We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:11

Bedenk me ineens dat mijn auto deze maand om apk moet. Zal eens gaan kijken waar.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:01

Vetra schreef:
Een fijn en mooi 2024 gewenst allemaal!

Ik kreeg vandaag de rente van mijn Triodos spaarrekening, dat wordt 1x per jaar uitbetaald. Fijn begin van dit nieuwe jaar!

Ik ben benieuwd of jullie ook voornemens hebben qua financiën? Bv bepaald spaarbedrag/uit schulden komen/met budgetten werken/enz.

Ik wil tegen september van dit jaar 60% van mijn savings in ETF's (passief langetermijn beleggen) hebben zitten. Vorig jaar mee begonnen, met maandelijks het bedrag dat ik normaal zou sparen te gaan beleggen - vooral omdat ik meer nog wat eng vond om er meer in te steken. Ik heb mezelf een jaar op die manier gegeven, vanaf dan gaat er wat meer ingelegd worden. Ik wil een buffer spaargeld houden, maar die buffer mag behoorlijk wat kleiner zijn dan wat ie nu is.

Suzanne F. schreef:
Hier zelfs op duizendtallen afgerond. Op honderdtallen mag op zich ook, maar 50 niet hoor. :')

But whyyyy :'). Hier eindigt de spaarrekening op 114,11€, as we speak. Ik volg PSvanLot hier wel in, pay yourself first. Begin van de maand verdeel ik mijn inkomsten: een stuk naar de gezamenlijke rekening voor vaste lasten en boodschappen, 500€ naar mijn lopende rekening voor persoonlijke kosten, en al de rest rechtstreeks naar de spaarrekening (of de beleggingsrekening op dit moment).
Net ook een mooi stukje rente bij gekomen, altijd fijn, geld bij krijgen zonder er iets voor te moeten doen!

Ik kan trouwens bevestigen dat kinderloos zijn de beste manier is om makkelijk te sparen :Y). Wij hebben wel honden, maar die zijn gelukkig best gezond, dus die kosten hoop en al 100€ aan eten per maand, en eens per jaar 50/100€ voor hun vaccinaties.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:15

Nibud zegt dat een kind je in het leven 100.000 euro kost geloof ik. En wij kregen een tweeling..... haha.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:19

PSvanLot schreef:
theadora99 schreef:
Ik doe nu handbal, kostte me een paar nieuwe schoenen en een wedstrijdbroekje. Shirtjes, jas en tas gesponsord. Voordeel daarbij is dat de zaal ook voor korfbal, gym, zaalvoetbal, basketbal etc gebruikt wordt/kan worden.
Stoppen met paarden zou me hier zo’n €5000 per jaar schelen, daar doe ik het niet voor haha.

Ben wel overgestapt van zorgverzekering, ga zo’n €80 minder betalen dus dat is wel lekker!

€80 per maand?

Jep, overgestapt en m’n (best wel ruime) aanvullende verzekering eruit gegooid. Heb het zeer waarschijnlijk niet nodig en zo wel ben ik waarschijnlijk alsnog goedkoper uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:26

Hier eindigt de spaarrekening op 60.47 en de andere op 37.58. Nooit aan geërgerd dat het geen ronde bedragen zijn.
En ik lees dat ik dus al jaren fiks bespaar, wij zijn kinderloos. Zal de hond en de paarden nog even de deur uitschoppen, om nog meer te besparen. :') Heb de hond al gezegd dat ze geen snackje meer krijgt. :))

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:45

Ik wil ook op alle spaarrekeningen ronde bedragen hebben, en heb dat ook. Wel op 100 afgerond. Alleen Bunq niet omdat die wekelijks rente geven, zo irritant.

Ik laat nooit veel staan op mijn lopende rekening. A. Het brengt niets op en B. Ik ben veel te bang voor criminelen via allerlei trucs.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:56

Fitzroy schreef:
Ik wil ook op alle spaarrekeningen ronde bedragen hebben, en heb dat ook. Wel op 100 afgerond. Alleen Bunq niet omdat die wekelijks rente geven, zo irritant.

Ik laat nooit veel staan op mijn lopende rekening. A. Het brengt niets op en B. Ik ben veel te bang voor criminelen via allerlei trucs.

Ik ook. En ook bang voor mezelf dat ik op het verkeerde klik of ergens in trap en heel mijn rekening leeg laat trekken haha

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:38

PSvanLot schreef:
Maar de hockey valt me iedere keer weer tegen qua contributie, stick, kleding, schoenen etc wat ze ieder jaar daarvoor nodig hebben

Maar ze hebben toch niet elk jaar nieuwe kleding en stick nodig?
Mijn oudste doet nu al 3 jaar met een stick en haar kleding. Alleen shirt vervangen. Gelukkig hier zwarte rokjes dus die koop ik gewoon 2e hands op vinted a 5 euro.
De clubsokken hebben ze ook al 3 jaar.
Schoenen koop ik ook via vinted. Vind het zonde om voor die paar x zaal nieuwe schoenen te kopen. Voor jongste een zo goed als nieuw paar voor 5 euro gekocht. Voor de oudste zo goed als nieuwe veldschoenen voor 10 euro.
Trainingsbroeken ook via vinted.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:46

Tieme schreef:
PSvanLot schreef:
Maar de hockey valt me iedere keer weer tegen qua contributie, stick, kleding, schoenen etc wat ze ieder jaar daarvoor nodig hebben

Maar ze hebben toch niet elk jaar nieuwe kleding en stick nodig?
Mijn oudste doet nu al 3 jaar met een stick en haar kleding. Alleen shirt vervangen. Gelukkig hier zwarte rokjes dus die koop ik gewoon 2e hands op vinted a 5 euro.
De clubsokken hebben ze ook al 3 jaar.
Schoenen koop ik ook via vinted. Vind het zonde om voor die paar x zaal nieuwe schoenen te kopen. Voor jongste een zo goed als nieuw paar voor 5 euro gekocht. Voor de oudste zo goed als nieuwe veldschoenen voor 10 euro.
Trainingsbroeken ook via vinted.

Nou ze groeien er hier toch behoorlijk snel uit! Er zijn ieder jaar wel dingen aan vervanging toe.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:47

Maar je zult 2 kinderen hebben die echt actief in de paardensport zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:48

Benzz schreef:

Dat mogen ze hier ook, maar willen ze niet. Dochter zou wel willen rijden, maar die kan goed hockeyen en is een zeer sociaal kind. Die wil ik niet ook nog verplichten uren in de paarden te steken, en half werk, daar heb je niets aan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:52

PSvanLot schreef:
Benzz schreef:

Dat mogen ze hier ook, maar willen ze niet. Dochter zou wel willen rijden, maar die kan goed hockeyen en is een zeer sociaal kind. Die wil ik niet ook nog verplichten uren in de paarden te steken, en half werk, daar heb je niets aan.

Wees blij dat ze dat niet willen :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:04

O nee hoor, ik had het wel leuk gevonden. Maar nu blijf ik zelf maar fanatiek rijden. Misschien dat ze over een jaar of 2 mee op een grote gaat. Dan kunnen we het samen doen en kost het haar minder tijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:09

Zijn er hier nog mensen die de komende periode aan een pantry challenge doen? Dus een x aantal weken/maanden geen boodschappen of met een zeer beperkt budget (denk 5 euro per persoon per week) om te besparen, om door voorraden heen te werken en om te kijken wat je werkelijk opeet en wat je beter gewoon niet meer kan kopen/produceren (de challenge komt uit de gedeeltelijk zelfvoorzienende leven hoek). Zoals dat halve zakje quinoa dat al bijna een jaar achterin de kast staat, of juist die 9 zakken/soorten pasta waar je vanwege twijfel laatst toch nog weer een zakje hebt meegenomen. En natuurlijk die vriezer waar achterin/onderin een groep zakjes is gekomen door eigenlijk nu echt op moeten, maar compleet vergeten waren.

Ik heb als doel minimaal 2 maanden met maximaal 10 euro per 2 weken aan boodschappen, exclusief hondenvoer (de kvv koop ik in de supermarkt). De komende 4 weken bleken vrijwel volledig uit mijn vrieskast te kunnen komen. Ik eet met de lunch ook vaak warm, en exclusief koolhydraten (die komen uit de voorraadkast), kwam ik 7x groenten, 1 pak yoghurt, 2 dozijn eieren en een zak appels tekort. Iedere dag eet ik dan minimaal 1 stuks fruit vers of diepvries, het andere stuk fruit kan ook gedroogd zijn (dus bijvoorbeeld rozijnen of kokosrasp). Maar goed, daarna ga ik verder met mijn vrieskist en alles dat ik verder in de voorraadkast (en overige plaatsen) heb liggen. Waardoor ik verwacht minimaal 3 maanden vooruit te kunnen, maar na 4 weken wil ik eerst het succes even vieren en de stand opmaken wat ik voor de komende ronde kan eten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:13

Nou dat ga ik wel weer proberen, de vriezer leeg en voorraadkast ook opruimen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:26

De vriezer leeg eten zijn wij begin dec mee begonnen en is nu weer netjes bij.

Nu aan de voorraadkast beginnen is geen verkeerd idee. In de zomer was ik eraan begonnen maar na een weekje of zo gestopt.

Hier staat een no buurt januari gepland en een low buy 2024. Het geld wat extra overblijft hierdoor gaat maandelijks naar de rekeningen van de kinderen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:36

Wij hebben ook afgelopen maand de diepvries leeg gegeten en de voorraadkast leeggemaakt.

Maar sowieso heb ik nooit hele grote voorraden, dat vind ik zonde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:47

Ik doe dat sowieso regelmatig, voorraad opmaken en aanvullen met nieuwe. Heb nu wel de vriezers vol, maar sommige dingen is een jaarvoorraad. wat net is aangevuld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:48

Ik ga ook de vriezer leegmaken/leeg eten. Daarna ga ik hem ontdooien en dan kan er weer nieuwe voorraad in.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:50

De beste wensen allemaal!

Ik heb meestal weinig voorraad. Ben alleen en eet niet zoveel, dus dan kijk ik liever waar ik zin in heb. Ik kook wel regelmatig grotere porties om dan weer in te vriezen (wat ik nodig weer moet doen. :') )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:04

tita schreef:
denice schreef:
Zo duur allemaal. Wij hebben er 2 op zwemles en dat kost ons al zo'n 180 euro per MAAND.

Das geen gewone les gok ik
Want wij hebben privé zwemles 4-5 kinderen op privé locatie 45 min 60€ per maand

19 euro per les van 40 min hier, gewoon in een groepje en helaas geen grap :=

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:07

Wat een bizar bedrag voor zwemles, daar moeten ze goed aan verdienen lijkt me.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:09

Ik ben mijn voorraad ook aan het opmaken. Dat doe ik regelmatig, maar nu wat stricter omdat ik over 1,5 week ga verhuizen. En elk pakje, zakje of pot dat leeg is, scheelt weer verhuizen!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:16

Vetra schreef:
Ik ben mijn voorraad ook aan het opmaken. Dat doe ik regelmatig, maar nu wat stricter omdat ik over 1,5 week ga verhuizen. En elk pakje, zakje of pot dat leeg is, scheelt weer verhuizen!

Precies hetzelfde hier! Ik merk wel dat ik echt snel zwicht voor supermarkt aanbiedingen. Ik denk al snel “oeh, nette prijs, inslaan!”. Dat kost me geld maar levert me, denk ik, uiteindelijk ook wel weer geld op aangezien ik het dan niet voor de volle pond betaal.

Ik heb overigens een briefje in m’n keuken hangen met wat ik allemaal op voorraad/in de vriezer heb en schrijf daar meteen recept ideeën bij. Als ik geen zin in boodschappen heb, kijk ik op m’n lijstje en kan ik zo wat maken. Als het op is, streep ik het door.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:18

Een challenge om de voorraad op te maken komen wij ook niet zo ver mee. Ik maak standaard al m’n weekmenu gebaseerd op wat we nog hebben en ligt dus ook weinig voorraad. Meeste voorraad zijn dan ook dingen als grote zakken aardappelen en pakken rijst of houdbare ingrediënten die je in veel gerechten kan gebruiken.