Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:16

Ligt eraan wat je wilt. Je hebt het over 6 hortensia's nu, dat is de hele border van voor tot achter vol, alles op een rij.
Hortensia's zien er in potten redelijk klein uit, maar in 2 jaar zijn het, in de volle grond, gewoon al enorme planten.
Het in "bosjes" zetten is een kansloze missie, daar is een hortensia gewoon niet geschikt voor.
Hoe ik het zou doen, ik zou de vlinderstruiken in het midden zetten en daarnaast aan weerskanten aan iedere kant 1 hortensia, en zo naar de zijkant van de border naar lagere beplanting werken. Werk je wel met hoogteverschillen, alleen niet in de richting van de schutting, maar daar is je border te ondiep voor met de planten die je erin wil zetten.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:39

Ben benieuwd naar het resultaat Sanne!

Bij de kuidvat hadden ze kleine bakjes voor aan de regenpijp. Die gehaald. Even denken wat ik erin wil.....

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:43

SuSem, misschien even goed voor je beeldvorming. Zo zag mijn border er vorig jaar uit, maar heb er ondertussen nog twee tussen gezet. Border is 90 cm breed. Ook met hortensia's ertussen dus.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:44

Als je hortensia's zet is de border inderdaad gelijk vol. probeer het eens met wat meer opbouwend als achterliggend het seizoen van laag naar hoog. Gentianen, ooievaarsbek, irissen (er zijn korte van 20 cm tot lange van 70/80 cm), vuurpijl, phlox, akeleien, monbretia en als je er aan kan komen dicentra scandens.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:35

Als ik een hortensia in een pot wil zetten, hoe groot moet de pot dan zijn?
Normaal gesproken gooi ik alles weg als het seizoen voorbij is, dus hij hoeft niet te overwinteren :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:48

Hortensia's groeien naar hoeveelheid wortelruimte wat ze krijgen. Je kunt ze al in een potje van 10cm doorsnede zetten (die zie je als kamerplant aangeboden worden) en dan worden ze niet veel groter. Het is maar net wat je wilt. Zelf had ik er altijd in van die hoge vaaspotten staan, die zijn ongeveer 40x40 cm, helaas overleven ze het de laatste jaren niet met de strenge winters (en ben ik te lui om ze binnen te zetten).

Foto is uit 2007, nog in mijn vorige woning:

Afbeelding

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:03

Bedankt voor de tips, heb het bij 2 hortensia's gehouden, en 3 vlinderlavendels.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:08

Ik heb vorig jaar een vlinderstruik geplant. Weet iemand hoe die weer verder groeit? Gaat die vanaf de oude takken verder, of kan ik die snoeien en groeit er vanaf de grond weer een nieuwe tak? Hij is nu nog helemaal dor, dus ik hoop wel dat ie de winter overleefd heeft..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:28

8nnemiek schreef:
Ik heb vorig jaar een vlinderstruik geplant. Weet iemand hoe die weer verder groeit? Gaat die vanaf de oude takken verder, of kan ik die snoeien en groeit er vanaf de grond weer een nieuwe tak? Hij is nu nog helemaal dor, dus ik hoop wel dat ie de winter overleefd heeft..

De vlinderstruik mag je tot bijna de grond toe terug snoeien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:49

Stom dat ik net net een plantjes ben gaan kopen. Ti's mooi weer voor in de tuin!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:50

Ik ben te laat met mijn hortensia's snoeien zeker? Ineens is hij met dit mooie weer al aan het uitlopen.. Wat kan ik nog doen? Alleen de oude bloemen er uit knippen?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:54

Ik snoei hortensia's nooit, ze bloeien nl. op het oude hout. Ik heb vorige week wel de oude bloemen eruit geknipt, dan kan wel. Als je hortensia echt te groot wordt dan bij de grond het jonge hout weghalen en eventueel een oude stengel die naast een jongere groeit. Soms zie je hortensia die door het snoeien helemaal uit model zijn gehaald, zo jammer.

Edit gefeliciteerd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:55

dovish schreef:
Ik ben te laat met mijn hortensia's snoeien zeker? Ineens is hij met dit mooie weer al aan het uitlopen.. Wat kan ik nog doen? Alleen de oude bloemen er uit knippen?

Ja :j

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:35

Mayling27 schreef:
OK, die 3 weken wist ik niet.. Maar juist vanwege het weer dacht ik dat het wel ideaal zou zijn nu.. Ik moet eerst wachten tot dit weekend of begin volgende week 2 bomen uit de tuin gehaald worden (ivm de zooi die er vanaf komt).. Dan kan ik gaan beginnen..

Zie hier foto's van hoe de tuin was toen ik er kwam, na het omspitten en na het gras leggen (Okt 11), heb nog geen foto van nu, maar dat zal een combinatie zijn van foto 2 en 3.

1.
[ Afbeelding ]

2.
[ Afbeelding ]

3.
[ Afbeelding ]

Die 2 bomen in het midden, zijn 2 dennen van een meter of 10-15 denk ik.. Deze gaan om, tot een hoogte van een meter ongeveer en daar maak ik een hangtafel van (Omdat we niet de hele boom met wortel eruit krijgen zonder alles te vernielen)...

Mayling27 schreef:
Tis alleen momenteel niet zo groen -O-

Hoop dat als de bomen eruit zijn, (dus geen voeding meer uit de grond zuigen), en zodra opnieuw gezaaid, geregend en de zon geschenen heeft, het weer stuk beter wordt

En komt ook omdat alle bomen nog kaal zijn hahahah

Ik zou nog een foto sturen hoe mijn gazon (waar is dat gras dan) erbij ligt...

Afbeelding
foto (1) by mayling27, on Flickr

Heb gister alles ingezaaid (vandaar de gele plekjes, dat was dus zand) en flink water gegeven... En nu alles afgezet.. Hoop dat het nog wilt gaan groeien..
Ik wou eerst wachten tot de 2 bomen eruit waren, omdat daar nogal wat rotzooi vanaf gaat komen zodra ze gekapt worden... Maar het is onbekend wanneer dat gaat gebeuren, en wou niet te lang gaan wachten met zaaien... (waarschijnlijk worden nu snel gekapt, nu ik gezaaid heb hahah)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:26

Ziet er al netjes uit :)
Leuk ook, die twee bomen. Zal vast net geen hangmat tussen passen hè?

Weet iemand hoe ik verdorde plekken in het gras (door hondenplasjes) weer kan herstellen? Ik heb het gras daar los geharkt, opnieuw ingezaaid en gemest, maar op die plekken komt geen sprietje gras terug, terwijl mijn ingezaaide gras op andere plekken ( waar stenen hebben gelegen) wel al aan t groeien is. Ik denk dat de grond niet meer goed is door de urine, maar hoe los ik dit op?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:41

Mijn ervaring is dat het snel vol is inderdaad. Onze borders zijn ook niet breed en hoog naar laag beplanten is eigenlijk geen optie.
Ik heb nu ook al dingen die ik moet gaan verzetten. M'n Ezelsoor staat goed op z'n plek in onze tuin blijkbaar die doet het echt heel goed. Binnenkort even een paar mansoor verzetten anders overwoekert die helemaal.

Dat zal je precies zien dat er nu schot in de zaak komt nu he gras hebt gezaaid Mayling.

Met hondensplas plekken heb ik geen ervaring. Misschien uitsteken en eerst nieuwe grond en dan zaaien?

En die stomme heuchera's daar snap ik echt niks van. Diegene die ik er vorig jaar van verdacht dag hij dood ging (lees: die helemaal los lag) heb ik op de grond onder de olijfboom gelegd en die doet het weer en die andere lijkt helemaal niets meer te doen nu.

Het is heerlijk buiten maar het onkruid schiet ook omhoog helaas.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:48

hahaha, heuchera's. Ik zei toch, gewoon laten staan, daar moet je je echt niet meer over verbazen. De tuinman had ze dinsdag uit eruit gehaald omdat hij dacht dat het niks meer werd, nou wel dus.
Prachtig toch.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:51

Ik laat ze ook nog maar even staan Margreet. Wie weer komt er toch wel weer nieuw blad in.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:15

ik ben mijn grote tuin ook aan t renoveren en heb geen plaats meer voor mijn rozenstruik. Heeft iemand er belang bij? hij is gratis af te halen, vind het zonde om m weg te gooien....
http://link.marktplaats.nl/667912742

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:32

Wat zullen de plantjes groeien met dit weer! Heerlijke combinatie van regen en zon!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:01

Sorry kaatjemuts beetje uit de buurt, hopen dat je een nieuw 'baasje' vindt

Ik ben bang dat ik wel heel veel Helleborus zaailingen heb :=
Ik kan straks ook een ruilhandel beginnen.

Afbeelding

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:12

Leuk dames! Jammer dat ik iets te ver weg woon :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:14

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders zou ik wel Helleborus willen.
Hier in het dorp zijn ook goedkoop stekkies te koop, zal er straks eens even hen fietsen. Wil er voor in de tuin nog wat bij, en ook dochterlief kan nog wat gebruiken.
Het is hier prachtig weer, maar echt een keiharde wind,

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:28

Heeft een van jullie een leuk idee voor onze voortuin?

Afbeelding
Dit is ons huis (rode vlak). Hebben jullie nog ideetjes om dit dus wat op te leuken? Eigenlijk willen we niet zoals de buren alleen maar simpel 2 bakken neerzetten... Maar we kunnen ook niet heel veel veranderen omdat we dus qua tegels doorlopen naar de buren. Eventueel zouden er wel tegels uit kunnen en daar wat 'in' maken, soort miniborder..
Het ligt op het oosten, dus 's ochtends een beetje zon en daarna schaduw.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:30

Ik ben vanmiddag vrij, omdat mijn HR kaduuk is...
Installateur komt na 12 uur, maar hopelijk is het snel gefixt. Kan ik daarna op jacht naar perkgoed en andere planten :D
Wat een mooie rozenstruiken!
Destino, Durf je spul los neer te zetten, of wordt dat gejat? Anders misschien een leuk oppottafeltje met wat planten of een goedkoop bistrosetje met wat leuke potten en planten?