Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:08

Volgensmij lezen jullie niet? Ze zegt 140 m3 per maand gemiddeld niet nu in de zomer.. Dat is natuurlijk in de zomer een beetje en in de winter veel en veel meer.

140 per maand is 1700m3 per jaar. Dat is redelijk fors maar met een ouder of groter huis ben je daar al snel.

Noblesse_

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:15

Nee ik heb het zelf een beetje verkeerd geformuleerd. Ons verbruik is 140m3 per maand. Soms iets er onder, soms iets er boven.
Dit voor elke maand van het jaar. Zowel februari als augustus zitten rond 140

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:20

Noblesse_ schreef:
Nee ik heb het zelf een beetje verkeerd geformuleerd. Ons verbruik is 140m3 per maand. Soms iets er onder, soms iets er boven.

Dan zit het dus in het gebruik van jullie warm water. Dus veel korter en minder vaak douchen... Handen niet wassen met warm water. Elke dag douchen is best wel heel erg veel namelijk. Ook al is het maar paar minuten. Je kan je ook wassen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:21

140 voor augustus is echt heel veel. Wij hebben een groot hoekhuis en wij zitten al sinds juni onder de 20m³ per maand.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:23

Noblesse_ schreef:

Las hem inderdaad verkeerd,140 pm gemiddeld is wel alsnog fors. Heb je een rijtjeshuis of vrijstaand?

Lauw douchen en een keer overlaan en gewoon goed wassen met een washandje zal je denk al een hoop schelen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:25

Spenk schreef:
[
Dan zit het dus in het gebruik van jullie warm water. Dus veel korter en minder vaak douchen... Handen niet wassen met warm water. Elke dag douchen is best wel heel erg veel namelijk. Ook al is het maar paar minuten. Je kan je ook wassen.

Mijn handen was ik mijn hele leven al met koud water, wist echt niet wat ik las hier dat mensen met warm water hun handen wassen. Maar iedere dag niet meer douchen. Echt nog niet misschien!! Ik douche nooit lang, met haren wassen, benen scheren enz is het max 6 minuten ( toevallig laatst even de stopwatch erbij gehad). Maar goed, ik heb de financiele ruimte.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:25

Ik heb reeds gezegd, ik douch maar 4x per week en koud.
Vriend doucht meestal 6x per week, nog geen vijf minuten, warm.

Tuurlijk gebruiken we geen warm water voor handen wassen etc. Voor niks in de zomer. Enkel die korte douche van vriend.

Of elke dag douchen veel is of niet ga ik niet over discussiëren, maar je gaat me niet vertellen dat 140m3 normaal is voor ENKEL die vijf minuten durende douche per dag en verder niks. Ik snap er niks van.

We hebben een gerenoveerde halfopen woning. Wel heel klein.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:26

Ik verbruik nu in de zomer rond de 0,200/0,250 per dag. Dat is een korte douche van ca 5 minuten en eventueel wat koken. Het grootverbruik zit m echt in verwarmen maar dat is dankzij de warme zomer gelukkig nog niet nodig.

Vorig jaarverbruik was 1700, maar ik keek nergens naar dus echt minimaal 15 minuten heet douchen en huis lekker warm op 21,5. In het voorjaar heb ik afgeschaald naar 20,5 vanwege de hogere tarieven.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 02-09-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:26

Dat klopt echt niet? Ik zou het toch eens snel na laten kijken. Want zelfs toen ik hier samen woonde en ex elke dag aan het douchen was, was het hier bij lange na niet zo hoog. En die douchte ook echt niet kort.

Ik snap er bij mij ook even weinig van. Zit even per uur en per dag te kijken naar het verbruik. Ik kan serieus mijn bad niet eens terug vinden qua verbruik? Ja per uur iets heel kleins misschien, maar dat komt overdag ook wel af en toe terwijl ik dan geen warm water pak, kook of iets anders doe. Dat is toch ook raar? Ik had verwacht het bad zeker wel terug te vinden maar misschien zoek ik te hoge cijfers? Sterker nog, gisteren in bad geweest en staat 0m3 en de dag ervoor staat er 1 m3 zonder bad en met de schoonmaakster. Die verbruikt toch veel minder als een bad?

Ik was pas gaan twijfelen over mijn dal tarief van de energie. Ik dacht altijd dat dat om 21 uur begon tot 7 uur en in het weekend de hele dag. Toen zag ik ineens staan dat het pas om 23 uur ingang, dus gestopt met s avonds wassen en dergelijke. Maar nu zat ik contract na te kijken en stond er toch 21 uur. Kleine meevaller.

Maar ik ben benieuwd, wat zien jullie qua gas bij verbruik per uur bij douchen of bad?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-09-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:28

Heb je misschien een circulatiepomp dat je extra veel verbruikt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:30

Noblesse_ schreef:

Tuurlijk gebruiken we geen warm water voor handen wassen etc. Voor niks in de zomer. Enkel die korte douche van vriend.

Of elke dag douchen veel is of niet ga ik niet over discussiëren, maar je gaat me niet vertellen dat 140m3 normaal is voor ENKEL die vijf minuten durende douche per dag en verder niks. Ik snap er niks van.

Is ook echt niet normaal!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:33

Ik heb een hele oude cv ketel, dus kan het sowieso niet zien. Maar ik krijg een nieuwe, dus dan kan ik antwoord geven MWM.

Ik ben in de verste verte een complottheoriedenken, maar die forse winsten die de energiemaatschappijen op het moment maken daar krijg ik echt jeuk van op de verkeerde plekken. Wat voor mens ben je als je aan het hoofd staat van zo'n organisatie.......

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:34

MyWishMax schreef:
Dat klopt echt niet? Ik zou het toch eens snel na laten kijken. Want zelfs toen ik hier samen woonde en ex elke dag aan het douchen was, was het hier bij lange na niet zo hoog. En die douchte ook echt niet kort.

Ik snap er bij mij ook even weinig van. Zit even per uur en per dag te kijken naar het verbruik. Ik kan serieus mijn bad niet eens terug vinden qua verbruik? Ja per uur iets heel kleins misschien, maar dat komt overdag ook wel af en toe terwijl ik dan geen warm water pak, kook of iets anders doe. Dat is toch ook raar? Ik had verwacht het bad zeker wel terug te vinden maar misschien zoek ik te hoge cijfers? Sterker nog, gisteren in bad geweest en staat 0m3 en de dag ervoor staat er 1 m3 zonder bad en met de schoonmaakster. Die verbruikt toch veel minder als een bad?

Ik was pas gaan twijfelen over mijn dal tarief van de energie. Ik dacht altijd dat dat om 21 uur begon tot 7 uur en in het weekend de hele dag. Toen zag ik ineens staan dat het pas om 23 uur ingang, dus gestopt met s avonds wassen en dergelijke. Maar nu zat ik contract na te kijken en stond er toch 21 uur. Kleine meevaller.

Maar ik ben benieuwd, wat zien jullie qua gas bij verbruik per uur bij douchen of bad?

Ik zag op de dagen dat ik douche een verhoging van 1m3 gas (me vriend gaat meestal gelijk na mij douche), denk dat de douche dan circa 20 minuten aanstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:36

Noblesse_ schreef:

Dan verbruik je dus nog wel gas aan andere dingen. Ik zou heel rap uitzoeken waaraan :)

Monteur bij je ketel laten komen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:39

Bij ons is het wel goed herleidbaar, ik douche namelijk ongeveer 1x in de week, en dat is momenteel het enige waar we gas voor gebruiken, dus je ziet precies 1 kuub staan op de douche dagen, de rest staat op 0 haha.
En ja hoor, gewoon wassen met koud water aan de wastafel werkt prima. Ik had altijd best wat last van eczeem en dat is sindsdien ook zo goed als weg, mn huid lijkt er dus ook een stuk blijer mee. Haarwassen deed ik vroeger altijd om de dag, want anders werd het vettig, maar dat ben ik gaan afbouwen, begin was drama, veel vet haar, maar op termijn werd dat steeds beter en mn haar is er inmiddels een stuk gezonder van geworden! Kan nu makkelijk 5 dagen door zonder vet haar, zelf ook blij mee want heb lang dik haar en t nam altijd best wat tijd in beslag. Alleen om er mee te beginnen is lastig, want dan moet je echt even door dat smoezelige gevoel heen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:41

Noblesse_ schreef:

Zelfs met een stortdouche, haal je die 140m3 niet. Geloof dat normaal het gasverbruik voor warmwater gemiddeld 15% is van je totale verbruik. Dus in de zomermaanden zou het veel lager moeten zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:42

Spenk schreef:
Noblesse_ schreef:

Dan verbruik je dus nog wel gas aan andere dingen. Ik zou heel rap uitzoeken waaraan :)

Monteur bij je ketel laten komen.

En anders een controle van je gasmeter aanvragen (dat kan, zijn wel kosten aan verbonden). Hebben wij ook een keer gedaan toen we een onverklaarbaar hoge rekening hadden, en na controle bleek de meter niet goed te zijn (en werd de 2100 Euro die we volgens dat ding hadden verbruikt kwijt gescholden).

K_nolan

Faelynn schreef:
Bij ons is het wel goed herleidbaar, ik douche namelijk ongeveer 1x in de week, en dat is momenteel het enige waar we gas voor gebruiken, dus je ziet precies 1 kuub staan op de douche dagen, de rest staat op 0 haha.
En ja hoor, gewoon wassen met koud water aan de wastafel werkt prima. Ik had altijd best wat last van eczeem en dat is sindsdien ook zo goed als weg, mn huid lijkt er dus ook een stuk blijer mee. Haarwassen deed ik vroeger altijd om de dag, want anders werd het vettig, maar dat ben ik gaan afbouwen, begin was drama, veel vet haar, maar op termijn werd dat steeds beter en mn haar is er inmiddels een stuk gezonder van geworden! Kan nu makkelijk 5 dagen door zonder vet haar, zelf ook blij mee want heb lang dik haar en t nam altijd best wat tijd in beslag. Alleen om er mee te beginnen is lastig, want dan moet je echt even door dat smoezelige gevoel heen.

Precies, mensen deden vroeger niet anders dan zo wassen.

MyWishMax

Ik zie het bad, met 2 minuten met douche haar uitspoelen dus niet terug? Op die dag staat die op 0m3 en per uur komt er iets als 0,0...m3? En andere dagen is er wel 1m3 verbruik zonder douche of bad.

Je zou bijna gaan bijhouden wat je wanneer doet haha. Want dan wil ik weten waarom ik uiteindelijk wel op 14 tot 21 m3 uitkom. Ja, de schoonmaakster pakt warm water 1 dag per week.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:45

Laten jullie de verwarmingsketel niet ieder jaar nakijken en schoonmaken? Onderdelen, van pakking tot slangklemmetjes, rubber slangetjes etc vervangen?

Radiatoren ontluchten en eventueel water bijvullen is ook belangrijk.
Als je de de buizen hoort tikken, moet je ze ontluchten en kijken of de ketel nog genoeg druk heeft. Anders moet je bijvullen.
Dat kun je zelf wel doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:45

K_nolan schreef:

Ze leefden ook in grotten vroeger, doen we ook niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:47

tienus63 schreef:
Laten jullie de verwarmingsketel niet ieder jaar nakijken en schoonmaken? Onderdelen, van pakking tot slangklemmetjes, rubber slangetjes etc vervangen?

Radiatoren ontluchten en eventueel water bijvullen is ook belangrijk.
Als je de de buizen hoort tikken, moet je ze ontluchten en kijken of de ketel nog genoeg druk heeft. Anders moet je bijvullen.
Dat kun je zelf wel doen.

Nee, dat wordt geregeld door de woningbouw en die sturen ze niet ieder jaar. Laatste keer hebben ze ook niet opgeschreven dat ze geweest zijn, er hangt zo'n briefje aan maar ik weet zeker dat ze na die laatste aantekening nog geweest zijn.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:48

Benzz schreef:
K_nolan schreef:

Ik zie het probleem niet helemaal, als wij goed wegkomen met 1x pw met warm water douche is dat toch prima. De rest was ik me met lauw, dan gooi ik even wat warm water in de wasbak met koud en helemaal prima.

Ik ben zelf archeoloog en de tijd dat we nog onszelf gingen wassen met enkel koud is nog niet zo lang geleden hoor...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:50

Benzz schreef:
K_nolan schreef:

Er zijn zeker nu nog (of weer) bewoonde huizen in grotten gebouwd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:51

K_nolan schreef:
Ik zie het probleem niet helemaal, als wij goed wegkomen met 1x pw met warm water douche is dat toch prima. De rest was ik me met lauw, dan gooi ik even wat warm water in de wasbak met koud en helemaal prima.

Ik ben zelf archeoloog en de tijd dat we nog onszelf gingen wassen met enkel koud is nog niet zo lang geleden hoor...

Kijk, daar nuanceer je je bericht al. Je zei in eerste instantie dat je 1 x per week douchte. Dat vind ik echt weinig. Nu zeg je: 1 x per week warm douchen.....en de rest lauw. Dat is al een verschil.

Nu douche ik dagelijks en altijd lauw, maar dat heeft met een hitte allergie te maken. Hier staat de kachel ook standaard in de winter op 18 graden overdag en avond 19 graden. Warme kleding in overvloed. Maar ik besef mij wel dat dat een luxe is dat ik geen koukleum ben.