Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:48

dat heb ik ook, e hebben echt elke maand een heel mooi gedrag "over" maar er is bijna elke maand ook wel weer een grote uitgave

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:24

Ik ben na mijn studies direct uit huis gegaan. Financieel haal je zoiets eigenlijk nooit meer in. Maar als het niet gaat is het zo e. Ik ben dus met niets vertrokken. Van mijn eerste loon van 1200 euro betaalde ik mijn appartement, auto en ik spaarde elke maand 250 euro. Dat waren tijden haha. Ik heb keihard geknokt voor betere jobs, en beter loon en dat is eigenlijk best goed gegaan. De laatste tien jaar ook een bedrijfswagen met tankkaart gehad, dat scheelt idd zoveel. En gewoon ook altijd veel meer gewerkt dan de meeste anderen.
Qua erfenis hoef ik nergens op te rekenen. Anderzijds wil ik geen kinderen dus al mijn geld mag op :D dat geeft ook wel vertrouwen.

Wel lekker met die wei. Wij hebben enkel ons eigen huis. Ik zou mijn geld echt beter moeten investeren. Maar ons droomhuis is nu nog wat te duur en ik wil mijn geld niet vastzetten mochten we toch ons droomhuis betaalbaar tegenkomen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:24

Ik ben op mijn 23e alleenwonend geworden omdat papa plots geheel onverwacht overleed toen hij 58 was en net 6 maanden op pensioen. Paar hele zure en dure lessen geleerd, lang enorm veel geld letterlijk "verbrand" door het huurhuis waar ik toen woonde (slechte isolatie, enkele beglazing, overal tochtgaten en kieren, vochtproblemen etc) en dan op korte tijd best wat autopech gehad dus elke keer als ik wat had gespaard kon dat gelijk weer de deur uit -O-
Mijn record was toch wel toen ik aan elektriciteit €3500 moest opleggen op het einde van het jaar, ondanks dat ik maandelijks al fiks voorschot betaalde. Ik werkte fulltime maar hield amper wat over door dat soort fratsen.

Op mijn 32e dan alsnog mijn bachelor behaald, overgestapt naar een job véél dichter bij huis en plots verdiende ik met 20u/week evenveel als met mijn 38u :+ Door de paarden van maart tot september/oktober op de weide te hebben kon ik die maanden sparen voor het pension in de winter + uiteraard gewoon spaarboek vullen.

Ik zou heel graag overgaan naar 30u/week, of dus bijberoep naast mijn huidige job. Dan zit het helemaal lekker en kan ik echt best luxe leven zeg maar.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:30

Ik ben meteen op kamers gegaan en deed een studie met veel contacturen
Werken deed ik op vrijdagavond en zaterdag.
Duo verwacht een bijdrage van je ouders, maar als ze die niet geven moet je het toch zelf oplossen.
Mijn broertje woont nog thuis en heeft heel veel spaargeld :')

Vriend van mij heeft met zijn vriendin een nieuwbouwhuis gekocht 2 jaar terug.
Nu heeft zij gevoelens voor een ander.
De breakup ging heel snel toen zij erachter kwam dat ze 1,5 á 2 ton overwaarde hebben op het huis.
Ze heeft al wat anders gevonden en nu wil ze snel het huis verkopen. Want zonder die overwaarde kan ze het nieuwe huis niet betalen.

Huis zijn ze vast zo kwijt, maar je zit er maar mooi mee als achterblijvende partner.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:43

Nog zo jong varekaj. Heftig en heel verdrietig zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:49

Door gescheiden ouders heb ik geen enkele zomervakantie gewerkt als student. De ene maand was bij papa, hij nam dan 4 weken verlof zonder wedde voor broer en mij. Zou best zonde geweest zijn om die kostbare tijd (we zagen hem verder alleen 1 weekend op 2) dan door te brengen al werkende ipv samen. Mama stond erop dat we tijdens haar verlof 3 weken naar Frankrijk gingen, dan kan je ook niet veel natuurlijk.

Eens ik 16 was heb ik wel zowat ieder weekend en koopzondag en tijdens kortere schoolvakanties in een kleine kledingzaak gewerkt, maar aan €5/u en zelden meer dan 4u/dag gaat dat écht niet snel. Mede omdat ik daar eigen kleding, boeken, paardrijles en uitgaan van diende te betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:51

Ik kon vroeger niet sparen. Tegenwoordig wel.
Al merk ik dat de drempel wel weer hoog ligt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:51

O dat is wel heel akelig idd.
Ik ben op m’n 18e op kamers gegaan. Studie en kamer etc allemaal zelf betaald. Dus toen ik ging samenwonen op m’n 23e had ik net wat geld om wat spulletjes te kopen.
M’n partner toen kon niet sparen dus had ook niks. Wij hebben nogal pech met huizen gehad en 2 keer een huis met onderwaarde verkocht. Vooral het laatste was echt een smak geld.
Toen we uit elkaar gingen heb ik het resterende bedrag voor de helft van m’n ouders geleend en ook binnen een jaar terug betaald.
Tel daarbij flink wat advocaat kosten en kosten om huis op m’n naam te krijgen bij op. O ja en het huis ook nog flink verbouwd want m’n ex deed niet zoveel.
Nu heb ik wel overwaarde, door flink te investeren in het huis en ook af en toe wat af te lossen. Nu gestopt met aflossen omdat ik wil proberen een nieuwbouwhuis te bemachtigen. Word nog een hele klus in m’n eentje, maar door de overwaarde hoop ik dat het zal lukken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:03

Betaal je dan je hypotheek niet af momenteel? Hier in België kun je dat niet kiezen, je lost elke maand een vast bedrag af. Bij ons is dat 1100 euro, dus dat valt wel mee met twee. Hebben we ook bewust voor gekozen.

Ik heb altijd gewerkt als student. Ook gescheiden ouders maar ging niet bij mijn vader slapen en we reisden niet want daar was geen geld voor. Op mijn 14e begonnen op een grote stal in west Vlaanderen. Op zaterdag mesten (20 euro voor 10-12u werk), op zondag meehelpen op concours (40 euro voor 12-14u werk plus eten). Fijne tijden maar zwaar onderbetaald. Dan vakantiejob gedaan bij bellewaerde. Verveelde me dood en betaalde erg slecht. Daarna de horeca in getrokken. Vanaf dan werkte ik bijna elke vrije dag. In de zomer was dat 6 op 7, dagen van 10-15u. De euro was net ingevoerd en we hadden veel Engelse klanten die enorm veel fooi gaven. 50-60 euro fooi op een dag was vrij normaal. En dan nog je loon. Daar heb ik echt goed geld verdiend. Op zaterdag doorheen het jaar werkte ik 8-13 en op zondag beetje wisselend, soms enkel de middag, soms de hele dag. Vaak ging ik ook op donderdag en vrijdag na school. Vooral in de winter was het kalmer. In de zomer was het echt vollebak.
Grootste deel gebruikt voor studies/kleren en in 2005 een mooie maar dure reis naar IJsland gemaakt met een trektocht te paard :) na mijn studies altijd blijven bij werken.
Ik heb daar zoveel van geleerd. Elke cent op mijn spaarrekening heb ik zelf verdiend en dat heeft me ook echt wel gevormd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:05

Ik heb tijdens m’n studie bijna altijd gewerkt, behalve tijdens stage. 40 uur per week stage * reizen + bijbaantje trok ik toen echt niet. Zeker niet als bijbaantjes je het hele weekend + 3 avonden inplannen terwijl je zegt dat je niet kan :+ .

Ik ben ook bang voor de jaar afrekening... betalen al 150,- per maand voor GWL, maar vorig jaar moesten we ruim 200 euro bijlappen en toen werkten we niet thuis. Dus ben een beetje bang :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:06

Jawel ik los wel af. Je mag de helft aflossingsvrij hebben en andere deel los ik dus op af. Maar ik loste ook extra af.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:19

Es_ther schreef:
Ik heb tijdens m’n studie bijna altijd gewerkt, behalve tijdens stage. 40 uur per week stage * reizen + bijbaantje trok ik toen echt niet. Zeker niet als bijbaantjes je het hele weekend + 3 avonden inplannen terwijl je zegt dat je niet kan :+ .

Ik ben ook bang voor de jaar afrekening... betalen al 150,- per maand voor GWL, maar vorig jaar moesten we ruim 200 euro bijlappen en toen werkten we niet thuis. Dus ben een beetje bang :')

Je kunt ook je maandbedrag ophogen als dat lukt / kan.
Dat heb ik gedaan toen ik overstapte.

Samantha_ schreef:
Jawel ik los wel af. Je mag de helft aflossingsvrij hebben en andere deel los ik dus op af. Maar ik loste ook extra af.

En probeer je dan nu genoeg te sparen om een nieuwbouwhuis te kopen? Ik denk dat wij in hetzelfde schuitje zitten.
Helaas voor mij stijgen de huizenprijzen harder dan mijn overwaarde + spaargeld bij elkaar.
De partijen van nieuwbouwhuizen weten dat ook. In een buitenwijk, best een eind van de stad was de goedkoopste tussenwoning 319k 8)7

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:27

Nou ik probeer meer te sparen voor inrichting en evt bijleggen voor afwerking van het huis. Het plan wat ik op het oog heb zijn de tussenwoningen 369500-450000 kk.
De goedkoopste kan ik redden, en de overwaarde bepaalt dan hoe ik het verder afwerk. Wil sowieso op zolder 2 kamers Ipv 1 grote ruimte. En liefst alles af en niet jaren later een dakkapel etc. Ik kan mijn huis voor ong 380-400000 verkopen volgens de makelaar.
Over 1,5 maand komen ze in de verkoop, ik acht de kans klein dat ik er tussen kom, zal wel een hoop animo voor zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:42

Samantha_ schreef:

Wat bedoel je met de helft aflossingsvrij?

Hier neem je gewoon een hypothecaire lening. Daar los je altijd hetzelfde bedrag per maand af (tenzij je de hele lening laat herzien of zo). In het begin betaal je vooral de interesten terug, hoe verder je komt hoe groter het deel kapitaal dat je aflost.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:46

Wat jij zegt heet annuitair :) Je kan ook nog lineair aflossen. En in sommige gevallen kan je ook (een deel) aflossingsvrij hebben, al is dat niet meer zonder meer mogelijk. Je lost dan niets af, je betaalt alleen rente. Je hebt lage maandlasten, maar je moet na je looptijd wel een manier hebben om je hypotheek af te betalen (bijv. beleggingen oid) of een nieuwe hypotheek afsluiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:48

Heel anders dus in NL :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:53

Century schreef:
Wat jij zegt heet annuitair :) Je kan ook nog lineair aflossen. En in sommige gevallen kan je ook (een deel) aflossingsvrij hebben, al is dat niet meer zonder meer mogelijk. Je lost dan niets af, je betaalt alleen rente. Je hebt lage maandlasten, maar je moet na je looptijd wel een manier hebben om je hypotheek af te betalen (bijv. beleggingen oid) of een nieuwe hypotheek afsluiten.

Ja dat bedoel ik idd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:14

@lucorvalkje, dat kunnen wij niet. Wij betalen huur + gwl aan de verhuurder en die heeft dat bepaald. We hebben het weleens gevraagd maar hij wil het niet aanpassen. Wij weten na 3 jaar ook niet welke leverancier wij hebben, dat mogen/willen ze niet aan ons vertellen :+.
Maar we hebben een huisje van 45m2, dus ergens worden we dik opgelicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:19

Wij wonen op circa 50m2 en waren per maand afgelopen jaar €150 kwijt aan GWL. Geen idee hoe het bij jullie zit qua isolatie natuurlijk.

Wij betalen exclusief en krijgen 1x per jaar de rekening. Elke maand zetten we GWL kosten opzij in een eigen potje. Misschien een optie om beide elke maand €10 in een potje te stoppen, voor als de rekening wat hoger uitvalt?

Neem aan dat je wel gewoon je meterstanden weet?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:47

Yes, maar we delen de meterkast met onze onderburen, dus het blijft gok werk :+. Wonen in 1 huis en daar hebben ze 2 zelfstandige appartementen van gemaakt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:52

Ik zou hier haast stappen op gaan ondernemen.
Want dit klinkt inderdaad als oplichting.
Je wil toch weten hoeveel je verbruikt.
Dadelijk doen jullie je best en heeft de boven/onderbuurman een hele berg terraria die veel energie kosten.
Of een verhuurder die een zolder vol plantjes heeft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:00

Haha de onderburen ken ik gelukkig goed en die doen geen gekke dingen. Huisbaas woont hier niet, maar het is wel heel vreemd elk jaar..
Daarom zijn we hard aan het sparen en gaan we snel hier weg, als we genoeg gespaard hebben

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:24

Kun je wel bij de meterkast?

Anders zou ik de meterstanden gaan bijhouden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:33

Wij hebben dat ook gehad. Ons ‘verbruik’ werd gemeten met caloriemeters. Die dingen zitten dus op de buis van je verwarming en meten daar de warmte. Wij hadden de verwarming nooit op want de onderburen stookten voor het leven. Putje winter hadden wij regelmatig de balkondeuren open. Maar die dingen meten warmte.... betaalden ons elk jaar weer scheel echt enorm duur. Zo oneerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:24

Oh zoiets heb ik ook gehad in m'n studentenstudio, het was dat of heel het pand op de grote hoop en verdelen. Aangezien van de jaarafrekening ik ongeveer de helft van het terug te betalen bedrag kreeg, was ik erg blij met die dingen. Maar bij ons zaten ze middenop de radiatoren en niet op de buizen. Wel zuur als ze dan compleet wat anders meten.