[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:55

Is inderdaad kastanje! Dit is ook wat we langs het andere stukje weg willen (is langs die sloot die ik heb uitgemaaid).

Kaitlyn schreef:
Paarden pesten met een net niet bereikbare wilgentunnel. }>
Wel een heel mooi hek! :j

Haha, geloof niet dat mijn paarden al te veel mogen klagen met alles wat ik voor ze maak :D En komt genoeg eetbaar spul waar ze wel bij kunnen, dus ze blijven maar mooi met hun tandjes ver genoeg bij mijn mooie boog vandaan ~~}>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:24

Die boog komt vanzelf op een formaat dat het werkt.

Hier in de buurt is een gebied waar paarden en runderen los lopen en het gedeelte waar bomen staan is strak afgemaaid op goed 2mtr hoogte }>

xXutopiaXx

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:01

Mooie plannen zeg! Ben heel benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken!! Zo leuk <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:33

Leuk zo een boog!! Ik denk dat de grootste uitdaging is dat ze het niet opeten voor het groot genoeg is inderdaad. Als het daarna eenmaal staat en goed groeit, krijgen ze het vast niet helemaal weg meer.

Wij hebben alleen paarden tot 1.50m en die snoeien ook bomen ver boven hun hoofd, is alleen maar goed voor het lijf.

Paarden en plant heet het volgens mij die adviseren in veilige en eetbare planten.

De bochten zijn ook leuk!! Goed scherp ook!! Ik zie ook dat ze anders afsnijden en gewoon rechtuit gaan ipv echt bochtenwerk doen.

Verbaas me sowieso nog regelmatig hoe ze zelf dingen totaal anders doen dan ik plan. Heb bijv een paal met bezems om te schuren. Stonden ze leuk naar te kijken en gingen vervolgens bij de boom ernaast staan schuren.
Nu eentje het wel doorheeft, lijkt er hier en daar een kwartje te vallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:04

Hier vraten ze eerst de haren uit de borstel en toen die niet lekker bleken werd de borstel verbannen tot niets doen. Hij hangt nu 2 maanden en op de ontbrekende plukken is ie nog als nieuw :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:10

DubbelDun schreef:
Hier vraten ze eerst de haren uit de borstel en toen die niet lekker bleken werd de borstel verbannen tot niets doen. Hij hangt nu 2 maanden en op de ontbrekende plukken is ie nog als nieuw :)

Ik heb de groene plastic haren van de action. 2 onder elkaar, maar shet doet er niks mee. Er stond een stevige paal, maar denk dat die ook niet op de beste plek staat hiervoor.

Hij stond er al zeker een jaar ongebruikt en het is maar goed dat er geen camera's hangen, want je wil niet weten hoe vaak ik het voor heb staan doen........

Nu is de bovenste echt aan het slijten. Maar er is ook een grote tak gesneuveld van een boom en een ander stuk van een boom is echt gepolijst van het schuren. Ik kan daar verder niks aan veranderen, want is niet van ons........helaas. Ik zou het dan helemaal anders doen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 19:48

Haha wel grappig al die ongebruikte borstels :')
Ik wil er hier ook iets voor aanbieden, maar weet nog niet helemaal hoe en wat. Nou ja, komt nog wel.

Mijn merrie stond hiervoor ook langs een bosrand en die bomen hadden ook allemaal heel 'mysterieus' een bijna perfect recht afgesneden onderkant haha!

Vandaag samen met mijn moeder een enorme lading (plaat)glas (van de vorige bewoner) naar de vuilstort gebracht en nog een grote hoeveelheid karton (geen papiercontainer hier en oud papier wordt maar een paar keer jaar opgehaald).

Verder voor de zoveelste keer cordverbinders bijgehaald :') . Eén van de dingen waar ik me echt op heb verkeken hoeveel je er van nodig hebt haha. Ik hoop de komende drie dagen een eind te komen met de palen die nog geplaatst moeten worden langs de buitenrand (stuk of 30) en wie weet zelfs het doortrekken van de stroom naar de binnenring.

Vi en Dailey mogen nu elke dag een (ruim) dagdeel op de nieuwe track en ze lopen inmiddels ook zelf wel weer gewoon gewoon terug naar de andere helft van de track. Dus als de buitenrand eenmaal helemaal uit echte palen bestaat en de stroom is goed geregeld kan hij binnenkort ook gewoon 24/7 open blijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 00:46

Ja, dat is ook echt opvallend he?! Onderkant van onze grote boom is echt heel recht gesnoeid. Denk er nu pas aan, nu jij het zegt. Stond er gister wel naar te kijken toen mn ruin stond te snaaien.

Je blijft in ieder geval lekker bezig.

En wat een zooi moet je hebben he?! En een berg reserve spul, maar als er iets kapot is, net niet het goede nog hebben liggen........

Lekker als je track af is en ze daar volop gebruik van kunnen maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:26

Dat is ook leuk als je ooit begonnen bent met cord, daarna overgestapt op lint, en toen toch maar op draad...dan moet je elke keer door die bak met restanten zoeken op zoek naar dat ene specifieke dingetje waarvan je hoopt die er er nog tussen ligt :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:14

Ik heb isolatoren daar past alles op/in.

Afbeelding

Gaan ook niet snel kapot. Als e teveel druk op komt springen ze open en sluit je ze ook weer makkelijk.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:49

Cordverbinders, ja! Ik had me daar ook op verkeken, vaak nog bakjes bijbesteld daarvoor, maar geloof me: ze zijn wel megahandig. Manlief vond dat ik niet moeilijk moest doen en die dure cordverbinders moest vervangen door een goeie knoop, maar als je ergens een doorhangende draad hebt, is zo'n cordverbinder toch wel héééééél handig!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:14

Ik verkijk me vreselijk op schroeven die ik nodig heb :+
Moet alweer gaan halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:30

Weet je wat ik ook irritant vind?? Als je achterin een wei loopt en ziet dat het draad kapot is en helemaal terug moet om stroom eraf te halen en je spullen en dan ook net dat ene niet meer hebt. Ze maken het meestal kapot waar het het verste weg is, hahaha

En mijn man presteert het om altijd met een lege accu van de schroefboormachine te staan :)

Vandaar dus dat mensen alles met strotouwtjes oplossen, hahahaha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:42

Nadeel van grootgrondbezitter zijn, herkenbaar :+ Altijd zo'n eind lopen idd als je wat vergeten bent...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:22

DD bij ons breken die toch af stom genoeg. Staat ook echt serieus harde wind hier :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:28

Ik heb vaak gewoon alles dat ik eventueel nodig heb gewoon in een emmer zitten. Van elk soort isolator een aantal, van elk koord een paar meter, wat gereedschap etc.
Als het nodig blijkt neem ik de boormachine en wat extra spullen mee.

De emmer staat in de zomer standaard in de auto, omdat de paarden dan niet aan huis stonden.

Straks doen we elk jaar sowieso een ronde groot onderhoud om gebroken palen te vervangen etc. Maar dan hebben we iets meer hekwerk om te onderhouden, dat blijft niet bij een paar kilometer zoals nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:14

palousa_boy schreef:
Ik heb vaak gewoon alles dat ik eventueel nodig heb gewoon in een emmer zitten. Van elk soort isolator een aantal, van elk koord een paar meter, wat gereedschap etc.

De emmer staat in de zomer standaard in de auto, omdat de paarden dan niet aan huis stonden.

Straks doen we elk jaar sowieso een ronde groot onderhoud om gebroken palen te vervangen etc. Maar dan hebben we iets meer hekwerk om te onderhouden, dat blijft niet bij een paar kilometer zoals nu.

Ja, gaaf met een quad en aanhanger door de weides crossen :) Ow, dat is mijn beeld erbij dan, hahahaha

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 19:02

superpony schreef:
Ja, dat is ook echt opvallend he?! Onderkant van onze grote boom is echt heel recht gesnoeid. Denk er nu pas aan, nu jij het zegt. Stond er gister wel naar te kijken toen mn ruin stond te snaaien.

Je blijft in ieder geval lekker bezig.

En wat een zooi moet je hebben he?! En een berg reserve spul, maar als er iets kapot is, net niet het goede nog hebben liggen........

Lekker als je track af is en ze daar volop gebruik van kunnen maken.

Haha ja, altijd een beetje jammer :D Ik heb me ook al eens vergist dat ik dacht nog wel wat te hebben liggen en dat ik dat toch echt de vorige klusronde al bleek te hebben gebruikt :D

pmarena schreef:
Dat is ook leuk als je ooit begonnen bent met cord, daarna overgestapt op lint, en toen toch maar op draad...dan moet je elke keer door die bak met restanten zoeken op zoek naar dat ene specifieke dingetje waarvan je hoopt die er er nog tussen ligt :P

Haha, dan wordt het helemaal mooi ja :+ . Hoop dat ik gewoon tevreden blijf met dit cord :D

DubbelDun schreef:
Ik heb isolatoren daar past alles op/in.

[ Afbeelding ]

Gaan ook niet snel kapot. Als e teveel druk op komt springen ze open en sluit je ze ook weer makkelijk.

Ik heb op twee stallen gestaan waar ze deze hadden en die sprongen altijd open wanneer ze dat dus juist niet moesten. ook de duurdere. Moet zeggen dat ik wel tevreden ben met mijn W-isolatoren van Koltec.

neile schreef:
Cordverbinders, ja! Ik had me daar ook op verkeken, vaak nog bakjes bijbesteld daarvoor, maar geloof me: ze zijn wel megahandig. Manlief vond dat ik niet moeilijk moest doen en die dure cordverbinders moest vervangen door een goeie knoop, maar als je ergens een doorhangende draad hebt, is zo'n cordverbinder toch wel héééééél handig!

Ohja, knopen vind ik wel een beetje erg zonde van mijn dure cord. Wil wat ik doe gewoon netjes hebben. Maar als je meerdere poortjes en doorgangen en aftakkingen etc. hebt ben je al wel snel grootverbruiker :D

Jes schreef:
Ik verkijk me vreselijk op schroeven die ik nodig heb :+
Moet alweer gaan halen.

Haha de schroeven waren de enige waar ik nog steeds mee deed van de eerste bestelling :D . Heb nu nog genoeg als het goed is om deze track af te maken, maar voor het maken van de slingerpaadjes zal ik wel weer nieuwe moeten halen. Maar van al het alle had ik veel meer nodig dan ik had verwacht :') . Zal binnenkort eens kijken hoeveel geld er nu in de track is gaan zitten. Denk dat ik ga schikken :+

superpony schreef:
Weet je wat ik ook irritant vind?? Als je achterin een wei loopt en ziet dat het draad kapot is en helemaal terug moet om stroom eraf te halen en je spullen en dan ook net dat ene niet meer hebt. Ze maken het meestal kapot waar het het verste weg is, hahaha

En mijn man presteert het om altijd met een lege accu van de schroefboormachine te staan :)

Vandaar dus dat mensen alles met strotouwtjes oplossen, hahahaha

Hahaha ja dat is ook mooi. Je meters maak je wel.. Ik heb dan wel enorm veel mazzel met de vorm van mijn terrein! Heb ook wel vrienden die dan vooral een lang en smal stuk hebben. Dan is achterin de wei nog een stuk verder :+ .

En goed dat je die accu van de boormachine noemt, die van mij moet ik ook nog aan de lader doen :D :D (wij hebben er dan gelukkig wel twee, maar ja, als je de oude niet weer oplaad wanneer je wisselt heb je daar natuurlijk nog weinig aan..).

Ben qua stroom overigens wel heel blij dat ik een aparte schakel heb voor de binnentrack. Dat wil ik op de zomerweide ook. Toch best vaak dat ik daar even de stroom apart af haal voor een klein klusje oid. En wel prettig dat de stroom op de buitenrand er dan wel op blijft staan. Als ik die eraf wil moet ik wel de stekker er voor uit trekken.

palousa_boy schreef:

Dat is handig inderdaad! Als ik ga klussen doe ik dat ook ongeveer, maar dan een hele zooi in een flextub. En zelfs dan nog heb ik met enige regelmaat dat ik toch weer net dat ene ben vergeten. Maar de afmetingen van mijn terrein zijn natuurlijk niet te vergelijken met dat van jullie, laat staan met wat jullie straks hebben!

--

We hebben vandaag voor het eerst die oude aanhanger gebruikt die de oude bewoners hadden achtergelaten en waar wij een nieuwe bodem in hebben gefabriceerd. Hij heeft het gehouden haha. Weer 200kg afval minder. Vooral een flinke bult van het oude kuilplastic afgevoerd.

Nog steeds genoeg over (en dan moeten we de hoek in de wei ook nog verder leeghalen). Maar hey, de bult is niet meer bijna manhoog :D
Afbeelding

Verder een begin gemaakt met prikpalen vervangen door kastanjepalen in de buitenrand. Van de paddock t/m de eerste hoek is nu klaar. Er is nu een extra toegangspoort vanaf het huis naar de zomertrack. En er is een doorgangspoort van de zomertrack naar de zomerwei. Dus als de track straks afgegraasd is kunnen ze elke dag een paar uur op de wei. Zoals je op de foto kan zien, kunnen ze nog even door :')
Afbeelding

Heb overigens zo'n Ikea vakkenkast in de stal staan nu, dus veel van mijn weidespullen nu vrij overzichtelijk, dat scheelt wel enorm met even tussendoor wat aanpakken :D

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:32

Die aanhanger lijkt op een van ons, weet niet of het echt dezelfde is maar die mag net 900 kilo hebben dus met 200 heb je nog wat marge :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 19:57

palousa_boy schreef:
Die aanhanger lijkt op een van ons, weet niet of het echt dezelfde is maar die mag net 900 kilo hebben dus met 200 heb je nog wat marge :+

Deze mag 700kg hebben, maar de aannemer waarschuwde al bij aanblik op het asje om hem vooral niet te zwaar te beladen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:38

Oh heerlijk die uitgesorteerde kast :+: Dat geeft echt zo'n ultiem gevoel van luxe en elke uitdaging de baas zijn, dat je gewoon kan pakken wat je wilt zonder eerst op jacht.... met onbekende afloop te moeten :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:04

Ziet er idd lekker opgeruimd uit, ben benieuwd hoe lang dat duurt :+
Hier duurt zoiets iig nooit heel erg lang :Y)
Soms ligt er meer spul in de auto dan dat er in de garage over is, tegen die tijd moet ik de auto maar weer eens opruimen omdat ik niet meer weet wat er allemaal in ligt :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 12:49

palousa_boy schreef:
Ziet er idd lekker opgeruimd uit, ben benieuwd hoe lang dat duurt :+
Hier duurt zoiets iig nooit heel erg lang :Y)
Soms ligt er meer spul in de auto dan dat er in de garage over is, tegen die tijd moet ik de auto maar weer eens opruimen omdat ik niet meer weet wat er allemaal in ligt :')

Hahah ja, bij mij is het dan niet in een auto maar stond het voor deze kast dus op een gegeven moment ook in meerdere flextubs verspreid die ik dan voor verschillende werkzaamheden had gebruikt :') . Maar streven is wel om het nu netjes te houden, want dat werkt echt wel heel veel fijner!

Met de windkracht 5 die rond het huis giert ben ik vanochtend lekker binnen geweest met mijn plattegrond/plannen/dromen/wensen i.p.v. paaltjes bijplaatsen. Nu we het terrein wat beter leren kennen en zien hoe de paarden zich gedragen, de ervaring met wat er tot dusver opgebouwd is etc. komen er steeds meer concrete plannen en ideeën!

Afbeelding

Hier kan je hem eventueel groter bekijken

Ik heb daarnaast ook eens op een rij gezet hoeveel geld ik nu heb uitgegeven aan terrein opbouw. Best wat :+
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn; het totaal staat nu op een kleine €5.000.

Daarvan is €855 naar cord gegaan (heb nog ongeveer 600 ~ 700 meter op rol staan).
Ongeveer €540 naar palen.
Denk ongeveer €300 aan gelukte en mislukte slowfeedernetten.
Ongeveer €300 voor de slowfeederbakken.

En verder dus dingen als loonwerker, randspullen (cordverbinders, poortankers, poortgrepen, schroeven, grondkabel, nieuwe aardepinnen, doorverbinders, etc), wat stalbenodigdheden (fork om jacobskruid uit te steken, hoofdstelhangers etc).

Telt allemaal best op dus!
Ik hoop een beetje dat het lukt nog wat slingerpaadjes te maken op het hoge stuk (rechts op de schets) voor de winter. Maar eerst maar eens afmaken wat er al staat. Die slingerpaadjes kunnen anders ook prima volgend jaar. We willen wel sowieso dit jaar (wanneer het plantseizoen weer begint) de meidoorn langs de weg gaan aanplanten zodat die tijd heeft te gaan groeien (dat donkergroen helemaal links op de schets).

Nu er nog maar twee paarden staan missen we wel de groepsdynamiek. Het is prima nu even met de twee, maar je merkt wel dat "twee is geen kudde". Na alles hebben we besloten dat we op dit moment zelf geen paarden erbij willen kopen, eerst alles rustig laten bezinken en later maar weer eens kijken. Om er toch weer een groepje van te maken hebben we besloten om heel kleinschalig een opfokplekje aan te bieden voor twee (sobere) merrieveulens. Mijn merrie is gek op jong grut en een goede opvoeder. En Dailey kan dan mooi "that weird Uncle" spelen haha. Dus daar binnenkort maar eens een advertentie voor plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:08

Jong spul is ook gewoon leuk om naar te kijken. Goede keus !
Wel is het zaak om vooraf met de eigenaren goede afspraken te maken over wanneer en hoe vaak langs komen, zéker nu je zelf ook nog zo druk bent.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:15

Wow dat ziet er goed uit je ideeën op de plattegrond,
heb zelf nog niet helemaal duidelijk wat nu de zomerwei is en wat je winterwei …

En dat van die opfok plek voor 2 veulens is een goede tussenoplossing :j

Groet Karin.