Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:00

Ilayla schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik wist al wel dat “kruiden” of plantjes in de wei leuk waren. Maar door dit topic word ik inderdaad ook steeds blijer en kijk ik steeds naar wat er in de wei staat.. Er is heel lang niet echt bemest, je met compost van degen die daar woont. Af en toe :+ .
Ik laat eigenlijk alles staan. Behalve de giftige jacobskruid/kruiskruid (raak er steeds mee in de war _-:( ) wel weggehaald, al eten de paarden er niet van. Heeft die nog een belangrijk nut? Of zegt dat iets over de bodem? Ik zal kijken of ik in dezer dagen ook wat foto’s kan maken.
Wel heb ik nog “monsters” in de mesthoop gevonden. Die heb ik gespaard en teruggegooid, want ze leken me handig ofzo, ze zaten er niet voor niets leek me. Zou het de larve van een neushoornkever kunnen zijn? Ze waren echt huge.

[ [url=m/UrNIJY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom even binnenvallen. Ik lees normaal stil mee. Het kan ook een meikever larf zijn.

Die zijn een stuk kleiner en volgens mij ook schadelijk voor je wortels?
Deze handschoen is trouwens een xxl handschoen voor het perspectief :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:14

Ilayla schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik wist al wel dat “kruiden” of plantjes in de wei leuk waren. Maar door dit topic word ik inderdaad ook steeds blijer en kijk ik steeds naar wat er in de wei staat.. Er is heel lang niet echt bemest, je met compost van degen die daar woont. Af en toe :+ .
Ik laat eigenlijk alles staan. Behalve de giftige jacobskruid/kruiskruid (raak er steeds mee in de war _-:( ) wel weggehaald, al eten de paarden er niet van. Heeft die nog een belangrijk nut? Of zegt dat iets over de bodem? Ik zal kijken of ik in dezer dagen ook wat foto’s kan maken.
Wel heb ik nog “monsters” in de mesthoop gevonden. Die heb ik gespaard en teruggegooid, want ze leken me handig ofzo, ze zaten er niet voor niets leek me. Zou het de larve van een neushoornkever kunnen zijn? Ze waren echt huge.

[ [url=m/UrNIJY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom even binnenvallen. Ik lees normaal stil mee. Het kan ook een meikever larf zijn.

Engerlingen zien er anders uit, ik heb er zat aan mijn kippen gevoerd vorig jaar.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:17

Op de foto deden ze me er wel aan denken, maar ik geloof jullie meteen als dit een andere soort is. Zeker als dat XXL handschoenen zijn. :+ Ik heb ze ook niet in de mesthoop betrapt.

Wel bijzonder als je neushoornkever larven hebt gevonden. Die zijn best zeldzaam in Nederland toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:23

De engerlingen zien er net zo uit, alleen dan een stuk kleiner.
En je hebt geloof ik ook bruinige engerlingen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:25

Veel keverlarven zien er zo uit, maar zo groot zijn er niet veel! Engerlingen zitten inderdaad eerder in je gazon en zijn kleiner. Mesthoop is toch wel iets typisch voor neushoornkever. Hoe dan ook echt een hele mooie vondst: https://www.natuurpunt.be/pagina/neushoornkever
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 04-05-20 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:25

Solleke_Noah schreef:
Het zegt ook wel iets over de bodem, JKK kiemt moeilijk in een dichte grasmat, dus groeit vaker op plekken met verstoring (korte begrazing, kapot lopen wei, enz)

Het klopt dat de weide kapotgelopen is. Kan ik het best uit steken en opnieuw inzaaien? En dan rust geven of?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:27

Oh ik vond ook een rups/larve in de tuin maar heb 'm lekker laten zitten.
Heeft die neushoornlarve niet zo'n hoorn, of is dat weer wat anders, zo een met hoorn had ik ook eens in de tuin.

Wat een leuke bloemetjes allemaal!
Hier komt momenteel heel veel vingerhoedskruid op, supermooi maar heel giftig dus bij de paarden en geiten haal ik het weg.

Elding is al groot zeg! :wow:
Ze ziet er super uit! <3
Was haar vader zoveel groter dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:27

Solleke_Noah schreef:
Veel keverlarven zien er zo uit, maar zo groot zijn er niet veel! Engerlingen zitten inderdaad eerder in je gazon en zijn kleiner. Mesthoop is toch wel iets typisch voor neushoornkever. Hoe dan ook echt een hele mooie vondst!

Dan ben ik erg blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en ze terug heb gegooid. De eerste hadden we per ongeluk gespietst aan de mestvork :(:) . Toen dachten we ieeeuuww wat een eng monster :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:32

JKK best uitsteken inderdaad. Ik lees ook dat mensen rond de bloemetjes zakjes binden en dan pas afknippen, zodat je het zaad niet verder verspreid. Inzaaien kan je op die plekken doen om de grasmat te verdichten, maar ze houden ook niet van kalk geloof ik, dat helpt dan misschien ook. Maar ben geen expert in weideonderhoud moet ik zeggen :D

Zeker fijn dat je ze teruggegooid hebt, de larven ontwikkelen best lang (1-3 jaar) en het worden zo'n mooie kevers <3

Miranda: klopt, neushoornkever is met dat hoorntje. Geweldig als je die in je tuin spot!

Elding is een reus he :D Hringur (de vader) is wel een wat grotere ijslander, 1m43 ongeveer dacht ik. Maar Elska fokt altijd groot, één van haar kinderen is zelfs 1m50 groot, en zij zelf maar 1m38 :')

De vader, Belgisch telgangkampioen:

Afbeelding

MirandaMalik

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:40

Zoowh das wel echt groot, Elding is ook nog geen twee dus zal ook nog wel flink groeien! :))
Is altijd meegenomen natuurlijk, straks wordt ze groter als Malik. :D
Wat ik hier ook een paar keer heb gespot is de wespen spin, vond ik ook erg cool!
En soms zie ik prachtig grote libellen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:46

Meelezer hier...

Weet je toevallig ook wat bijgevoegde beestje gaat worden? Is ongeveer 1,5 cm lang. Ik vond hem tussen blaadjes etc op het terras achter in de tuin. Nu woont hij 1,5 meter verder tussen zelfde soort blaadjes.
Ik denk zelf een soort mot/nachtvlinder Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:57

@Bloemetje: nachtvlinder pop inderdaad, ik denk dat het een Huismoeder wordt (no kidding) :D

@Miranda: als ze 1m40 wordt ga ik al super blij zijn, groter als Malik hoeft niet :)) Wespenspin is ook super mooi he, lijkt bijna exotisch.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:30

Malik is maar 1.48 dus geen reus. :D
Ja de wespenspin is erg mooi. <3

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:35

Solleke_Noah schreef:
@Bloemetje: nachtvlinder pop inderdaad, ik denk dat het een Huismoeder wordt (no kidding) :D
.

Dat zou goed kunnen, die zien we hier savonds wel rond de lamp fladderen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 17:57

Je ziet de poppen ook veel in deze periode!

Wel leuk trouwens dat er ineens allemaal stille meelezers vanonder hun steen uitkomen :D

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 18:04

Ik word zoooooooo zen van jouw topic...
De plantjes, de beestjes....

Heb je nog een kamer over?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 18:07

Catori schreef:
Ik word zoooooooo zen van jouw topic...
De plantjes, de beestjes....

Heb je nog een kamer over?

Vier zelfs :') Iets met een oversized huis voor twee personen... Wanneer kom je? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 18:11

Ooh dan wil ik ook een kamer :):) :)) . Of een bakhuisje of een schuurtje of een tent.. Kan het?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 18:15

Ehhhh nu?
Heb wel een hond(je).....
Maar ik gok iets met de grens oversteken....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 18:27

Vier kamers te geef en plek genoeg voor tenten *\o/* :))

Enne, hondjes altijd welkom. Heb nu co-ouderschap met mijn vader met onze twee honden. Mijn vriend wil helaas niet permanent een hond in huis en ik mis het verschrikkelijk als ze er niet zijn..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:13

Wat is die neushoornkever (als adult :D ) een gaaf beest! En ik ben dankzij mijn opleiding beestjes echt heel erg gaan waarderen. Maar spinnen dus echt niet he :evaw: Hoe mooi of exotisch ze ook zijn.. Doe mij maar zo'n kever dan.

Knappe papa heeft je paardenkind trouwens <<) Mooi vos is niet lelijk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 09:30

Ja he <3 en Hringur is niet alleen knap, het is ook nog eens een enorm lieve hengst, echt een topkarakter! Elska heeft een maand met hem in de wei gestaan en het was echt dikke liefde, hij was zo'n gentleman.

Afbeelding

Och ik heb ook nog altijd schrik van spinnen :P vind het idioot van mezelf maar echt, brrrrrrr.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:21

Vandaag hebben we nog wat verder gewerkt aan de paddock omheining. De doorgang naar de achterste wei met poort staat er :D nu nog één zijde afmaken en vooraan een tweede poort, en dan is hij af *\o/*

(ok, nog beitsen en nog stroomdraad hangen)

De zijkant en deel van het dak van de schuilstal zijn gaan vliegen met één van de stormen van vorig jaar, dat moeten we ook nog eens repareren...

Afbeelding

De poort hangt *\o/* moet nog wel even geverfd worden en nog wat rechter gehangen.

Afbeelding

En het totaalbeeld tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Het was serieus zweten, maar gelukkig hadden we goeie hulp ;)

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:38

Het is lekker opgeknapt die omheining en een hele goede hulp zie ik <3

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:55

Eeeh is dit een paddock haha dit is voor mij al een wei hoor