Novastar rustig Aan want over 20 jaar is mijn man er niet meer en ik misschien ook niet meer.
Kun je ook lekkere jam van maken Sizzle. Ik heb recept als je wil!
Prairy
Geplaatst: 21-11-22 20:44
Qua klimaat zit ik hier op zich ook niet verkeerd, ik heb hier een beetje een micro klimaat, het is hier altijd een paar graden warmer als ergens anders in Nederland, dat is echt te merken. Alleen die zandgrond is niks, compost zou nog kunnen maar het is bij mij vooral mijn hoofd die niet mee wil werken.
Ach ja. Nog 5 jaar en dan ga ik ook met pensioen Doel is op 45 niet meer hoeven werken als ik daar geen zin in heb.
Wij zijn lid van de Herenboeren in onze gemeente, dat is een coöperatie van mensen die een paar hectare grond pachten van de gemeente en een boer inhuren om samen met vrijwilligers het land te bewerken etc. Herenboeren groote heide zitten wij bij.
(Bijna) elke zaterdag kunnen we seizoens groente halen en daar betalen we een vast bedrag per maand voor. Wordt biologisch geteeld en daar zit dus wel eens een beestje of zand in.
Dan kunnen het ook grondslakken zijn. Om die reden laat ik soms een kip los in de kas en/of lage bak. Beste bestrijding tegen ongedierte.
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-22 13:41
Marcella schreef:
Bedoel je niet die kleine grondslakjes. Soort van mini naaktslakken ze kruipen alleen in de grond en worden niet zo heel groot.
Klopt en ik heb een vol emmertje (vd yoghurt) eruit gehaald en verwijderd. Ik wil geen kip, maar we hebben vogels zat, maar die willen alleen de tomaten indertijd, maar die zie ik niet de slakjes opeten, verdulleme van Santen..... MAAR als de mst erover heen komt , dan is dat heel heet voor ze, en dat alten we paar maanden liggen en ik verwacht dat ze daar niet goed tegen kunnen (hoop ik).
Marcella
Geplaatst: 22-11-22 13:57
Niet elke kip eet slakken, maar heb het de mijne geleerd.
JudithO
Geplaatst: 22-11-22 16:28
Marcella schreef:
Hoe, slakjes vangen en die eerst met de hand voeren?
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-22 16:43
JudithO schreef:
Marcella schreef:
Hoe, slakjes vangen en die eerst met de hand voeren?
Gewoon, kip op schoot, snaveltje open doen, slak erin, en snaveltje sluiten aaaah gossie
Marcella
Geplaatst: 22-11-22 17:15
Eerst wat emelt geven en dan ineens een slak. Trappen ze hier in.
Iemand hier misschien een plekje voor één loopeend? We hebben drie mannetjes en één vrouwtje. Tot nu toe ging het goed, maar sinds vandaag vechten de mannetjes elkaar nonstop de tent uit. Zoek dus met spoed een nieuw plekje voor het vrouwtje..
Ik heb ook perziken en amandelen staan, 3 jaar later nog alleen bloesem eraan gehad. Ik ga weer op volgend jaar hopen... Helaas is de amandel altijd super vroeg met de bloesem, kans op nachtvorst.
Wij hebben Robijn staan. Een kruising. Die heeft ook nog geen vruchten gegeven. Maar het is nog een jonge boom. Nu vier jaar, ze staat hier twee jaar en is wel enorm gegroeid. Ik kan de stam niet meer om met duim en wijsvinger. Sterker nog, ik kom denk ik maar halverwege.
Ik heb hier ook Robijn staan inderdaad, 3 stuks, en 2 platte perziken. Eentje is enorm gegroeid afgelopen jaar (staat op een bult teelaarde), de ander is nog steeds klein, die staat op onze normale grond, maar op een verhoging.
Malenka
Geplaatst: 30-11-22 18:08
Wat dat betreft hebben we echt mazzel met de zeeklei en onbeperkte mogelijkheid om paardenmest toe te voegen. Bijna alles groeit ontzettend snel.
De mijne is twee maar echt niet zo dik, in de verste verte niet. Bijzonder om te zien!
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-22 14:47
Je boompje is al een echte boom aan het worden Malenka.
De tuin is bijna leeg. De vorst is weg, het weer mooi en er komt heel erg veel regen aan. Alles wat uitgebloeid is ligt al een tijd te mulchen dus tijd om bij bokkers Lizy en Palousaboy schapenmest te halen. We hebben 2x 1000 kg geladen en het was eerder rijke compost divoorval heel mooi korrelig was met veel wormen erin. Dus blij mee . Hieronder het resultaat van onze noeste arbeid. Morgen gaan we nog meer egaliseren, maar we hebben een fantastische mooie laag erop. Dus in maart/ April beginnen we weer van voren of aan.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 20-12-22 14:52
Ik kan binnenkort ook gaan opstarten. Maar eerst die enorm dikke laag hoog gras zien op te lossen. Ik ben daar nog niet helemaal over uit. Misschien eerst kort strimmen en dan worteldoek erop zodat het alvast wat minder grassig wordt.
Ik weet inmiddels dat ik best zware klei heb. Vruchtbaar, niet te snel droog maar mogelijk ook een beste kluif voor sommige groentes en fruit.