks, en als we dan odd met hen in zee gaan en de hypo afsluiten kost het dat bedrag. bij vereniging eigen huis ben je dacht il hetzelfde of nog meer kwijt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:09

0 uren maakt niet uit, alles wat je hebt verdiend in die jaren en opgegeven hebt bij de belasting telt als inkomen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:13

Bij ons werd een berekening gemaakt op het kale loon. Alle overuren werden bij ons buiten beschouwing gelaten. Wij zouden dan net genoeg kunnen lenen voor het huis wat we willen. We zouden +-100 euro meer gaan betalen dan dat we nu aan huur betalen.

WIj moeten inderdaad ook betalen voor ons hypotheek advies als we verder gaan met hun.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:24

Precies, een eerste orienterende gesprek is geen advies en daardoor gratis. Pas als je schriftelijk en reproduceerbaar advies krijgt dan ga je betalen. Dus ook vóór je alles geregeld hebt! Krijg jij advies van een financiële verstrekker maar ga je uiteindelijk niet met ze in zee dan betaal je alsnog de advieskosten. Dát is het verschil met (afsluit)provisie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:48

Nou, de brief die ik vandaag ga verzenden is klaar, nog mensen die hem voor mij even door willen nemen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:42

Als ie nog niet weg is wil ik 'm wel voor je doornemen hoor! :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:32

Brieven zijn onderweg naar de verkopende partij, hun makelaar en mijn notaris. Heb er in gezet dat ze voor 26 maart schriftelijk moeten reageren. Ben heel benieuwd wat ik er van hoor.